ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alexandre, Pierre Louis - """"Negern Pettersson""""  (läst 4551 gånger)

2003-11-06, 21:50
läst 4551 gånger

Lennart Wallerman

Vem var egentligen Negern Pettersson
 
Lennart Wallerman medlem i GF, Släktforskafförbundet, StorStockholms Genealogiska förening, Norrtälje släktforskarförening, Täby hembygdsförenings släktforskarsektion, DIS 1274 samt DISöst.
 
 
Vem var egentligen ”Negern Pettersson”
 
 
En rubrik som kommer att väcka debatt (se Anbytarforum äldre inlägg etniska grupper, övriga, Morianer, Samer, Lappar. År 1999 - 2003, med sökord Neger respektive Morian)
 
Detta inlägg är en fråga av genealogisk karaktär. Den startade av Mats Werner, Strängnäs med en fråga till Martin Stugarts spalt i DN. Fråga om Stockholm.
DN 2003-06-22. I 25 år,1878-1903, levde och verkade en svart man i Stockholm.
Han lär ha hettat (Jean-) Louis Pettersson. Den svarte manen arbetade i hamnen som stuveriarbetare samt stundom även som modell på Kungliga Akademien för de Fria Konsterna. Den svarte mannen finns upptagen i Konstakademiens räkenskaper avseende utbetalningar av modellernas arvode i två omgångar, dels 1878-79, dels 1903.
 
        Pettersson har avporträtterats i flera konstverk, målerier och skulpturer av konstnärer som exempelvis: Karin Bergöö Larsson (senare gift med Karl Larsson), Oscar Björk, Edvard August Forsström, Emil Österman, Ecke Hedgerg samt V. Åkerman.
Nationalmuseums utställning ”Främlingen - dröm eller hot” år 1996 den 13 september - 8 december, där fans en tavla med, målad av Oscar Björk 1860-1929. Modellen hette troligen Pierre-Louis, med smeknamnet Negern Pettersson. Sidan 114 i utställnings katalogen.
 
Det finns en hel del ”hörsägner” om denne man: Svarta Pelle, Svarta Uno, Svarte Peder, Pedro var mulatt född i Tanger och spanmålsbärare decennierna kring sekelskiftet 1900. Han gifte sig med en svenska som blev kallad ”Negerkärringen”. Hon härstammade från Öland och bakade kroppkakor som hon sålde till hamnarbetarna för 5 öre styck. (Anders Björklund, Gubbar, Stockholms hamnarbetare och deras berättartradition sida 213)
Min morfar, Axel Johansson 1874 - 1950 han arbetade i hamnen och blev sedermera stuveriförman på Kol och Kocks AB. Axel har berättat om denne svarte man. En dag kom Pedro till Axel och sade ”Mig komma hem och frysa kalt och kadaver hänga i vedboden” Hans fru hade hängt sig.
 
DN 2003-07-13 Eva Melander: Min farmor, född 1876, berättade att när hon var ung fanns en neger på söder som arbetade i Stadsgården som sjåare. (stuveriarbetare LW)
En dag kom han in på polisstationen och sade. ”Komma hem. Frysa kallt. Ingen mat. Kärringen vedbod häng”.
 
Här skiljer sig Eva Melanders berättelse bara marginellt från det jag har fått i mig med modersmjölken. (LW)
 
Martin Larsson, Stockholm DN 2003-07-13) Pettersson arbetade en tid som hamnstuvare i Stockholm men träffade sedan ”Ölands-Lotta” som fick in Pettersson på ett bageri där hon jobbade.
 
 
Detta var lite från debatten i DN. Fråga om Stockholm införda den:2003-06-22,  07-06,  07-13,  08-03, 10-12, samt 10-19.
 
Mats Werner, Strängäs samt jag Lennart Wallerman Täby, vänder nu sig till RÖTTERS läsare om ni sitter inne med någon information om denne svarte man. Vi två håller på att försöka finna ut vem han var varifrån han kom och om det finns några ättlingar efter ”Morianen Pettersson”
 
Jag har bla. Sökt igenom Rotemansarkiven på CD-ROM Söder, Gamla staden samt Klara, men ej fått något riktigt napp.
Lennart Wallerman

2003-11-12, 14:15
Svar #1

Utloggad Rolf Sandin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 13:09
    • Visa profil
När jag läste ovanstående inlägg så kom jag ihåg att min morfar Gunnar Wilhelm Olsson f. 1908 som arbetade i hamnen berättade ungefär samma historia för mig den gick så här Stackars Pedro stampa kaj frysa kallt Pedro komma hem kärring hänga kadaver i vedbod min morfar arbetade i hamnen i mitten av fyrtiotalet tillsammans med sina bröder Ingvar f. 1909 och Georg f. 1911  samt deras far Erik Emanuel Olsson f. 1879 han kallades för ekorr-Olle p.g.a. sin yviga mustascher därför blev de tre bröderna kallade ekorrungarna av dom andra hamnarbetarna

2003-11-12, 21:28
Svar #2

Knut Henriksson (Knutte)

Hej Lennart
 
I  Stockholms hamnarbetare av Sigurd Erixon (1949) är Svarte Peder omnämd under binamn eller öknamn. Texten är lika som det du citera från Anders Björklunds bok.
Erixon hänvisar till en matrikel över medlemmarna i Stockholms hamnarbetarefackförening från 1895. Kan den möjligen hittas i Arbetarrörelsens arkiv?
Hälsningar Knut

2003-11-13, 20:45
Svar #3

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
I juni i år ställdes samma fråga till Martin Stugart på DN som brukar svara på frågor om stockholmiana. Jag hittar bara frågan i digitala DN-arkivet, men vet att läsare senare svarade ganska utförligt om hur den stackars mannen fann att sin hustru hängd.  
Frågaren var i varje fall ganska välinformerad:  
I 25 år, 1878-1903, levde och verkade en svart man i Stockholm. En sådan måste ha varit ett så märkligt inslag i den tidens stadsbild att han bör ha efterlämnat några spår. Jag letar nu efter sådana.
 
Han hette (Jean-)Louis Pettersson men kallades bara för Negern Pettersson. Han finns avbildad i flera konstverk, målerier och skulpturer av konstnärer som exempelvis Karin Bergöö (senare gift med Carl Larsson), Oscar Björck och Emil Österman med flera.
 
Han kan ha varit en avhoppad sjöman från Tanger eller också identisk med en Svarte Peder som vid denna tid arbetade som hamnstuvare i Stockholm. Han påstods vara gift med en öländska som var duktig på att laga kroppkakor.
Har du (eller någon i DN:s läsekrets) några fler uppgifter om Negern Pettersson?
Så långt citatet från DN. Den som är nyfiken och idog kan ju leta igenom övriga napp i det digitala DN-arkivet eller -- vilket kanske är enklast -- ställa frågan till red Martin Stugart själv, eftersom han har fått lösningen på problemet.
Mvh
Inga

2003-11-13, 20:47
Svar #4

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Sorry, jag svarade bara på det senaste inlägget, men ser nu att det varit en initierad debatt tidigare, som jag inte haft tillfälle att följa!
Inga

2003-11-24, 15:24
Svar #5

ola larsson

Den efterfrågade stuveriarbetaren och modellen torde vara arbetskarlen Pierre Louis Alexandre, född 16/6 1844 i Cayenne, Franska Guyana.
Enligt Rotemansarkivet Söder bosatt i Katarina från 1878 - och kanske tidigare. Bosatt i Gamla Stan åren 1881-84, och därefter åter i Katarina till sin död den 29/4 1905.
Han var gift med Christina Elisabeth Eriksson, född 7/5 1841 i Fredsberg, Skaraborgs län, vilken avled den 20/3 1889.
Katarina församlings dödbok anger dödsorsaken som självmord, suspendium (hängning).
Enligt Katarina polisvaktdistrikts rapportjournal onsdagen den 20/3 1889 inkom kl 11 fm arbetskarlen Pierre Louise Alexandre, bosatt vid Högbergsgatan 22, och angav att han kl halv tio funnit sin hustru hängd i ett snöre fästat i en takläkt i vedboden. Hon sades ha lidit av en obotlig sjukdom.
Alexandre var gift en andra gång med Althea Karolina Wikman, född 10/4 1861 i Maria församling.

2003-11-24, 22:28
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tjusigt! -detta borde rapporteras till DN..  
 
Finner den andra hustrun med två barn 1890 på CD'n Sveriges befolkning 1890:
 
Post 57634
Wikman, Altea Karolina
Cigarrfabriksarb:a
f. 1861 i Stockholm (Stockholms stad)
Ogift kvinna, mor i familjen
Gråberget N:o 6
Katarina rote 13 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: St.
 
Axel Leonard August 1886 Barn
Johanna Axelina 1888 Barn
 
 
Fann nu även Pierre Louis - folkräkningen har lyckats få hans födelseår till 1845:
 
Post 57633
Alexandre, Pierre Louis
Arbetskarl
f. 1845 i Frankrike
Änkling, ensam i familjen
Katolska
Gråberget N:o 6
Katarina rote 13 (Stockholms stad, Uppland)
Kyrkobokföringsort: Rom. Katolska
Födelseort i källan: Cayenne i Frankrike

2003-11-25, 14:17
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

För det första skulle jag väl inte ha skrivit 'tjusigt' och gjort glada gubbar i denna rätt tragiska historia; det 'tjusiga' var enbart att denne man (som även debatterats i Dagens Nyheter) nu med all sannolikhet är identifierad, och för det andra är inlägget förstås 'privat' - dvs det skulle ha gjorts med min privata signatur.

2003-11-25, 21:38
Svar #8

Lennart Wallerman

Lennart Wallerman, som initierade frågan vem var ”negern Pettersson. Jag vill tacka Rolf Sandin, ”Knutte” Henriksson, Ola Larsson samt Peter Karlsson för era inlägg.
 
         ”Knutte” Sigurd Erixons bok Stockholms hamnarbetare 1949, Sigurd har använt sig av Stockholms hamnarbetarefackförening medlemsmatrikel 1895 – 1897 DI:1 i arbetarrörelsens arkiv där han bla. Har en tablå över hamnarbetarbostädernas belägenhet i Stockholm, samt deras bostadsadresser. Förteckning över Stockholms hamnplatser och deras indelning omkring 1800-talets mitt. Även binamn eller öknamn på hamnarbetarna där Svarte Peder finns med.
 
      Ola Larsson. Jag har sökt igenom de rotemansarkiv som finns på CD-rom och bland de intressanta finns Pierre Louis Alexandre född 16/6 1845 (det förekommer även 1844) jag har följt Pierre även i mantalsregistret mellan åren 1879 till år 1905 då han dör på Serafimerlasarettet den 29/4 1905 kl 07.15 fm. Dödsorsak:Tuberculosis organ. Pierres första fru Christina Elisabeth Eriksson, född 7/5 1841 och död genom hängning 20/3 1889 Katarina dödbok FI:27 sid 130 no:159. Katarina polisvaktsdistrikts rapportjournal, så långt hade jag ej kommit. TACK FÖR DEN UPPLYSNINGEN. I det första äktenskapet hade paret en fosterson Nils Gustaf född 19/10 1884 som går att följa på Söder CD- rom.
När gifter sig Pierre och var, den första gången med Elisabeth tro ???
I sitt andra äktenskap med A.V. Wikman, f. 10/4 1861 finns ett fosterbarn, Axel Leonard August Wikman f. 7/2 1886 i Katarina han dyker upp år 1893, vilket tyder på att Pierre och Karolina har gift sig före detta år. Men när och var???  Axel bär namnet Alexandre år 1896, jag har följt till år 1925.
En dotter Johanna f. 12/2 1888 i Maria, hon är med år 1893 och hon bär namnet Alexandre år 1896 till 1912, samt att hon gifter ca. 1912 med Axel Engstrand f. 8/3 1886 död 15/6 1923.
MEN är detta ”Negern Pettersson”. För det framgår EJ om det är en svart man denne Pierre, jag skall titta närmare på journalen från Serafen.
När Pierre Louies Petterson sitter modell på konstakademien den 14/2 1878 är namnet som så, men den 16 och 17 april 1903 är det underskrivit med enbart Pierre Louies. Handstilen mellan dessa år är även olika. År 1878 syns det som det är samme hand som har skrivit kvittot som har undertäcknat densamma, vilket kan tyda på att Pierre ej var skrivkunnig vid detta år.  
 
Konklusion: Jag är ej säker på att Alexandre och den morian som är avmålad är samma person.
 
Peter Karlsson (peterk) Det med sannolikhet men, jag/vi är på god väg.
Lennart Wallerman

2003-12-04, 16:22
Svar #9

ola larsson

Enligt S:ta Eugenia katolska församlings handlingar inflyttade Pierre Louis Alexandre den 20/4 1863 från New York.
Född 16/6 1844 i Cayenne, Franska Guyana.
Hamnarbetare, fransman (neger), enligt noteringarna.
Gift första gången i Katarina fs den 26/4 1879.
Han hade med sin avlidna hustru aldrig några barn.

2003-12-04, 22:46
Svar #10

Lennart Wallerman

Hej Du okända Ola Larsson!  
Ja det var förnämliga pusselbitar som Du har bidragit med, dels Katarina polisvaktsdistrikts rapportjournal, S:t Eugenia katolska församlingens handlingar samt när och var Pierre och Christina Eriksson gifter sig. Dina upplysningar har för mig sparat många timmar ja dagar av letande. En stilla undran, var det information som Du tidigare har samlat in eller har Du hoppat på tåget när Du sett frågeställningen tro?  
 
Vad det gäller Pierres födelseår så fins två årtal på CD_söder 1844 samt 1845. Pierre är inskriven i Stockholms hamnarbetarefackförening den 1/4 1905, samma år som han dör. När och var Pierre gifter sig för andra gången med Karolina Wikman är för mig i skrivandets stund okänt. Pierre bor på Skånegatan 11 (rote 14) år1893 till 1895 samt att han är skriven som husföreståndare. Karolina är sammanboende med Pierre då, samt att det är under denna tidsperiod som dom blir ett gift par. År 1896 är paret boende på Koksgatan 39,41//Nytorgsgatan 23 B; Kocksgatan 39,41.  
Vad som återstår att lista ut är Pierres förehavande mellan året 1863 när han kommer till Sverige och år 1878. År 1878 är hans första notering på Söder CD han bor då på Lilla Mejtens Gränd 2;Stadsträdgårdsgatan 55. Det är noterat: In 1878 (kvarstår i fastigheten) vilket tyder på att han har bot där före detta årtal. Serafimerlasarettets journal för att se när han blev intagen där.  
En svårare nöt är nog New York. Vid sin ankomst till Sverige är han en 17/18 års pojke/man  
Kanske Du okände Ola har ytterligare något äss i rockärmen?  
Lennart Wallerman

2003-12-05, 09:52
Svar #11

ola larsson

Har funnit att Alexandre vigdes med Althea Carolina Wikman i katolska församlingen den 29/12 1895. Lysning nr 270 i Katarina fs 1894.
 
Hörsammade din förfrågan om information, den 6/11, om den färgade mannen och antog att denne borde finnas med på Söderskivan.
Gjorde en sökning där, och fann Pierre Louis Alexandre.  
Ville endast meddela denna träff, och identifieringen av den efterfrågade mannen.

2004-01-18, 10:50
Svar #12

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Dagens Nyheter skriver i dag (18 januari 2004) ännu en gång om Negern Pettersson. Här är en spännande sammanfattning:
 
Alexandre (som han hette) och hustrun Christina Elisabet (hon som hängde sig) hade en fosterson som hette Nils Gustaf som efter självmordet flyttade till sin mormor Erika Carolina Larsson. Han tog sig namet Larsson som ändrades till Olin så som hans biologiska mor hette som gift.
 
Han fick inga egna barn med adopterade Stig - en inte helt okänd Olin född 1920 som i sin tur har en känd dotter, Lena, född 1955.
 
Så kan det gå! Släktforskning är kul!

2007-04-04, 17:14
Svar #13

Utloggad Mats Werner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-05-20, 12:22
    • Visa profil
Efter alla år, har jag nu samlat mig till att skriva ner Historien om Negern Pettersson, Svarte Pedro, P.L. Alexandersson eller allt vad han hette på http://matswerner.blogg.se, för den som är intresserad. Historien är inte färdigskriven än. Just nu försöker jag finna uppgifter om det skepp - s/s White Star - som han ska ha kommit till Sverige med någon gång mellan 1863 och 1878 för att försöka fylla den 15-åriga luckan mellan det ankomstår som katolska församlingen antecknat (vid ett senare tillfälle) och det år han dyker upp i Rotemansarkivet i Stockholm. Kanske är det bara en felskrivning. Kanske finns det inga 15 mystiska år. Räknar med att före sommarens slut ha avslutat denna intressanta historia.

2007-04-05, 00:10
Svar #14

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Intressant historia!
 
Du skriver emellertid Pierre Louis verkar ha adopterat de två barnen som antog hans efternamn och därefter betecknades som födda inom äktenskapet.
Adoption var dock i Sverige möjlig först 1917; innan dess kunde man bara vara fosterbarn, men efternamnet kunde ändras till fosterföräldrarnas.
Födda inom äktenskapet brukar istället betyda att barnen legitimiserats genom att fadern erkänt barnen som sina och gift sig med modern. Kanske var detta orsaken till att den första hustrun hängde sig?!
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna