ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sanatorier för TBC-patienter i Stockholm  (läst 3942 gånger)

2006-10-27, 23:17
läst 3942 gånger

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej! Eftersom jag har haft flera släktingar, som dött av TBC i St Görans församling, undrar jag om Stockholmsborna kom på Sanatorium där?
Mvh
Dagmar Grieger

2009-01-25, 16:47
Svar #1

Utloggad Marie-Louise Norström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-08, 16:38
    • Visa profil
Jag har stort intresse av att kartlägga var de olika sanatorierna för patienter med TBC fanns i Stockholmstrakten.  
Ett utbyte av information kring dessa och vilka behandling patienterna fick etc vore trevligt att få.
Själv ska jag försöka hitta patientförteckning på Söderby sanatorium och Söderby begravningsplats, som var knuten till sanatoriet. Det fanns också ett i Hamraområdet (Skyttbrink) i Tumba.
Skicka gärna tankar och inlägg.
 
Hälsningar
Marie-Louise Norström

2009-01-26, 23:02
Svar #2

Utloggad Robert Siwertz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 17:30
    • Visa profil
Hej Marie-Louise,
 
Sanatoriet i Skyttbrink ligger fortfarande kvar på samma plats och är ganska välbevarat, åtminstone till det yttre. Jag tror att det finns en sal bevarad från sanatorietiden. Byggnationen är rätt häftig i sekelskiftsstil och värd ett besök, man kan iallafall titta på det från utsidan nu används det som någon form av behandlingshem. Det skall ha funnits ett tidigare sanatorium som snart blev för litet för patienterna varpå man byggde det nya i Skyttbrink runt 1900.  
 
Om jag minns rätt från lantmäteriverkets historiska kartor så kan det vara det som har legat någonstans mellan Harbro och Tumba. Man kan se att det står sjukhus på kartan från 1901 mellan Kärrhagen och Sågbacken. Det kanske kan vara det tidigare sanatoriet. Ett av målen för Hamra försöksladugård var ju bland annaat att ta fram pastöriserad tuberkelfri mjölk vilket de lyckades med. Jag minns från när jag växte upp i krokarna (vilket inte var så hemskt länge sedan) att det satt en gammal skylt på en av ladorna Tuberkelfri besättning som man inte förstod då men blir klarare när man läser lite om Hamras historia. :-)
 
Jag sitter just nu så sakteliga och granskar de GIDx inlägg som är gjorda för Botyrka, den som har namnsatt allting har gjort ett fantastiskt arbete! Jag verifierade den sista husfhörhörsboken för ett litet tag sedan så den bör dyka upp snart i Genline. Hamra Sanatorium finns iallafall i den sista HF längden på 2277.32.11400,  [Stockholm]  Botkyrka,  AI:24, Husförhör, 1891 - 1895, 117/0,  Bild 114 av 359.
 
 
I Wikipedia på http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_sanatorier_i_Sverige#Stockholms_l.C 3.A4n
 
Hamra sanatorium (1894)  
Saltsjöbaden  
Stockholms stads sanatorium (Söderby sjukhus), Salem (1903)  
Stockholms läns sanatorium (Uttrans sjukhus), Botkyrka (1923)  
Tullinge barnsanatorium (1900)  
 
Kolla även http://stockholms.lans.museum/databas/sid3.cfm?in_idnr=0127030041&in_knnr=0127
 
och  
 
http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=nfbj&page=0693
 
Hoppas denna information hjälper lite.

2009-01-28, 12:54
Svar #3

Utloggad Marie-Louise Norström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-08, 16:38
    • Visa profil
Tack Robert!
 
Mycket intressant
 
Tack också för länktipsen!
Vänligen
 
Marie-Louise

2011-03-29, 16:09
Svar #4

Utloggad Gunilla Levin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2012-07-06, 14:04
    • Visa profil
Mars 2011
Hej!
Jag söker lite mer om en kvinna som hette Margit Sjödin Född Brandin. Född 15/1 1911 i Adolf Fredriks församling. Hon blev sjuk i Tbc och var på Söderbys sjukhus.Där hon avled den 14/11 år 1937. Margit ligger på Skogskyrkogården i Stockholm. Hennes man hette Kjell Albert Sjödin född 1902.
Jag undrar om det finns något om dom som en gång var på Söderbys sjukhus på 1930-talet ? Foton bilder ?
Med Vänliga Hälsningar
Gunilla Levin

2011-03-30, 11:37
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Söderby sjukhus ligger i Salems kommun, kanske finns det uppgifter i Salems kommunarkiv? Du kan nog maila dem på info@salem.se och fråga.

2011-03-30, 12:48
Svar #6

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Kanske Landstingsarkivet i Huddinge kan ha bilder från Söderby sjukhus?

2011-03-30, 19:03
Svar #7

Utloggad Lena Gredevåg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2021-06-21, 16:42
    • Visa profil
Hej!
Googla på Söderby sjukhus under Googles rubrik Bilder så får du fram en hel del foton.
Mvh
Lena

2012-02-15, 11:17
Svar #8

Utloggad Lieselotte Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-03-27, 10:34
    • Visa profil
Jag har tittat runt lite här på forumet efter uppgifter om Uttrans sjukhus. På Wikipedia står det bara lite om äldre tiden men desto mer om nutiden. Jag söker efter patientjournaler och beskrivningar om hur det var att vara patient på sanatoriet. Min syster som dog vid 16-års ålder, 1947, var patient där. Jag hann aldrig träffa henne eftersom jag föddes året därpå men har hittat ytterst lite anteckningar från henne till vår mamma. Det känns väldigt speciellt att läsa hennes lilla anteckningsbok om hur hon blir mer och mer trött och om hur hon till sist somnar in med mamma, pappa och farmor vid sin sida.  
Träffade en gång en dam när jag besökte vår familjegrav som frågade vem jag var, om jag var släkt med Inger. Det visade sig att de var bästisar på Uttran och hon tänkte ofta på min syster. Penicillinet kom vid den tidpunkten och skulle prövas på 2 grupper. Min syster hamnade tyvärr i placebogruppen men damen i fråga i penicillingruppen. Kanske hade min syster levt idag om hon hamnat i rätt grupp? Det kändes nästan som om damen hade lite ågren för att hon klarat sig. Tyvärr glömde jag hennes namn, hon hade nämligen ett foto på henne och min syster som hon ville ge mig, för jag blev så tagen av detta möte men jag glömmer det aldrig.
Någon som vet något?
Även min farfar dog i TBC men det var 1943 och han låg på Renströmska Sjuhuset, Kålltorp, Ö:a Göteborg.

2018-08-19, 05:43
Svar #9

Utloggad Kennet Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-01-14, 22:00
    • Visa profil
Mars 2011
Hej!
Jag söker lite mer om en kvinna som hette Margit Sjödin Född Brandin. Född 15/1 1911 i Adolf Fredriks församling. Hon blev sjuk i Tbc och var på Söderbys sjukhus.Där hon avled den 14/11 år 1937. Margit ligger på Skogskyrkogården i Stockholm. Hennes man hette Kjell Albert Sjödin född 1902.
Jag undrar om det finns något om dom som en gång var på Söderbys sjukhus på 1930-talet ? Foton bilder ?
Med Vänliga Hälsningar
Gunilla Levin
Lite sent upptåckt men här kommer lite bilder på Söderby sanatorium som trots död och elände så var det en underbar plats som en liten stad med egen taxi och bensistation.Man firade exempel jul,midsommar tillsammans patienter och personal pga smittorisken och det gav en väldig sammanhållning som fanns kvar till nedläggningen 1988.

2021-07-11, 18:59
Svar #10

Utloggad Helena Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:26
    • Visa profil
Hej alla sanatoriesökare!
Här kommer ett svar som kanske inte direkt svarar på er fråga, men som ändå borde föras till diskussionen. Min pappa var sjuk i TBC. Om jag minns helt rätt lades han in på KVK/KVS, det vill säga Kronprinsessan Viktorias kustsanatoriumi Vejbystrand,  när han var 10 år gammal, dvs 1929. Här vårdades han i några månader, för att äta upp sig, han vägde vid inskrivningen 28 kg. Han kom hem och vårdades hemma, men blev inte frisk, så 1931 kom han tillbaka till KVK (idag säger man KVS, minns inte varför). Där blir han kvar i 13 månader innan han kunde komma hem. Under den perioden hade han inga som helst nära anhöriga som stöd, utan han som alla andra barn och unga vårdades av sanatoriets personal, och det var även dem man fick gråta ut hos när livet i gipsvaggan blev för jobbigt. Jag har ingen aning om varför han hamnade i Vejbystrand, så långt hemifrån när det fanns sanatorier på närmare håll. Jag vet däremot att det inte var alla förunnat att få komma hem alls. En del av de unga avled på sanatorierna och om föräldrarna inte hade råd att ta hem dem begravdes de där.
KVS MUSEET (kvsmuseum.se)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna