ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arbetsmarknaden i Stockholm på 1800-talet  (läst 834 gånger)

2003-12-03, 11:25
läst 834 gånger

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej!
Min mormors morfar hattmakarmästaren Nils Petter Berglund född i Västervik 1816 flyttade med sin familj till Stockholm 1844. Redan 1850 står det f.d. framför hattmakare i mantalsregistret och så står det sedan varje år med något enstaka undantag fram t o m 1870. Även på Söderskivan som ju börjar 1878 står det så. På dödsbeviset (han dog 1887) står han däremot som skomakargesäll! Det borde väl vara en ren felskrivning? Hur som helst undrar jag över hur han försörjde sig. Han var ju bara 34 år när han slutade göra hattar och han hade en stor familj. För att ev kunna lista ut vad han levde av måste man veta hur arbetsmarknaden såg ut i Stockholm vid den tiden. Det krävdes säkert stor företagsamhet och energi för att få det att gå runt. Uppenbarligen var det inte så luckurativt med hattmakeri. Jag undrar också över varför han envisades med att år efter år ange sitt f d yrke. Kan det tyda på att han skämdes för sin inkomstkälla? Han hade en ogift svägerska som var lumphandlerska från 1863 enl mantalsregistret. Kanske jobbade de ihop?
Finns det några andra arkiv man kan leta i? (Jag har inte tittat i husförhörslängderna men efter vad jag hört är de bristfälliga för Stockholm vid den här tiden).
Jag vet inte om hans barns yrkesval kan ge några ledtrådar. I mantalsregistret står hans äldste son som segelmakare (han emigrerade ca 1870). Hans andre son står som hattmakeriarbetare 1865-1870. De två äldsta döttrarna var snörmakeriarbeterskor vid samma tid.
Alla tips mottages tacksamt!
Mvh Lissela

2003-12-03, 12:04
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I de egenhändigt skrivna mantalsuppgifterna, som finns på Stadsarkivet, brukar det kunna stå vem någon var anställd hos, och det kanske kan ge ett hum om hans verksamhet.

2003-12-03, 12:59
Svar #2

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Jag har kanske inte riktigt förstått hur det fungerar med mantalsregistret. Jag trodde att det byggde på de mantalsuppgifter som vederbörande lämnat. Jag har en kopia av originalet från 1855, underskrivet av Nils Petter själv och där står det också f.d. hattmakarmästare. Men det kanske i alla fall lönar sig att leta vidare i mantalsuppgifterna. Tack för tipset!
Lissela

2003-12-03, 22:12
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lissela, visst bygger mantalsregistret på de skriftliga uppgifterna, men grejen är den att man bör titta på dessa för alla år, för det är olika hur noga de fyller i blanketten olika år.  
 
Sen bör man också titta på hyresvärdens blankett, för han räknar ofta upp de som bor i huset, och kan då ange titlar eller så, som verderbörande själv hoppar över.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna