ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Storängsbotten  (läst 1333 gånger)

2005-07-25, 22:21
läst 1333 gånger

carina helander

Jag undrar om någon känner till en heminredningskedja( typ hemtex) som legat vid storängsbotten på sjuttiotalet?
Eller om någon känner till personer som arbetat där?

2005-07-25, 22:36
Svar #1

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Jag har för mig att den hette Ditzingers och låg alldeles i närheten av Östermalms idrottsplats och Restaurang Jakthornet.
Mvh Mia Grubb

2005-07-26, 02:08
Svar #2

carina helander

Tack Mia för upplysningen.
 Men finns det fler storängsbotten för det ska ha legat i närheten av nuvarande Älvsömässan? Får kolla Ditzingers lite närmare.
 Letar efter en person som ska ha arbetat där på sjuttiotalet och dessförinnan bott och arbetat som försäljare inom livsmedelsbranchen i Uppsala.
Har tyvärr inte ens ett namn att gå på.
Mvh Carina

2005-07-26, 09:49
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tror att du blandar ihop ett par saker. Det företag som idag heter Stockholmsmässan har idag sina lokaler i Älvsjö, Älvsjömässan. Kallades tidigare Sankt Eriksmässan och hade då lokaler på Storängsbotten samt vid Lidingövägen (nära Storängsbotten). Då fanns - och finns fortfarande - även andra företag på Storängsbotten. AB Robert Ditzinger har fortfarande sitt Heminredningscenter där med adressen Stororängskroken 22. Se vidare Gula Sidorna på eniro.se.

2005-07-26, 10:04
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fast Ditzingers affär är stängd sedan början av det här året.

2005-07-26, 10:48
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
OK, mittåt, jag var tydligen inte tillräckligt källkritisk. Tittar man i Gula Sidorna i Eniro framgår ej att butikerna är stängda. Framgår ej heller vid första anblick på deras hemsida, där finns butiker med bilder, adresser och allt. Dock finner man vid detaljerad sökning under Aktuellt på hemsidan följande text:  
 
Ärade kunder!
Stockholm 2005-05-27
 
Ditzinger har för närvarande ingen pågående detaljhandelsverksamhet.
 
Bolaget har valt att avvakta med ny affärsstrategi till dess att vissa juridiska frågor är utklarade.
 
Vi återkommer med ny information så snart denna är tillgänglig.
 
DITZINGER ENGROS AB

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna