ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skytteforening i Stockholm rundt år 1900  (läst 1072 gånger)

2003-08-02, 19:35
läst 1072 gånger

Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har en ane, som forteller at han har vært på Skytterfest i Stockholm, og der vunnet medalje, og mottatt denne fra Kongens hånd Ham selv:  
 
Hvordan ble skytterfester arrangert? Var det skytteforeninger som sto for dette?  
 
Noen som har en anelse?
 
Jeg tror det skal være i enten i tiden like før 1900 eller 1900-1901.
 
Torunn C

2003-08-03, 00:29
Svar #1

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Torunn
Jag har en bok som min far fått som pris
 
Sveriges frivilliga skytterörelse under 80 år 1860-1939 av Vilhelm Wahlqvist.
 
Boken innehåller historik, namn och bilder på bl a pristagare. Kanske kan den vara till någon nytta för dig, men innan jag fördjupar mig i ett för mig helt okänt ämne så undrar jag; Vad heter din ana? Bostadsort?
 
Hälsningar
Laila

2003-08-08, 07:28
Svar #2

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Torunn - en annan bok är Sveriges Frivilliga Skytteväsendes Historia. En 100-årig kulturkrönika av Arthur Dun?r från 1933.
En satir över skarpskytterörelsen finns i August Strindbergs Nya riket (1882), inledningskapitlet - om hur en skarpskyttefest i Stockholm kunde gå till - med Strindbergs ögon. Det motsvarar med säkerhet inte hur en skyttefest eller skyttetävling kunde gå till senare, t ex år 1900, då tävlingsmomentet torde ha varit det väsentliga.
Den s k skarpskytterörelsen ombildades och utvecklades i nya former under 1880-1890-talet till det frivilliga skytteväsendet. 1900 fanns i  Stockholm skytteförbund med föreningar.

2003-08-08, 13:26
Svar #3

Torunn C Ludvigsen

Takk for tipset!
 
Gjennom papirer etter min ane, så forstår jeg at det var også et sterkt moment av fest med formelle tilstelninger ( evt. uformelle avhengig av hvor store disse skytterfestene var) og mye god stemning ved disse m?tene.
 
Noe som jeg stusset litt over var at det virket som om det var gratis kost, losji og reise fram og tilbake fra disse skytterfestene. 
 
Det var vel en gankse lang reise, selv rundt 1900 fra østlandet i Norge til Stockholm?
 
Han forteller spesielt om den gangen han var i Stockholm at han lå som nummer 1 og kunne vinne 1500kr, men så var skytevåpnet ( tror det var rifle) litt i uorden, så det gikk av litt for tidlige,  så han fikk bare 40 kr. i pengepremier. Men han fikk da denne medaljen da 
 
Torunn C

2003-08-09, 00:25
Svar #4

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Har nu läst lite i boken jag nämnde:
 
Tre Skandinaviska skyttefester hölls.  
I Sverige 1885
I Oslo den 7-14 augusti 1892 under beskydd av kronprinsen.
I Köpenhamn den 25-30 juni 1901 under beskydd av prins Waldemar av Danmark.
 
I de nordiska spelen förekom skytte from 1905 och i de olympiska spelen deltog Sverige för första gången i London 1908.
 
I Sverige förekom också Riksskyttetävlingar under åren 1897-1930 där skytteföreningar i Sverige deltog. Sådana stora Riksskyttetävlingar hölls i Stockholm 1897, 1901, 1903 och 1906. Även år 1900 tycks en mindre Riksskyttetävling ha ägt rum i Stockholm.  
 
Dessa tävlingar var en stora tillställningar. Skytterörelsen fick statsunderstöd men man samlade också in pengar på olika sätt. Huruvida deltagarna fick betala något ur egen kassa framgår inte.
 
Laila

2003-08-09, 11:10
Svar #5

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Till Lailas preciseringar - samma tävlingar nämns i Dun?rs bok från 1933 - kan hypotesen läggas att Torunns ana säkert kan ha deltagit i någon av riksskyttetävlingarna i Stockholm (1897) 1901 eller 1903 (unionstiden). I så fall var kungen Oscar II. Kanske var Torunns ana särskilt inbjuden?
Den skandinaviska skyttefesten 1892, då var namnet på Oslo ännu Kristiania och kronprinsen blivande kung Gustaf V.
Några anor till mig utvandrade 1890 från Göteborg till Kristiania där de blev affärsidkare. Jag har undrat när de blev riktiga norska medborgare. Resandet var vanligare än jag tidigare (före släktforskandet) föreställt mig.

2003-08-09, 15:45
Svar #6

Torunn C Ludvigsen

Gunnar!
Jo, selvfølgelig. Man reiste jo til Amerika, og flyttet kanskje lett mellom Norge og Sverige. Men det å reise fra østlandet til Stockholm, bare for å delta på en skytterfest, anser jeg litt spesielt, men kanskje han var spesielt invitert?
Men det er kanskje ikke så langt likevel? Jeg kan godt tenke meg at han eventuellt deltok i København også. 
 
Denne skytterfesten skulle ha foregått i unionstiden. Før 1902. 
 
Men det er fint å få noen holdepunkter, for det blir førre år å lete på! 
 
 
Til undringen din om når man ble rett norske medborgere så synes jeg at det er et interessant spørsmål, da jeg har en oldefar som utvandret til Norge fra Sverige. Han fornorsket etternavnet fra karlsson, til Karlsen. Men jeg vet ærlig talt ikke om han i det hele tatt ble norsk statsborger, eller når det skjedde, eller hvordan det eventuellt skjedde.. 
 
Flere andre aner kom også tidligere fra Sverige til Norge.
 
I Digitalarkivet finnes det kanskje ressurspersoner som kan vite det?
 
Adresse: ( til brukerforumet)
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar
 
Torunn C

2003-09-09, 18:22
Svar #7

Torunn C Ludvigsen

Jeg har nå fått bekreftet at skytterfesten jeg søker etter i mitt innlegg ble holdt i 1880- årene.
 
Så da er det vel kanskje 1885 som er mest nærliggende.
 
Til Gunnar: jeg spurte om det du lurte på i Digitalarkivet sitt forum og her er linken:
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=16497&sok=statsborger&startnr=&antall=&spraak=
 
Håper det hjelper deg noe?
 
Torunn C

2003-09-27, 00:10
Svar #8

Torunn C Ludvigsen

Er det noen som vet noe om denne Skytterfesten i 1885 i Stockholm?
 
Torunn C

2003-10-14, 22:31
Svar #9

Torunn C Ludvigsen

Jeg prøver nok en gang å ta opp denne tråden. Det hadde vært moro å finne ut om det fantes bilder, resultatlister eller andre ting som kunne fortelle om Skytterfesten 1885 i Stockholm!
 
Hvis det er noen der ute som ikke sitter på materiale selv, men som har noen tips på hvor jeg kan henvende meg for å finne ut noe mer om denne skytterfesten, hadde jeg blitt glad!
 
Torunn C

2003-10-14, 23:37
Svar #10

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Stokholms Stadsarkiv har i sitt bestånd ett stort antal handlingar från många av staden olika skytteföreningar genom tiderna.
 
Den förenings handlingar jag tycker Du skall titta lite närmare på är Stockholms stads frivilliga skarpskyttarförening. De så kallade skarpskyttarföreningarna var aktiva under den period Du söker även om de då börjat ersättas av de mer vanliga skytteföreningarna.  
 
Men som sagt, Stockholms stadsakriv har dessa handlingar. Vänd Dig till dem. Du kan nå dem via www.ssa.stockholm.se.

2003-10-15, 02:35
Svar #11

Torunn C Ludvigsen

Takk skal du ha Lena! Epost er allerede sendt!
 
Jeg mottar selvsagt flere tips fra alle, hvis noen har noe å komme med!
 
Torunn C

2003-11-02, 19:21
Svar #12

Torunn C Ludvigsen

Etter Lena sin hjelp, fikk jeg litt assistanse på Stadsarkivet!
 
Fant ut at Skytterfesten ble arrangert i Stockholm i september, Det står i noen papirer:
för första gången har i Stockholm detta år varit a??? en Skandinavisk Skytterfest. Denna egde rum i början af September och afslutades ..... den 6 September samma månad...  
 
Det står også noe om at kronprinsen og Konungen deltok ved denne tilstelning.. Så da er jeg litt nærmere. Har ikke fått lest gjennom hele dokumentet ennå, men takk iallefall Lena!
 
Hvis det er noen som kan tilføy noe! Så er jeg naturligvis kjempeinteressert i å høre fra dere!
 
ingen detaljer for små!
 
Torunn C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna