ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Hayden infl. till Stockholm 1806  (läst 828 gånger)

2003-06-12, 18:34
läst 828 gånger

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Jag söker info om Carl Hayden (även skrivet Karl Haijden, Carl Haijdn etc.) senare soldat (lantvärnist, trumslagare) Bosatt i Vade, Bergsjö, Hälsingland. Enligt Bergsjö hfl var han född i Bälaryd, Jönköping den 10 december 1793 men kan inte återfinnas där.
 
Om Carls barndom är alltså inget känt. Det första spår vi har av honom är från en intervju med folkskolläraren i Bergsjö, Erik Högström (publ. år 1921 i boken Bergsjö Sockens Historia). Där berättar Carl själv att han år 1806, då ha var ca 13 år, inflyttar till Stockholm och till sin äldre bror som där var slaktare. Varifrån han flyttar framgår dock inte.
 
Har någon av er Stockholmskännare stött på denne Carl i er forskning eller har någon kommit i kontakt med hans till namnet okände bror?
 
I sådana fall är jag mycket intresserad.
 
MVH:
 
// Tobias Svedberg.

2006-02-05, 11:03
Svar #1

Elisabeth Hayden

Va?spännande att någon fler är intresserad av Hayden ! Det är efter honom vi tog efternamnet Hayden. Tyvärr kan jag inte hjälpa Dej med hans ursprungliga familj ! Det enda jag har är hans far Sven Ekström född 1767 och mor Anna, så stod det i vigselboken om jag inte minns fel. Men jag har inte hittat dem i Bälaryd, så det är fortfarande en gåta. Hur är Din anknytning till Hayden ? Hoppas det är någon som har information !
Må gott,
           Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna