ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergdahl, Erik, som tolvåring till Stockholm 1858?  (läst 1429 gånger)

2007-02-17, 20:47
läst 1429 gånger

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej,
någon som har möjlighet att återfinna gossen Erik Bernhard Albin Bergdahl, f. 16/2 1846 i Pajala, som redan år 1858 flyttar från familjen i Övertorneå till Stockholm. Jag misstänker att han flyttar p g a studier?
Den 2 december 1861 antages han till krigsakademien vid Karlberg, varifrån han avgår den 30 september 1866.
Vart han tar vägen därefter är okänt, men vi vet att han i mars år 1871 gifter sig i Ipswich, Suffolk, England. Enligt en obekräftad uppgift var detta hans andra äktenskap i England.
Nästa gång han dyker upp är i januari 1875 när han återflyttar till hemmet i Övertorneå. Då benämns han styrman och kommer närmast från Brahestad, Finland.
Känslan man får är att hans militära bana aldrig utvecklades till något vettigt varpå han istället gick till sjöss? Kanske det var det som ledde honom till England senast år 1870?
 
I december 1876 flyttar han till nya kronolänsmanstjänsten i Gällivare. Där ändas hans för korta liv redan i oktober 1878, då han avlider.
 
Min fundering är alltså var han finns i Stockholm 1858-1866, samt när han lämnar Stockholm samt vart han tar vägen?
 
Undrar
Sture Torikka
Luleå

2007-02-17, 21:12
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sture, i Carl Hultanders Biografiska anteckningar från Carlberg 1792-1892 (tryckt 1892), finns följande på s. 204:
 
Årskurs 1861, Bergdahl, Erik Bernhard Albin, född 1846. Fadern: Kronolänsmannen Erik. Antagen till kadett den 2. December med nr 168. Ordningsman i 1:a  klassen 1863. Afgången den 30 September 1866. Vidare lefnadsöden okända.

2007-02-18, 09:05
Svar #2

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
tack för de uppgifterna. I stort hade jag ju detsamma redan från Baumgardts kadettkalender från 1869. Dock framgick ju i dina uppgifter faderns tilltalsnamn som Erik, och det var ju kul att veta. Annars kallas han alltid i samtida källor E.M. Bergdahl (Erik Magnus Bergdahl).
 
Jag är väldigt nyfiken på att veta var gossen Erik Bergdahl bosatte sig när han som tolvåring kom  ensam till huvudstaden?  
Kanske hade han någon släkting där som jag inte känner till?  
Eller var han inackorderad någonstans?  
Vad säger aktuell inflyttningsbok i den församling han inflyttar till? Övertorneå har inte någon bevarad utflyttningsbok för 1858, utan denna flytt framgår endast i husförhörslängden.  
 
Jag misstänker på goda grunder att han kom till Stockholm för att studera. Hans pompösa fader uppe i Tornedalen hade uppenbarligen stora planer för sin förstfödde son.
 
Jag har nu kontakt med engelska ättlingar till denna yngre Erik Bergdahl, och det är för deras räkning jag hoppas kunna klura ut hans stockholmsperiod 1858-1866, samt vart han tar vägen efter det?
Senast 1870 återfinns Erik Bergdahl i Ipswich i England.
 
Hälsar
ST

2007-02-18, 11:13
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sture, under tiden han gick på Karlberg var han nog skriven där, och det blir Solna församlings böcker. Han verkar inte finnas i Stockholms mantalslängder varken före eller efter denna tid.

2007-02-18, 18:18
Svar #4

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej igen,
ja, det var ju bra att veta att det rör sig om Solna församling. Det kände jag inte till. För jag kan verkligen inte mycket om Stockholms kyrkoorganisationer.  
Var kan han ha tänkts studerat mellan 1858-1861, från 12 till 15 års ålder, innan han i december 1861 kom till Karlberg?
Vad finns det för alternativ?
 
Han har då varit hem en sväng under (sommaren och) hösten 1861. I något för mig idag bortglömt tingsärende med Övertorneå tingslag den 9 september 1861, hållet på plats i Turtola by vid Pääkkölä, har jag nämligen för bra länge sedan  antecknat Studeranden Eric Bergdahl närvarande såsom tingstolk. Han är därmed belagd såsom tvåspråkig; svenska och finska.
Säkerligen var han där med sin farsa som deltog i form av allmän åklagare.
 
Nå, jag hoppas innerligt att någon läsare av detta har möjlighet att återfinna honom i bokföringen i Stockholmstrakten.
 
Hälsar
ST

2007-02-19, 10:24
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sture,
 
har nu kollat Solnas hfl 1862-1866, men fann där att eleverna på Karlberg inte stod med i längden, däremot befäl, lärare och diverse anställda. Eleverna var kanske fortfarande skrivna i sina hemförsamlingar, ska försöka kolla upp det så småningom.

2007-02-19, 18:52
Svar #6

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Elisabeth,
mången tack för dina försök. Du har inte tillgång till Solnas inflyttningslängd 1858?
 
Däremot kan det mycket väl stämma angående din fundering om att eleverna måhända fortfarande var skrivna i sin hemsocken? Erik Bergdahl är nämligen skriven hemma ända t o m husförhörslängden som tar slut år 1873.
Från den som börjar 1874 är han inte med från första upplägget, däremot återinflyttar han i januari 1875 från Brahestad i Finland.
 
Hur ser det ut med inflyttningslängder i Stockholmstrakten 1858? Hur många olika församlingar fanns det?
Dock är väl gossen Erik Bergdahls tilltänkta studier under åren 1858-1861 det som styrt hans (eller rättare hans föräldrars) val av inflyttningsförsamling? Och jag vet ju tyvärr alls icke var hans studerade från år 1858.
 
Nå, det kanske ger sig. En vacker dag är det måhända någon välvillig stockholmskännare som stöter på denna 12-åriga gosse i något studie- eller inflyttningssammanhang år 1858? Eller alternativt stöter på honom när han utflyttar från Stockholm någon gång efter september 1866?
 
Hälsar
ST

2007-02-20, 00:25
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det borde väl finnas någon lista på kadetter med en del information på Krigsarkivet?
 
Hade de släkt i Stockholm? Då är det möjligt att han först bodde hos dem, men var han skriven i hemsocknen syns det nog inte i kyrkobokföringen.

2007-02-21, 18:22
Svar #8

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Chris,
tack även för ditt engagemang i denna kryptiska fråga.
 
Jag var i kontakt med Krigsarkivet men de påstod sig inte ha några adekvata uppgifter rörande kadetterna vid Karlberg från denna aktuella tid. De sade att Karlberg förbehöll sig ännu att ha kvar det historiska arkivet själva. Dock var det fråga om någon övergångsprocedur rörande detta. Jag kontaktade arkivarien vid Karlberg och han hjälpte mig med tryckt information om denne unge kadett, så det har jag nu. Men tidsperioden 1858-1861 vet jag ingenting om. Samt heller inte när Erik Bergdahl utflyttar från Stockholm. Denna utflyttning har skett någon gång efter 30 september 1866.
 
Hans ättlingar i England misstänker att deras farfars far Erik Bergdahl kom att börja tjänstgöra på något fartyg, eventuellt inom handelsverksamhet. Och på detta vis angjorde han hamnen i Ipswich. Detta bör ha skett senast 1870, för i mars 1871 äktar han den 18-åriga engelskan Rebecka Whybrow. Hennes far William Whybrow hade lämnat samtycke till dotterns giftermål med denna utlänning. Detta scenario gör att jag gärna vill tro att Erik Bergdahl trots allt hade varit en god tid i Ipswich när mars 1871 väl inföll?
 
Erik Bergdahl tituleras i januari 1875 för styrman. Därefter blir han länsman i Gällivare.  
 
Jag vet inte om unge Erik Bergdahl hade släkt i Stockholm, men omöjligt var det inte. Han tillhörde ju en något ståndsmässig familj med en fader som var landsfiskal. Men jag tror ändå inte att han hade någon släkt där från sin farssida. Däremot är jag osäker rörande moderns familj. De hette Wåhlberg och kom från Uleåborgstrakten till Torneå. Där tror jag det kan finnas möjligheten att någon Wåhlberg kan ha passerat huvudstaden?
 
Vet du var en utsocknes 12-åring år 1858 kan tänkas ha haft för studiemöjligheter i Stockholm 1858-1861?
 
Vilka inflyttningslängder till Stockholm är någorlunda enkelt sökbara för år 1858? Finns de digitalt?  
 
Och vad gäller för utflyttning 1866-1870?
 
Tack igen för att du tog dig tid att läsa igenom mina frågeställningar.
 
Ja, många knepiga frågor,
hälsar
ST

2007-02-21, 18:54
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej
 
på Stockholms stadsarkivs hemsida finns de register till kyrkböcker som de lagt ut i pdf format. Jag har kollat en del av dem men inte funnit Erik. Står han kvar i längden hemma är risken stor att han inte flyttar in officiellt.
 
Wåhlberg i 1858 års mantal:
 
G af Wålberg fd kongl ränrmästare, Klara
AC Wåhlberg borgaredotter, Ladugårdsland (Hed Eleon)
AE, kanslist, Klara
Edv, renskrivare, Maria
FF, cigarrarbetare, Katarina
GD, exped sekreterare, staden södra
 
Jag har kollat de sjömanshus som finns som register på Svar, men de stor finns inte där. Det kanske är en väg om han var till sjöss

2007-02-21, 19:50
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det blev rörigt - maten kokade över. Man kanske skulle finna honom i sjömanshusen. Börja med Stockholm där han ju sågs sist. Var han sjöbefäl borde han ju dyka upp där. Finns det engelska motsvarigheter? Han kommer ju från Brahestad senast - vad gjorde han där? Finns det sjömanshus? Det finns en massa Bergdahl i alla fall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna