ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms stads tänkeböcker  (läst 2405 gånger)

2014-11-01, 13:09
läst 2405 gånger

Monica Fogelqvist

Hej alla!
Förlåt en dum fråga; men har letat jättelänge efter var jag kan hitta dessa och läsa i original, men kammat noll. Var finns de? Är det bara i Stockholm i något arkiv, tryckta källor eller avskrifter? Är det i Svea Hovrätt? Finns originalen digitaliserade någonstans i så fall? Om någon kan ge mej en direkt hänvisning till var de finns, vore det väldigt gentilt! Är rätt less på att inte hitta...
/Monica

2014-11-01, 13:50
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stockholms stads Tänkeböcker finns tryckta fram till någon gång på 1630-talet (om jag inte minns fel), och du borde kunna hitta uppgifter om dem på Libris (http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=stockholms+T%C3%A4nkeb%C3%B6cker&f=simp&s pell=true&hist=true&p=1)

2014-11-01, 15:49
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Monica!
 
Jag känner till Stockholms stads tänkeböcker som en central källpublikation till det senmedeltida Stockholms historia under senare hälften av 1400-talet och i början av 1500-talet. Här får forskaren information om staden Stockholm genom juridiska men också vardagliga notiser. Det här är en orsak till varför det är mycket lättare att forska om det senmedeltida Stockholm än om äldre medeltida historia i staden Stockholm. Det finns utförlig information i tänkeböckerna från Stockholm. De finns publicerade inom serien Stockholms stadsböcker från äldre tid. De utgavs i Stockholm av Kungl. Samfundet för utgivande af handskrifter rörande Skandinaviens historia. Den första delen utkom år 1917.
 
Vänliga hälsningar
Ralf Palmgren

2014-11-01, 16:52
Svar #3

Monica Fogelqvist

Tack Elisabeth och Ralf!  
Då är det alltså tryckta avskrifter som gäller för min del? Jag var in och tittade på libris.se, och där finns en rackarns massa tänkeböcker! Får väl ta och beställa hem de delar som är intressanta för mej, och till en början är det väl en ganska begränsad tidsperiod. Men som jag förstår det hela, så innehåller böckerna information inte bara ifrån Stockholm utan även frågor ute i landet dryftades.
Ha en bra kväll!
 /Monica

2014-11-01, 17:57
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Det finns bevarade tänkeböcker från Stockholm men även fråga Arboga, Kalmar och Jönköping. I Stockholms tänkeböcker behandlas stadslivet och situationen i den senmedeltida staden Stockholm. Det finns tyvärr inte liknande detaljerade och goda källor för den svenska landsbygden under senmedeltiden.
 
Vänliga hälsningar
Ralf Palmgren

2014-11-01, 18:33
Svar #5

Monica Fogelqvist

Hej igen!
Jo, jag känner till att det finns tänkeböcker för några städer under den här tiden, men jag har aldrig tidigare varit i behov av att läsa någon av dem. Nu vill jag dock kolla upp ett par saker som jag har noterat för länge sedan om min släkt. Men kan det vara så att dessa tänkeböcker ingår i Diplomatariet?  
Jag är helt borti skogen när det gäller dessa källor!  
 
 /Monica

2014-11-01, 19:29
Svar #6

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Det är frågan om olika sorters källor. Diplomatariet Diplomatarium Suecanum består av medeltida urkunder som brev, stadgar och testamenten. Det här medan tänkeböckerna som Stockholms stads tänkeböcker består av juridiska och vardagliga ärenden som berör en viss stad.
 
Många hälsningar
Ralf Palmgren

2014-11-01, 20:00
Svar #7

Monica Fogelqvist

OK, tack för klargörandet! Jag kommer att låna dessa böcker så snart jag kan, för som det verkar finns det små korn utifrån landet också i dem.  
 
Detta har jag noterat för många år sedan, som jag fick av en annan forskare; [color=0000ff]I Stockholms Stads tänkebok 1526 (s.171)Odhensdagh(e)n for piensdaga stode for rådhet /Olaff Jacobss(o)n/ i fijskeby och Peder And(er)s(on) i alffuesta/ aff helsi(n)ga land...[/color]
 
Och i DS hittar jag dessa;
 
[color=0000ff]SDHK-nr: 38662
Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven
SDHK-nr 38662
Utfärdandedatum 15250429
Utfärdandeort Stockholm
Utfärdare Borgmästare och råd i Stockholm.
Språk svenska
Källor
Original Or. perg. Örebro läns museum
Innehåll Borgmästare och råd i Stockholm kungör att Jakob Andersson i Tuskö i Börstil socken och Olof Holengersson (Holmgersson?) såsom arvingar till Lars Smelter, fordom borgmästare i Västerås, sålt stockholmsborgaren Erik Olsson ett hus, som olagligt hade givits under S:t Dionysii prebenda i Västerås men blivit dömt åter till arvingarna i nästförlidna disting, varpå de erhållit lagmansbrev.
Tryckt regest K.G. Grandinson, Äldre pergamentsbrev i Örebro läns museums arkiv (Föreningen Örebro läns museums festskrift 1931), nr 2
Fotokopia RA
 
SDHK-nr: 38824
Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven
SDHK-nr 38824
Utfärdandedatum 15280427
Utfärdandeort Stockholm
Utfärdare Borgmästare och råd i Stockholm.
Språk svenska
Källor
Original Or. perg. Örebro läns museum
Innehåll Borgmästare och råd i Stockholm kungör att stadens tänkebok innehåller följande: Jakob i Tyske (Tuskö) i Börstil med medarvingar samt Olof Jakobsson i Fiskeby (i Bergsjö sn) och Peter Andersson i Älvsta (i Jättendals sn) i Hälsingland, arvingar till salig Rådgierdes, Lasse Smelters hustru, hade nu inför rikets råd vunnit igen gåvan till S:t Dionysius (i Västerås); angående Anna Taskomakeres klander om en mansdel i ett hus m.m.
Tryckt regest K.G. Grandinson, Äldre pergamentsbrev i Örebro läns museums arkiv, Föreningens Örebro läns museum festskrift 1931, nr 3
Fotokopia RA[/color]
 
Alltså togs göranden upp som kanske inte enbart handlade om Stockholm, och kanske kan man hitta en och annan liten pärla.
Men det skall bli intressant att se en annan sorts källa än de jag är van vid!
Tack för all hjälp!
 /Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna