ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstnär i Hässelby slott  (läst 1301 gånger)

2003-12-11, 14:29
läst 1301 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Då jag mellan åren 1954-1960 var bosatt i Hässelby-Gård,  brukade jag tillsammans med en kamrat emellanåt hälsa på en konstnär, som hade sin atelje i högra flygeln i Hässelby slott. Han kallades för Zaza, antagligen en form av Alexander. Han brukade vara klädd i en mycket lång rock och på huvudet hade han en stor, bredbrättat hatt av gammaldags typ, under vilken håret stack fram, långt och oskött. Zaza talade svenska med en stark brytning; jag tror att han kom från Ryssland, men det kan vara fel.
 
Som vuxen har jag ofta undrat över vem Zaza egentligen var, vad han hette i efternamn och varifrån han kom. Varför bodde och arbetade han i Sverige och blev han någonsin en uppmärksammad konstnär?!  
 
Kanske någon här på forumet känner till Zaza och kan ge mig upplysningar om honom;jag skulle bli så glad och tacksam!
 
Med vänliga hälsningar
Ann Little

2003-12-12, 07:58
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Jag bodde en vända i Hässelby gård 2002 innan jag tog mitt förnuft till fånga och flyttade hem till Göteborg igen.
 
Jag har inget svar på din fråga, men kolla på länken:
 
http://home.swipnet.se/hesselby
 
så hittar du en massa uppgifter om Hässelby.

2003-12-12, 13:39
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jens!
 
Varmt tack för länken!
 
Mvh
Ann

2003-12-13, 00:01
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Tror dock inte att han omnämns där (har letat lite där redan :-(
 
Jag skall fråga min pappa (också konstnär), som var teckningslärare på Hässelbygårdsskolan från ca 1960 och framåt om han 'snubblade på något intressant' i omgivningarna..

2003-12-13, 10:19
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Det skulle vara toppen om det gick att spåra 'Zaza' och få veta hans levnadshistoria.
 
Tänk att din pappa var teckningslärare på Hässelbygårdsskolan! När jag var elev där så hette den Centralskolan. Jag har inget minne av att namnet ändrades medan jag var där,även då så var fallet enligt Jens Sandahls länk ovan. Jag gick i en flickskola en tid i Alvik ( eller var det kanske Äppelviken; låg i ett fint villaområde och jag fick bl.a. åka spårvagn sista biten) men ville  tillbaka till mina kamrater och min lärare sedan många år, Arne Hörfors. Din pappa kanske minns honom?  
 
På tal om teckning, så var det ett av mina bästa ämnen i skolan!  
 
 
Mvh
Ann

2011-08-15, 11:29
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Nu har jag äntligen fått veta vem konstnären på Hässelby slott var! Enligt nedanstånde mycket intressanta länk hette han Ernst Alexander  Sascha  Bolin och var född i Riga 1889 av svenska föräldrar.
 
http://www.hesselby.com/artister/bolin.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna