ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms allmänna försörjningsinrättning  (läst 2558 gånger)

2004-04-03, 12:11
läst 2558 gånger

Aino Johansson

Vet någon vilka personer som fanns på denna inrättning.? Jag har hittat en person som avled där i tuberkulos 19 år gammal.Hans styvmor bodde i Gävle.Han hade även två yngre bröder i Gävle.

2004-04-03, 16:26
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Stockholms stads allmänna försörjningsinrättning, vanligen kallad Grubbens, öppnades 1860 på Reparebansgatan (numera Fleminggatan) på Kungsholmen. Det fanns plats för 600 personer.  
Dess uppgift var att mottaga och vårda fattiga som i följd af särskilda olycksfall, anhörigas frånfälle eller andra dylika omständigheter äro i behof av hjälp och ej lämpligen kunna intagas å stadens ålderdomshem.  
Under åratal sammanfördes där bräckliga åldringar, arbetslösa och husvilla, kropps- och sinnessjuka män, kvinnor och barn som fattigvården inte kunde hjälpa på annat sätt.
Från 1878 utfördes en rad om- och nybyggnadsarbeten så att de intagna kunde fördelas på olika avdelningar, och i början av 1900-talet fanns på området ett sinnessjukhus, två sjukhus för fysiskt sjuka och ett försörjningshus för åldringar.  
(Källa: Nordisk familjebok, 1918)
 
Sankt Eriks sjukhus övertog senare Grubbens gamla lokaler.
Hälsar vänligen
Maud

2006-03-24, 01:06
Svar #2

Utloggad Dennis Meisner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-09-14, 13:40
    • Visa profil
Vad jag förstått så ska Allmänna inrättningens arkiv finnas bland Kungsholms kyrkoarkiv. Men jag hittar inget på SVARS sida över de olika böckerna där. Måste jag bege mig till Sthlms stadsarkiv för att söka vidare?
Var någonstans kan jag få reda på varför Signe Sofia Bernhardina Holmgren (f 5 jun 1880 Stockholm, S:t Jacob o Johannes) var där till och från?
Varför var hon där, vad vårdades hon för, eller var hon bara fattig? 1894 ärvde hon ensam sin mor (Sofia Holmgren f 08 jul 1837 Odensala, Sthlm) trots att hon hade 5 syskon och 1897 ärvde hon ensam lika mycket som alla sina fem syskon tillsammans av deras mm syster (Brita Catharina Lundberg, som för övrigt testamenterade stora summor pengar till olika inrättningar i Sthlm).
 
Enligt Klaraskivan (den enda ur Sthlmssrien jag har)får jag reda på: Sjukhus 1901-02-28 Medevi 1901-05-25 (vad menas med Medevi?), Allmänna försörjningsinrättningen 1902-11-04 till 1903-01-01, Allmänna försörjningsinrättningen 1903-01-01 1904-01-01 ut 1904-06-04. Hon avled 21 jan 1924 på Venersborgs Hospital.
 
Någon som vet hur jag ska gå till väga för att leta fram mer om henne. Kanske hade hon ett handikapp som gjorde att hon ärvde mer än syskonen?
 
Mvh // Dennis Meisner

2006-03-24, 08:09
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Troligen vistades hon på Allmänna försörjningsinrättningen på grund av sjuklighet. Du måste nog ta dig till Stadsarkivet (eller be arkivet om forskning) för att få veta exakt varför hon var där.  
Medevi Brunn är en hälsobrunn i Östergötland.
Hälsar vänligen
Maud

2007-08-30, 13:02
Svar #4

Gun Karlsson

Hej, är lite nyfiken på Allm.Försörjningsinrättn eftersom 2 st anförv. dog där, Vill gärna veta lite mer.MVH Gun i Nyköp.

2007-08-30, 20:33
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Sök på Grubbens i Sök på ord här på sidan eller gör en googlesökning på Stockholms stads allmänna försörjningsinrättning.
 
Om du vill läsa mer om hur livet kunde te sig för de intagna hjonen rekommenderar jag Per Anders Fogelströms Ur det försvunna, kapitlet Dihlströms och Grubbens, och romanen Mödrar och söner där huvudpersonens mormor tas in på försörjningsinrättningen.
Hälsar vänligen
Maud

2007-08-30, 21:16
Svar #6

Gun Karlsson

Tack Maud, för tipset, anade att det var åt det hållet Grubbens alltså. MVH Gun i Nyköp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna