ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ahlström Emanuel Agaton  (läst 1087 gånger)

2003-07-24, 16:36
läst 1087 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Emanuel Agaton Ahlström f. 1865 i Stockholm vill jag veta mera om. Är det någon som mött hans namn tidigare. Det är ett litet litet hopp om att han är min fars okände pappa. Pappa å sin sida föddes i Färila 7/12 1899 som o.ä. son till Anna Brita Almström f. 1870-04-21. Ahlström ska i så fall ha avlidit ungefär 1899-1900 för enl gamla personer i Färila ska den man som var min fars far ha dött tidigt (före september 1900).  
Birgitta

2003-07-25, 06:27
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Hej Birgitta,
Emanuel Agaton Ahlström, f 1865 i Ramsta, är 1890 ogift arbetskarl i kv Vattuormen nr. 5 i Kungsholms förs.
Detta enligt folkräkningen.
 
Enligt Kungsholmens rotemansarkiv på nätet
www.ssa.stockholm.se/Forskarsalen/Aspdb/Rotemansarkivet/kungsh.asp
var han född 1865-08-25 i Ramsta, Uppsala län och ogift garveriarbetare. Inflyttar från Ramsta 1884 och finns kvar på Kungsholmen åtminstone 1889 och förmodligen även 1893 när registret slutar - jag kan i alla fall inte hitta någon notering om utflyttning.  
 
Antar att du har hittat denne Emanuel i Färila vid en senare tidpunkt? Han finns inte i Gävleborgs län år 1900 enligt folkräkningen, men det är ju inte att förvänta sig om han är identisk med din farfar (i folkräkningen finns endast personer som levde ännu 31/12 1900). Din farmor finns för övrigt inte heller i Gävleborgs län 1900.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-07-25, 17:07
Svar #2

Birgitta Almqvist (Baq)

Maud om Ahlström
Nej jag tog bara en rövare för hans namns skull, med tanke på att og mammor gärna gav en son något av den älskades namn, men det var långsökt. Pappa benämnde honom spisbrödsfabrikant di gamle i Färila har sagt till mig att Viktor Emanuel Agatons far var bagare så där kammade jag noll med denne Ahlström. Lusigt ändå för i Min Släkt Färila-delen står min farmor som Anna Brita Ahlström, inte Almström som hon ju hette. Modern var Brita Almström f 1828 (instämd för löskaläge må du tro pga tre 'oäktingar' - vilken tid!
Jag har ännu en Emanuel Agaton i Färila fslbok Han heter Per Emanuel Agaton Åberg och finns enl registret på s. 1459 yrke skohandlare. Vidare har jag en Anders Emanuel Uhr som skrivs som volontär. Lustigt med Uhr för en fadder till pappa var handlaren Mårten Uhr (1899) Viktor Emanuel finns rätt många från den tiden så det är väl främst Agaton som kan vara ett spår.  
 
Söker samtidigt en kusin till pappa; Einar Grönblad (bodde på 40-talet i Enskede och jag har foton av mig o min familj på besök där)I hans släkt fanns också en Wiktor Grönblad men de båda herrarna är svåra att finna. Einar lär ha släktforskat men är väl nu i himlen och jag har aldrig mött någon kommentar om hans ev publikationer. Någon lurt är det i alla fall för en faster(halvsyster till pappa) snappade åt sig foton av familjen Grönblad, foton som min kusin Ann-Britt Gistrand (också släktforskare) i Nyköping hade i ett album.  
 
Jaha sålunda fortskrider sommaren med olösta gåtor och 30 C i mitt sovrum! Toppen
Birgitta

2003-07-26, 06:50
Svar #3

Rosine Nilsson (Rosine)

Birgitta i Sveriges Dödbok finns två Einar Grönblad:  
19181005-0839
 
Grönblad, Einar Rudolf Ossian
 
Sköntorpsv 71, I
121 65  Johanneshov
 
Död 18/10 1992.
 
Folkbokförd (1993) i Enskede, Stockholms stad, Stockholms län.
 
Född 5/10 1918 i Rödeby (Blekinge län).
 
Änkling (15/2 1978).
--------------
Födelseförsamling i källan:
RÖDEBY (Blekinge län)
 
Källor:
SPAR 95, RTB 92, SPAR 92
 
 
18970429-0676
 
Grönblad, Karl Einar
 
Storg 7A
753 31  Uppsala
 
Död 8/10 1974.
 
Kyrkobokförd i Uppsala domkyrkoförs, Uppsala kn, Uppsala län. Mantalsskriven (1972) på samma ort.
 
Född 29/4 1897 i Uppsala (Uppsala län).
 
Gift man (24/6 1927).
--------------
Födelseförsamling i källan:
UPPSALA (Uppsala län)
 
Källor:
RTB 74, MTL 71
 
Den första hade en fru som hette Inga Elisabet född Andersson (dessa uppgifter från Sveriges Befolkning 1970 och Begravda i Stockholm).
Den andra Einars hustru hette Rut Emma Maria.
 
Hälsningar Rosine
som inte hittade Wiktor

2003-07-26, 11:29
Svar #4

Birgitta Almqvist (Baq)

ROSINE - tack!
Ja det var just Einar född 1897 som jag sökte. Min far var född 7/12 1899 i Utomveds, Färila, men kom som knappt ett år gammal med sin mor Anna Brita Ahlström till Uppsala där han också växte upp.  
 
Det finns anledning att anta att Einar liksom min far har anfäder i Färila, men dem kan jag lättare finna nu när du funnit Einar. Jag har per tel tidigare tagit kontakt med en kvinnlig Grönblad i Uppsala men hon sa då att hon inte kände till någon Einar i släkten. Nå, nu så vänder jag på bladet tack vare din hjälpsamhet och försöker finna Einars föräldrar.
Birgitta Einars kusindotter

2003-08-06, 16:38
Svar #5

Birgitta Almqvist (Baq)

ROSINE! om Grönblad - jag har suttit och läst om och om igen ditt inlägg om två gånger Einar Grönblad och skrev tillbaka till dig att det var den Einar f 1897 som var pappas kusin. Nu har jag tänkt om för den Einar Grönblad vi kände som pappas kusin bodde i Enskede som den du hittade född 1918. MEN - ett stort men - är att 'vår' Einar omöjligt kan ha varit född så sent som 1918. Då borde han ha varit 23 år då vi besökte honom och hans fru i Enskede 1941. Han var mer jämnårig med min far född 1899. Så nu undrar jag om det måhända står fel årtal i dödboken. Kan möjligen tänka mig 1908 för Einar. Hjässan var nästan kal och både han och pappa bar väst under kavajen som de gjorde på den tiden. Kanske jag skulle ta och söka Einar i föd/dopbok för Rödeby som tydligen men mycket överraskande var hans födelseort. Trodde att han var hälsinge som min pappa. Ska också kolla under gravsök.
Tills vidare, tack Rosine att du gav mig något at fundera över för vidare sökning.
Birgitta

2003-08-07, 08:20
Svar #6

Rosine Nilsson (Rosine)

Birgitta,
visst skulle det ha kunnat vara fel i Sveriges dödbok. Om det inte vore det att samma födelsedatum finns på honom i Sveriges Befolkning 1970 och Begravda i Stockholm.
Att det blivit fel födelseår på tre ställen är inte så sannolikt tror jag.
 
Lycka till med klurandet önskar Rosine

2005-10-22, 15:50
Svar #7

Birgitta Almqvist (Baq)

Rosine m fl: sitter och tittar lite i backspegeln och finner då ett av mina efterlysningar 2003 om Viktor Emanuel Agaton som jag då påstod heta Ahlström i efternamn. Ytterst pinsamt - hans efternamn var Almström. Han var uä som till Ann Brita Almström i Storbyn i Färila och föddes 7 dec 1899. Han upptogs tidigt som leg. son till Edvin Söderlund i Uppsala och fick två halvsyskon, Kristina och Karl. Han avled 1989 utan att få vetskap om vem hans far var. Nu fortsätter jag för man får väl inte ge sig i första taget...
dottern Ulla Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna