ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkogårdar, gravar och begravningar  (läst 2500 gånger)

2000-08-02, 11:39
läst 2500 gånger

Berith Andersson

En så kallad fattigbegravning i Maria förs. år 1880 hur gick den till. Var det en gemensam grav åt flera? Skedde den på kvällen eller i samband med en gudstjänst? Finns det i fattigvårdens arkiv några handlingar om kostnader för en speciel persons begravning och ev. andra uppgifter om just denna persons grav. Finns det några arkivhandlingar som visar var en sådan fattiggrav skulle kunna finnas på Maria kyrkogård?
MVH Berith Andersson

2001-03-24, 09:15
Svar #1

Utloggad Eva Kalmér Savjord

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 18:59
    • Visa profil
MIn farmors far Theodor Lindhagen som var Engelbrekskyrkans förste kyrkoherde ska ligga begravd på Norra kyrkgården i Stockholm på en plats som heter Lindhagernas kulle. Min farmor ska ligger på samma plats, men jag hittar inte graven. Och har ingen att fråga lengre.
NU ska jag åter til Stockholm från Norge (Om fjorton dagar) och göra et nytt försok på att uppspåra graven. Är det någon man kan fråga vart gravarna ligger eller är det någon som vet vart Lindhagens kulle ligger? Jag antar att också den kjende Claes Albert  Lindhagen och Carl och Anna Lindhagen ligger på samma kulle. Er det någon som kan rita up vart graven ligger?
 
Med vennlig hilsen Eva i Norge.

2001-04-06, 10:40
Svar #2

Ingrid Wikberg

RIKSDAGSMAN Anders Mårtensson f. 11/4 1777, i Bergsviken, Bergs s:n, Jämtland. Han var gift med Ingeborg Gunnarsdotter f. 13/7 1779 från Kvitsle Bergs s:n Jämtland.
Anders Mårtensson var min mormors morfar, och hon berättade,när jag var barn att han blev förgiftad till döds i Stockholm och blev begravd på någon gravplats i Stockholm. Men vart? Detta är alltså en olöst mordgåta!
Har någon kunskap om gamla riksdagsmän och deras öden.Jag mejlade till någon som håller på att forska om riksdagsmän om detta,men jag fick ej något svar.
Finns det någon som har kunskaper att dela med sig av eller ge råd och tips?

2003-07-17, 00:57
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Eva,
från CD:n Begravda i Stockholm:
 
 
Lindhagen, Lars Teodor
Kyrkoherden
 
Begravd 26/8 1923 på Norra begravningsplatsen (område 21B, nr 15).
 
 
Från samma CD, begravda i samma grav:
 
 
Kalmér, Ellen Hilda Maria 18930905
Kalmér, Valdemar Natanael 18941009
Lindhagen, Anna Turinna  
Lindhagen, Ebba Agnes Thurinna  
Lindhagen, Hilda Albertina  
Lindhagen, Lars Fredrik Peter Teodor  
Lindhagen, Lars Teodor  
Lindhagen, Signe 18930817
Lindhagen, Teodor Imanuel 18911017

2004-12-23, 17:32
Svar #4

Anders Arrhenius

Finns det något register om vilka som har varit begravna på kolerakyrkogården vid Skanstull? Har fyra avlägsna släktingar som dog mellan 1880 till 1891 som dog av epidemin och de var begravda där. När slutades den att användas?
 
MVH
Anders

2006-05-21, 10:49
Svar #5

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
Jag har funnit 3 personer i min släkt som begravdes samtidigt, den 5 december 1916 enligt CD´n Stockholms Gravar.
Det är Sofia Augusta Schagerström f.1840.01.28 (Hammarström) i Stockholm, Clas Sigfrid Schagerström f.1870.01.10 i Enhörna samt Robert Gottfrid Schagerström f.1873 i Enhörna.
Vad hände? Detta är alltså modern och 2 vuxna barn ( båda över 40 )
Jag har försökt att Googla men inte funnit något anmärkningsvärt.  
Kan någon hjälpa mig vad som hände???
Det känns som en katastrof för familjen.
Detta är något som jag aldrig har hört talats om förrut och inte min mor heller känner till denna historia....
 
Vänliga hälsningar
 
Thomas

2006-05-22, 07:44
Svar #6

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Du borde titta i dödboken för deras hemförsamling, den finns antagligen på Landsarkivet.

2006-05-25, 13:46
Svar #7

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Lena!
Tack - jag har haft kontakt med Stockholms Stadsarkiv och fått en förklaring till detta.
Massa missförstånd och kanske brist på registrering blev att mina tre släktingar står som begravda den 5 dec 1916 på CD:n Begravda i Stockholm.
Det visade sig att det bara var en av dessa tre som verkligen dog innan begravningen. De båda andra hade varit döda en tid - en i 15 år!
Detta blev tydligen en familjegrav så kvarlevorna flyttades och jordfästes på ett och samma ställe. Tyvärr går det inte att få exakt datum när detta skedde p.g.a. att det slarvades en del i journalerna på denna tid. Det var lättare att klämma in alla tre samtidigt i journalerna.
 
Tack i alla fall att du svarade!
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-05-25, 14:15
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Thomas!
 
Vad trevligt att du berättade hur det låg till! Många gånger ställs frågor här, som man sedan vill veta svaret på, när den frågande själv har letat upp svaret.
 
Jag blev inspirerad av din fråga, genom att själv göra ett inlägg under Ordet är fritt. Se Sådant som tystats ner av familjen.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2009-11-28, 01:53
Svar #9

Sofia Ingmarsson

Hej! För ett tag sedan tipsade någon här på forumet om en hemsida där man kunde söka bland döda i Stockholm från slutet av 1800-talet och till en bit in på 1900-talet, har jag för mig. Dum som jag var bokmärkte jag aldrig sidan då jag nu skulle behöva ha tillgång till den. Tror att det var avskrifter och ingen direkt databas.
 
Finns det någon som vet vilken sida det kan vara? Det är inte  Rotemansarkivet jag menar.
 
Tacksam för hjälp!
Sofia

2009-11-28, 07:27
Svar #10

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil

2009-11-28, 13:39
Svar #11

Sofia Ingmarsson


2009-11-28, 16:38
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Sofia!
 
Det du efterfrågar är nog de Dödsbevis vilka utfärdades av läkare eller barnmorskor och insändes till Hälsovårdsnämnden som utifrån uppgifterna på dödsbeviset sammanställde statistik över avlidna; ålder, kön, dödsorsak etc.  
 
Alla församlingar i Stockholm är dock inte tillgängliga i det sökbara registret ännu.  
 
Länk http://www2.ssa.stockholm.se/Dodbevis/Allaregistrerade.aspx
 
Helene

2009-11-28, 17:44
Svar #13

Sofia Ingmarsson

Tack Helene! Det var den sidan. //Sofia

2012-06-18, 17:24
Svar #14

Utloggad Mattias Wigert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 08:07
    • Visa profil
Den 2 maj 1864 dör skepparen Nils Ölund i Stockholm. Han kommer från Hamrånge socken i Gävleborgs län, i dödboken där står att attest har kommit från Chatarina. I Katarina församlings begravningsbok finns hans begravning med den 11 maj 1864. Där står att han begr. på Mellan jord. Jag är mycket nyfiken vad detta kan åsyfta, är det månne en del av en specifik kyrkogård eller är det namnet på en kyrkogård? Var begravde Katarina församling sina döda vid den här tidpunkten? (1864) Skulle vara mycket tacksam för all hjälp att komma vidare.
 
Här finns en länk till begravningsnoteringen: http://i.imgur.com/W3SVS.png
 
Hälsningar, Mattias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna