ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pungpinan  (läst 826 gånger)

2009-02-03, 20:28
läst 826 gånger

Utloggad Bengt Sjöholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-12-15, 18:27
    • Visa profil
Min släkt kom från Stralsund och slog sig ner vid något som hette Pungpinan någonstans mellan Ersta och Danvikstull. Där startade man sidenbandsväveri på slutet av 1700 talet. Har sökt efter detta område, men hittar bara krogen Pung Pina i Enskede. Kan någon hjälpa mig med detta. En och annan jag stöter på säger sig veta om detta Pungpinan vid saltsjön men jag har aldrig lyckats få det utpekat för mig.
Vänligen  
Bengt Sjöholm
070-538 13 46

2009-02-03, 21:55
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Pungpinan hittar du mitt i kartbilden, öster om Skogskyrkogården.
 

2009-02-03, 23:39
Svar #2

Carl Szabad

Pungpinan var ett inte alltför ovanligt öknamn på vissa krogar, eftersom [penning]pungen ofta tömdes där. Det finns åtminstone två Ersta som kan vara aktuella, dels det på Södermalm, som då ligger väster om Danvikstull, dels det som ligger i Hästhagen i Nacka, öster om Danvikstull på fastlandet. Dagens Pungpinan ligger inte i närheten av de platserna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna