ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agazzi Charlotta eller Louise Rosa f. i Sth 1805  (läst 522 gånger)

2001-02-02, 18:47
läst 522 gånger

Ann-MarieArkedal

Charlotta Agazzi F 1805 finns dokumenterat från år 1822 till sin död på Södermalm i Sth.
1822 konfirmerades hon på Drottningholm av hov-
predikant J.Osterman. Han skrev i Intyg om konfirmation;
Jungfru Chatlotta Agazzi,hvilkens rätta födelseår icke kan igenfinnas lärer vara född i Sth 1805 osv.
Jag hittar endast en flicka med namnet Agazzi född år 1805.Det är i Katolska församlingen i Sth.Men hon heter Louisa Rosa och föräldrarna heter :
Antonio Agazzi från Bocia i Parma området
och Viktoria Gautier catoliker och lagligt gifta.
Flickans morfar o mormor var Joannes Baptisto Gautier och Rosa le Feuvre.
Nu är frågan kan det vara samma flicka?
Charlotta och hennes man Erik Rundqvist döpte sin  
enda dotter till Rosa Maria Charlotta.
Enl. hörsägen i släkten skulle föräldrarna vara från Italien och Frankrike och vara här på tillfälligt besök då dom blev tvungna att resa
från sin dotter.Dom skulle ha varit här med något resande teatersällskap

2006-03-09, 00:17
Svar #1

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Ann-Marie,
 
I hopp om att du ännu kollar din efterlysning (från 2001!) ville jag bara meddela att den Antonio Agazzi och den Viktoria Gautier som du nämner mycket riktigt var i Sverige med ett resande sällskap - dock inte för att spela teater utan för att uppvisa Sveriges första elefant.
 
De lär ha varit i Sverige år 1804-1806 och de orsakade bl a - tillsammans med Jean Baptiste Gautier (Viktorias bror?) - det s k Elefantupploppet i Skänninge i augusti 1806.
 
Jag har en del ytterligare information om detta. Hör gärna av dig så skickar jag en fil.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna