ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-06  (läst 2727 gånger)

2011-12-28, 18:47
läst 2727 gånger

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 17:08
    • Visa profil
Hej  
Tack för ditt raska svar!  
Detta är ett spår som är några år gammalt, som jag har låtit vila för att jag körde fast.
Jag har följt honom bakåt,men tappade bort honom i Huddinge. Jag noterade inte honom som konfirmerad, vilket tydligen löste problemet med rätt socken,.  
Samtidigt så förstod jag att det var nå´t skumt med Odensala.  
Johan flyttade långt söderut, undrar vad det var, att som 13-åring flytta till Huddinge?  
Tack igen//hc

2011-12-28, 19:40
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
Johan var äldsta barnet i statarfamiljen och fick börja försörja sig själv vid 13 års ålder - han står som tjänstegosse vid Kisala i Huddinge AI:11 fol 108. Kanske var fadern släkt eller bekant med någon där? I hfl står födelseort Husby Odensala, i konfirmationslängden endast Husby.
Hälsar vänligen
Maud

2011-12-28, 20:57
Svar #2

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 17:08
    • Visa profil
Hej
Maud
Jag har noterat att är tjänstegosse i Huddinge.
Hur hittade du uppgiften att fam Löf flyttade till Sollentuna från Ed´s socken? Jag hittar ingen flyttlängd för dessa år i Ed. Jag kanske kan lära mig någonting nytt, trots att jag hållt på med detta i många år.
//hc

2011-12-28, 21:42
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
Det finns ingen notering i Eds hfl (AI:14 fol 87) om att familjen flyttar men i nästa hfl bor den inte kvar i Runby backstuga. Om jag inte känt till att Johan flyttat från Sollentuna till Huddinge 1823 hade jag inte haft en aning om var jag skulle leta, men nu blev det ganska enkelt - trots att flyttlängd saknas även i Sollentuna före 1860.
 
I stället för att börja söka familjen i husförhörslängden (tröttsamt men ibland enda sättet) kontrollerade jag Sollentuna födelsebok från och med slutet av 1822 (föräldrarna begick nattvarden i Ed i oktober 1822)  i förhoppning om att Johans far och styvmor fått barn. Och det blev napp - den 8 mars 1823 fick statdrängen Anders Löfgren och Greta Ersdotter vid Rotebro en dotter. Det visade sig möjligen inte stämma riktigt vad gäller barnet som enligt hfl hette Pehr, men Rotebro var i alla fall rätt.  
 
----
Haha, kollade födelseboken igen och där står naturligtvis inte ”dotter” utan Petter! Tror jag får ta en paus från kyrkböckerna nu ...  
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2011-12-28 21:50)
Hälsar vänligen
Maud

2011-12-28, 22:29
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
Torgny,
Brita Lovisa Ström var född i Arboga, enligt Katarina BI:6. Paret Millberg inflyttade i Katarina 7/3 1831 från Kungsholm. Vigda 7/11 1830 i Nikolai (Storkyrkoförsamlingen).
Hälsar vänligen
Maud

2011-12-28, 22:49
Svar #5

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 17:08
    • Visa profil
Maud!
Självklart skall man lägga ut alla brickorna på bordet, och fundera på, vad vet jag egentligen!
Detta är ju en klassiker  ...tänkte inte på de...
//hc

2011-12-29, 12:47
Svar #6

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Tack Maud!
Tack för hjälpen av Brita Lovisa Ström.
Mvh/Torgny

2011-12-29, 20:34
Svar #7

Utloggad Palle Mathiasen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-01-07, 22:43
    • Visa profil
Måske I kan hjælpe mig med at opspore min farfar i Sverige.
Min farmor hed Edel Tilda Nielsen var født i Danmark, dansk og født
den 19 September 1926. Hun tjente som stuepige i Sverige
og blev gravid derovre og tog hjem til Danmark og fødte en
dreng den 24 Juli 1947. Så hun har sandsynligvis arbejdet i Sverige i 1946.
 
Mit bedste gæt er en direktør som ligger begravet på
Lidingø han hed
 
Karl Wilhelm Fernando Helin
Född:18910716
Avliden:19470112
Gravsatt:19470127
Gravplatsnummer:1 1 F 462
Begravningsplats:LIDINGÖ KYRKOGÅRD
 
Problemet er at jeg ikke har nogen måde at forbinde Edel Tilda Nielsen til
Karl Wilhelm (Vilhelm) Fernando Helin
 
Findes der et register over Danskere som fik arbejdstilladelse i Sverige. ?

2011-12-30, 09:15
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11830
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 11:23
    • Visa profil
Palle
 
Varför tror du att KWF Helin kan vara fadern? Det är bra att veta vilka grunder det bygger på. Han var gift och hade en son född 1920, sonen dog i november 1947.
Jag tror inte att danskar behövde arbetstillstånd i Sverige 1946, men är inte helt säker.
 
1940-talet är svårt att studera eftersom kyrkböckerna är sekretessbelagda och inte finns på nätet. Du kan vända dig till Stockholms stadsarkiv och be dem se om Tilda finns i hushållet 1946.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2011-12-30 10:01)

2011-12-30, 16:12
Svar #9

Utloggad Palle Mathiasen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-01-07, 22:43
    • Visa profil
Hej Chris
 
Jeg kan huske at jeg har fået fortalt at min farfar var svensk direktør. Jeg kan også huske at jeg
har fået at vide, at han hed Fernando (som en del af navnet). Min far hed Fernando Helin Nielsen, og på
et tidspunkt fik jeg en slægsforsker sig til at søge efter fernando helin, og der kom ikke ret mange
hits op, vistnok kun 1, nemlig KWF Helin. På graven i Lindingø står der Direktøren Fernando Helins familijegrav. Så
jeg tror der er en god chance for at det er ham, men det kan jo også være sønnen, eller en helt anden.

2011-12-30, 16:44
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11830
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 11:23
    • Visa profil
Som jag sa, så går det inte att få fram uppgifter på nätet för 1940-talet. Men namnen du anger verkar ju troliga som anknytning, Fernando är mycket ovanligt i Sverige och kombinationen med Helin är unik. Jag sänder med mail hans dödsnotis och dödsannons, där finns också sonens dödsannons. Men du kan alltså kontrollera med Stockholms stadsarkiv (www.ssa.stockholm.se) om de hade en stuepige hos sig 1946.

2011-12-31, 10:45
Svar #11

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Finns det någon som vet vad som hände Gösta Richard Härdelin *1899-08-31 Delsbo Nordanäng efter 1926?
Han flyttade 1910 till sin morbror i Gamla Stan i Stockholm. kommer till Bränkyrkagatan 3 under 1918 från rote 1  
flyttar runt lite på Söder, bor på Torkel Knutssonsgatan 14; Hornsgatan 51 1926, men där tar spåren slut.
När och var dog han? Var han gift och hade han barn?

2011-12-31, 11:22
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
Kontoristen Gösta Richard Härdelin dog i lungtuberkulos på Söderby sjukhus 16/10 1926. Han var då skriven på Hornsgatan 51 i Högalids församling. Begravdes i Delsbo, avis inkom till Högalid 4/11 1926 så han ska finnas även i Delsbo död- och begravningsbok.
Högalid FI:1 fol 79
Hälsar vänligen
Maud

2011-12-31, 16:47
Svar #13

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil

2011-12-31, 17:51
Svar #14

Utloggad Björn Höijer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 20:14
    • Visa profil
På Family Search (LDS) hittade jag information om att Anders Ekdahl, f. 1789-06-19, och Maria Fagerdahl Sundström, f. 1791-08-10, hade gift sig 1823-11-23. Marriage place angavs vara Stockholm, Stockholm, Sweden. Är det möjligen någon som kan tala om i vilken församling vigseln ägde rum?
 
Tack på förhand och Gott Nytt År!
Björn

2011-12-31, 23:33
Svar #15

Johan Lindberg

Enligt Torp AI:11a (1846-1854), bild 237 / s. 220, utflyttade min morfars mormors mormor, Brita Katarina Ersdotter Axlund, som var född den 6 april 1780, till Stöde den 24 februari 1847. I Stöde AI:9 (1843-1850), på bild 240 / s. 230, fann jag henne i Ökne, där det står att hon utflyttat till Stockholm, utan hänvisning varken till vilken församling i Stockholm eller vilket datum och år. Eftersom husförhörslängden slutar 1850 så hjälper inte Stöde B:1 (1861-1884), som är den tidigaste utflyttningslängden för Stöde, för att hitta Brita Katarinas specificerade utflyttningsdatum och inflyttningsplats i Stockholm.  
 
Hur kommer jag vidare härifrån?  
 
Vänligen  
Johan Lindberg

2012-01-01, 11:40
Svar #16

Utloggad Björn Höijer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 20:14
    • Visa profil
Det nya året fick verkligen en kanonstart! Ekdahl/Fagerdahls vigsel fanns noterad i Finska församlingen. Snyggt, prydligt och detaljerat. Rena guldgruvan!
 
/Björn

2012-01-02, 15:25
Svar #17

Utloggad Camilla Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-09-01, 09:50
    • Visa profil
Hej,
 
God fortsättning på nya året!
 
Har kört fast, hoppas att kanske någon kan hjälpa mig.
 
Jag har en Soldat, Anders Gustav Söderström hette innan Anders Gustav Arnström
Hans föräldrar hette Sv. Petter Arnström och Greta Christina Lundin.
Han föddes 1787-06-04 i Stockholm.
Jag har lyckats följa Anders från hans död i Digntuna till Köpings stadsfs 1808 (AI:13:a, sid 108 i boken) , där han anges vara inflyttad från Stockholm 1808-05-31. Är det möjligt vis någon som vet var i Stockholm han föds eller hans föräldrar?
Håller tummarna!
 
Camilla

2012-01-02, 15:56
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11830
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 11:23
    • Visa profil
Fadern är avskedad soldat i Finska Gardesregementet och finns med hustru och son i deras husförhör AI:3 sid 287. Fadern anges vara född 1762 och modern 1753. Jag kan dock inte hitta sonen i födelseboken.
I samma längd sid 169 står det att fadern fått attest till Grenna 1801.

2012-01-02, 19:08
Svar #19

Utloggad Camilla Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-09-01, 09:50
    • Visa profil
Tack Chris, nu har jag hittat dom! Kanske jag har lite mer att gå på nu!
Ha en trevlig kväll!
Camilla

2012-01-03, 20:45
Svar #20

Utloggad Kerstin Sörstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 558
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 16:26
    • Visa profil
Conny Sundqvist!
 
Kan det här vara den du söker? Jag tror han heter Kisberg, inte Risberg.
 

 
Mvh Kerstin

2012-01-03, 22:17
Svar #21

Utloggad Conny Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2015-10-01, 19:08
    • Visa profil
Hej Kerstin !
 
Det verkar vara han jag söker, skall kolla upp det med namnet.
 
 
Tack så mycket
 
 
MVH Conny

2012-01-04, 08:14
Svar #22

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Jag söker födelse fs för Maria Schagerström som enl uppgift jag fått skall vara född 1778-03-21 (1835 års mantalsuppgift).Hon är vigd i Katarina fs 1809-02-26 (bif bild),men hon är inte född i Katarina det har jag kollat.
 

 
GID:2734.108.103400,  [Stockholm]  Katarina,  EI.5, Lysning,Vigsel, 1781-1817, 0-0,  Bild 174 av 181
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Mvh/Torgny

2012-01-04, 21:27
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
Hon är inte inflyttad i Katarina 1805-1815, enligt register till kyrkoböcker på www.ssa.stockholm.se. Du får väl kontrollera den tidens övriga Stockholmsförsamlingars födelseböcker också - om hon nu var född i huvudstaden.
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-04, 22:20
Svar #24

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
PS. Du kan också söka Schagerström i registret till mantalsuppgifter år 1800 på www.ssa.stockholm.se - det blir 18 träffar. Två pigor och en barnflicka kan bortses från, om någon av de övriga 15 hade en hemmavarande dotter Maria ser du i de skannade mantalslängderna (Svar). Hänvisningen avser pagineringen.
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-05, 05:55
Svar #25

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker mer information om denna Johan Jacob Bolin som jag fann på familysearch.org:
 
Johan Jacob Bolin
Sweden Marriages,1630-1920
birth:02 Dec 1811
marriage:30 May 1843,Stockholm,Stockholm,Sweden
spouse: Maria Elisabeth Nyqvist
groom's name:Johan Jacob Bolin
groom's birth date:02 Dec 1811
bride's name:Maria Elisabeth Nyqvist
bride's birth date:24 Apr 1806
marriage date:30 May 1843
marriage place: Stockholm,Stockholm,Sweden
indexing project (batch) number:M41977-1
system origin:Sweden-EASy
source film number:77823
 
Jag hoppas på att han är densamma som den jag letar efter, nämligen:
 
Johan Jacob Bolin
F.17 Nov 1811,Öringe,Veinge,Halland Län
 
Källa:
Mina noteringar:Födelse 17 Nov 1811, Dop 23 Nov 1811, GID: 1861.6.33400, Fadr. Johan Bolin, Modr. Christina Petronella Strandberg,Öringe. Mansfaddrar: Häradsskrivaren Gustaf Fredriksson i Öringe, Borgaren Anders Johansson ifrån Halmstad, Lars Larsson från Alslöf?, Gesällen Lars Bolin fr. Pappersbruket. Hustrun Ingeborg Jönsdotter fr. Halmstad bar barnet. Kvinnofaddrar: Hustru Ingierd Bengtsdotter fr. Öringe, Mamsell Gustafva Lindberg fr. Pappersbruket, Jungfru Johanna Brita Walengren ibidem.
 
Sista stället jag funnit honom på:
Halmstad Stadsförsamling,Hallands Län, Utflyttningsboken 1830 GID:1803.26.40100
Mina noteringar: Nr.31 Skräddaregesällen Johan Jakob Bolin ifrån Mästaren Holmqvist till Göteborg. hans födelsedatum står felaktigt som 2 Dec 1811. bevis 1 Jul 1830.
 
Jag hoppas på att någon kan hjälpa mig då jag ej vet vilken församling det handlar om och jag vet inte mycket om släktforskning i dessa trakter då jag ursprungligen är Skåning!  
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson

2012-01-05, 11:21
Svar #26

Utloggad Kerstin Sörstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 558
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
 
Det här hittade jag Storkyrkoförsamlingen/Sankt Nikolai i Stockholm
 

 
Mvh Kerstin

2012-01-05, 12:00
Svar #27

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2524
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 19:09
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt Stockholms stadsarkivs skannade kyrkoboksregister flyttade han in i Storkyrkoförsamlingen mellan 1837 och 1841. Hänvisning till Storkyrkoförsamlingen infl. BIa:10, sid. 253. Hos Genline heter volymen BA:10.
Jag har inget abonnemang just nu och kan inte kolla själv.
 
MVH
Stefan
Stefan Dake

2012-01-05, 12:22
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20566
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 17:01
    • Visa profil
Skräddarmästare Johan Jacob Bolin dog redan 2/8 1844 (Storkyrkoförsamlingen FIa:6).
 
Änkans mantalsuppgift för 1845, obs hennes födelsedata:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M4503020678_150dpi.pdf
 
1860:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M6004010153_150dpi.pdf
 
Hon avled 24/3 1868 (Storkyrkoförsamlingen FIa:8 fol 123)  
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-01-05 12:37)
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-06, 15:43
Svar #29

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Kertin,Stefan och Maud!
 
Tack alla så mycket för hjälpen!
Då han var skräddargesäll sist jag såg honom i Halmstad och att han där också fått det felaktiga födelsedatumet 2 Dec 1811, känner jag mig ganska säker på att detta är en och samma person!
 
Kerstin, tack för skärmdumpen!
Vilket är ordet jag inte kan tyda? Mästare vid det --- Skräddare Embetet?
Här är alltså Maria Elisabeth Nyqvists födelsedatum 24 Apr 1806 precis som vid vigseln.
 
Stefan, tack för källhänvisningarna!
Jag får föröka följa honom ifrån Stockholm och bakåt i tiden (via inflyttningsboken)när jag kan.
 
Maud, tack för länkarna!
Här skiljer sig alltså Maria Elisabeth Nyqvists födelsedatum ifrån tidigare, ena länken säger 6 Apr 1796 och den andra säger 24 Apr 1796.
Jag ska leta efter Johan Jacob i dödboken när jag kan.
 
Som jag förstår det fick de inga barn tillsammans även om kanske gossen Alexander född 27 Nov 1838 kan vara en släkting? Kanske var Maria Elisabeth Nyqvist en gång tidigare.
Nu har jag lite att jobba med, ännu en gång, tack så oerhört mycket för er hjälp!
 
Mvh,
Anne-Lee

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna