ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenvägen  (läst 1337 gånger)

2003-12-08, 18:49
läst 1337 gånger

Yvonne Jernberg

Hej
Letar efter En som är född på Fleminggatan 66 el 61. Vilket kvarter låg detta i slutet av 1800.talet.
Likaså undrar jag om nån vet vilket kvarter Sockenvägen 296 ligger/låg.
Tacksam Värmländska

2003-12-08, 20:46
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Flemminggatan ligger på Kungsholmen. Nummer 66 låg i kvarteret Dykaren och nr 61 i kvarteret Knoppen enligt karta från 1885
Sockenvägen hittar jag inte i gatunamnsregistret från 1917.

2003-12-08, 22:33
Svar #2

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Yvonne,
 
Sockenvägen tillhör idag Enskede fs. Enskede fs bröts ut ur Brännkyra fs 1931.
 
Med vänlig vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson

2003-12-08, 23:31
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om det vore så enkelt som det verkar av inlägget ovan skulle man ju råda dig att kontakta Enskede församling, men riktigt så enkelt är det kanske inte. Sockenvägen hette ursprungligen Brännkyrkavägen, eftersom den gick igenom större delen av Brännkyrka socken och ursprungligen planerats att sammanbinda Brännkyrka sockens alla delar. Då Brännkyrka socken inkorporerades med Stockholm år 1913 ändrades namnet till Sockenvägen (för att undvika förväxling med Brännkyrkagatan på Södermalm). Idag går vägen genom inte mindre än tre av Stockholms församlingar: Enskede, Vantör och Skarpnäck. Sockenvägen var tidigare väldigt lång, men har avkortats genom bl a nya trafikledsbyggen, så t ex nr 296 kan inte hittas på Svenska Kyrkans webbplats. Om platsen överhuvudtaget finns kvar gissar jag att detta avsnitt av gatan har ett annat namn idag.

2003-12-09, 01:03
Svar #4

iris andersson

Hej Tord!
Är du säker på att sträckningen på Sockenvägen är
den samma som Brännkyrkavägen? Sandfjärdsgatan
löper väl idag parallellt med Sockenvägen fram till Åmänningevägen? Så sent som oktober 1949 var det en enda stor hage full med kor där. Och jag minns ingen väg på andra sidan hagen. Men för all del jag kan minnas fel. Det var ju inte riktigt
färdigt efter Årsta Södra busshållplats.
mvh  iris andersson

2003-12-09, 08:57
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Observera att namnet Brännkyrkavägen försvann redan år 1913. Som jag sade i mitt förra inlägg var Brännkyrkavägen planerad att sammanbinda Brännkyrka sockens alla delar (enligt uppgift i Stockholms gatunamn), men detta kan ju inte  ha fullbordats innan vägen hamnade i Stockholms stad år 1913. Sockenvägen löper idag inte parallellt med Sandfjärdsgatan. Det med Sandfjärdsgatan parallellt löpande motorvägsavsnittet heter Årstalänken. Sockenvägen har avkortats och delvis fått en ny sträckning, vilket kan vara förklaringen till att nummer under cirka 300 saknas. Förr började Sockenvägen vid Södertäljevägen, vilket den alltså inte gör idag. Ta gärna en titt på kartsida 55 i Gula sidorna för Stockholm.

2003-12-09, 16:46
Svar #6

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Så kan det gå när man är lite för snabb och glömmer att skriva ut gatunumreringen  
När jag skickade mitt svar så utgick jag ifrån Enskede rackethall som ligger på Sockenvägen 290, vilket måste betyda att nr 296 borde ligga alldeles i närheten, och det ligger väl i Enskede fs?

2003-12-09, 17:30
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Neej, dagens Sockenvägen 290 ligger i Vantörs församling, dock mycket nära Enskede församling. Enskede rackethall ligger vid den nyare sträckningen av Sockenvägen och är troligen inte det som avses i Yvonne Jernbergs inlägg ovan. Jag gissar att det 296 som avses låg/ligger vid nuvarande Älvkällevägen.

2003-12-10, 07:12
Svar #8

iris andersson

Tack, Tord och Bo!
Det här var en tillgång när det gäller adresser.
En stor del av forskarna har inte nåtts av bredbandet än och det innebär vissa svårigheter att i tid och otid behöva koppla upp sig bara för att söka adresser först innan man kan börja leta
efter det egentliga målet.
Tack än en gång!
hälsn  iris

2003-12-11, 09:21
Svar #9

Yvonne Jernberg

Hej o tack för alla tips.
Jag var lite snabb när jag skrev sist. I min farfaders födelsebok C12 från Brännkyrka står :
Fader: Skräddare från Sockenvägen 296, Enskede.
När jag kollar i mikrokorten från Brännkyrka för att hitta familjen i församlingboken så är den uppdelad i Kvarter. D.v.s Kvarter 1, kvarter 2, kvarter 3 o.s.v. och där finns ingen hänvisning till gatuadresser alls. Visst jag kan ju lusläsa alla korten men det vore ju en hjälp att veta vilket kvarter det låg i.
Tack än en gång för alla svar.

2003-12-11, 10:40
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Beträffande Brännkyrka föreslår jag att du vänder dig till Brännkyrka församling eller Brännkyrka hembygdsförening (kontaktuppgifter i Gula sidorna här på webben). Hembygdsföreningen är en livaktig sådan och man brukar reda på det mesta. I församlingsböcker/husförhörslängder brukar inte gatuadresser så ofta vara angivna. Kvarteren har ju namn och det borde de haft även 1918. Någonstans borde det rimligen finnas någon form av översättningstabell.

2003-12-11, 10:47
Svar #11

Yvonne Jernberg

Tack Tord.
Jag ska kolla med Hembygdföreningen.  
 
Det är så mycket lättare med min Värmlandsana för där har man allt i Centralarkivet här i Karlstad.
Man blir oftast fast där i flera timmar.
 
Yvonne

2003-12-11, 15:43
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har nu idag varit i dina f d Brännkyrka-trakter. Enskede rackethall på Sockenvägen 290 ligger vid en ny sträckning av Sockenvägen. Det gjordes en ny krök på vägen någon gång på 1960-70-talet. Den stump av Sockenvägen som blev kvar mellan den nya sträckningens början och Huddingevägen fick namnet Älvkällevägen (1978). Vid Älvkällevägen finns idag inga bostäder, enbart industribyggnader (Årsta industripark). Eventuellt ligger nummer 296 i skarven mellan den nya sträckningen och gamla (kvarvarande) Sockenvägen. I så fall kan det vara bebyggt med bostäder, men den bebyggelsen är från 1930-40-talet. Området heter Enskedefältet (i folkmun fordomdags understundom kallat EPA-dalen) och är bebyggt med s k småhus (enfamiljshus av standardtyp). Marken tillhörde ursprungligen Ensked gård, vars corps de logi och stallbyggnad forfarande ligger kvar vid denna ände av Sockenvägen. Enskede gård köptes in av Stockholms stad under tidigt 1900-tal och den mesta marken reserverades för självbyggda småhus (som vid denna tid kallades småstugor). Om ett par dagar skall jag ta en förnyad titt i området och mer exakt försöka utröna var 296 kan vara idag.

2003-12-15, 18:57
Svar #13

Yvonne Jernberg

Hej Tord
Det du säger angående den nya kröken stämmer bra med vad jag vet. När husen revs vid denna tid så fick min farfar och farfarsfar lov att ta virket från det hus dom en gång bott i. Detta virke användes sen till att bygga vår glasveranda på sommarhuset ute på Kymendö. Ingen av dom lever idag och det finns ingen att fråga. Men jag ska som sagt försöka med hembygdsföreningen och se om dom kan veta kvartersnamnet på Sockenvägen 296.
Yvonne

2003-12-17, 17:23
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har idag gjort en förnyad titt på Sockenvägen och konstaterat att bebyggelsen på den gamla delen börjar med nr 304 (Enskedefältet eller EPA-dalen). Alltså torde gamla 296 ha legat vid nuvarande Älvkällevägen (nuvarande Årsta industripark). Det nya 296 kan rymmas inom Enskede rackethalls område vid Sockenvägens nya sträckning. Rackethallens adress är Sockenvägen 296, men dess tomt är så stor att den ser ut att kunna omfatta flera tomter.

2020-04-19, 23:52
Svar #15

Utloggad Per-Åke Woller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:07
    • Visa profil
Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag tänkte att det kunde vara intressant för
dem som forskar i Enskede och undrar om Sockenvägens gamla numrering.
Min Farmor föddes 1913 och hennes familj bodde då på Sockenvägen 302.
Då min farmors far dör 1931 har adressen ändrats till nr. 423, alltså vid hörnet
av Sockenvägen/Stockholmsvägen. Då jag hört av min farmor att hon bott på samma
ställe i Enskede tills hon flyttade hemifrån är jag ganska säker på att numreringen
måste ha ändrats någon gång mellan c:a 1925-1930. Det byggdes väldigt mycket
under dessa år på Sockenvägen. Alla små villor t.ex.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna