ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillfällighetsfynd - Erkänt moderskap efter 8 år  (läst 1205 gånger)

2007-05-24, 10:28
läst 1205 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Följande födelsenotis ramlade jag över i Klara födelselängd 1896:
 
Elias Josef Napolion, född 15 februari 1896. Föräldrarna uppges vara okända.  
 
23 augusti 1904 har följande förts in i längden:
 
Sköterskan Alma Lisa Lindström (född 8 juni 1865) från Kungsholmens förs. har hos pastorsämbetet begärt att få detta barn antecknat såsom sitt. Noterat av A.Strandell
 
Helene

2007-05-24, 21:54
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene!
 
Behöver detta nödvändigtvis betyda att hon erkände att det var hon som var modern? Kan det inte betyda att hon tog sig an pojken? Någon form av adoption med andra ord, men det är väl lätt att konstantera om man kollar om han bodde hos henne eller inte 1904.
 
Elias (Elis) dör 1958 i Malmö kn. Däremot hittar jag ingen av dem i Sv. Befolkn. 1900. Märkligt!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-24, 22:23
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Pojken finns på Kungsholmsskivan som fosterbarn, flyttar 1905 till Storkyrkoroten. Det står att modern är og Anna Lisa Lindström och Fader Uppg.Vara Gottfrid Napoleon Hedlund.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-05-24, 22:37
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Han bor alltså inte hos modern?
 
Jag bör tillägga att han heter naturligtvis Lindström på dödskivan.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-25, 07:30
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Klara födelselängder från slutet av 1890-talet (nu kikade jag på längderna som började 1895) kryllar av denna typ av anteckningar. Barn som föds utan kända föräldrar eller endast en känd moder och hamnar i fosterhem men som 6-10 år senare antingen legaliseras eller får modern inskriven i böckerna.  
 
Jag tycker detta starkt visar på den industrlisering av Sverige, och Stockholm ffa, som skedde under slutet av 1800-talet och där kvinnor i början av 1900-talet i allt större utsträckning hade möjlighet att utbilda sig och därmed själva kunna försörja sitt barn. Det var runt förra sekelskiftet inte alls ovanligt att barn hamnade i fosterhem för att flera år senare få möjligheten att återförenas med modern eller båda föräldrarna.
 
Helene

2007-05-25, 08:55
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene!
 
Det låter bra för de stackars barnen och även för föräldrarna förstås.
 
Jag tycker mig ofta ha sett att barnhusbarn skickades till Norrland. Var det så? Och varför? Det var ju en massa föräldralösa barn även i Norrland, som behövde komma till ett hem, så det kunde ju inte precis krylla av familjer, som skulle kunna ta emot ett extra barn.
 
Kan det ha varit så att många ensamma kvinnor drogs till Stockholm för att lättare få anställning? Många hamnade i olycka, därav den känslan jag har att det var många barn, som blev föräldralösa.
 
Många intressanta frågor. Det är väl för att många frågor ställs om barn på barnhem i Stockholm, som det inte görs på andra ställen. Jag vet inte hur vanligt det var med barnhem i städerna överlag vid tiden 1890.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-25, 09:25
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Torsten Berglund har skrivit en jättebra artikel i ämnet i Släktforskarnas Årsbok 1997.  
 
En förutsättning för att ett barn skulle kunna lämnas på ett barnhem i Stockholm (Allmänna barnhuset var i särklass störst) var att barnet var fött i någon av Stockholms församlingar. Detta gjorde att långt ifrån alla barn som föddes i Stockholm hade föräldrar som var Stockholmare. Många ogifta kvinnor från landsorten kom till Stockholm och födde sina barn. En annan anledning var också att kvinnan hade möjlighet att vara anonym. De allra flesta barnen kom sedan att placeras ut i fosterhem på landsorten över hela Sverige.  
 
Varför Norrland om Norrland hade egna föräldralösa barn? Jag tror inte vi får romantisera bilden av dåtidens fosterföräldrar. De fick ersättning för sitt fosterskap. I en del fall handlade det naturligtvist om gifta par som inte kunde få egna barn men de utgjorde nog tyvärr en liten del.
 
Helene

2007-05-25, 10:25
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2007-05-25, 21:54
Svar #8

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jo, det som händer 1905 är att pojken flyttar hem till sin mor.
 
hälsningar mor
Olof och Ingrid Bergström

2007-05-26, 18:58
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Yrkesutbildning för kvinnor var det sällan fråga om runt förra sekelskiftet, allra minst för dem ur arbetarklassen. De blev pigor och fabriksarbeterskor.
 
I Elis Josef Napolions födelsenotis står:
Städerskan Anna Lisa Lindström från Kungsholms förs. har hos pastorsämbetet begärt att få detta barn antecknat såsom sitt.
Modern uppges vara född 8/5 1865.
(Församlingen heter Kungsholm, stadsdelen Kungsholmen.)
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna