ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekeby  (läst 1491 gånger)

2002-08-29, 16:24
läst 1491 gånger

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Var ligger Ekeby i Stockholms län? Jag kan inte hitta någon sådan församling. Orten anges i födelseattest för sonen till Artur Valdemar Knutsson, f 1900-05-27. Samma uppgift finns också på Söderskivan där A V Knutsson bodde på 1920-talet. Tacksam för alla tips!
 
Mvh/Madeleine

2002-08-29, 17:28
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Madeleine! Gissar på en felskrivning. Ekeby församling tillhörde i början av 1900-talet Uppsala län. Grannförsamlingen Bladåker, som ingick i samma pastorat, hörde däremot vid denna tid ännu till Stockholms län (numera ligger båda i Uppsala län). Jfr Rosenberg.
 
Det finns ytterligare ett exempel från denna trakt på att länsgränsen i civilt hänseende skiljde två församlingar i samma pastorat från varandra.
 
Bengt

2002-08-29, 19:34
Svar #2

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Hej Bengt
Jag har sökt igenom födelseboken för Ekeby fs i Uppsala län men inte hittat min person där. Därför antog jag att Stockholms län ändå kunde vara rätt. Det finns en ort som heter Ekeby som ligger NV Södertälje (mellan Ytterenhörna och Södertälje). Det verkar inte vara någon egen församling och jag har heller inte lyckats klura ut vilken församling detta Ekeby tillhör. Eftersom jag inte kommer vidare är jag tacksam för all vidare hjälp!
 
Mvh/Madeleine

2002-08-29, 20:22
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Dessvärre är Ekeby ett vanligt förekommande platsnamn i Stockholms län. Svenska ortnamn 1999 tar upp 20 förekomster:
 
Församling (Kommun)
 
Fresta (Upplands Väsby)
Vallentuna (Vallentuna)
Markim (Vallentuna)
Össeby-Garn (Vallentuna)
Munsö (Ekerö)
Färingsö (Ekerö)
Västerhaninge (Haninge)
Danderyd (Danderyd)
Enhörna (Södertälje) 2 förekomster
Hölö (Södertälje) 2 förekomster
Mörkö (Södertälje)
Rimbo (Norrtälje)
Malsta (Norrtälje)
Söderby-Karl (Norrtälje)
Roslags-Bro (Norrtälje)
Riala (Norrtälje)
Norrsunda (Sigtuna)
Ösmo (Nynäshamn)

2002-08-29, 21:02
Svar #4

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Madeleine! Tänk om Stockholms län är rätt och Ekeby fel? Det nog bäst att även granska fb för Bladåkers församling (annex till Ekeby).  
 
Bengt

2002-08-29, 21:53
Svar #5

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Bengt - jag antar du menar att UPPSALA län skulle vara rätt? Tack för tipset, jag ska söka även i Bladåker. Att gå igenom alla församlingar i Stockholms län som har byar etc som heter Ekeby verkar mastigt! Jag börjar med Bladåker.
 
Madeleine

2002-08-30, 08:29
Svar #6

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Madeleine! Bladåkers församling tillhörde förr Stockholms län, moderförsamlingen Ekeby däremot Uppsala län.
 
Så här låter det hos Rosenberg:  
 
Bladåker. Sn i Närdinghundra härad, Stockholms län, i  n. gränsande till Upsala län .....
 
Ekeby i Upsala län, Olands hd. Sn i östra Upland kring Olandsån vid Stockholms läns västra gräns .....
 
Bengt

2002-08-30, 16:23
Svar #7

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Tack igen! Jag har beställt mikrokort från Bladåker till att börja med.
 
Mvh/Madeleine

2003-02-01, 17:24
Svar #8

Karl Ekstrand

Hej! På Söderskivan står Ekeby Stockholms län som födelseort (församling?socken?by?gård?) för ett stort antal personer däribland min farfarsfarfar Gustaf Ekstrand (f 23/2 1844). Vet någon var detta Ekeby kan vara beläget eller om det finns fler än ett Ekeby? Närmsta Ekeby socken finns ju annars i Uppsala län så jag antar att denna inte avsers ,även om delar av Ekeby socken  faktiskt räknades till Stockholm före 1825.Finns det möjligen någon förteckning över gamla bynamn i stockholms området som jag kan söka i?  Mycket tacksam för svar . mvh Karl E

2003-02-01, 18:49
Svar #9

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Hej!
Jag sökte i NAD:en och fick upp en intressant notis om Ekeby gårds arkiv.
Anmärkningar och tillägg:  
Inledning
(äldre form):  Ekeby gårds arkiv HISTORIK Ekeby gårds arkiv, som utgör en bunt, består av synehandlingar, resolutioner, protokollutdrag, kontrakt och andra handlingar 1748-1923 hänförande sig till de båda skallmejarboställerna Ekeby i Halla socken, soldattorpet nr 72 Ösby vid livkompaniet av södermanlands regemente i samma socken och hauboistbostället Tiggesta i Stigtomta socken, alla i Södermanlands län. Arkivet överlämnades 1953 till krigsarkivet av godsägare Einar Matton, Ekeby gård, Vrena (acc 52/1953)
 
Jag läste i din tidigare efterlysning,
att du hade någon som hade varit officer vid Södermanlands regemente, så det kanske är detta Ekeby som avses.

2003-02-01, 20:39
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Hej Karl,
på Söderskivan anges normalt församlingen både vad gäller födelseort, in- och utflyttningsort, så jag skulle nog tro att det är Ekeby förs i nuv Östhammars kommun i Uppsala län som avses. Har tidigare sett att församlingar som åtminstone i dag ligger i Uppsala län på skivan anges tillhöra Stockholms län.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-02-02, 20:46
Svar #11

Karl Ekstrand

Stort tack Siv och Maud! Nu har jag fått flera bra uppslag som jag ska kolla i Arninge i morgon.Jag har faktiskt inte sökt i Ekeby socken i Uppsala län ej heller i Södermanlands socknar där det ju uppenbarligen finns flera Ekeby, däremot i Bro där det finns ett Ekeby (ingen träff dock) Siv, det var tyvärr en annan släkting som lär ha varit officer vid söderm. reg. men det kan kanske finnas en koppling då flera i min släkt kom från denna trakt. Faktum är att jag nu drar mig till minnes att det finns en Ekeby gård i också i Danderyd där jag bor. Det vore lite ironiskt om det skulle visa sig att min förfader var född där. Bästa hälsningar Karl E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna