ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flyttningsbetyg. Hjälp mig tyda stämplarna!  (läst 815 gånger)

2000-09-01, 20:41
läst 815 gånger

Utloggad Veronica Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:25
    • Visa profil
Har ett flyttningsbetyg från min farfars mormor som jag undrar lite över. Står på en stämpel Teknologroten. Vad betyder det? Finns en annan där det står Artilleri R??? I en del stämplar står folkregister n:r exempelvis 1136 N. Vad betyder dessa och var kan jag i s f hitta dem? Vad jag vet var hon sömmerska, kan hon ha varit anställd inom det militära och då fått bo där?

2000-09-02, 01:19
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Teknologroten och Artilleriroten var namn på två av de rotar som Stockholm var indelat i under det s k Rotemanssystemet år 1878-1926. Rotemanssystemet var ett kommunalt folkbokföringssystem speciellt för Stockholm och grundat på mantalsuppgifterna. Det tillkom eftersom den vanliga kyrkobokföringen tappade greppet om befolkningen under Stockholms industrialisering och våldsamma expansion under senare delen av 1800-talet. Jag tror att namnet Artilleriroten kom av att Kungl Svea Artilleriregemente (A1) låg inom roten. Att man bodde inom den roten betydde alltså inte att man måste ha anknyning till det militära. Likaså tror jag att Tekniska Högskolan givit namn åt Teknologroten. Rotemansarkivet, som består av ett (stort) antal mantalshäften, finns på Stockholms Stadsarkiv. Stadsarkivet har även kartor utvisande rotarnas gränser, som inte alls följer församlingsgränserna. Antalet rotar var betydligt fler än antalet församlingar, vid systemets slut var det drygt 30 rotar. Delar av Rotemansarkivet är idag upplagda i dataregister. Rotemansarkivet för Södermalm finns med på Söderskivan. Kungsholmens och Gamla Stans Rotemansarkiv planeras komma ut på CD-ROM-skivor senare i år. Delar av övriga Stockholm kan vara datamässigt sökbara på Stockholms Historiska Databas. Mer om Rotemansarkivet kan man läsa i den lilla skriften Stockholms Stadsarkiv och släktforskaren av Anders Winroth. Jag tror den är slutsåld. Man kan även läsa om det i den bra, billiga (20:-) boken Forska själv! som kan köpas på Stockholms Stadsarkiv. Om den sistnämnda boken kan man läsa i RÖTTER:s Litteratur-Sök, det är bara att söka på bokens titel.

2000-09-02, 17:06
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Tord! Vilken webadress har Stockholms historiska databas?
Mvh!
Håkan Widell

2000-09-02, 17:12
Svar #3

John Sidén

Hej Håkan!
 
Den kan du få av mig:
www.ssa.stockholm.se
 
Med vänlig hälsning
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna