ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Oscar Sjöstedt  (läst 1905 gånger)

1999-01-25, 20:02
läst 1905 gånger

Anita Svensson

Jag saknar uppgifter om Carl Oscar Sjöstedt f 1816-10-07 i Stockholm.Vilken födelseort i Stockholm?. Han tjänstgjorde som kapten vid kungliga flottan. Han avled år 1895 i Lövånger Västerbotten. Han var fyrmästare i Bjuröklubb på äldre dar.  
 
 Enligt boken Sjöstedt, Gammal skånsk trumpetarsläkt utgiven av Sjöstedtska släktföreningen och Sten Sjöstedt 1969, sid 52
 
Man känner först en hantverkare och livdrabant hos Karl XIII, omkring 1800.
Vem har fått reda på det där om hantverkare och livdrabant?? Är det Sten Sjöstedt som forskar eller??
Tacksam för svar

1999-01-26, 16:19
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Anita !
 
Tyvärr har jag inget svar på din fråga om var Carl Oscar Sjöstedt föddes, men jag skall förhoppningsvis kunna svara på dina andra frågor i egenskap av bl.a. dataansvarig i den Sjöstedtska släktföreningen.
 
När Sten Sjöstedt, som var en av släktföreningens grundare, eldskäl och ordförande, hade planer på att bilda släktföreningen 1947, 48 så skickade han ut ett stort antal, slumpmässigt utvalda, brev till personer med namnet Sjöstedt runt om i landet. Han frågade då bl.a. om hur mycket de visste om sina förfäder. Härigenom och genom egen forskning fick han snart klart för sig att det fanns många olika släkter Sjöstedt runt om i landet, där den du nämner var en av dem.  
 
Om han har fått uppgiften om hantverkaren och Livdrabanten hos Karl XIII genom breven eller genom eget forskande vet jag inte, men båda alternativen kan vara möjliga. Jag vet att Sten tillbringade mycket tid på Krigsarkivet och gick igenom diverse rullor för att hitta uppgifter om Sjöstedtar och det kan tänkas att han stötte på livdrabanten då.
 
Den Sjöstedtska släktföreningen var mycket aktiv från grundandet 1949 till början av 1970-talet då verksamheten började avta för att helt stanna upp när Sten dog 1976. Under den aktiva tiden utgavs boken som du nämner och en utredning om ättlingarna till släktens stamfader, trumpetaren Truls Sjöstedt. Det gjordes ett par försök att dra igång släktföreningen igen, men de misslyckades alla. Sedan hände inte mycket förrän 1994 då vi var ett par som träffades och beslöt att nu skall vi lyckas och det gjorde vi. Vi har haft två släktmöten och planerar just nu för det tredje. Vi har omkring 200 medlemmar (1 medlemskap / hushåll). Två av våra nuvarande projekt är att komplettera släktutredningen med nya släktmedlemmar och att samla in och bevara släktföreningens arkiv från olika platser runt om i landet. Jag har ganska nyligen fått den största delen av arkivet och håller på att gå igenom det. Träffar jag på några uppgifter om Carl Oscar Sjöstedt så lovar jag att höra av mig och om du hittar något om livdrabanten så är även jag intresserad av det.
 
MvH
Niklas Hertzman
Niklas Hertzman

1999-02-18, 07:38
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Anita !
 
Efter lite grävande i den Sjöstedtska släktföreningens arkiv har jag nu hittat lite mer uppgifter om Carl Oscar Sjöstedt och hans pappa.
 
Enligt Sten Sjöstedts anteckning på sitt avskrivna papper kommer uppgifterna från f.d. styckjunkaren, sedermera underlöjtnanten o. brandchefen i Piteå Conrad Sjöstedts släktkrönika.
 
Här står så här: ... Carl Oscar Sjöstedt, sjökapten, fyrmästare, Bjuröklubb 7/10 1816-22/12 1895. Hans syster Ebba Sjöstedt.
Deras far, till förnamnet okänd, Sjöstedt född omkring 1776 (i Stockholm?) och död omkring 1830. Han var antingen snickare, målare eller glasmästare samtidigt som han skulle hava bestridit befattningen som liv-drabant vid Karl XIII:s hov. Han bodde på Breda gatan 3, Djurgårdsstaden där Carl Oscar och Ebba föddes.
 
Enligt uppgift hade Carl Oscar 16 barn, varav endast 4 överlevde till vuxen ålder.
Jag har mer uppgifter om ättlingar till Carl Oscar om det är av intresse.
 
Jag hoppas att dettaa kan vara till någon hjälp i din fortsatta jakt.
 
MvH
Niklas Hertzman
(sekr. mm i den Sjöstedtska släktföreningen)
Niklas Hertzman

1999-02-20, 09:14
Svar #3

Anita Svensson

Hej Niklas
Jag vill ge dig ett stort tack till dig Niklas. Är intresserad av uppgifter om Carl Oscars ättlingar.
Skicka till mig via email.
stefan.svensson@pp.itv.se
Varma hälsningar Anita

2000-05-18, 22:06
Svar #4

Utloggad Eva Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2022-03-13, 14:19
    • Visa profil
Carl Oscar Sjöstedt född 1816-10-07 Skeppsholmen Stockholm.  
Fader Carl Sjöstedt född 1781-01-27 på okänd plats och död 1844-05-05, krögare på Karlbergs värdshus 1805-1809, därefter målare, timmerman, stånddrabant  
Moder Brita Christina Wahlström f 1776-12-29 i Järfälla, död 1829-09-04
Själv är jag ättling till Carl Oscars dotter Oscara Amalia född 1839-11-02 i Hedvig Eleonora Stockholm.

2000-05-24, 18:25
Svar #5

Anita.svensson

Hej Eva
Roligt att det blev fart på det här. En bror till Oscara Amalia som hette Bror Conrad. Han var min morfars far. Hörde att det fanns en reportage om Oscara Amalia om hennes liv som modist. Undrar om jag kan få kopia av det. Säg till om du är intresserad av ättlingar till Bror Conrad.
Har du Christina Wahlströms anor?
Mvh Anita

2001-02-15, 20:08
Svar #6

Erland Sjöstedt

År 1805 finner jag Karl Sjöstedt för första gången, han är då i Svea Livg. förs. och där gifter han sig med pigan Johanna Elisabeth Ekelund som sedermera dör i Carlberg, Carl gifter om sig med Brita Christina Wahlström osv. Nu till mitt problem, före 1805 finns inte ett spår av Carl, jag har letat på arkivet många gånger utan resultat, skickar därför ut en trevare. Hör av er. Erland. Min härstamning är följande Carl, Carl Oscar, Bror Conrad, Oskar Frans och min far Greger Sjöstedt.
erland_sjostedt@hotmail.com

2001-02-19, 14:31
Svar #7

Anita Svensson

Hej Erland
 
Jag undrar om du har uppgifter om Brita Christina Wahlströms bakgrund? Jag härstämmar från Bror Conrad. Min morfar hette Gustaf Sjöstedt sonen till Bror Conrad.
Mvh Anita

2001-02-25, 21:10
Svar #8

Erland Sjöstedt

Hej Anita.
Kul att höra ifrån dig, jag har hört om dig genom Karin Johansson i Skellefteå, Karin och jag har haft ganska mycket kontakt i sökandet efter Sjöstedtarna, vi har också träffats ett par gånger, dels uppe vid Bjuröklubb och även nere hos Eva Lindström i Järfälla som också letat efter Brita Christina men inte kunnat hitta henne, hon ska vara född i Järfälla 1776 men det är också allt vi vet, inget av de barn vi hittade stämde in, så Karls och Brita Christinas födelseplatser är ett mysterium, tyvärr får jag säga men det var ändå kul att träffa ett barnbarn till farbror Gustav som jag träffade flera gånger som barn under våra vistelser vid Bjuröklubb. Har du förresten hört något från Karin, jag mejlade henne men har ej fått något svar.
Många hälsningar Erland.

2001-02-26, 11:12
Svar #9

Anita Svensson

Hej igen
Jättekul att få höra av dig. Jag har oxå mailat till Karin Johansson men har inte hört nånting från henne.
Vet du var Carlberg ligger nånstans? Har kollat det finns fler Carlberg. Vore det nån chans att leta efter Carls uppgifter i Carlberg?? Jag är Gustafs yngsta barnbarn. Min mor hette Birgit.  
 
Mvh Anita

2001-02-26, 18:38
Svar #10

Erland Sjöstedt

Hej Anita.
Det Carlberg som avses är Carlbergs slott i Solna och det var där jag hittade Carl första gången, 2 av hans 5 barn föddes där, båda avled vid späd ålder. Jag tror att det enklaste är att jag skickar upp alla uppgifter jag har till dig, jag hittade din adress som jag fått av Karin. Jag har även mejlat Eva Lindström så får vi se om vi kan få fart på det här igen, det skulle vara roligt att ses nå'n gång, jag skulle behöva göra ett besök på arkivet i Härnösand och skriva av bouppteckningar, på min mammas sida. Vi hörs igen. Hälsar Erland.  
Du kan också mejla mig om det är nå't, på erland_sjostedt@hotmail.com

2001-08-07, 15:57
Svar #11

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Sjöstedtforskare !
Som dataansvarig i den Sjöstedtska släktföreningen (se mitt inlägg ovan), letar jag efter min anfader Truls Sjöstedt och hans ursprung. Jag samlar även på mig de uppgifter jag stöter på om andra Sjöstedtar och framför allt då på 1700-talet, för att eventuellt kunna se ett samband.
 
Jag sökte i dagarna på mormonernas databas och hittade följande fyra vigslar i Stockholm. Det kan ju tänkas att någon av dessa är föräldrar till Carl Sjöstedt. Jag vet inte om ni har tittat på dessa, om inte kan det kanske löna sig att följa dem.
 
Abraham Siöstedt gifter sig med Hedvig Sophia Wagner 1750 18/9 i Stockholm, Klara.
Lars Siöstedt gifter sig med Catharina Fagerström 1763 20/3 i Stockholm, Klara.
Carl H. Siöstedt gifter sig med Anna Öhrström 1770 30/9 i Stockholm, Klara.
Anders Sjöstedt gifter sig med Elisabeth Åberg 1771 6/1 i Stockholm, Riddarholmen.
 
Om ni hittar något intressant, så hoppas jag att ni skriver en rad.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna