ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Christina Bergström  (läst 1199 gånger)

2003-05-21, 16:27
läst 1199 gånger

Göte Sundberg

Hej!
 
Är det någon som kan hjälpa mig att finna Anna Christina Bergström född 1813-03-26, som flyttade från Stockholm (Uppsala Ärkestift) till Nedertorneå 1849.
Jag lade en efterlysning i Uppsala men jag tror att det är fel ställe!
 
Hon är min farfas mor och jag har inte kunnat komma vidare i mitt letande, var hom kom ifrån och hennes anor.
 
Tacksam för svar
 
Med vänliga hälsningar
Göte Sundberg

2003-05-21, 22:08
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Göte,
Varför flyttade en kvinna 1849 från Stockholm till Nedertorneå?? Jag har följande gissningar:
1) Hon följde med eller var i tjänst (trotjänarinna) hos en prästfamilj eller en länsman eller annan överhetsperson??
2) Hon följde med en man?
3) Hon skulle arbeta som lärarinna?
4) Hon skulle arbeta som barnmorska?
5) Öppnades något barnhem i Nedertorneå??
6) Hon kom för att besöka någon släkting?
 
Ett försök att nysta i din anmoders bakgrund. Samma frågor som du säkert ställt själv. Var är hon skriven första tiden hon kommer till socknen? Där finns troligen en ledtråd.
 
Hälsningar
Irma Ridbäck

2003-05-21, 23:27
Svar #2

Göte Sundberg

Hej Irma!
 
Hon flyttade till Nedertorneå för att arbeta som barnmorska, men träffade 1853 min farfars far och gifte sig, men som sagt jag har ingen aning var hon egentligen kom ifrån, utan vet bara att hom flyttade från Stockholm 1849, så tänkte starta nystanet där, för antagligen kom hon till Stockholm från någon annan socken.
 
Hälsningar
Göte Sundberg

2003-05-22, 06:20
Svar #3

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Göte,
I och med att hon hade ett yrke så kanske det kan vara  
lättare. Sundhetskollegium 1813-1877 förde Liggare över examinerade barnmorskor 1822-1878, 3 vol. Där borde hon omnämnas. Detta arkiv förvaras i Riksarkivet. Kollegium ombildadet 1878 till Medicinalstyrelsen. Se Riksarkivets beståndsöversikt, del 5 band 2, s 416.  
Sök också i kommunarkivet i sockenstämmoprotokollen, eftersom sockenstämman  
bör ha fattat ett beslut om att hon skulle anställas. Har man tur kan där finnas bra uppgifter om vem hon var. De handlingarna finns i nuvarande kommunens arkiv.
 
Hälsningar
Irma

2003-05-22, 08:50
Svar #4

Göte Sundberg

Hej Irma!
 
Tack för informationen!
Jag får försöka med det, se var det bär!
 
Hälsningar
Göte

2003-05-23, 05:04
Svar #5

Arne Olsson

Hej Göte!
I registret på CD till Stockholms mantalslängder finns en barnmorskeelew Bergström, A.C. år 1849 i distriktet Jakob med nummer 1616. Bör vara värt att kolla i själva mantalslängden.
Mvh, Arne

2003-05-23, 08:52
Svar #6

Göte Sundberg

HeJ Arne!
 
Tack för det, skall kolla, verkar vara den jag söker.
 
mvh
Göte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna