ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholmskvarter Sibyllegatan 55  (läst 1657 gånger)

2011-11-23, 17:57
läst 1657 gånger

Utloggad Kenneth Andréason

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-11-17, 16:40
    • Visa profil
Min ffm Anna Fredrika Andreasson dog enligt dödboken i Hedvig Eleonoras församling 1876 27/8. Där finns en adress Sibyllegatan 55. Eftersom jag fortfarande kan kallas nybörjare så vill jag gå bakåt bl.a. i husförhörsböckerna för att säkerställa ett ev.släktskap. Jag kan inte finna ut av hur jag skall gå in i husförhörsböckerna som ju går kvartersvis. Finns det någon bra uppställning på gator/kvarter via nätet där jag kan hitta rätt?

2011-11-24, 01:24
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Kenneth
 
År 1876 var kvarteret Rudan mindre nr 14,15,24. Senare heter det Forellen 7.
 
Någon uppställning av gator och kvarter finns inte, men det finns några sökvägar.  
 
Dels under Kvartersregister på stadsarkivets hemsida.  
 
Dels genom att söka adressen på stadsbyggnadskontorets karta. Till vänster finns möjlighet att få fram kvartersnamn.  
 
Sen kan man söka upp adressen på Stockholmskällans - jämför kartor och i ena rutan välja en ädre karta. På 1863 års karta ser man Rudan mindre. Det stämmer också med uppgifterna i mantalslängden. Där hittade jag henne dock inte, vare sig 1875 eller 1876. Hon kanske bara bodde där en kort tid.  
 
mvh Margareta

2011-11-24, 15:14
Svar #2

Utloggad Kenneth Andréason

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-11-17, 16:40
    • Visa profil
Hej Margareta
Tack för hjälpen med kvartersnamnet. Jodå, jag hittade tidigare kvarteret Forellen, men i böckerna fanns inte det med. (Håller just på att lägga in AD on line i datorn hemma.)
Precis i början av min forskning så sökte jag min ff Ernst Arvid Andreasson En chansning så jag Googlade på namn och datum här dök då upp ett äldre inlägg i forumet (ibland så kan man dra en vinstlott)
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/189224.html?1224799708
Citat ur sidan:
Ernst Arvid Andreasson f. 28/3 1871 i Ladugårdslands fs (= Hedvig Eleonora) intagen på Allmänna barnhuset 4/10 1876 mot 250 kronor från fattigvårdsnämnden. Modren, ogifta Anna Fredrika Andreasson, död. :
Se sidan 12 av 13
Eftersom du inte kunde hitta Anna Fredrika så har jag en annan väg kanske. Födelseboken för Ernst Arvid upptar en annan adress 1871 28/3 nämligen Jungfrugatan 11 Har en anteckning om kvarteret Rackelhanen men vet inte alls om det är rätt.
Beträffande Anna Fredrika så stämmer i dödsboken hennes ålder och födelsedatum med Anna Fredrika från Toarp och jag har även tittat i dessa böcker för Toarp där finns hon dokumenterad.
 
Om så är fallet så uppstår här en intressant fråga. Den dotter som Anna Fredrika Andersdotter/Andersson/Andreasson födde, Jenny Amanda skulle i så fall vara en okänd gren som vi inte vetat om. För diskussionens skull har Anna Fredrika lämnat ifrån sig alla sina i så fall tre barn till Barnhuset som det finns dokumentation om i ett brev från Allmänna Barnhuset 5 april 1952.Jag har därefter gått in och funnit alla tre barnens inskrivningar. Jenny Amanda Andersson Nr 12359 21 sept.1867, Ernst Arvid Andreasson Nr 1482 4 okt.1876, Carl Oskar Andreasson Nr 4181 23 apr 1874.
En intressant fråga som jag inte vet om jag klarar av den själv än.

2011-11-24, 22:49
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej
 
Jenny Amandas mor, sägs vara bosatt på Luntmakargatan 65 (då i kv Blompottan) Adolf Fredriks församling, när dottern föddes på Allmänna Barnbördshuset. Ernst Arvids mor har bara bott i Klara och Hedvig Eleonora fram till hans födelse. Om det inte är en felskrivning av adressen, så kan det inte vara samma person. Se Mauds hänvisning till flyttningarna Borås - Klara - Hedvig Eleonora i inlägget du länkade till.
 
Modern till Carl Oscar, född 1876, var bosatt på Artillerig. 18, kv Havssvalget, Hedvig Eleonora.
 
Någonting har diarieförts år 1952 i Ernst Arvids akt. Kan det vara någon anhörig, som har frågat efter honom? Hör med stadsarkivet.
 
Ernst Arvids mor finns i kv. Jungfrun 10, Jungfrugatan 11 A,  i mantalslängden 1871. OBS. AD har bara husförhörslängderna och Svar har bara mantalslängderna för aktuell tid, än så länge. Flyttlängderna brukar vara mest informativa.
 

 
mvh Margareta
 
(Meddelandet ändrat av Mada 2011-11-24 23:45)

2011-12-01, 21:40
Svar #4

Utloggad Kenneth Andréason

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-11-17, 16:40
    • Visa profil
Hej och tack Margareta
Ledsen för litet sent svar
Kan se att det inte bara räcker en AD men vi har ju ett bibliotek med det mesta i så jag skall titta in i mantalslängderna där. Jag har traskat igenom husförhören på Luntmakargatan 65 utan att finna Anna Fredrika Andreasson/Andersson Andersdotter 66,67,68.Skall gå igenom inflyttning och utflyttningsländerna (påbörjat). Detta mest för att vara säker på att avföra att det är samma mor till Jenny Amanda som till Ernst Arvid Andreasson och Carl Oskar Andreasson de bägge senare som av vad jag kan utröna har samma mor. I en annan diskussion har antagits att det är samma mor till alla tre, vilket jag nu börjar tvivla på och jag tycker det vore rätt att informera vederbörande om mitt(vårt m.m )resultat.
Du skriver sägs vara bosatt på Luntmakargatan 65 var har du hittat den informationen? Om Jenny Amanda är född döpt 1:a resp. 2:a september 1867 och intagen på barnhuset 21 sept intagen på barnhuset vet du om det då finns en födelse/dopbok på barnhuset som dokumenterar detta.
Sedan kan jag bara personligen se en olikhet mellan Jenny Amanda som omedelbart lämnades in och Ernst som togs omhand först efter henns död.
Beträffande din fråga om diarieföring så finns en dokumentation om en fråga om Anna Fredrika och var hon varit skriven där frågeställaren inte kunnat hitta henne. Allt detta finns bifogat till Ernst Arvids dokumentation på barnhuset. Dock inte det viktigaste prästbetyget som förmodligen finns i original på Allmänna barnhuset. Skall ta reda på detta. Svaret på frågorna skrevs 5 april 1952 från BB.
Hoppas jag kan maila dig om jag har några fler frågor
MVH
Kenneth Andréason

2011-12-03, 18:34
Svar #5

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Kenneth
 
Jenny Amanda föddes på Allmänna BB enl. barnhusrullan.
 
Allmänna barnbördshuset, Födelse- och dopböcker, C I/6 (1867-1872)  
Nr 381 Jenny Amanda född 1/9 1867. Moder: Anna Fredrika Andersson, 23 år och ogift, bosatt på Luntmakareg. 65, Adolf Fredriks fs.
 
mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna