ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tunnbindare i Stockholm  (läst 1474 gånger)

2009-09-10, 13:09
läst 1474 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Numreringen av Lotsgatan på Söder är idag 1-9. Var det likadant förr, eller låg nr 7 längst upp?
På nr 7 bodde tunnbindaren Lundin och hans familj 1905-1950. Tunnbinderiet låg enligt uppgift nedanför bebyggelsen där nu hyresfastigheterna finns. Är det någon som vet något om tunnbinderiet ifråga?
 
Tacksam för hjälp till mitt forskningsprojekt.

2009-09-11, 08:52
Svar #1

Utloggad Gun Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2009-10-29, 10:49
    • Visa profil
Hej Arnold,vad jag kommer ihåg så är nog nr. 9 det sista huset, själv bodde jag på Åsögatan, och lekte ofta i dessa kvarter, kommer också ihåg tunnbindarfam.som jag en gång fick komma in o titta
på när han jobbade, tror att det var på 1940-talet.
MVH Gun i Nyköp.

2009-09-11, 09:41
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Hej Gun Tack för uppgifterna. Om det var på 40-talet, så levde den äldre tunnbindaren (Jöns Lundin) fortfarande. Hans son Axel hade samma yrke.
 
Minns du om Jöns' fru levde då? Kanske inte så lätt för ett litet barn (som du var då) att minnas detaljer kanske.
Skriver på en släktkrönika just nu. Alla uppgifter mottages tacksamt.

2009-09-11, 10:02
Svar #3

Utloggad Gun Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2009-10-29, 10:49
    • Visa profil
Hej igen, vad jag kan minnas fanns en kvinna i bilden, vi som barn var ju nyfikna som alla ungar är,och tyckte tunnbindarn var lite speciellt med sitt trä som vad jag har för mig lades i vattnet för att mjuka upp det.Betr. kvinnan minns jag att hon hängde tvätt ute på gården o var nog lite irriterad på oss ungar som var så nyfikna, det var nog därför vi fick komma in o titta på hantverket,det var smart gjort för nu visste ju vi vad som pågick i huset,ja det är vad jag kommer ihåg, inte så mycket jag är ju 79 år nu. Ha en bra dag önskar Gun i Nyköp.

2009-09-11, 10:49
Svar #4

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack igen Gun. Så har ser Lotsgatan 7 ut idag. Det var vernissage då jag var där och knäppte detta kort. En känd konstnärinna bor där nu. Tack igen Gun. Ha det bra. Jag själv är 76.

2009-09-11, 11:14
Svar #5

Utloggad Gun Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2009-10-29, 10:49
    • Visa profil
Oj va stiligt det har blivit,kommer inte ihåg att låg det kullerstenar då,som Du förstår var ju en del hus illa åtgågna,mitt emot ligger Skeppargr.och på andra ändan av Skepp.gr. låg Åsögat.196 där jag bodde, därav min närhet.Staketet var nog inte så högt då, vi kunde ju se lite grand in i trädg.Det lilla huset låg ungefär mitt emot entren.Är ju glad för att dom bevarat detta område.Ha en bra dag. MVH Gun.

2010-08-17, 16:27
Svar #6

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Jag letar efter en tunnbindare i mitten på 1750-talet (då var han gesäll), namnet var Petter Beckman. Därför undrar jag om denna yrkesgrupp fanns mer  representerat i någon speciell församling i Stockholm vid den tiden. De var kanske vanligare på något ställe än på andra?  
 
Om någon vet var han troligast kan hålla till vore jag tacksam.  
 
Mvh  
Eva Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna