ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hotel Birger Jarl, Norra Smedjegatan 38  (läst 2145 gånger)

2006-03-25, 22:57
läst 2145 gånger

Utloggad Leif Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2015-05-31, 22:54
    • Visa profil
Enligt bouppteckning från 1897 hade vår ana ett hotell på Norra Smedjegatan 38. På inrådan av personal vid stadsarkivet har vi letat i telefonkatalog och i Stockholms företagsminnen utan resultat. Från rotemansarkivet vet vi att Anders Albert Andersson,f 26.12.1862 i Altuna sn, bodde på den adressen  mellan 1895 o 1904. Kan någon hjälpa oss att hitta hotellet så att vi kan verifiera att han verkligen ägde ett hotell!
 
Vi tackar för alla ledtrådar och idéer om var vi mer kan leta
Leif

2006-03-27, 12:59
Svar #1

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Hej Leif, ett förslag är att ringa till Stockholms Stadsmuseum och fråga. På deras hemsida kan man få se en karta över Stockholm från 1885. Där syns Norra Smedjegatan 38 som mynnar i Hamngatan mellan Malmskillnadsgatan och Regeringsgatan. Nr 38 ligger i korsningen med Hamngatan.
Mvh Birgitta

2006-03-27, 14:27
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den vid norrmalmsregleringen försvunna Norra Smedjegatan låg ungefår där Gallerian ligger idag. Namnet Smedjegatan var gammalt och syftade på att där funnits flera smedjor. På 1800-talet började man kalla den Norra Smedjegatan för att unvika förväxling med Smedjegatan i Gamla stan. Gatans rykte var väl på 1800-talet inte det allra bästa eftersom där låg ett antal s k partihotell d v s hotell där rum hyrdes per timme av prostituerade och deras kunder. Huruvida ovannämnda hotell var ett dylikt vet jag ej, men kanske Stockholms Stadsmuseum vet. Då stadens katoliker (som ej fick vara svenska medborgare) fick tillstånd att bygga sin första egna kyrka i staden tyckte stadens fördomsfulla myndighetspersoner att kyrkan passade på denna gata, eftersom det ansågs att katolikerna sannolikt utgjorde en betydande del av de prostituerades kundkrets. Således byggdes kyrkan vid Norra Smedjegatan och låg kvar tills gatan försvann, då kyrkan flyttades till sin nuvarande plats i ett grannkvarter.

2006-03-28, 23:35
Svar #3

Utloggad Leif Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2015-05-31, 22:54
    • Visa profil
Tack Birgitta och Tord. Med Er hjälp hittade vi hotellet men för oss kvarstår frågan om han ägde hotellet och/eller fastigheten. Om han hade hotellrörelse borde den - med dagens regler- registreras någonstans. Någon som vet hur denna process gick till och var den skedde?
Vem registrerade lagfart i Stockholm i slutet av 1800-talet?
Leif

2007-01-13, 13:03
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Norra Smedjegatan har ju varit uppe igen helt nyligen i en annan tråd. Jag är lite nyfiken på hur det gick med Leif Söderbergs vidare efterforskningar. Var hotellet ett partihotell, eller....????

2007-01-15, 17:54
Svar #5

Utloggad Leif Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2015-05-31, 22:54
    • Visa profil
På Norra Smedjegatan fanns år 1897 11 st hotell varav 3 st hade telefon. Birger Jarl tillhörde dom som inte hade telefon liksom inte heller min ana (som hade bostadsadress Hamngatan eftersom hotellet låg i ett hörnhus).
Har inget svar på Din fråga - ännu och om vi kommer att få veta, det fanns kanske olika gradering av partihotell?.
 
Leif

2011-09-07, 09:17
Svar #6

Utloggad Kerstin Laurin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 09:23
    • Visa profil
Jag håller just nu på att forska om min farmors morföräldrar, som ska ha haft en krog någonstans i Stockholm på 1880-talet. Spåren leder till Norra Smedjegatan. Och det var nog ingen krog utan ett partihotell, misstänker jag. I Rotemansarkivet hittar jag familjen i nr 6 1880 - 84. Då anges min fmmf, Lars Thomas Jacobsson, ha titeln värdshusidkare resp. utskänkningsföreståndare. Åren 1884 - 1890 bor familjen på N. Smedjegatan nr 3. Nu är titeln hotellinnehavare. De flyttar vidare till Norrtullsgatan och han dör i tuberkulos 1891. Vad tror ni? Var N. Smedjegatan 3 ett syndens näste på 1880-talet? Hur ska jag kunna få mer kunskap om detta?

2011-09-07, 10:15
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Kerstin!
 
Från 'Stockholms Adresskalender 1889' då familjen var bosatta på Norra Smedjegatan 3:
 

 
Som synes var Lars Thomas Jacobsson Hotellföreståndare för Hotell Fridhem. Vad gäller din sista fråga rekommenderar jag att du följer Tord Påhlmans råd här ovan och tar kontakt med Stockholms Stadsmuseum alternativt Stockholms Stadsarkiv. Eventuellt har de mer inormation om Hotell Fridhem.
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna