ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landskapen i Stockholms län  (läst 7699 gånger)

1999-09-04, 11:39
läst 7699 gånger

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Såvitt jag förstår rör rubriken Stockholm enbart Stockholms stad, medans socknarna i Stockholms län (de som ej är inkorporerade med Stockholms stad) förs in under det landskap de hör till, endera Södermanland eller Uppland. Under rubriken Stockholm har ett beklagligt fel dykt upp: Botkyrka (som inte ligger i Stockholms stad utan enbart i dess län) är infört därunder. Botkyrka tillhör landskapet Södermanland, och gränsar bl a till Tumba och Tullinge socknar (församlingar). Botkyrka bör alltså föras in under Södermanland.
 
MVH
Johan Sjöberg, Karlstad (uppvuxen i Salem, nära Botkyrka)

1999-09-04, 17:07
Svar #1

Göran Johnson

Om rätt diskussion skall föras på rätt plats borde dessutom Sollentuna, Vallentuna och Frösunda församlingar diskuteras under rubriken Uppland och inte Stockholm.

1999-09-06, 11:40
Svar #2

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Göran:
 
Det har du fullständigt rätt i.

1999-09-08, 11:31
Svar #3

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
För övrigt hör Huddinge till Södermanland och inte Stockholm, om man skall fortsätta leta fel... Det här med Stockholms stad och län kontra landskapen Södermanland och Uppland verkar vara lätt för folk att blanda ihop. Gäller även s.k. nollåttor...

1999-09-08, 15:50
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Kanske är det så att man med Stockholm menar det område som går under den vedertagna beteckningen Storstockholm. Dit hör bl a såväl Stockholms Stad som kranskommuner som Huddinge, Botkyrka, Sollentuna, Vallentuna med flera.
 
Hälsn Lena A L

1999-09-09, 11:14
Svar #5

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lena:
 
I sådana fall borde Grödinge, Ösmo, Västerhaninge m fl inte finnas under rubriken Södermanland. Har förresten Håkan någon kommentar till detta?

1999-09-09, 12:11
Svar #6

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
Min tolkning av Stockholm, är att Stockholm är Stockholms stad (innanför tullarna) alternativt, som jag använder i min forskning, Stockholms kommun. Problemet med län har ju framgått på andra ställen, och som väl de flesta vet är Stockholms län = AB, men har sett det på många platser att Stockholm stad = A och Stockholms län = B, i dessa fall brukar orter som nämns ovan, Solna (B), Botkyrka (B), Sollentuna (B), Salem (B) etc, medans församlingar inom staden/kommunen Stockholm blir t.ex. Brännkyrka (A), Hedvig Eleonora (A).
 
För vad mig veterligen räknas Södertälje i vissa fall till storstockholm, men i andra fall en egenstad. Ordet Storstockholm är lite vitt begrepp var gränsen går, ibland går den vid Södertälje, men Järna då?, tillhör ju Södertälje...men aldrig har jag hört att Järna räknas till Storstockholm.
 
Jag skulle vilja har klartgjort vad som bör räknas under rubriken Stockholm. I mina ögon antingen Stockholms stad (innanför tullarna) eller Stockholms kommun.
 
Vill gärna höra synpunkter på detta.
 
Mvh
Fredrik (uppvuxen och bosatt i Botkyrka)

1999-09-09, 13:34
Svar #7

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I min forskning så brukar jag använda Stockholms kommun, exempelvis Brännkyrka fs, Stockholm. Däremot inte Salem sn, Stockholm. Man skulle kunna skriva Salem sn (B), Salem sn (AB) eller Salem sn, Stockholms län, men i detta sammanhang blir det Salem sn, Södermanland. Liksom Botkyrka sn, Södermanland och Huddinge sn, Södermanland. Jag har fått höra att gränsen för Storstockholm går i Uttran (mellan Salems och Botkyrka kommuner) så att Botkyrka kommun skulle höra till Storstockholm, men inte Salems kommun. Hur man skall bedöma det är lite svårt att säga ;-)
 
Eftersom jag bott i Södertälje så vet jag att det här med vad som skall räknas till Stockholm eller inte är ett känsligt kapitel i Södertälje. De flesta Täljebor kan nog gå med på att Södertälje ligger i Storstockholm, men nåde den som kallar Kringelstaden för en Stockholms-förort (även om det i princip är vad det är ändå...). Däremot kan man nog inte hävda att Järna är en förort till Stockholm (ännu) det ligger lite för avsides till.
 
Inte heller Nykvarn kan räknas till Storstockholm eller som någon förort, trots att Strängnäs utnämnt sig själva i en tidningsartikel till Stockholms nyaste förort. Men nu har jag gått ifrån ämnet tror jag...
 
Jag skulle vilja föreslå att under Stockholm så bör (för enkelhets skull) församlingar som tillhör Stockholms kommun diskuteras, de övriga församlingarna i Stockholms län kan istället diskuteras under Södermanland eller Uppland. Som ett förtydligande så kanske rubriken Stockholm borde utbytas mot Stockholms kommun. Då borde väl folk fatta ;-)
 
MVH
Johan Sjöberg
(förrymd nollåtta)

1999-09-09, 13:38
Svar #8

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tänkte bara tillägga att Södertälje dessutom är en egen stad (det är de väldigt noga att påpeka), dessutom en av Sveriges äldsta. Staden har funnits sedan vikingatiden, även om den då bara hette Tälje. I samband med att Norrtälje grundlades i Uppland (ja, i Stockholms län), så bytte Tälje i Södermanland namn till Södertälje. Jag tror det skedde på 1600-talet. Fortfarande så kallar ju många staden för Tälje, stadens centrum skrivs officiellt Telge och Täljetokar har ju alla hört talas om (dessutom heter Södertälje Sportklubbs supporterklubb Telge Tokar)...

1999-09-09, 13:51
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Jag tycker inte man behöver göra en så stor affär av att en grannförsamling råkat hamna under Stockholm. Diskussionen visar ju att i fallet Stockholm så är landskapet inte det primära. Den som letar efter Huddinge hittar det säkert vare sig det ligger under Södermanland eller Stockholm. Spontant skulle jag leta under Stockholm! Var vi drar gränsen, hur långt Storstockholm sträcker sig, är subjektivt och det kan vi inte sätta några regler på.
 
Hälsningar från en annan nollåtta!

1999-09-09, 17:10
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag håller med Anders. Stockholm är inget entydigt begrepp, vilket på sitt sätt skapar problem. Men om vi har en absolut spikad definition i Anbytarforum blir följden att jag får en onödigt jobb med folk som gör fel och placerar diskussioner och inlägg under fel ämne.  
 
Jag föreslår därför att vi är toleranta och har förståelse för att det kan vara svårt att veta var inlägg bäst placeras när det gäller gränstrakterna mellan Stockholm och Uppland respektive Södermanland.  
 
Den grundläggande orsaken är förstås att Stockholm som stad har växt under seklens lopp, och att stadens gränser successivt har flyttats allt längre bort från Gamla stan.

1999-09-10, 23:57
Svar #11

Göran Johnson

Att man har rubriken Stockholm som underrubrik under landskap måste bero på att staden Stockholm (och Storkyrkoförsamlingen) är uppdelad på två landskap. Jag anser därför att Stockholm måste avse Stockholms kommun, men Håkans påpekande om stadens förändrade gränser är förstås relevant. Alla kommuner i Stockholms län utanför Stockholms stad kan entydigt placeras antingen i Uppland eller Södermanland. Begreppet Storstockholm tycks vålla mycket huvudbry. Det är dock så att det finns en vedertagen definition även på detta begrepp, åtminstone i statistiska sammanhang. Storstockholm omfattar alla kommuner i Stockholms län utom Norrtälje, Nynäshamn och Södertälje samt numera Nykvarn. Det framgår t ex av USK:s årsböcker.Så Johan och Fredrik, Salem ingår alltså men ej Södertälje eller Järna. Och Anders, helt subjektivt är inte begreppet. Däremot är ju definitionen inte så allmänt bekant, så det bör knappast användas i de här sammanhangen, där landskap eller län är bättre.

1999-09-13, 12:04
Svar #12

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Göran:
 
Jag håller med dig fullständigt.
 
Håkan:
 
Visst bör man vara tolerant i någon mån, men som gammal Salembo är det lätt att se rött när Botkyrka och Huddinge placerats under Stockholm. Men visst är ditt påpekande om stadens förändrade gränser tolerant. Det är väl bara jag som är petig (jag brukar få höra sådant).

1999-09-13, 12:07
Svar #13

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Håkan:
 
Jag menade: visst är ditt påpekande om stadens förändrade gränser relevant.

1999-09-16, 21:15
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En liten rättelse som definitivt går utanför ämnet (men nu när detaljen ändå togs upp...):
 
Södertälje Sportklubb var lite stingsliga när det gällde namnet Tälje Tokar, och bad enträget sin supporterklubb att byta namn. Så skedde och inför förra säsongen bytte klubben namn till Blue Lightnings...

1999-09-17, 11:46
Svar #15

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En kommentar på Anders´ inlägg som definitivt går utanför ämnet:
 
Har de bytt namn från Telge Tokar till Blue Lightnings? Det kallar JAG kulturmord!
 
MVH
Johan Sjöberg
SSK:are

1999-09-17, 12:03
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Håller med dig, Johan! Det var väldiga diskussioner inom klubben i namnfrågan, men den sedvanliga amerikaniseringen vann tvärr gehör. Larvigt av SSK också att tycka att Telge Tokar var ett så negativt klingande namn - jag tycker det låg lysande självironi (självinsikt..?!?) i det...
 
(Själv håller jag på Huddinge och hade väl nästan önskat att SSK hade gått upp igen. Det är aldrig kul att möta laget, efter lite för många självklara förluster när Huddinge trots allt var det bättre laget på plan och rätteligen borde vunnit - menar då ingen av förlusterna sistlidna säsong, men desto fler under en följd av år i början av 90-talet, då Huddinge var långt före i tabellerna, men SSK hela tiden vann både hemma och borta)

1999-09-17, 12:58
Svar #17

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
För att fortsätta diskussionen om vad som ingår i Storstockholm så är nog definitionen allt utom Norrtälje, Södertälje, Nynäshamn och Nykvarn också en hemmagjord definition. Storstockholms Lokaltrafik (SL) trafikerar ju som bekant hela länet och i demografiska sammanhang brukar man räkna hela länet som Storstockholm. F.ö. inryms t.ex. mikrofichekopior av kyrkböckerna för hela Stockholms län i Stockholms stadsarkiv.
 
Utan att väcka den debatten här tycker jag dock f.ö personligen att hela den här landskapsindelningen är helt felaktig. Man borde sortera efter län (som ju landsarkiven t.ex. gjort) oavsett hur illa det rimmar med traditionella associationer (typ smålänningar och inte kronobergare, även om det senare faktiskt är helt relevant). På det sättet vet man ju också automatiskt på vilket arkiv man ska leta efter sina källor. Det är ju också ur släktforskarens synvinkel praktiskt att skilja på Stockholms stad (A) och län (B), eftersom det förra i kraft av sin befolkningsmängd inrymmer tillräckligt många lådmeter mikrofiche m.m. Det har tyvärr arkivverket INTE gjort.
 
Så har jag gjort i min forskning, men det är ju upp till var och en att göra som det passar honom/henne bäst.

1999-09-20, 13:21
Svar #18

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Jag såg att du propagerat för att använda län under Göteborgsdiskussionen men lät bli att gå i svaromål just då eftersom jag anser att den diskussion du försöker väcka hör hemma under rubriken landskap eller län, men när du klampar in här och fortsätter propagera för län framför landskap kan jag inte hålla klaffen längre!
 
Du har rätt i att folk ibland har svårt att placera en del socknar/församlingar i rätt landskap, som t ex Göteborg (som huvudsakligen hör till Västergötland) eller Botkyrka (som hör till Södermanland), men jag vill ändå framhärda i att landskapen åtminstone numera är att föredra.  
 
Det finns ett mycket enkelt skäl till det:
 
Landskapen är beständiga. Jämför med länen, vars gränser flyttar sig titt som tätt, län slås ihop till storlän o s v. Bara för att ta de senaste åren: Malmöhus län och Kristianstads län slogs ihop till Skåne län. Göteborgs och Bohus, Älvsborgs och Skaraborgs län slogs ihop till Västra Götalands län. Habo och Mullsjö kommuner i fd Skaraborgs län övergick samtidigt till Jönköpings län. Kopparbergs län bytte namn till Dalarnas län. Heby kommun i Västmanlands län övergick vid senaste årsskiftet till Uppsala län. Och detta är bara de förändringar jag personligen känner till! Jag kan mycket väl ha missat någon! Släktforskarförbundet har hitills förbisett de senast årens länssammanslagningar, men redaktionskommittén lutar åt att man skall ange landskap istället för län (vilket Elisabeth Thorsell personligen berättat för mig), och det är bara att gratulera! Släktforskare är ju ibland ett tämligen konservativt släkte (jag själv inräknad), och de flesta har ju fått lära sig att ange var en socken ligger med hjälp av länsbokstäver: AB för Stockholms län, C för Uppsala län o s v. Dessa länsbokstäver är föråldrade (mina släktingar förstår sig åtminstone inte på dem). Och hur göra med Skåne resp Västra Götalands län? Skall man skriva (LM) resp (OPR) istället?  
 
Om vi väljer att bortse från de senaste årens länssammanslagningar och flyttningar av länsgränser, och fortsätter att använda länsbokstäverna för de gamla länen (d v s före 1995), så gör vi framtidens släktforskare en otjänst! Och bland dessa framtidens släktforskare finns även de ungdomar (bl a övertecknad) som förr eller senare kommer att få ändra länsangivelserna till då gällande förhållanden.
 
Så länge vi använder oss av länen så kommer vi bli tvungna att ändra våra inmatningar varje gång statsmakterna behagar flytta en länsgräns eller slå ihop eller dela på några län. Om vi skulle komma överens om att ange (OPR) för Västra Götalands län, vad händer då om länet en dag delas i två nya län, ett som omfattar Dalsland och norra Bohuslän och ett som omfattar Västergötland och södra Bohuslän? Då går det inte att applicera dessa länsbokstäver på det länet överhuvudtaget! Och vi kommer att vara tvungna att ständigt uppdatera våra register, varje gång någon kommun byter län! Och det är ofta. Hur många som läser detta har t e x angett att Harbo ligger i Uppsala län? De flesta har det nog i Västmanlands län... Jag har sett utredningar där Mörkö sn (AB) placerats i (D)-län. Och det var över 20 år sedan som Mörkö övergick från Södermanlands till Stockholms län!  
 
Min slutsats är: så länge vi använder oss av län, så är risken för att socknar hamnar fel stor (och den ökar hela tiden).
 
Felprocenten är, trots allt, betydligt mindre om vi använder landskap.
 
Jag är inte heller ute efter att väcka debatt i ämnet, men när Björn Pilström kommer med sina dumheter så kan jag helt enkelt inte hålla käft.
 
Förlåt, Håkan!

1999-09-20, 22:59
Svar #19

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Jag tänker egentligen inte heller driva den debatten här heller, men precis samma sak som du anför vad gäller län gäller ju också socknar. Jag tycker att det är oerhört påfrestande att t.ex. Trehörningsjö församling före 1860 var en del av Gideå och att jag inte har en aning om i vilken församling/socken jag ska skriva in byarna, särskilt när folk föds i en socken och dör i en annan utan att ha flyttat på sig överhuvudtaget. Jag kan inte annat än konstatera att dessa olägenheter, även vad det gäller t.ex. länsindelningen är något som vi släktforskare får lära oss att leva med bäst det går. Själv har jag som ambition att ange socknen där kyrkoboken förts, men det är inte alltid så lätt som det låter...
För övrigt tycker jag att debatten i detta ämne liksom vad gäller Göteborg visar att det inte är ett dugg bättre med landskap än med län, för även om länen ändras och landskapen är konstanta så vet man oftast i vilket län en församling/kommun ligger, åtminstone vid en viss given tidpunkt, till skillnad från i vilket landskap, uppenbarligen. Dessutom går inte alltför sällan kommuner över landskapsgränserna, men aldrig över länsgränser.
 
Vi kan väl kanske enas om att var och en bör få göra som han eller hon finner bäst, och om det blir tvetydigheter så får man förtydliga dessa efter bästa förstånd. Själv kommer jag nog åtminstone tills vidare att hålla fast vid mina (gamla) länsbokstäver. Det blir kort, koncist och exakt!

1999-09-21, 13:39
Svar #20

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Björn:
 
Kort uttryckt: landskapen vet folk var de ligger. Länsbokstäverna är rena grekiskan för dem. Om jag skriver att min morfarsfar föddes i Arbrå sn (X) så undrar mina släktingar vad (X) står för. Skriver jag född i Arbrå sn, Hälsingland så vet de precis vad jag menar.  
 
Var och en får naturligtvis göra som de finner bäst, men ju fler som använder sig av landskap, desto bättre. De gamla länsbokstäverna kommer att ställa till problem (och gör det som sagt redan) för framtida släktforskare. Om vi inte övergår till landskap nu, så överlåts alla problem som de gamla länsbokstäverna för med sig på kommande släktforskare, och de släktforskare som är unga nu (som sagt, däribland jag).
 
Därmed är denna diskussion för min del avslutad.

2000-01-12, 09:54
Svar #21

Anna-Lena Eriksson

Hej Johan!
Jag har inte läst dina inlägg tidigare, men jag har nu på 2 ställen sett att du placerar Heby i Uppsala län. Man har haft en folkomröstning i frågan men ännu så länge finns man kvar i Västmanlands län.

2000-01-12, 14:34
Svar #22

Carl Szabad

Jag vill i sammanhanget gärna rekommendera ett besök under Rötter - Hjälpen - Socken-Sök för den som är tveksam om en sockens olika tillhörigheter. Detta gäller då nutid, eller rättare sagt 1999 eftersom den funktionen inte uppdaterats inför 2000 än.
 
Vad gäller utbrutna församlingar, som exeplevis Trehörningsjö som nämndes här ovan, finns Sveriges Församlingar på RSVs hemsida, se länksidan i Rötter. Där kan man läsa mycket kortfattat om församlingens historik. Trehörningsjö avstyckades 1872 (ej 1860) från Gideå.

2000-01-12, 15:36
Svar #23

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anna-Lena:
 
OK! Då har jag väl fel angående Heby. (Tack för påpekandet) Vilket jag ser som ännu ett argument för att använda landskap. Att Heby ligger i Uppland kan ju ingen ändra på...
 
Hur är det? När ska Heby kommun gå över till Uppsala län egentligen? Är det regeringen i Stockholm som inte vill, eller vad? Den folkomröstning du refererar till hölls så vitt jag kan minnas, redan 1998.
 
MVH
Johan Sjöberg
 
PS! Ja, jag vet... jag sa att jag inte skulle ge mig in på det här ämnet mer, men... jag har lite svårt att vara tyst. DS.

2000-06-07, 00:25
Svar #24

Utloggad Rune Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Borde inte en egen rubrik läggas upp för Stockholms län så att alla socknarna/församlingarna i länet kom under en egen rubrik och inte under Stockholm?

2000-06-07, 09:32
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anbytarforum använder landskap, så församlingarna i Stockholms län borde läggas under Södermanland och Uppland, men det är många som inte förstått det....
 
Under Stockholm ska bara diskussioner om församlingarna inom tullarna läggas.

2000-09-10, 18:21
Svar #26

Marianne Dahlén

Under vilket landskap skall Sigtuna stad och landsförsamling höra? Det ingår ju i Stockholms stadsarkivs arkivalier.
Tacksam för förslag....
MvH
Marianne Dahlén

2000-09-10, 18:53
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Landskapet Stockholm i Anbytarforum omfattar bara Stockholms stad, alltså inte alla socknar som man ser diskuteras här. Sigtuna hör till Uppland (som till skillnad från Stockholm är ett landskap och inte ett landskap).
 
Stockholms stadsarkiv är numera landsarkiv för Stockholms län, och däri ingår delar av både Uppland och Södermanland. Men landsarkivsdistrikt och landskap är två vitt skilda saker.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-10, 18:56
Svar #28

Maria Cedercrantz

Hej Marianne
 
Uppland är det bästa tycker jag, eftersom Sigtuna ligger i detta landskap.  
 
Mvh
Maria

2010-08-24, 09:06
Svar #29

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Hur hittar jag församlingarna i Stockholms län.
 
Mvh
Gerti Stenberg

2010-08-24, 09:54
Svar #30

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se

2010-08-24, 10:45
Svar #31

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Hej Åke!
Tack för hjälpen!
 
MVH
Gerti

2010-08-24, 12:27
Svar #32

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:21
    • Visa profil
En komplett förteckning finns här i Rötter. Klicka på Nyttiga länkar i menyraden här till vänster, sedan Socken-Sök och skriv in Stockholms län. Ger 186 träffar.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna