ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Kör i vind sa Kalle Blomster""""  (läst 3986 gånger)

2006-02-24, 12:09
läst 3986 gånger

Birgitta Stribrant

Vem var denna Kalle Blomster, som Lasse Dalkvist sjöng om? Han bör ha funnits någonstans i Stockholm.
MVH/ Birgitta Stribrant

2006-02-24, 19:05
Svar #1

Peter Funke (Aningen)

Sökte på kombinationen Lasse Dahlqvist/Kalle Blomster på nätet utan resultat. (Däremot hittade jag en visa av Nils Björkander och Fritz Gustaf som heter Kalle Blomster, gamle majpojk, slå dig ner vid vårt bord. Den Kalle var alltså från Majorna.) I Fredrik Ströms Svenska ordstäv finns ordstävet Kör i vind, sa Blomster upptecknat från Jämtland. Förmodligen finns det dock fler landskap som gör anspråk på (Kalle) Blomster...

2006-02-25, 15:07
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Om man söker på Kör i vinn på Altavista så finner man en del.
Melodin Kör i vinn, sa Kalle Blomster är skriven i mitten av 40-talet av Sven Flodin (Sven Goon) 1910-1983. (Text och musik).
Inspelad bl.a. av dragspelsfantomerna Nils Fläcke och Olle Johnny.
Jag tror att Sven Flodin har använt sig av ett gammalt, folkligt uttryck vars ursprung är dunkelt, Kalle har kanske aldrig existerat som fysisk person.
 
Mvh Åke

2006-02-27, 12:19
Svar #3

Birgitta Stribrant

Tack Peter och Åke.
 
Jag tror att han har existerat, som någon styrman eller sjökapten, men kanske kallades Kalle.
Fotografiet jag har står det Sjökapten Karl Blomster Dalagatan. Jag har även foto på hans fru, men inget namn. Dom levde på 1850 talet.
Jag har sökt på Adolf Fredriks församling på Cd-
skivan, men ej hittat något.
 
MVH/ Birgitta Stribrant

2006-02-27, 12:44
Svar #4

Peter Funke (Aningen)

Birgitta, var har Du hört Lasse Dahlqvist sjunga om Kalle Blomster? Det borde gå att hitta något om det på nätet om det är så att Lasse Dahlqvist gjort en sådan inspelning!

2006-03-03, 12:42
Svar #5

Birgitta Stribrant

Hej Peter!
Jag har inte hört Lasse Dahlqvist sjunga den. Men min pappa som inte lever längre, sa alltid att han har sjungit om Kalle Blomster, som var hans morfars far.
MVH/ Birgitta Stribrant

2006-07-10, 13:55
Svar #6

christer blomster

Hej !
 
Min farfarsfar Otto Blomster hade två bröder. Kalle och Julius. alla var sjömän ( båda sjökapt)
Deras far Johan Blomster hade en galeas Klipparen på 1850-talet. Enligt min farmor Linnea blomster seglade han ofta till Göteborg från Helsingfors eller St Petersburg. Otto seglade för ett engelskt rederi ( sent 1800-tal ) till Australien . Enligt farfar Harry Blomster hade vi en sång i familjen som handlade om att Kalle styrde och att Otto pumpade läns. Harry berättade när jag var liten att han fick krypa in i ångpannan för att göra ren den, ca 1910. Jag tror att det var Kalles båt.
 
Johan Blomster är född på 182o-talet. Sönerna på 1850-talet. Julius seglade till Yokohama 1905 gifte sig med en japanska och fick två söner. Min släkt hade kontakt med honom till kriget mellan Japan och USA bröt ut.
 
hälsningar
 
Christer blomster

2006-07-10, 16:14
Svar #7

christer blomster

Hej Birgitta !
 
Kom på att jag för ca 10 år sedan fick några sidors information om släkten Blomster faster Marita. Har nu hittat informationen. Det har funnits en Carl (Kalle ) i varje generation !
Min farfars farfar Johan hade flera bröder vara en hette Carl Adolf född 5 februari 1928 i Sibbo församling mellan Helsingfors och Borgå i Finland.
 
Ev är det honom du ser på ditt fotografi från 1850 talet ?
Jag har fotografier Otto och Julius som skulle kunna vara din Karls brorsöner - vem vet ?
 
Hälsningar
 
christer Blomster

2006-08-04, 08:24
Svar #8

Birgitta Stribrant

Tack Christer!
Jag har inte varit inne här på länge och så hittar jag detta.  
Detta var mycket intressant. Jag har sökt mycket efter denna Kalle Blomster men ej lyckats hitta honom någonstans.Vet du om han var gift med någon från Dalarna? Jag har även fotografi på hans fru.
Jag får tänka om och forska lite utomlands.Eftersom dom var mycket ute i världen.
Mvh/ Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna