ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uven Större  (läst 1931 gånger)

2003-11-26, 14:28
läst 1931 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
En adress på Söder i Stockholm i mitten av 1800-talet. Hornsgatan hus nr 74 (qvarteret Ulfven Större)var kan det ha legat? Huset från 1850-talet finns väl inte kvar antar jag.

2003-11-26, 15:01
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kvarteret Uven Större inringas av Brännkyrkagatan 71-91, Bysistäppan, Hornsgatan 82-100, Ringvägen 13-15. Hornsgatan 74 ligger alltså inom kvarteret och är eventuellt huset där gamla Bysis ligger, jag är aningen osäker. Gamla Bysis, som idag inrymmer ett näringsställe, har adressen Hornsgatan 82, men det kan vara samma fastighet, som i så fall är betydligt äldre än från 1850-talet. Citerar följande från restaurang Bysis hemsida:  
Åren 1781-1872 inrymdes här Stockholms Bysättningshäkte, en tid då huset hade en helt annan renomm?. Här satt skuldsatta stackare, förbannade av sina långivare utanför gallret. Med lite fantasi kan man se fyllbultarna sitta här med en hård brödbit och löss i håret. Många storverk har diktats här när skalderna satt av sina skulder. C-M Bellman var en av dem.

2003-11-26, 16:10
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack för dina utförliga kommentarer Tord! Jag glömde nämna att huset där min farfars mor bodde 1853-59 kallades för Gäldestugan (Gäldstufvan).
Har du några ytterligare kommentarer till detta, Tord?

2003-11-26, 16:12
Svar #3

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tord! Ytterligare ett tillägg. Det var Ulfven Större - inte Uven Större!

2003-11-26, 23:31
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I hastigheten uppfattade jag adressen i din fråga som Hornsgatan 84, men du skrev ju faktiskt 74 och då kan den ju inte inrymmas i kvarteret Uven Större enligt gatans nuvarande numrering. Många äldre stockholmsgator (kanske de flesta?) har dock omnumrerats genom tiderna. Benämningar såsom hus nr 74 kan dessutom i en del fall syfta på något helt annat än gatunumreringen (t ex stadsägans nummer eller husets nummer inom kvarteret). Men, något kvarter med namnet Ulven Större kan jag inte finna i Bjön Hasselblads utmärkta bok Stockholmskvarter. Därför tror jag inte att något sådant kvartersnamn förekommit, eftersom Hasselblad även brukar ta med för länge sedan försvunna kvarter. Bysättningshäktet brukade mycket riktigt kallas Gäldstugan, gäldestugan eller gäldestufvan, så det verkar ju stämma in på hus nr 74, om det var där din ana bodde.

2003-11-26, 23:51
Svar #5

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Hornsgatan 74 är ett hus byggt 1959. Det äldre huset finns alltså inte kvar. Det ligger intill Folkoperan som har nr 72 (tidigare Garbio eller Ricardo)). Det finns en utmärkt Stockholmsguide som anger byggår för alla nuvarande byggnader och en mängd uppgifter om kända inrättningar som funnits eller finns på adresserna, och den heter Stockholm från A till Ö, av Hans Harl?n. Den har tre delar, varav en omfattar Stockholms innerstad. För övrigt vill jag gärna berätta att min pappa föddes i Strixhuset (där Strixbiografen låg), Hornsgatan 84, men det var ju inte det som efterfrågades.
Hälsningar! Kurt Hultgren

2003-11-27, 08:15
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Neej, det som efterfrågades var ju kvarteret Uven Större och Gäldstugan, så då kan det väl knappast handla om dagens Hornsgatan 74, ej heller huset där en av mina favoritbiografer - Strix - låg.

2003-11-27, 13:25
Svar #7

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Betr hus nr 74 Hornsgatan - Gäldestugan - åren 1853-1859
 
Jag kan mer eller mindre intyga att det står Ulfven Större i Mantalsskrivningslängden vars original jag studerat på Stadsarkivet nyligen. Jag vill minnas att det även förekom Uven Större. Jag ska dit imorgon så jag kan göra en dubbelcheck.

2003-11-27, 14:49
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Som jag redan sagt finns inget kvarter med namnet Ulfven eller Ulven i den av mig nämnda boken, det är därför jag tvivlar på dess existens. Eftersom du nämner Gäldestugan i samband med kvarteret tycker åtminstone jag att det torde vara Uven Större som avses. I äldre slarvig handskrift kan det säkert finnas möjligheter att tolka Ufven som Ulfven. Det kan ju även röra sig om en ren felskrivning. Eftersom du skall besöka stadsarkivet (på Riksarkivet?) kan du väl fråga där om deras uppfattning. Stadsarkivet måste ju ha reda på alla kvarter som funnits.
Jag citerade i tidigare inlägg från restaurang Bysis hemsida. Där står det att Bellman hade suttit i bysättningshäktet Bysis. Enligt Björn Hasselblads Stockholmskvarter torde detta vara fel. Bellman, som ju var en fin karl satt troligen av sina skulder hos högvakten på Stockholms slott.

2003-11-27, 15:59
Svar #9

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack igen Tord för Dina kommentarer. Ska kolla fallet minutiöst imorgon!

2003-11-27, 18:50
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Årstafrun, Märta Helena Reenstierna, var och hälsade på Bellman i Högvaktsflygeln på slottet, där han satt för sina skulders skull (om jag inte minns fel).

2003-11-28, 12:34
Svar #11

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Hej Tord Påhlman! Jag vill faktiskt ge dig rätt när det gäller Ufven Större. Då jag studerade mantalslängder och husförhörslängder för Gäldstugan så lurade de skriftlärde mig. En extra slingerkrok på U:t gjorde att jag tolkade det som Ulfven. Gäldestugan eller bysättningshäktet adress Hornsgatan 74 måste ha varit beläget i det kvarter som du skrev om ovan. Mycket intressant med dina upplysningar. Min farfars mor flyttade (från Hedemora) dit som piga i slutet av 1853 och bodde där under sex år. Hon måste alltså ha jobbat där. I hfl och mantalslängd finns tre pigor, fyra vaktkarlar tillsammans med vaktmästarens familj(8 pers). Hon födde sedermera en oäkta son på Allmänna Barnhuset. Kanske någon av de inneboende var syndaren?? Det får jag väl aldrig veta. Ska försöka leta mig fram till kvartert ifråga på Söder. Flyttade själv till Stockholm 1987 så jag har inte på långt när lärt mig stan än. Tack för dina kommentarer Tord!

2003-11-28, 13:45
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det var roligt att ditt arkivbesök bar frukt. Som jag redan sagt i tidigare inlägg omnumrerades Stockholms gator en hel del, så det hus på Hornsgatan som idag bär numret 82 kan mycket väl haft numret 74 tidigare. Beträffande den s k syndaren är det väl inte helt otänkbart att du skulle kunna hitta honom. Fram till 1864 var det brottsligt att avla utomäktenskapliga (s k oäkta) barn och båda föräldrarna skulle ställas inför rätta. Så skedde inte alltid, det glömdes ibland, men om så skett i detta fall bör du kunna hitta uppgifter om fallet i domboken. Efter vad jag kan förstå föddes barnet under den tid då utomäktenskaplig börd fortfarande var brottslig. Platsen där gamla bysättningshäktet ligger är inte svår att hitta. Vid korsningen Hornsgatan - Torkel Knutssonsgatan finns det en plantering (Bysistäppan) intill vilken de moderna husen, Hornsgatan 78-80, ligger. Nästa hus, som ligger i den gamla normala gatulinjen, är nr 82, Bysis. Du kan inte undgå att se det.

2003-11-28, 15:09
Svar #13

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Hej igen hjälpsamma herrn. Ska ta mig dit så fort jag kan. Tror jag vet vilket hus du menar. Det är ju på väg från T-banan till dansstället Mälarsalen dit jag gått rätt mycket för en tid sedan. Betr syndaren ska jag forska vidare i Allmänna Barnhusets handlingar. Har redan beställt fram några böcker från Stadsarkivet sedan den tiden. Där kan ju vissa fakta avslöjas om faderskapet(?).

2003-11-28, 15:46
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Glömde säga att jag tittat i 1800-talsutgåvan av Nordisk Familjebok, åtkomlig på webben. Där står det under rubriken Gäldstuga att det i Stockholm finns ett särskilt bysättningshäkte beläget i huset No 74 vid Hornsgatan. Detta betyder att Hornsgatan har omnumrerats någon gång, gissningsvis i samband med dess reglering i början av 1900-talet (tror jag). Då breddades gatan genom rivning av husen på dess södra sida (ej Bysis-sidan), den s k Hornsgatspuckeln genomsprängdes, Ansgarieberget genomsprängdes varvid gatan kunde förlängas till Hornstull. Den hade tidigare slutat efter kvarteret Uven Större, där den s k Hornskroken band den samman med Brännkyrkagatan som gick till Hornstull.

2003-11-30, 02:12
Svar #15

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Apropå Uven - det latinska namnet på uven eller ugglan är just strix, så det är förklaringen till biografens namn. Och skämttidningen Strix hade på sin tid en uggla som sitt kännetecken. Detta som en kuriosakommentar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna