ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2010  (läst 2956 gånger)

2010-01-01, 17:00
läst 2956 gånger

Utloggad Eva Langfeldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-13, 11:26
    • Visa profil
Hej och gott nytt år!
Är det någon som har upplysningar om Kristina Andersdotters föräldrar?  Kristina (från Brattön) gifte sig 1753-07-14 med Lars Olsson som jag har koll på. Kristina dog  1795-01-21 på Kil Ö.gård 65 år och 8 mån.  Hittar henne inte i Fb som ju är delvis förstörd.
Jag ser att någon i Disbyt menar att hon är född i Solberga som också har Brattön.
 
Mvh
Eva

2010-01-02, 00:40
Svar #1

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Hejsan Eva
 
Kristina är syster till Anders Andersson på Brattön 1750-1753, samt till amiralitetskonstapeln Petter Andersson Gren i Rävlanda, Stenkyrka sn.
Kristina och Anders är tvillingar och barn till Anders Björnsson och Karin Persdotter i Nösnäs, Norum sn.
Dom döptes i Norum den 11/10 1727.

2010-01-03, 11:49
Svar #2

Utloggad Eva Langfeldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-13, 11:26
    • Visa profil
Hej Kenneth
 
Tack för upplysningarna!  Jag abonnerar på Arkiv Digital som inte har mantalet för åren 1750-53. Det visar sig allt för besvärligt att skaffa en bild av mantalet du nämner till min Mac från SVAR (plug-in problem). Kan du skicka bilden som visar Kristina på Brattön? På förhand tack!
 
Eva

2010-01-03, 22:49
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil

2010-02-09, 18:51
Svar #4

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
En ung dam, vid namn Anna Berndtsdotter, lämnar gården Bergastrand  1821-1822 och beger sig bort. Utanför  Valla.
Troligen för att få ihop det med en ung man som heter Engelbrecht  Christiansson f.1795. (som inte är född i Valla)
Året 1824-1825 flyttar de in i gården HammersTegen tillsammans och bildar så småningom om familj.  
 
Vart tog Anna vägen?  Någon som vet något var den blivande maken är född ?  
 

2010-02-09, 21:26
Svar #5

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Löste problemet själv, så är det när man inte är bekant med socknarnas namn..Klövedal var lösningen är jag nästan hundra på.  
Engelbrekt är inte så vanligt förekommande, och det fanns bara en 1795...så det måste vara den jag söker.
 

 
Kan inte tyda faderns namn, men det ger väl sig. Maria Hansdotter heter modern i vart fall
 
Edit: Christian Jönsson var fadersnamnet  
 
(Meddelandet ändrat av svepa 2010-02-09 21:38)

2010-02-09, 21:28
Svar #6

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Hej
 
Engelbrekt är född på Köleröds mark i Klövedal sn 25/10 1795
Föräldrar: Kristian Jönsson och Maria Hansdotter.
 
Dom bor på Hammarstegen under Kråkedal, Valla sn t.o.m 1851 då dom båda dör
Anna dog den 20/3 1851 och Engelbrekt den 31/5 1851.
 
Dom gifte sig i Stenkyrka sn den 23/12 1823
Han var då dräng i Lilldal och hon piga i Stordal.
 
Kenneth
 
(Meddelandet ändrat av kenneth 2010-02-09 21:31)
 
(Meddelandet ändrat av kenneth 2010-02-09 21:33)

2010-02-09, 21:43
Svar #7

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Tack Kenneth, då var du snabbare än mig.
 
Eller sitter du med ett facit  
 
Kanske alla jag söker..  
Hade den turen när jag höll på i Älvsåker, plockade in flera hundra namn på mormors sida.  
Släktforskarföreningen där hade gjort ett mastodontjobb.  
 
Nu är det frugans anhöriga vi spårat upp till Tjörn..
 
Tack än en gång
 
mvh
Sven Palm

2010-02-09, 21:53
Svar #8

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Hejsan Sven
 
Om du ej varit där ännu så titta gärna in på Tjörns släktforskares hemsida http://www.tjsf.org/default.asp
Där finns det många matnyttiga avskrifter, men ta som regel att kontrollera mot originalen då det rör sig av avskrifter.
 
Bl.a. märkte jag att det stog Engelbrekt Kristoffersson i vigseln och att dödsdatumet var satt till 30/3.
 
Men som sagt detta är levande dokument som vi uppdaterar när märker sådana felaktigheter.
 
Har Du mera frågor så återkom gärna här i anbytarforum så skall vi försöka att hjälpa till.
 
m v h
Kenneth Bengtsson

2010-02-09, 22:07
Svar #9

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Kände det på mig...härligt Kenneth.
 
Varför uppfinna hjulet en gång till...finns det ett grundjobb ska man naturligtvis använda det, och som du säger kolla i efterhand.  
Frugan som nyss börjat släktforska,  är ovan att leta, så hon får säkerligen nytta av detta.  
 
Tackar och bugar.
 
Sven

2010-02-10, 10:57
Svar #10

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Kenneth
...börjat att använda Tjörns släktforskaravskrifter.. Stort jobb ni lagt ner.
 
Blev lite förvånad över att ni använder er av Excel och av att filerna laddas ner. Inget ont i det, man dokumentara och arbeta på olika vis.  
Fördelen med Excel är att man sedan kan sortera som man vill i kolumnerna.. och förstora som man vill..  
 
Bara en sak jag lurade mig på..vet inte om ni tänkt på det själva..ett syftningsfel  (eller så är det jag som är för petig :-)  
När jag skulle kolla upp en Ingeborg Hansdotters bortgång så var jag inte helt säker på om det var hon, men så såg jag att ni noterat vem hon var gift med, då var det rätt kvinna.
Då jag inte var klar med makens födelseplats, så tog jag till mig den anteckningen efter hans namn..trodde att det var han som var född i Ucklum...men det var Ingeborg som var född där.
Om det stått: född i Ucklums socken, gm torparen Bernt Klementsson hade jag fattat rätt.. :-)  
 

 
Kanske inget att hänga upp sig på.  
 
 
Kan väl tillägga det att nu har jag kört fast på var Bernt Clementsson är född..  
 
(Meddelandet ändrat av svepa 2010-02-10 11:30)

2010-02-10, 16:22
Svar #11

Utloggad Göran Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 21:10
    • Visa profil
Hej !  
Bernt är född i Kromeröds hus i Valla socken. Du hittar familjen på sid 21 i AI:1 Valla.  
Fader Clement Larsson och moder Anna Bartelsd.  
 
Hälsningar  
Göran

2010-02-10, 17:03
Svar #12

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Tack Göran
 
Du glömde lägga till a    
Den boken, AI:1a  hade jag missat, av någon anledning hade jag enbart tittat i AI:1    
Så är det när man ibland sitter uppe för länge på kvällarna..
 
Ser att avskriften luras..
Anna Bartoldsdotter har blivit Berntsdotter...
 
 

 
Ett problem mindre

2010-02-10, 17:42
Svar #13

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Sven
 
Excel är ganska bra att använda när man registrerar kyrkböcker mm.
Dels för att det är bra att använda plus att många andra registrerare använder detsamma.
Se t.ex Släktdatas hemsida http://www.slaktdata.org
 
Sen till det andra dilemmat med avskrifter, det är ju inte alltid det blir rätt.
Men om Du mailar det som Du upptäcker till mig (kenneth5604@hotmail.com) så skall jag se till att det blir ändrat
när det gäller avskrifterna på Tjörns släktforskares hemsida.

2010-02-10, 18:14
Svar #14

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Det ska jag göra Kenneth
 
Drygt jobb ni haft förstår jag.
Haft god hjälp av era listor idag.  
 
Men nu är det stopp igen, (man blir halvgalen)  
 
Andreas Backe, Rotebåtsman på Habborsby, har vad jag kommit fram till dessa föräldrar.  
 
 
 
Men där är det stopp. Var de kommer ifrån har jag inte funnit på Tjörns socknar. Inte heller fanns de på Kråkedal när jag sökt där.  
Tyvärr saknas en bit av sidan i husförhörslängden 1828-1830, om de nu fanns där då..
Sedan finns de inte längre.
 
Får väl ta en annan gren nu då så länge..
Frugan är så stolt över att ha nystat en bit på sin farmor sida. Farmor hette Beria Forsberg från Stenkyrka  
Beria är barnbarn till Andreas Backe.   (Berias mor hette Britta Andreasdotter)
 

2010-02-10, 19:32
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Hej Sven
 
Det står fel i födelseboken, Olaus Johanssons hustru heter Kristiansdotter och ej Berntsdotter.
Denna gång så var det felskrivet i originalet.
Dom gifter sig i Stenkyrka sn, och flyttar senare till Svanviks mark i Valla sn, där fler barn föds.
 
Kenneth

2010-02-10, 19:46
Svar #16

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Toppen Kenneth, där var de ju...  
 
Stort TACK
 
Nu får vi se vad vi finner ut av detta

2010-02-10, 20:34
Svar #17

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Underbart med forum som detta.
 
Kommer med en följdfråga
Hur tolkar jag ex.vis denna avskrift med Olaus och Kristinas gifte.  (kan vara bra att veta när jag letar upp fler)  
 

 
Är de gifta i Röd Västra?  
Efter Kristina Kristiansdr  står det Tjärna mark och Ste.. vilket jag tolkar som Stenkyrka.  
Bor paret där eller är hon född där?
 
Kan dock inte hitta Kristinas födelse . Anges att hon ska vara född 27 augusti 1803
Olaus var det inga problem att finna.

2010-02-10, 20:39
Svar #18

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Får göra nytt inlägg då jag inte vet hur man bifogar bild i när man vill redigera ett inlägg..
Kan det vara ..?  Ser nästan så ut... född i Klövedal  
 

 
(Meddelandet ändrat av svepa 2010-02-10 20:45)

2010-02-10, 22:26
Svar #19

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Sven
 
Du ser ut att kunna hitta bra. Det stämmer.

2010-02-14, 23:11
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller vigsellängden så anger avskriften först datum, sedan mannens namn, sedan var mannen bor vid vigseln, och i vilken socken orten ligger. Efter det följer motsvarande uppgifter för kvinnan. Var bröllopsfesten hölls framgår inte av längden, varken i original eller avskrift. Generellt är det inte så vanligt att födelseorter anges i vigsellängder, utan det är oftast bostadsorten.

2010-03-24, 20:40
Svar #21

Utloggad Lisabet Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 13:49
    • Visa profil
Söker info om Josephus Denk f 1851 i Valla socken, far Georgius Denk, mor Matilda Fink. Josephus kan ha fått en dotter, Olga Teresia Stockelberg f 1879 utom äktenskapet med Augusta Josefina Stockelberg, och är i såfall min mammas mormors far. I ett dokument finns fadern angiven och vad jag kan se står det Joszef Denk, men kanske är det ändå Josephus.Mannen som är far till Olga Teresia skall ha annat ursprung än svenskt och jag är nyfiken på vilket

2010-03-25, 23:35
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan inte hitta någon Josef född i Valla 1851. Varifrån kommer uppgifterna?

2010-03-26, 17:44
Svar #23

Utloggad Lisabet Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 13:49
    • Visa profil
Mormonernas register.kanske inte så tillförlitligt. har försökt hitta någon Joszef Denk i Sverige som stämmer ung med årtalet då min släkting skulle vara född, och det var vad jag fann.Mannen som jag söker skall enligt vad jag fått berätttat vara kringresande kanske han inte ens var folkbokförd. Min  mamma som släktforskat en del hittade namnet i något dokument där han stod som fader till min gamlamormor, men kan tyvärr inte fråga mamma då hon inte minns av sjukdomsskäl.Får söka vidare.Hur det nu skall gå till.

2010-03-26, 19:24
Svar #24

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Lisbeth!
 
Augusta Josefina född 1852 i Tölö församling i Halland och Olga Teresia är också född i Tölö församling 1879.
 
Hälsning Birgitta

2010-03-26, 20:20
Svar #25

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Hej !
Enl födelseboken Tölö C:6 bild 129 står fadern Josef inget efternamn Gust Domk, jag tyder det som Gustavi Domkyrko församlingen i Göteborg det är alltså var de tycks vara bosatta.
Hon föds ej som oäkta.
 
Birgitta

2010-03-27, 12:14
Svar #26

Utloggad Lisabet Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 13:49
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för ditt svar.
Augusta Josefina var min mammas gamlamormor, och Olga Teresia alltså mammas mormor.Ingen har någonsin hört namnet på Olga Teresias far och att Augusta skulle varit gift.De pratade enligt mamma adrig om honom, men han skall ha lämnat innan barnet föddes och möjligen emigrerat till USA.
Mamma var mkt hos sin mormor och hon visste inte vem hennes far var, inte ens hans namn. Möjligen kan ju Augusta Josefina ha gift sig med Josef innan barnet föddes, och han ha lämnat dem, men hon hade ju kvar sitt flicknamn. Har fått kontakt men en Christian Stockelberg ch han har tydligen också hittat något dokument där Olga står som oäkta dotter.Skumt, det blir lite svårt hur hittar man en Josef utan efternamn?

2010-04-25, 00:12
Svar #27

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 10:49
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt uppgifter i Disbyt är Lars Christensson och Anna Persdotter från Brattön i Valla föräldrar till min ana Christen Larsson (gift med Gunilla Andersdotter),som var bosatt på Åstol där han dog 1806. Om detta stämmer så undrar jag om det finns någon kan hjälpa mig med lite fakta och data om Lars och Anna.
 
Tack på förhand.
 
Mvh Marie.

2010-04-25, 10:52
Svar #28

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
Hej Marie!
Du har inte angett några födelsedata för Christen Larsson, men i det födelseregister som Tjörns släktforskare renskrivit ( www.tjsf.org/excel/Valf1778.xls ) föds 1760-03-19 en Kristen på Lilla Brattön med föräldrarna Lars Kristensson och Anna Persdotter.  
Mvh
Malin

2010-04-25, 11:20
Svar #29

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 10:49
    • Visa profil
Hej Malin !
 
Jo, de uppgifterna har jag också, och det är sannolikt min Christen som föds i Valla 1760-03-19, men jag har även någonstans sett två andra förslag på födelseorter för honom,vilka i och för sig verkar felaktiga.
 
Men mest är jag intresserad av fakta om hans (sannolika) föräldrar, Lars Kristensson och Anna Persdotter.
 
Tack ändå, Malin.
 
Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna