ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Caféer / Caféidkare  (läst 3503 gånger)

2001-12-01, 22:56
läst 3503 gånger

Nabil Barkino

Sagan om Ogo Konditori

(OGO står för Olof Gottfrid Ohlsson)

 
Jag håller på att upprätta egen hemsida på Internet för dagens Ogo Caf?, för vilken jag är styrelseordförande tillika firmatecknare. Denna rörelse har godkänts den 18 november 1948 som brödbutik och kaffeservering under namnet Ogo AB Konditori, direktör O G Olsson på Odengatan 70, i Stockholm, fastighet Snöklockan 7.  
 
Jag behöver skriva kortfattad historik om ställets bakgrund, dess utveckling och omvandling till olika rörelser under tidernas gång. Syftet är att föra kulturtradition och historia vidare. För fortfarande har vi idag gamla damer och herrar som har sina kärleksmemoarer just från detta ställe. Dessutom har några svenska författare skrivit om Caf? Ogo som träffpunkt för flera sagogestalter som haft sina första kärleksträffar på detta Caf?.
 
Era uppgifter, fakta och memoarer, kan utan tvekan ha stor betydelse för mitt sökande efter kulturhistoria och föra den vidare.
 
Hjärtligt tack på förhand!
 
Nabil Barkino
Dalgatan 40B
151 34 Södertälje
 
08-550 638 25   bostad
070 415 96 74   mobil
barkino@algonet.se

2001-12-02, 12:38
Svar #1

Utloggad Lena Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
DEt finns en bok om gamla anrika konditorier, boken finns nog inte att köpa, men den borde finnas på biblioteket att låna? detta konditoriet kanske finns med där?
MVH
Lena Söderström

2001-12-03, 00:21
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Det fanns på 50-talet (och långt senare) också ett konditori Ogo på Kungsgatan. Det var samma ägare. Det var en populär träffpunkt, som konditorierna ofta var. Det var under den epoken när konditorierna hade en storhetstid. Konditorier tillhandahöll goda bakverk, bakelser och tårtor, till skillnad från bagerier som mest hade bageribakat kaffebröd, skorpor och också matbröd. Gränsen var lite flytande. Konditorierna hade ett märke i mässing som hängde innanför glaset i entr?dörren. Märket var utformat som en krokan, där det stod medlem i Sveriges Konditorförening. När man öppnade dörren skramlade det alltid från det där mässingsmärket, när de små metallbitarna som hängde i en kedja, svängde till. Så gjorde man entr? på ett konditori på 1950-talet. Jag tror att Ogo var ett konditori. Så småningom minskade efterfrågan på konditorier. Hantverksinstitutet utbildade konditormästare och bagarmästare, så det var olika yrken egentligen, fastän närliggande.  
 
Många konditorier gjordes om till pizzerior. Numera så upplever vi en renässans för kaf?kulturen, att gå på lokal och dricka kaffe och äta goda bakverk, även om det numera ofta är smörgåsar istället för bakelser. Som jag har uppfattat det så har kaf?erna vanligen, till skillnad från konditorier och bagerier, inte någon egen tillverkning, utan de får leveranser från andra ställen. Men jag kanske har missuppfattat det. Ur kundens synvinkel spelar det ju inte så stor roll. Ett konditori måste i varje fall ha bakelser och tårtor att erbjuda.  
 
På 50-talet fanns det några särskilt kända konditorier. Det var Oscar Bergs på Regeringsgatan, Philips på Regeringsgatan, Sjöbergs på Götgatan, Ogo på Kungsgatan och Odengatan och Thelins på St Eriksgatan. Av dem är nu bara Ogo på Odengatan kvar på samma plats, medan Thelins har flyttat till annan plats på St Eriksgatan. De andra har upphört för länge sedan.
 
Det finns en liten vers som säkert många stockholmare som var med på 50-talet kommer ihåg. På den tiden var många i Sverige inte vana vid att inte alla var födda i Sverige. Dåvarande ägaren tyckte att många av hans gäster på Kungsgatan satt för länge utan att beställa in mer til bordet. Han författade då ett litet anslag om att utlänningar inte var välkomna på hans konditori. Det blev väldiga protester mot detta diskriminerande synsätt, och han fick lov att ta bort sitt förbud. Bland annat skämtades det en hel del med hjälp av den där versen, som löd så hör: Tänk om alla svenskar dogo, vad tomt det skulle bli på Ogo! Det var ett populärt ställe för alla, så att det skulle bli tomt var nog delvis ett hot. Och protesterna mot den okunniga tanklösheten hjälpte.  Det var omkring 1955, skulle jag tro. Jag tror att denna episod ändå också hör till Ogos historia, även om det inte har direkt med romantiska minnen att göra. Där fanns känslor som svallade, så nog engagerade Ogo sina kunder alltid.  
 
Själv bor jag i Vasastan och gillar att emellanåt besöka Ogo på Odengatan.  
 
Kul med konditori- och kaf?historia. Lycka till!

2001-12-03, 06:41
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Kurt.
 
När jag själv såg frågan om OGO gick mina tankar omedelbart till utlänningarna på OGO.
Jag arbetade på ett språkinstitut i Sthlm, där nästan samtliga lärare själva kom från de land vars språk de undervisade i.
De kom från Tyskland, Frankrike, England, Spanien m.fl. länder. Samtliga var välutbildade, ofta lärare från det egna landet, som arbetade i Sverige mest för att få praktik i lärareyrket.
Vi reagerade på OGO's politik och gick dit för att mer eller mindre provocera. Inget hände... Ingen avvisning...  
Flopp med andra ord.
Men det var 1967-68, det minns jag bestämt
 
Hälsningar
Rolf L

2001-12-08, 21:50
Svar #4

Utloggad Ingemar Sundewall

  • Ingemar Sundewall
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 19:20
    • Visa profil
Versen i fråga finns dessutom med i Tage Danielssons Samlade Dikter 1967-1967, så man får väl anta att det var Tage som skrev den. Den lyder:
Om alla svenskar plötsligt dogo
blev det väldigt tomt på OGO
och finns i dikten Om.

2004-04-10, 15:38
Svar #5

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej!
Enligt uppgift från efterlevande så skulle två systrar Widmark ha haft ett kafe på Kungsholmen förmodligen i Kungsholm fs (sedemera St Görans fs).
Systrarna hette Betty och Emmy, födda 1885 resp 1898 i Skellefteå lfs. Emmy dog 1928, enligt något osäkra uppgifter skulle systern Betty ensamt ha fortsatt driften till sin död 1935. De var båda bosatta/skrivna i Kungsholms fs.
Någon som vet något om detta?
Mvh Ulla

2004-04-10, 18:16
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Betty Johanna Widmark, f 1885-02-23 i Skellefteå, kan man följa i rotemansarkivet för Kungsholmen som Stadsarkivet lagt ut på sin hemsida (www.ssa.stockholm.se). Men inte systern, eftersom personer födda efter 1894 inte tagits med där.
Om din fråga gäller var kaf?t låg någonstans ger inte rotemansarkivet något svar - såvida inte bostaden fanns i samma hus?
 
Här är Bettys bostadsadresser på Kungsholmen från 1915 till och med 1926 (sedan lades rotemansorganisationen ned):
Hon flyttade in i rote 17 från rote 10 (Hedvig Eleonora förs på Östermalm) den 8 januari 1915. Titel: uppasserska. Bodde i fastigheten Roddaren 5, Fleminggatan 46/S:t Eriksgatan 42. (Tillhörde rote 17 till 1 november 1924, därefter rote 23. Församlingen var Kungsholm till 1 maj 1925, därefter S:t Göran.)
12 november 1924 flyttade Betty till rote 4, fastigheten Drabanten 2, Kungsbroplan 1/Kungsgatan 69, Kungsholms förs. Titel: servitris.  
1925 (datum saknas) flyttade hon inom rote 4 antingen till fastigheten Päronet 5, Kungsholmsgatan 15, eller till Äpplet 8, Kungsholmsgatan 25 och 27. Fastigheterna tycks finnas i samma rotemanshäfte (nr 04847), så man måste titta där för att få veta i vilken hon bodde. Titeln var då servitris/kaf?idkerska. Hon fanns kvar på adressen 31 december 1926.
Hälsar vänligen
Maud

2004-04-11, 09:38
Svar #7

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Maud och tack så mycket!
Med ledning av vad efterlevande har berättat så skulle kaf?t och bostaden ligga i samma hus och att systern Emmy inte hann vara kaf?ägare så många år innan hon dog. Det sistnämnda stämmer ju bra om man utgår från att de blev kaf?ägare 1925.
Mvh Ulla

2004-04-12, 23:01
Svar #8

Marianne Björkman

Elin Engman innehade 1920 café på Esplanaden 40, Tellusborg i Midsommarkransen.
Elin bodde på Kristinebergsvägen 4 vid samma tid.
Är det någon som skulle kunna ta reda på mer? Födelsedatum t ex.

2004-04-15, 10:46
Svar #9

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Maud!
Jag har varit inne och tittat på Betty i rotemansarkivet (massa intressant på länken du tipsade om!) och jag har en undran. På kyrkskrivningsår står det 1915 på henne - innebär det möjligen att hon flyttade till Stockholm det året?
Mvh Ulla

2004-04-15, 20:38
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Ulla,
jag är inte helt säker på detta, men tyder det som att hon blev skriven i Kungsholms förs 1915. Hon inflyttade ju dit 8/1 1915 från rote 10, Hedvig Eleonora, så hon kan ha bott i Stockholm ett bra tag dessförinnan.
Hälsar vänligen
Maud

2004-04-16, 10:09
Svar #11

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Maud och än en gång tack!
Det där med Hedvig Eleonora tänkte jag inte på, det skrev du ju i ditt förra inlägg. Och det låter rimligt att hon flyttade till Stockholm tidigare än 1915, utifrån från vad efterlevande har berättat.
Mvh Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna