ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnbyten i Stockholm  (läst 402 gånger)

2006-10-07, 09:46
läst 402 gånger

J.Eriksson

Jag har en bror till min mormor som bytte namn mellan 1885 och 1889, i Stockholm. Han var i huvudsak bosatt på Kungsholmen under den tiden. Min fråga är, vilka regler fanns för namnbyte på den tiden. Kan hans namnbyte finnas registrerat någonstans ?

2006-10-07, 11:40
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:21
    • Visa profil
Det fanns inga regler för antagande av namn före 1901. Man kunde alltså kalla sig vad man ville, även anta ett namn som redan var upptaget.
Vanligtvis var det inte fråga om vad vi i dag menar med namnbyte, utan om att man lade ett familjenamn till sitt patronymikon och alltså skrev sig exempelvis Johan Andersson Berglund.  
Det nya namnet registrerades inte på annat sätt än att personen skrevs med sitt valda namn i kyrkböcker etc.
Hälsar vänligen
Maud

2006-10-07, 12:13
Svar #2

J.Eriksson

Tacl Maud !
 
Skönt med tydliga svar. Tack ännu en gång.
 
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna