ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohm, Petter  (läst 1203 gånger)

1999-01-31, 15:45
läst 1203 gånger

Utloggad Per Olov Österlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 13:26
    • Visa profil
Stockholmsborgaren Petter Bohm, död 1668, var bl a inblandad i finansieringen av Garphyttans silververk i Örebro län. Han var kompanjon med bergmästaren Johan Funck, om vilken det står en del i SBL. Finns någon som har fler uppgifter om nämnde Petter Bohm, bl a vilka avkomlingar han hade? Jag hoppas på att kunna knyta honom till min förfader Daniel Bohm i Stockholm.

2006-11-06, 18:13
Svar #1

Claes J.E.E.Funck

Thomas Funck f 1580 ni Stralsund gifte sig med Margaretha Depken. De fick 5 barn. Simon,Anna,Johan,Albrecht och Thomas. Tre söner gifte sig med var sin dotter till borgmästaren i Stockholm Hans Hansson och dennes hustru Brita Larsdotter Bohm. Britas bror Peter Bohm gifte sig med Thomas Funcks dotter Anna. Simon Funck gifte sig med Anna Hansdotter,Johan Funck (som jag härstammar ifrån)gifte sig med Elisabeth Hansdotter och Albrecht Funck gifte sig med Ingrid Hansdotter. Bohm\s härstammar från Örebro, där Brita och Peter Bohm?s föräldrar var överborgmästaren i Örebro Lars Olofsson Bohm och Ingrid Larsdotter. Peter Bohm ägde 1/4 av Garpenberg mm. men sålde sina domäner till sin svåger Albrecht Funck. Uppgifterna hämtade ur släktkrönikan ?Friherrliga ätten Funck nr 189?som finns på Riddarhuset,KB och Storkyrkans bibliotek. Claes Funck,Syrenparken 6, 13335 Saltsjöbaden

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna