ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Råsunda  (läst 590 gånger)

2005-04-24, 18:50
läst 590 gånger

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
När byggdes Råsunda. Min farfar Erik Reinhold Forsberg hade en Handelsträdgård på platsen i början på 1900-talet enl släktinga.Är det någon som känner till historien om Råsunda i Lilla Alby?
Mvh Peter

2005-04-24, 21:55
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Råsunda och Lilla Alby (liksom Hagalund och Huvudsta) växte vid 1800-talets slut fram som  förortssamhällen i Solna, tack vare (eller på grund av, om man så vill) järnvägen och framför allt spårvägen Stockholm-Haga-Sundbyberg. Lilla Alby blev municipalsamhälle 1907 och Råsunda 1911. Råsunda blev egen församling 1963 (utbruten ur Solna fs).
 
Fast nu slår det mig att du förmodligen undrar när Råsunda fotbollsstadion byggdes... Enligt Svenska fotbollförbundets hemsida inköptes marken (22 000 kvm) den 5 september 1909 och det första 'stadion' invigdes den 18 september 1910.
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-24, 23:56
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Fast ett Råsunda i Lilla Alby måste nog ha varit något annat.. Lilla Alby och Råsunda var ju helt skilda förortssamhällen i Solna. (Lilla Alby överfördes 1949 till Sundbyberg dock.)
 
-Av andra inlägg om ER Forsberg här på forumet verkar framgå att det gäller Lilla Alby i alla fall; skall det finnas något boställe/äga 'Råsunda' i just Lilla Alby..? (Har aldrig hört talas om det)

2005-04-27, 23:06
Svar #3

Kurt Nilsson Falun

Bör inte denna debatt föras under huvudrubriken Solna i Uppland ? Med Stockholm har ju frågorna inte mycket att göra. Fast det är ju klart,hela Stockholms innerstad är ju uppvuxen på Solna sockens marker !  
 
Men så var det ju Maud Svenssons tankar ovan om att Hagalund skulle vuxit fram på grund av järnvägen och spårvägen!  Ånej, de gamla proletärsamhällena Hagalund och Huvudsta har en helt annan bakgrund. Den stora bostadsbristen med åtföljande socialt tryck i Stockholm  under slutet av 1800-talet formligen tvingade arbetare och hantverkare att söka platser utanför tullarna där man kunde bygga en stuga för den egna familjen,gärna också ett hus till på den nyinköpta tomtbiten med tanke på nyttan av någon liten hyresintäkt för att få äventyret att gå ihop. Det började omkring 1890 och spårvagnen skulle låta vänta på si i bra många år. Norra stambanan fanns däremot tuffandes fram genom nejden sedan 1866,men tågen for Hagalund förbi och stannade först vid Järva,Ulriksdal numera.
 
Men nybyggarna på Stora Frösundas karga bergknallar var inte direkt buskablyga utan tviingade så småningom,med Frösunda-patronens bistånd, Kungl Järnvägsstyrelsen att ordna en liten anhalt vid Viktoriagatans nedre del. En liten stationsbyggnad uppfördes och den ligger ännu kvar,undrens tid är icke förbi.Här intill låg den första spårvägshållplatsen när den tiden kom. Senare drogs ju spårvägslinjen fram mot Råsunda,dock utan att överhuvudtaget stanna i Hagalund. Efter ivrig stenkastning på de förbiilande råsundavagnarna blev det ju ändring på den saken. Även nu med hjälp av patronatsfolket på Stora Frösunda som bodde nästgårds. Mycket mer kunde tilläggas, skrifterna i ämnet äro legio-ty de äro många !
 H

2005-04-28, 18:52
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Tack för denna intressanta historik, Kurt!  
Förstår att du med dina grundliga kunskaper i ämnet slog bakut inför de uppgifter jag lämnade. De var dock inte resultatet av mina egna 'tankar' utan hämtade ur uppslagsverken -  bland annat NE - som alla mycket kortfattat redogör för dessa förortssamhällens uppkomst.
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-28, 20:50
Svar #5

Kurt Nilsson Falun

Hej igen Maud -nej nej,inte är det så farligt med mitt bakutsparkande.  
Det är väl bara så att jag har kvar mycket av hjärteroten i Solna, i synnerhet då Hagalund.Det har samlats så många minnen av fantastiska personer och miljöer från många goda år att jag får svårt att diciplinera mig undan tröttande mångordighet när skrivklådan blir för svår.
Bäst av allt är i alla fall när intresserat folk-som Du-tar till orda så debatten hålls levande.
 
Vänliga hälsningar / Kurt N-son

2009-12-12, 12:01
Svar #6

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej!
En person som föddes på Allmänna BB och vars föräldrar bodde på Östervägen 3 Råsunda i Solna, vilken församling tillhör de?
 
MVH
 
David Back
Uppsala

2009-12-12, 12:47
Svar #7

Carl Szabad

Det beror på när personen föddes.

2009-12-12, 13:46
Svar #8

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej!
1946
 
MVH
David

2009-12-12, 13:50
Svar #9

Carl Szabad

Då borde det vara Solna församling. Råsunda bröts ut som egen församling 1963.

2009-12-12, 13:53
Svar #10

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej!
Tack för hjälpen!
 
MVH
 
David

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna