ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saltsjön  (läst 2816 gånger)

2005-06-17, 16:20
läst 2816 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt 1887 års död-bok för Clara församling den 7 juni, var Frans Oskar Löfvings dödsorsak drunkning, funnen i saltsjön.
Det är säkert en dum fråga, men vad är saltsjön?
Är det havet som menas?
 
Hittade en bra beskrivning på ovanstående, men skulle vara tacksam för en kartbild på fjärden!
 
 
Mvh Lotta

2005-06-17, 19:23
Svar #1

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Stockholmare kallar Östersjön för Saltsjön (åtminstone den delen som ligger närmast huvudstaden) som motpol till Mälaren, som ju består av sötvatten.
Vad jag förstår kan man inte från texten funnen i saltsjön avgöra vilken fjärd av Östersjön det handlar om. Eller har jag missat något?
 
Mvh/
Mikael

2005-06-17, 20:11
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
När jag sökte på saltsjön hittade jag nedanstående beskrivning på:
http://www.all2know.com/sv/wikipedia/s/sa/saltsjoen.html
 
Saltsjön
Saltsjön är en fjärd i Stockholms inre hamn, belägen mellan Lilla Värtan och Strömmen. På den södra sidan ligger Kvarnholmen, Finnboda och Danviken i Nacka samt Södermalm i Stockholm. På den norra sidan ligger Södra Djurgården.
Längs dess stränder finns många vackra och imponerande byggnader, t.e.x. Täcka Udden och Manillaskolan på Södra Djurgården och ålderdomshemmet Danvikshem, kvarnen Tre Kronor och Saltsjöqvarn i Nacka.
 
Mvh Lotta

2005-06-17, 20:32
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Lotta!
 
Det är nog ingen tvekan om att det handlar om Saltsjön i Stockholm.  
 
Mvh
Ann
 
( född och uppvuxen i Sthlm)

2005-06-17, 22:39
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
(Att Stockholmare kallar en del av Östersjön för Saltsjön är ett typiskt tecken på det dåliga omdöme som frodas i denna stad, här på västkusten vet vi att vattnet i den delen av Östersjön är bräckt, och att den borde heta Bräcksjön...  Här var Saltsjön beteckning på det riktiga havet...)

2005-06-17, 23:22
Svar #5

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Intressant, Saltsjön är alltså ännu mer begränsad i utsträckningen än jag trodde.
 
Stockholmare kallar Östersjön för Saltsjön (åtminstone den delen som ligger närmast huvudstaden)  
 
Lotta,
Du bad om en karta över fjärden.
Jag fick inte med precis hela men här kommer ett försök.
 

 
Anders,
Ja, allt är ju relativt...
De som bor vid Döda havet har nog en annan uppfattning om begreppet saltsjö än Västkustbor.

2005-06-18, 01:22
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
(Jo, men Västerhavet har åtminstonne högre salthalt än vårt blod, Östersjön norr om Öland har lägre... En bra brytpunkt tycker jag... )

2005-06-18, 06:32
Svar #7

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
En liten sidonotering angående Saltsjön.  
 
Polisen i Gamla stan fanns på Nikolai polisstation (efter församlingen). Liksom i dag förde man register över vad som hände och när. Dessa liggare finns i äldre poliskammarens handlingar på Stockholms stadsarkiv.
 
Om man går igenom dessa liggare, kan man snabbt konstatera att påfallande många människor återfanns drunknade, såväl i Saltsjön som på Mälarsidan. Dessutom är många av dem omöjliga att identifiera och begravs anonymt.
 
En inte alldeles främmande gissning är kanske att människor i förtvivlan dränkte sig. Fattiga, hungriga och sjuka sågs det kanske som enda lösningen.
 
Liggarna avslöjar också att många äldre människor valde  detta hemska alternativ. Vid ett flertal tillfällen finns ögonvittnesskildringar, t ex en gammal man som helt lugnt promenerar ut i vattnet och drunknar inför ögonen på åskådarna.

2005-06-18, 08:40
Svar #8

Lotte Jensen

Enligt gammal tradition sa man här på Gotland Saltsjön om Östersjön. Det finns dokumenterat på gamla kartor och i kyrkböcker
 
Att man på västkusten idag ser det som bräckt vatten kanske inte de gotlänningar som levde då kunde ta till sig och ändra på nu ... *S*...

2005-06-19, 20:01
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
(Så vitt jag kan se i min kartbok ligger halva Gotland söder om Ölands norra udde, där saltare-än-blod-gränsen vad jag minns, så gotlänningarna hade mer rätt. Stockholmare har ju alltid mer fel ;))

2005-06-19, 22:06
Svar #10

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack för alla bidrag, för kartan och tipset om handlingar på Stockholms stadsarkiv.  
Jag har många frågor som behöver svar när det gäller Frans Oscar.
 
Med vänliga hälsningar
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna