ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olyckshändelser  (läst 1126 gånger)

2003-05-27, 11:35
läst 1126 gånger

Towa Lidman

Hej !
Min farmorsmor, Lydia, ska på 1930-talet ha avlidit i en tragisk olycka i stockholm. Hon ska ha blivit ihjälstångad av en ko. Rimligtvis så borde en sådan nyhet ha stått i tidningen.Eller ??
 
Lydia tillhörde Brännkyrka församling, eftersom hon är begravd där (tror jag, har inget säker-ställt ännu...)
 
Men vilken tidning kan det möjligtvis ha stått i, var kan jag få fram mer om denna olycka ??
 
Nån som kan hjälpa mig / tipsa mig ???
Hälsningar
Towa

2003-05-27, 16:55
Svar #1

Catharina Olsson (Cathis)

Polisen borde ha gjort en utredning om dödsfallet. Kolla också med pastorsexpeditionen om det står nåt i begravningsrullan. Tidning har jag inte en aning om - den nu nedlaggda  Stockholms Tidningen kanske, Aftonbladet fanns då kolla med deras informationsdisk. Bara lite ideer.
 
Hälsningar
Cathis Olsson

2003-05-27, 22:53
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Om Du har datum för olyckan borde det inte vara något större problem att kunna hitta en olycksnotis i tidningen. Vid denna tid fanns bl a Aftonbladet, Stockholmstidningen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Tidningarna finns mikrofilmade och kan bl a studeras i Kungliga bibliotekets tidningsenhet, http://www.kb.se/TS/Mikrofilm.htm
Lycka till! Håkan

2004-09-13, 20:03
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
xxxndsKansliet står det. xxx markerar text som gömts i skuggan mellan bladen vid mikrofilmningen. Nu undrar jag vilket kansli som kan tänkas ha utrett följande olyckshändelse / självmord:
 
Dödsorsak: Enligt intyg från xxxndsKansliet i Stockholm har hon omkommit å jernvägsbanken i närheten afåt Tomteboda station Enligt intyg af Läkare: ? [Hedvig Eleonora församling, Stockholm, FI:12, s. 215]

2004-09-14, 18:25
Svar #4

Eva Leksell

Kan det stå landskansliet? Fram till 1971 bestod en  länsstyrelse av två avdelningar, landskansliet och landskontoret.

2004-09-14, 19:06
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Gernandts konversationslexikon 1895:
 
Landskansli, den afdelning af länsstyrelsen, som handlägger mål rörande allmän ordning och säkerhet, lagskipning, domars verkställighet, fångvård, rekrytering, helso- och fattigvård samt den allmänna hushållningen.
Hälsar vänligen
Maud

2008-05-03, 09:29
Svar #6

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Sommaren 1929 vistades min svärfar Olof Hulander som 5-åring i Gröndal hos sin morfar och mormor Gustaf och Eli Olsen.
En barnflicka passade honom dåligt och han råkade ut för en mycket svår fallolycka där han spräckte huvudet. Ambulansmännen ville köra till bårhuset men morfadern stod på sig, pojken skulle till sjukhus. Vi tror att han kom till Serafimerlassarettet. Svärfar överlevde, men det blev långa vistelser på sjukhus och mycket träning för att lära alla de saker som han tappade vid olyckan, att gå och tala tex. Jag skulle nu vilja få tag i sjukhusjournaler och tidningsartiklar om olyckan. Olyckan omskrevs i någon tidning i Borås, där svärfar bodde med sin familj i vanliga fall. Kanske stod det något i någon Stockholms tidning också.
Hur gör jag? Tacksam för hjälp.
 
Mvh
Inger

2008-05-07, 16:14
Svar #7

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag tror faktiskt att olyckan kan vara omnämnd i Aftonbladet, Dagens nyheter, Stockholms dagblad?, Svenska dagbladet och Södermanlands läns tidning. Har tillgång till tidningsarkivet på Carolina i Uppsala och kan nog söka där.  
 
Det har varit diskussion om sekretesen kring journaler, om det är den gamla versionen så borde det kunna gå, antingen på Uppsala Landsarkiv eller på Stockholms stadsarkiv.
 
Stefan

2008-05-07, 17:39
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Serafimerlasarettets journaler finns på Riksarkivet, depå Arninge enligt NAD. De som är mer än 70 år borde man få se, speciellt som det är en släkting (din mans far).

2008-05-07, 23:34
Svar #9

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Stefan och Chris - tack för info.
Vore mycket snällt av dig Stefan om du hade lust att se om du hittade något från tidningsarkivet
Skall försöka att få fram journalen via Riksarkivet.
 
Mvh
Inger

2008-05-08, 12:50
Svar #10

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Inger!!!
 
Vet du om det inträffade i juni, juli eller augusti?
 
Stefan

2008-05-08, 18:52
Svar #11

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Stefan - jag skulle tro att det var i augusti, eller möjligen i slutet av juli. Min svärfar var hos sina morföräldrar för att hans moder snart skulle nedkomma med ett syskon till Olof. När modern fick vetskap om olyckan chockades hos svårt och barnet föddes för tidigt. Olofs syster föddes i mitten på augusti.
 
Mvh
Inger

2008-05-09, 16:52
Svar #12

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Inger
 
Jag förmodar att du inte bor i varken Stockholm eller Uppsala, men om du kommer till Uppsala i sommar så kanske jag kan introducera dig i tidningsarkivet på universitetsbiblioteket. Jag skall dit nu och göra ett litet försök under en timme, men jag behöver har lite grann att gå efter. Det är svårare eftersom äldre tidningsnummer inte finns indexerade förutom i enstaka fall, såvitt vad jag känner till.

2008-05-10, 13:39
Svar #13

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Nu är det värt att göra ett tillägg, nu har jag sökt i Dagens nyheter kring månadsskiftet juli-augusti 1929, det var många olyckshändelser som inträffade då samt lite andra öden. Men sökningen pågår fortfarande lite lätt, kan man påstå.
 
Lite sammandrag över händelser, en unge var vilsen i skogen under fyra dygn, olyckor med dödlig utgång, tattare som har drabbat samman i Oskarhamn och lite bränder där och var. Men jag håller på att söka vidare.
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna