ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmänna BB i Stockholm  (läst 7537 gånger)

2001-04-08, 20:03
läst 7537 gånger

Klas Vesterholm

Hej
 
Någon som vet vilket sjukhus som är Allmänna BB i Stockholm?
mvh. Klas

2001-04-08, 20:28
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Ja det låg på höjden bakom Stadion alldeles vid Östermalms idrottsplats. Det var Sveriges första barnbördshus som byggdes just för det ändamålet. Det används inte längre som BB - man renoverade för en del år sedan upp huset för några miljoner -och lade sen ner det... Undertecknad är född där!

2001-04-08, 22:29
Svar #2

Mi Alforsen

Sedan (ungefär 1977) slogs Allmänna BB ihop med S:t Eriks BB, som också är nerlagt och som låg på Flemminggatan på Kungsholmen.
 
Mvh
Mi Alforsen

2001-04-24, 14:00
Svar #3

Utloggad Åsa Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 12:01
    • Visa profil
Hej!
 
Jag såg i ett ovanstående inlägg att Allmänna BB låg bakom stadion vid Östermalms idrottsplats. Nu undrar jag om det låg där även år 1802?
 
Jag har nämligen en ana som ev. var född där 1802. I födelsejournalen står ej moderns namn med, det gjorde det inte på denna tid enl. uppgift jag fått från stadsarkivet.  
Är det någon som vet varför moderns namn ej fanns med på denna tiden? Även om fadern inte finns med så tycker man att modern både stått med. Barnet kom kanske till något barnhem. Är det någon som vet hur man kan forska vidare på det?
Barnen som föddes på Allmänna BB måste väl ha blivit inskrivna i någon församling. Var det i så fall där modern var skriven vid förlossningen?
 
 
Hälsningar
Åsa Malm

2001-04-24, 17:14
Svar #4

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jag har en vag aning om att jag hört att Allmänna BB var byggt i slutet av 1700-talet. Huset används idag av KTH - Kungliga Tekniska Högskolan. Någon som arbetar eller studerar där kanske kan berätta? Hittade just följande information på http://www.rsv.se/folkbokforing/forsamlingar/forlossning.html :
01 Engelbrekt
Allmänna BB, Planterhagsvägen, 1913-1975 Fiskartorpsvägen 15
Födelsebok för BB från 1847-1961 i stadsarkivet. I Engelbrekt från 1913 och förut i Kungsholms församling

2001-05-21, 15:52
Svar #5

Gun Jansson

Angående Allmänna BB
 
Allmänna BB startade 1775 i tillfälliga lokaler på Riddarholmen (Riddarholmsförsamlingen). Det flyttade 1776 till egna lokaler vid Fredsgatan (S:ta Clara), kvarteret Rosenbad. 1858 fick Allmänna BB nya lokaler vid Hantverkargatan (Kungsholms förs). I början av 1913 flyttade Allmänna BB till byggnaden bakom Stadion (Engelbrekt).  
 
Allmänna BB lades ned 1975, efter 200 års verksamhet.
 
Enligt Allmänna BB:s reglemente hade ogifta mödrar rätt att vara anonyma. Praktiskt taget alla kvinnor som födde barn på Allmänna BB var ogifta.
Kvinnans namn finns angivet i de fall då hon avled på BB.
 
Det finns ingen bevarad födelsebok från Allmänna BB före 1847. Barn som föddes på Allmänna BB (och Södra BB) blev inte förrän omkring 1880 regelmässigt inskrivna i sin/moderns församling.
De första barnen som föddes på Riddarholmen blev dock inskrivna i Riddarholmens födelsebok.
 
Tyvärr finns det ingen möjlighet att spåra de okända mödrarna.
 
Fattigvårdsnämndens Utackorderingsbyrå hade sitt upptagningshem på Fleminggatan 22. Där vistades omhändertagna barn i avvaktan på placering i fosterhem. I samma byggnad startade i slutet av 1938 S:t Eriks BB. Det flyttade i början av 1970-talet till en ny byggnad i samma område. Det lades ned 1985.
 
Gun Jansson

2001-05-23, 00:45
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Gun, nog är det väl bra kategoriskt att skriva  
Praktiskt taget alla kvinnor som födde barn på
Allmänna BB var ogifta.  
 
Det är visst och sant bara under en viss tidsperiod. Därefter var då de flesta gifta. Allmänna BB hade för övrigt under lång tid en mycket fin privatavdelning dit de s k fina fruarna i sta'n tog sig för att föda barn. En av cheferna där var den man som introducerade lustgasen i Sverige. Har glömt hans namn, men han kallades allmänt gas-Kalle.
 
Vi som är födda där, och vi är många, kan ju tänkas ta lite illa vid oss av Ditt påstående. För som sagt, nog var våra mammor gifta allt.
 
Mvh
Lena A L

2001-05-24, 18:34
Svar #7

elvy wicklund (Elvy)

Allmänna BB kom från början till som en följd av det sk barnamordsplakatet, dvs en kunglig förordning ( Gustav III) som gav mödrar möjlighet att vara anonyma. Anledningen till plakatet var att mord på spädbarn var ett stort och växande problem i slutet av 1700-talet, även bland s k fint folk, och genom att tillskapa Allmänna BB gjorde man det möjligt för fina fröknar att göra en utlandsresa, föda barnet utan att behöva uppge sin identitet och därefter återvända hem utan att nån visste vad som hänt.  
 
Barnen fick på detta sätt aldrig möjlighet att få veta sitt ursprung och kunde inte heller ställa till förtret eller resa några anspråk (ekonomiska?) på sin legitima familj.
 
mvh
 
Elvy Wicklund

2001-05-28, 13:39
Svar #8

Gun Jansson

Till Lena A Löfström
 
Frågan, och därmed också svaret, gällde tidigt 1800-tal.  
I jubileumsboken 'Allmänna Barnbördshuset 200 år' framgår tydligt att de flesta barnaföderskorna var ogifta. Under perioden 1775-1875 var (varje år) mellan 70 och 90 procent av kvinnorna ogifta. Ungefär vid sekelskiftet 1900 hade andelen ogifta sjunkit till 50 procent. 1917 försvann rättigheten för ogift moder att vara okänd.  
Den privata avdelningen tillkom 1925, bara femtio år innan barnbördshuset lades ned.

2001-05-31, 23:40
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Eftersom Du i Ditt inlägg talar om vad som gällde för Allmänna BB, bl a följande Enligt Allmänna BB:s reglemente hade ogifta mödrar rätt att vara anonyma utan angivelse av vilken tidsperiod Du menar samt också nämner att det lades ned 1975 efter 200 års verksamhet var det inte lätt att gissa vilken tidsperiod Ditt svar omfattade.  
 
Men nu fick jag ju veta vad Du menat - egentligen.
 
Mvh
Lena A L

2002-05-07, 07:49
Svar #10

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon födelsebok över födda, på Allmänna BB 1941.
MVH Anita

2002-05-07, 21:28
Svar #11

John Sidén

Hej Anita!
Allmänna BB som från 1913 låg i Engelbrekts församling (tidigare i Kungsholms församling) har sina födelseböcker i Stockholms stadsarkiv dit du kan vända dig för att få uppgifter ur födelseboken 1941 för Allmänna BB.
Med vänlig hälsning
John

2002-06-09, 13:29
Svar #12

Tina Liljestig

Hej,
 
Hur är det med födelseböckerna från Allmänna barnbördshuset före 1913, f?nns de också arikiverade i Stadsarkivet? Jag söker en släktingen som ska vara född där 1884.  
 
Egentligen är det fadern till barnet som jag är ute efter och som är född där. Finns ev. fäder överhuvudtaget nämnda i dessa födelseböcker. Modern har erkänt mödraskapet men sonen är född utanför äktenskapet. Jag söker alltså efter fadern.
 
Om det finns någon som kan ge tips vore jag tacksam.

2003-02-25, 20:55
Svar #13

Utloggad Ragnar Lindblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2008-10-14, 15:54
    • Visa profil
Min fffm föddes 1845 på Allmänna BB av ogift moder. Modern kan identifieras genom att barnet flyttar till Allmänna Barnhuset och modern antas som amma där. Fadern uppges i skrivelse från Poliskammaren vara en sjöman.
 
Modern hette Elisabet Andersson men överst på förlossningsjournalen står något som jag tolkat som Ståle Lis..? Enligt Stadsarkivet brukar moderns namn stå där.
 
Finns det någon som har någon idé vad detta kan stå för. Är det ett annat namn eller någon annan typ av notering? Om det är ett namn (kanske Ståle Lisett) varför inte moderns?  
 
Hoppas någon har en ledtråd..
 
Mvh
 
Ragnar Lindblad

2006-04-20, 11:40
Svar #14

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Om man är född i Engelbrekts församling på ett BB
vilket BB är det då? Dvs man bor inte i Engelbrekt men är född där på 20-talet.
Tacksam för svar  
 
Inga-Lill

2006-04-21, 09:02
Svar #15

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Englebrekts fösamling ligger alldeles på gränsen av Östermalm så jag skulle eventuellt gissa på Allmänna BB som from 1912 låg i närheten, vid Stockholms Stadion närmare bestämt.  
 
Allmänna BB's arkivrullar finns hos Stockholms Stadsarkiv.
 
Vänligen Helene

2006-04-21, 09:51
Svar #16

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Tack snälla Helene, jag ska skicka efter från SVAR och var väldigt osäker men nu har jag bilden klar för mig.  
 
Inga-Lill

2012-03-03, 00:42
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Se Ragnar Lindblads fina uppsats om detta, men anteckningen är fortfarande inte tydd!  
 
http://dooku.miun.se/historia/slakt/Exempel/Ragnar%20Lindblad.pdf
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-03-03, 21:31
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:21
    • Visa profil
Det står Ståle Lisett och det var alltså det namn hon lämnade på Allmänna BB. Fullständiga namnet bör ha varit Sara Lisa (Elisabet/Lisette) Andersdotter Ståle. Andersdöttrar kallade sig gärna Andersson i Stockholm. Ståle/Ståhle förekom som soldatnamn i bland annat Västmanland - det finns flera Anders Ståle/Ståhle i centrala soldatregistret.
Hälsar vänligen
Maud

2012-03-04, 08:46
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Maud, du är en pärla!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna