ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hurtigs konditori  (läst 698 gånger)

2013-03-19, 23:35
läst 698 gånger

Marianne Högnefors

Hejsan!  
 
Jag söker information om Hurtigs konditori i Stockholm.
Det var min mormors brors ena son som startade konditoriet.
Jag känner bara till efternamnet Hurtig och att konditoriet
är sålt för länge sedan till nya ägare.
Det skulle var kul med lite berättelser och ev. bilder från
tiden då min släkting drev konditoriet. Kanske det finns
uppgifter på ägaren? Jag vet dock inte några årtal.
Någon gång på 1940-talet var det i alla fall.
 
Marianne f.d. Hurtig ;)

2021-03-29, 20:45
Svar #1

Utloggad Sophia Koch

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-03-29, 20:45
    • Visa profil
Hej. Såg detta av en slump nu. Undrar du fortfarande över detta? Hurtigs konditori var i familjen i 65 år. Det startades i Dalarna av min pappas farmor under tidiga delen av 1900-talet och hette då Varnqvists. När hon gifte sig med min farfars far (kan det ha varit din mormors brorson?) tog de hans namn (Hurtig) och bytte således namn på konditoriet också. De flyttade senare till Stockholm där kondiset låg på Drottninggatan. Min farfar tog över 1951 tillsammans med farmor, pappa och min farbror men sålde 1973 då farfar gick bort i förtid och min pappa inte ville driva det vidare (min farbror hade redan bytt yrke några år tidigare). Namnet var inarbetat i Stockholm och ingick i försäljningen. Han som tog över lyckades inte så bra utan sålde det vidare efter ganska kort tid. Hurtigs låg kvar i olika regi fram ca 2014 men inte alltid som konditori utan stundtals mer som café utan egen produktion. Numer är det ett Espresso House som slagit ihop den gamla lokalen med lampaffären som låg bredvid. Min pappa är fortfarande vid god vigör så vi har en del kvar från den tiden inkl foton.

Även Hurtiggården vid Siljan är kvar/åter i släkten. De släktforskade/-ar och höll en släktträff där våren 2000.

Sophia Koch (tidigare Hurtig)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna