ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholm artilleriet = Svea artilleriregemente?  (läst 448 gånger)

2000-05-02, 22:39
läst 448 gånger

Kerstin Åkerberg

Johan Arvid Åkerberg, Artilleriregementet.
Min farfars bror J A Åkerberg f 1874 i Holms
församling, Västernorrland arbetade på Artilleriregementet 1892-1896. Fanns det fler
sådana i Stockholm vid den tiden? Han flyttade hem 1896 men återvände till Jakobs församling 1897. Jag vet inte om han återvände till regementet. Jag har inte funnit mer information och eftersom ni diskuterar regementen här så
kanske någon har ett tips om hur jag kan gå vidare.
MVH
Kerstin Åkerberg

2001-11-07, 22:35
Svar #1

Ellert Peterson

Kan någon som är förtrogen med stockholmska förhållanden hjälpa mig? Jag har en Lars Persson, f 1834 i Kumla (T), som 1854 flyttar från Kumla till Stockholm artilleriet. Kan det vara Svea artilleriregemente som avses, eller finns det fler möjligheter?

2001-11-08, 08:27
Svar #2

John Sidén

Hej Ellert!
Jag har tittat lite i Sveriges församlingar genom tiderna och det verkar som om det enda artilleriregemente som fanns i Stockholm var Svea artilleriregemente och att det är i deras kyrkoböcker som du ska söka Lars Persson. För säkerhets skull sökte jag Lars Persson på Söderskivan och Klaraskivan men han finns inte med där.  
Med vänlig hälsning
John

2001-11-08, 22:15
Svar #3

Ellert Peterson

Hej John.
Tack! Det var ungefär vad jag trodde. Jag ska följa ditt råd.
(Hoppas vi får ha en gudstjänst tillsammans igen någon gång!)
Hälsningar
Ellert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna