ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-23  (läst 2248 gånger)

2002-02-24, 11:55
läst 2248 gånger

Utloggad Carl-Gustav Dahlin

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2013-02-18, 10:46
    • Visa profil
Hej Bernt!
Korpral Anders Amundsson Wingmark f 1752 i Nafverstad d 1821-01-09 i Utby, Nordängen (Tanum)
g 1 1783-10-05 m Maria Olsdotter f 1756-10-15 i Orrekläpp (T) d 1789-01-18 i Berg (T) De fick 3 söner och 1 dotter
Anders g 2 1791-12-11 m Britta Andersdotter f 1770-08-08 i Sotorp (T) d 1842-12-11 i Solbräcke (T). De fick 6 söner bl.a. Olof f 1794-12-14 i Sotorp (T) d 1867-05-23 i Solbräcke, Kräftemyren (T)
Anders Wingmark är min mormors farfars far
Britta Andersdotter är min mormors farfars mor
Olof är min mormors farfar
Olof fick sonen Pål Olsson, som är min mormors far och hans dotter Gerda Elfrida Pålsdotter-Wiklund är alltså min mormor.
Var i släktträdet finns du? Du kan om du vill maila mig direkt hem, så kan vi fortsätta diskussionen
Mvh
Cg

2002-02-24, 12:57
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Olle,
Jag har inte hans härkomst, men jag såg i Släktdatas register för Tanum D2 - att han dog 1730-05-16 och begravdes 1730-05-22. Han var Cornett i Hasle och var 50 år. Dog av långlig sjukdom.
Hans fru hette ju Giellerstedt.
Det fanns i Taunum D2 också en Fru Maria Sophia Oedman,Wik. Död 1754-03-28 av lungsot 29 år. Hennes make var Peter Gillerstedt, sergeant. Hon begravdes i Tanums kyrka under kristliga ceremonier. Hon var dotter till prosten Johan Oedman i Tanum.
Kanske något Du kan använda.
Vänlig hälsning Eivor A.

2002-02-24, 16:45
Svar #2

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11088
  • Senast inloggad: 2024-07-21, 22:00
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Eivor,
det var många nya uppgifter som kan göra att det är lättare att identifiera honom. Intressant att han var kornett - det bör väl ange att han var kavallerist. Undrar var närmaste regemente låg ....
Vänligen,
Olle Elm

2002-02-24, 18:12
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7078
  • Senast inloggad: 2024-07-21, 08:20
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Olle!

Tanums socken hörde till Tanums kompani av Bohusläns regemente. De var dragoner vid den här tiden.

Men någon gård med namnet Hasle känner jag inte till i Tanum.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-02-24, 20:08
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Olle och Jörgen,
Efter Kyllenbeck, när han vigdes, står det ;Hala.
Det fanns ett ställe som hette Hasslehuus; det kanske är det som menas (Hasle) ???
hälsn. Eivor

2002-02-25, 09:21
Svar #5

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11088
  • Senast inloggad: 2024-07-21, 22:00
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eivor och Jörgen,
Intressanta upplysningar. Måste dock erkänna min okunnighet om dragonbefäl också nämndes kornetter.
Letade lite och fann i SAOB:
BETYDELSE: urspr. o. eg: officer som förde kornetten (i bet. II 1, (alltså standaret, min anm)); senare (i Sv. till år 1835, i Finl. alltjämt): (titel för) innehavare av lägsta officersgraden vid kavalleriet (motsv. fänrik vid övriga truppslag).
Men nätsökning gav svar och tydligen fanns ochså kornetter vid dragonregementen.
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-16, 11:26
Svar #6

Bernt Börgesson

Hej Släktforskare!
Jag undrar om det finns någon som har samma anor som mig, jag söker både ättlingar och anor till:
Nils Andersson född 1825-12-24 gift med
Anna Maria Andreasdotter född 1817-09-16 deras son
Isak Alfred Nilsson född 1855-04-29 är min mf far.

Hoppas någon hör av sig

MVH  
Bernt

2002-03-18, 01:34
Svar #7

Doris Johnson

Hello,

Jag söker efter födelseorten till min mormors farfar, Nils Magnus Olofsson Widing, som föddes någonstans, den 29 april 1797.  I 1812 24/3  var han Nr 50, Lerdal Nils Olofsson, spel i Nummer (Bohusläns Reg. rekryteringsrull 1812 29/6)  Cirka 1816 levde han i Vitevall, Tanum sn.  Han flyttade till Uddevalla 1820.  Han gifte sig i Herrestad sn., den 13 april 1823.  På den 3/7 1828 var han erhållit avsked från 2dre trumslagarindeln. Han inflyttad 14 mars 1829 till torp Hellevad under Rungstung Nedergård, Tanum.  Inflyttade 1855 till Norra Kärr, Tanum.  Han avlid den 3 november, 1862.  Allt jag läsa säger att han föddes på Dal.  Jag vet att det kanske betydda Dalsland, men vet någon om det fanns ett gammal gård i Tanum som också hette Dal?  Tack!

Mvh, Doris i Massachusetts, USA

2002-03-18, 12:52
Svar #8

Utloggad Gudrun Dahl

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
På Dal brukar betyda i Dalsland. Men förutom den gamla gården Dale på gränsen mellan Tanum och Kville finns flera små torp och gårdar med namnet ”Dalen” Oklart hur gamla de är, förstås. Torp som heter Dahlen finns i Tanum till  Nedre Knäm och till Norr Swandahl samt Hede, Övre Dahlen under Sögård, eventuellt ett torp under Tannam. Platserna benämns annars ibland t.ex. Hedesdalen, Tannamsdalen etc.

2002-03-18, 13:02
Svar #9

Nina M. Nordby

Jeg vil tro at han ble født i Lerdal sokn i Dalsland (Landskap) i tidligere Älvsborgs län. Dal er nok mere et navn på området generelt. Det finnes en bra bygdebok hvor denne Widing helt sikkert er nevnt, Lerdal -en hembygdsbok. Den tar ganske bra for seg soldater i området.

Forövrig ligger det noen kirkeb?ker fra Lerdal på nettet, men husker jeg ikke feil begynner den for fødte først i 1860. Se Släktdata.

2002-03-18, 22:34
Svar #10

Jørn Olsen

Hallo.

Ifølge Familjer i Mo socken av Hans Karlsson kom min tippoldefar fra Tanum. Han er født 16.01.1828 i Tanum står det. Han heter Olaus Hansson Lysell og står oppført som Soldat Nr.46. Hadde vært glad for mer informasjon om han. 

Hilsen Jørn Olsen Markaveien 57 3947 Langangen Norge. Epost: joe-ol@online.no

2002-03-20, 07:15
Svar #11

Doris Johnson

Tack för svaret, Nina!

Jag såg Lerdal sn i Dalsland pä karten, men jag tror att det fanns en gård i Tanum som hette Lerdal också. Det var en Lerdals kompaniet, tror jag, som Nils Magnus Olofsson Widing tillhörde och spelade valthorn. I alla fall skall jag söka efter den Dalslands bok som Du talade om och se om namnet Widing finns därinne. Hoppas Du kan läsa min svenska!  Jag lärde svenska många år sedan från mormor och morfar som emigrerade omkring 1894 till USA! Det gick bra för mig att läsa Din norska och det var en överaskning för mig att jag kunne gör det.  Tack igen!

Doris i Massachusetts, USA

2002-03-20, 07:28
Svar #12

Doris Johnson

Hej Gudrun,

Tack för förklaringen om torp och gårder i Tanum med namnet Dalen.  Jag ska leta efter de när jag söker genom husförhörslängder nästa gång.  Hur kommer jag på att veta vem föddes i Tanum 1797?  Vet Du om det finns en Föddebok för den tid?   Tack!

2002-03-20, 11:32
Svar #13

Nina M. Nordby

Her finnes registrene for Tanum, men  det er et hull for den tiden du søker.
http://www.slaktdata.org/sv/reg

Jeg burde jo ha sjekket etter, og nå ser jeg at det er et sted som heter Lerdal i Tanum. Vet ikke om det er av interesse, men jeg finner en Zedonia Charlotta Widing, f. 1830 i Tanum og en Maja Elisabeth Widing f.1833 i Tanum

Noe som kanskje er mer interessant er at det er et sted i Kville som heter Widingen/Vidingen, og i en fødselsbok for Tanum, 1729,finnes det en Oluf i Widingen i Qwille (Kkville) som fadder. Widing er et spesielt navn så hvor din Nils fikk sitt Widing navn fra undrer jeg. Når finner du ham første gang med dette navnet?

Du skriver jo helt utmerket svensk og må ha hatt en god läremester. Det er ikke store forskjellen på svensk og norsk, og du vil med stor sikkerhet klare å forstå dansk også!

2002-03-20, 21:53
Svar #14

Doris Johnson

Hej Nina,

Ja, jag har Zedonia (Sidonia) Charlotta och Maja (Maria) Elisabet(h).  Nils Magnus Olofsson Widing och Johanna Maria Viderberg fick en dödfödd dotter i Uddevalla juli 1823.  Också fick de Otto Niklas, f. 2 mai 1825 i Uddevalla (dog 10 år sedan)och min mors morfar, Johannes August Widing, f. 14 februari 1828 i Uddevalla. Efter Nils Magnus och Johanna Maria flyttade tillbacka till Tanum fick de Sidonia Charlotta och Maria Elisabeth.  Jag vet att Maria (Maja) gifte sig med Gustaf Svensson, f. 28 september 1824 och fick en flicka Clara Maria Gustafsdotter, fd. 5 april 1874.  Flickan dog ett år sedan, 7 april 1875. Sidonia flyttade ofta (till Grebbestad och Uddevalla, med), men jag tror hon gifte sig aldrig.  Hon dog 9 november, 1860.  

Johannes August, min mors morfar, var sjöman och var nästan 40 år gammal när han fick barn första gång med min mors mormor. Familjen bodde i Göteborg. Därifrån har jag alla släkt på grenen tills idag! Varje generation har varit i kontakt med varandra hela tiden.

Jag kom på Nils Olofsson Widing första gången 1912, på sin soldat kontrakten. Jag har en kopia.

Det var inte förre jag kom på vigseln i Herrestads kyrkobok att jag visst han hette Nils Magnus.  Födelsedagen fanns därinne också och den hade jag inte sett vidare någönstans.  Jag läste både husförhörslängden och vigsellängden.  De gifte sig 13 april 1823.

Intressant vad Du skrivde om Kville och Widingen...också Oluf i Widingen i Qwille.  Det var Gudrun som också skrivde om Kville.  Ska söker vidare om det.  Jag vet också att namnet Widing/Hviding fanns in Norge, Gotland, och i brukar i Dalsland, osv.

Kanske min Nils tog Widing som en soldat namn, men jag tror inte.  Mormor sade till mig många gånger mellan 1940-1960, att om jag träffade en Widing någongång i livet, kunde jag bli säkert at han eller hon skulle vara släkt till mig.  Jag vet nu att det finns många som har tagit namnet som är inte släkt, men om mormor sade det till mig, tror jag att hennes far kanske hade sagt detsamma till henne när hon var ung.  Alla mina Widingse släkt i Sverige har varit stolt över namnet långt tillbackas. (De visst inte, tror jag, att stackars Nils dog som lösdrivare!)

Jag har letat i Tanums Inflyttningslänger, men det finns inte mycket data där som kan hjälpa mig.  På mikrofilmen som jag hade, var det flera år vid den tiden som fanns inte.  Jag såg 3 pojkar som kom från Dals, och en hette Nils Olsson, men ingen födelsedag fanns, bara ålder, och det var inte precis rätt.

Nu vet Du allt som jag vet om Nils, tror jag!  Jag vill tacka Dig för intressen.

2002-03-20, 22:24
Svar #15

Doris Johnson

Hej igen, Nina,

Jag skrivde fel om Otto Niklas Widing när jag sade att han levde bara 10 år.  Han dog 24 april 1849.  Då var han nästan 24 år gammal!  Ursäkta mig!  Jag vet inte om han var gift och hade barn, men jag tror inte. När han dog bodde han vid   Ljun(g)bytorp i Tanum.  Jag har inte läst husförhörslängden själv.

2002-03-21, 15:56
Svar #16

Utloggad Gudrun Dahl

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Även gården Vidingen - som ligger på vägen från det egentliga Kville och norrut mot Tanum - och där en del av mina förfäder (Dahl) bodde på sent 1600tal - har enligt nutida lantmäterikartor ( Ekonomiska kartan skala 1:20-000, Fjällbacka 9A:06) en plats (åker? torp?) som heter Dalen. Men eftersom alla kyrkoböckerna har brunnit upp för den aktuella tiden har jag inte kunnat kolla om det tidigt har funnits någon gård med namnet. Varifrån min egen släkt fått namnet någon gång i mitten av 1700talet är ett mysterium. Gården Dahle som jag nämner ovan kan jag dock berätta är en gård med rötter från 1300talet, nära Rabbalshede, och ligger alldeles enastående vackert.

2002-03-21, 18:57
Svar #17

Utloggad Gert Olausson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-06-23, 22:08
    • Visa profil
Hej Bernt
Det skulle underlätta om du kan tala om var dina nämnda personer är födda och var de har bott
i Sverige.
Mvh Gert

2002-03-21, 21:08
Svar #18

• Anbytare *****
    • Visa profil
Doris!

Gårdarna Lerdal och Vitevall i Tanums socken utgjorde tillsammans rusthåll/rote nr 50 i Tanums kompani av Bohusläns regemente. Det är alltså det som avses med Nr 50, Lerdal. När han några år senare finns på Vitevall, så kanske bara soldattorpet har flyttats från den ena gårdens ägor till den andra.

Var någonstans står det att han var född på Dal? Står det i soldatrullan, så avses säkert Dalsland. I rullorna brukar det bara vara landskap som anges som födelseort. Som har sagts här tidigare så är Dal det gamla namnet på Dalsland. Och man brukar säga just på Dal, men i Dalsland.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-23, 20:50
Svar #19

Bernt Börgesson

Kompletterar med det självklara att samtliga har levt i Tanum annars skulle jag inte söka efter dom under denna socken. Samtliga står också någon gång under Hudt, men om detta är med sanning övernsstämmande är ej bekräftat.
Nils Andersson född 1825-12-24 gift med  
Anna Maria Andreasdotter född 1817-09-16 deras son  
Isak Alfred Nilsson född 1855-04-29 är min mf far.  

MVH
Bernt

2002-03-24, 05:22
Svar #20

Doris Johnson

Hej Jörgen,

I just read in your self portrait that you are allergic to Svengelska, so I decided I had better write this message in English!  

Thank you for your reply with your helpful explanations about Nr. 50, Lerdal and the expressions used for Dalsland.  My genealogist friend in Göteborg, Per-Olof Widing (not related to me), was the person who first told me about Nils having been born på Dal, and yes, he obtained that information from the military records.  Later, I did see it associated with Nils elswhere, too.  I realize it probably means that he was born in Dalsland, but I felt I wanted to clearly examine all possibilities, so that I don't miss out on finding him.

Today, I went through the inflyttnings längder from Tanum that I have on microfiche and I was really amazed to see that so many people did come to Tanum from Dalsland!  I saw abbreviations written as Dl, på Dal, i Dals, etc.

So, I shall now start my search in Dalsland!  I have a name and a birthdate!  How many parishes are there in Dalsland?!

Greetings from,
            Doris Johnson in Massachusetts, USA

2002-03-24, 05:41
Svar #21

Doris Johnson

Nina,

Det var 1812 som jag kom på Nils Olofsson Widing första gången i Tanum.  Daten på kontrakten med Tanums kompaniet är 27 april 1812. (Han föddes 29 april 1797.)  Jag hoppas att Du såg att året var fel när jag svarade förut!  Jag hade skrivit 1912.

2002-03-24, 12:34
Svar #22

• Anbytare *****
    • Visa profil
Doris!

Vilka socknar som finns i Dalsland kan du se här: www.nog.nu/harader/dals.html

De socknar som ligger närmast Bohuslän är de i Valbo härad och de i den västra delen av Vedbo härad (Gesäter, Töftedal, Rölanda, Ed, Håbol och Nössemark).  

Kanske kan det finnas någon ofilmad flyttattest i Tanums kyrkoarkiv där man kan se var han kom ifrån när han flyttade till Tanum. Och kanske står det i militärrullan om han har förflyttats (eller transporterats som militären kallade det) från ett annat kompani. Jag kan kontrollera det nästa gång jag kommer till landsarkivet.

Och inte behöver du skriva på engelska för att jag är allergisk mot svengelska! J Jag har läst igenom dina gamla inlägg igen och där finns ingen svengelska! Så fortsätt du att skriva på svenska!

Det finns många svenskar i dag som blandar in engelska ord när de talar och skriver svenska utan att bry sig om att översätta dem. Och när man frågar dem varför de inte översätter de engelska orden, så svarar de att det heter ju så - trots att det finns motsvarande ord på svenska! Det är svengelska!

2002-03-24, 14:05
Svar #23

Nina M. Nordby

Hej igjen Doris!
Har du hatt noen muligheter til å sjekke husforhørslengdene for de nevnte plassene? Hvis Lerdal var det sted han fantes første gangen er det jo en viss mulighet for at lengdene kan tilføre deg nye opplysninger.

Første gang du fant ham så var han ikke 15 år en gang, det var jammen tidlig å være soldat. Var det vanlig mon tro?

2002-03-24, 14:39
Svar #24

Nina M. Nordby

Inventerade gravstenar i Billingsfors, Widing, Olof, 1827, Järnkors. Kan det være noe av interesse kanskje?

2002-03-25, 08:46
Svar #25

Doris Johnson

Hej Nina,

Om husförhörslängder.....Jo, jag har lånat några mikrofilm här i USA ifrån en LDS Family History Center.  Också har jag köpt mikrofiche från SVAR.  Första gång jag såg Nils Viding i husförhörslängden var på Hvetewall (Vitevall) i 1815.  Han fanns där som  Valthori?flen (svårt att läsa) Nils Viding, 16 år.  Om det var rätt, föddes han cirka 1799, inte 1797.  Han var valthorn spelare, det vet jag.

I Inflyttningslängden 1812, #643 var en Nils Olson från Dl.....också, i 1813 var det en Nils Olsson från DL.

I Inflyttningslängden 1829, #4 var Soldat Nils Widing, f. 1797 (med hustrun och 2 barn).  Det säger inte var han föddes.  

I husförhörslängden AI:15, sid 197, Torp Hellevad, ger det 29 april 1797 som födelsedag, men säger inte var han föddes-

Snart ska jag skicka efter husförhörslängder för den tid i mellan 1831 och när han dog, den 3 november 1862.  Vet Du vad bokstaverna betydar som finns i SVAR katologen, nästentill de senare åren (i Tanums husförhörslängder)?  Står dom för namn på gårderna?

I Tanums Dödslängden 1862, såg jag att Nils föddes 29 april 1797, men det säger ingenting om var!

När han gifte sig 1823 i Herrestad, fanns det en Sven Widing, musikanter, fd. 1797 í husförhörslangden på samma gård var Nils Widing skulle bo.  Kanske prästen skrivde namnet fel.  Vet inte.  Johanna Maria Widerberg bodde på samma gård också.

2002-03-25, 10:06
Svar #26

Doris Johnson

Hej igen, Nina,

Ja, det ser ut som Nils inte var 15 år ännu när han kom till Lerdal för att vara en soldat!  Jag vet inte om det var vanlig att vara så ung.  Kanske någon andra läsare kan säga mer om detta.

Jag, själv, undrar om han visst när han föddes!  Kanske han kom till Lerdal i Tanum på den 27 april, och de gav honom en födelsedag som var samma dagen de frågade honom om det (29 april)!  Jag hoppas att 1797 är året i alla fall!

Om Olof Widing i Billingsfors.....Jag har samlat ifrån flera människor, antavlor av deras Widings.  På en finns det en Olof Widing, f. 17 april 1822 i Billingsfors Bruk.  Han dog ung. Familjen går tillbackas till en Anders Olofsson Widing f. cirka 1696.  Han dog 1770 i Eda sn.  Han hade en son, Olof Widing, f. 20 december 1735 i Heneviken, Håbol sn.  Det fanns också sedan i samma Widing familjen en N Widing, f. 30 augusti 1793 i Köla sn. som dog 4 augusti 1811 i Billingsfors sn. av rodsöt.  Det var det närmaste jag kom till min Nils Olofsson Widing. Jag har sökt också i denna Widing familje i kyrkoböcker.  Jag känner när jag gör det att någon dag, v? ska kommer på att min Nils tillhör de, men precis var, vet jag inte än!

Med hälsningar från Doris i Massachusetts, USA

2002-03-27, 05:59
Svar #27

Doris Johnson

Hej Jörgen,

Tack för listen av socknar i Dalsland.  Det ska hjälpa mig mycket, tror jag.  

Om Du har tid att söka efter Nils på landsarkivet, blir jag så tacksam....och glad!    Jag har mer information om Nils som soldat som jag ska skicka direkt till Dig med e-mail.  Det finns som en Word dokument, och kommer till Dig som an attachment. (Ursäkta mig! Jag vet inte vad det hetar på svenska.)

Ordet svengelska betyder inte precis detsamma till oss här i USA som hade föräldrar eller förföräldrar som emigrerade från Sverige.  Efter en tid talade dom ett blandat språk ....lite engelska och lite svenska.  Men de trodde att de fortfarande talade rent svenska!  Om Du har läst en så kallade Amerika brev någon gång, vet Du vad jag talar om.  

Vi hörs!

2002-04-23, 10:08
Svar #28

Utloggad Carl-Gustav Dahlin

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2013-02-18, 10:46
    • Visa profil
Hej Doris,
En liten komplettering till er diskussion om familjen Widing i Tanum. Var ifrån har du fått uppgiften om att Zedonia Charlotta W dog 1860-11-09?
Enl. kyrkböckerna i Tanum gifte sig Zedonia 1864-12-30 m Fredrik Sifvertsson f 1836-05-27 (Tova, Tanum). De fick 4 barn:
Benjamin f 1865-08-28 i Lilla Arendal (T)
Carl August f 1867-07-17 i Lilla Arendal (T)
Johan Robert f 1869-12-19 i Lilla Arendal (T)
Gustaf Theodor f 1872-06-14 i Greby Nord (T)

Samtliga flyttade till Norge 1873

Cg

2002-04-23, 19:11
Svar #29

Vigdis Kverndal

Hei

Jeg leter etter min Svenske tippoldefar som skal komme fra en gård som heter Pjeksrud i Orrdalen i Tanum. Hans navn er Hans Johansson f.23.1.1798.Han giftet seg 15 mars i 1827 med Ingeborg Hansdtr f.12.3.1802 i Mo kirke.S?nnene deres reiste til Norge og jeg har det meste om etterslekten.

Hilsen fra Vigdis Kverndal Bregnevn. 17  
           3940 Porsgrunn Norge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna