ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsdotter från Söderåkra  (läst 468 gånger)

2005-02-09, 08:15
läst 468 gånger

Utloggad per johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 22:36
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker på detta vis förhoppningsvis få någon mer klarhet i vad som hände dessa två systrar, Emma Ohlander och Augusta Herly från Söderåkra församling i Småland. De var födda Carlsdotter, Emma född 15/12 1841 och Augusta född 3/11 1848. Emma flyttade ogift till Stockholm 1869 okänt vilken församling och Augusta flyttade till något som jag tror är Katthamra? i Stockholm 1867.
Någon som kan ge någon upplysning?
Mvh Per

2005-02-09, 18:47
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Kan detta möjligen vara Emma Ohlander - även om efternamnet har en annan stavning?
 
Folkräkningen 1890:
Hemförsamling: Gävle
Hemort: 1:sta Qvarteret Östra delen
Barberare, änka Emma Ölander f. Karlsson f. 1841 i Söderåkra
Dotter Elin f. 1875 i Stockholm
Son Bror Axel Hugo f. 1877 i Västerås
Dotter Gertrud Lovisa f. 1880 i Västerås
Barberarbiträde Johan August Hallin f. 1866 i Sala  
 
Folkräkningen 1900:
Hemförsamling: Gävle Stads
Hemort: 155/I
Fältskär., änka Emma Ölander f. Karlsson f. 1841 i Söderåkra
 
Elin hittar jag inte 1900.  
Bror Axel Hugo Ölander år då ogift barberare i Näsboda Bodarne, Älvkarleby.
Gertrud Lovisa Ölander bor i Tebo Bodarne, Älvkarleby, gift med murare Per Adolf Söderström f 1870 i Älvkarleby. Inga barn (ännu).
 
Någon passande Augusta finner jag inte, inte heller någon Herly. Känner bara till Katthamra gård/Katthammarsvik på Gotland, inte i Stockholmstrakten - vilket inte utesluter att det kan finnas även här.
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-10, 16:31
Svar #2

Utloggad per johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 22:36
    • Visa profil
Hej Maud!
Tack så hemskt mycket för uppgifterna. Det är alldeles säkert den Emma jag söker! jag har inte riktigt koll på om Augusta kanske kom till Gotland i allafall. Katthamra finns ju där, men såg en otydlig notering i församllingsboken om Stockholm? En nöt att knäcka! Jag ska kolla lite mer och kanske få återkomma?!
mvh Per

2006-11-14, 14:50
Svar #3

Lotta Ivares

Hej Per!
Jag forskar också om Emma Ölander. Kanske du har uppgifter som saknas. Du kan väl maila mig så kan vi byta lite uppgifter.
MVH
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna