ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31  (läst 2930 gånger)

2003-03-07, 09:34
läst 2930 gånger

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej igen,
 
Kollade lite i folkräkningen 1890 och hittade detta
 
Västernorrlands län, Nätra församling, Förnätra
Sone Sonesson Falk f. 1860 i Exhärad, Värmland, Dräng (ska nog vara Ekshärad)
Elisabet Johanna Andersd:r f. 1861
Johan Alfred f. 1886
Olof Vilhelm f. 1888
Emma Elisabeth f. 1890
alla övriga födda i Nätra
Sida: 54  Rad: 24

2003-03-07, 09:35
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Om du ska läsa om rotarna i Stockholm gå hit
http://www.nog.nu/roteman.html
 
Lena

2003-03-07, 10:02
Svar #2

Marie Wikström

Hej igen Lena!
 
Jag tror inte att det kan vara min Doris, verkar lite konstigt om de andra skulle vara födda i Klara fs. och hon i Karlskrona. Lite konstigt att hon inte finns med i det du hittade för enl. min styvfar så var hon född som andra barn.
 
Sen undrar jag lite över Ernst Gottfrid, han var alltså gift 2ggr?
 
Sen hade de ju en son till Garry, måste alltså då vara född efter 1925 för han var yngst.
 
När de bytte namn till Saglind vet jag inte heller.
 
Vi får väl hoppas att jag hittar lite i Genline.
 
Tack så jätte mycket för din hjälp!!!
 
Mvh. Marie Wikström

2003-03-10, 14:58
Svar #3

Pia Thorsell

Hej!
Har nyligen börjat släktforska och har svårt att få fram uppgifter om min farmor, kanske någon här vet något.Hon hette Essy Lissy Viola Hertzberg troligen född Andersson 19040210. Vad jag fått fram så dog hon i aug 1954 i Brännkyrka kbfd.
Alla uppgifter är av intresse.
Mvh/Pia

2003-03-10, 17:34
Svar #4

Per Eriksson

Pia, följande är vad som finns på CD:n Sv. Dödbok på det födelsedatum du anger, inget nytt antar jag men då vet du att skivan är genomsökt.
 
19040210-090
 
(Inga namn- eller adressuppgifter)
 
Död ?/8 1954.
 
Kyrkobokförd i Brännkyrka kbfd, Stockholms stad, Stockholms stad.
 
(Ingen uppgift om födelseort)
 
Änka.
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Brännkyrka, Stockholms stad, Stockholms län
Vantör, Stockholms stad, Stockholms län
Farsta, Stockholms stad, Stockholms län
Hägersten, Stockholms stad, Stockholms län
Skärholmen, Stockholms stad, Stockholms län
 
Källor:
DOR 52-60
 
 
Hälsningar
Per

2003-04-15, 22:07
Svar #5

Roland Lijegren

Vet ej om jag är i rätt församling, de jag söker är år 1900, boende i Reimerholm, heter C G Gissler, är född c.a 1835 och är väveriarbetare. Denne Gissler är gift med, Gustava Charlotta Johansdotter Brink, född 1839 5/8, i Gustav Adolfs fs. i Västergötland.  
Är intresserad av allt om dessa två om det är någon som kan vet något om dem.
 
Mvh  
 
Roland Liljegren, Habo

2003-04-15, 22:58
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Roland,
det finns i folkräkningen 1890 en Carl Gustaf Gissler, arbetare vid yllefabriken Reimersholm i Brännkyrka. Han är född 1843 i Kimstad, Östergötland. Ogift och ensamstående.
 
Samma år finns vid yllefabriken arbeterskan Gustava Charlotta Jonsson, f 1839 i Habo, frånskild och ensamstående.  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-16, 21:53
Svar #7

Roland Lijegren

Tack Maud, hade inte en aning om detta, vilket jag måste närmare undersöka.
Mvh Roland

2003-04-30, 06:54
Svar #8

Utloggad Christina Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 14:44
    • Visa profil
Hej.
Jag söker komminister Johannes Olai Brannius f 1717 han bodde och arbetade i Brännkyrka och Huddinge, gift med Ulrica Lille. Allt om familjen och släkten är av intresse.
Mvh Christina

2003-06-03, 20:45
Svar #9

Annki Karlsson

Jag undrar om det är någon som känner till min mormors föräldrar. Min mormor hette Maj-Britt Thyra Karlsson och föddes 1930-07-30 i Brännkyrkas församling. Hennes far hette Sven Karlsson och honom vet jag inget mer om än namnet. Maj-Britts mor hette Thyra Karlsson och hon dog 1930-08-30, tyvärr vet jag inte när och var hon är född. Sven och Thyra fick också tvillingpojkar som sedan deras mor dött skickades på barnhem, Eugenia hemmet. Den ena tvillingpojken heter Carl-Erik. De fick också en son som hette Åke. Sven gifte om sig efter Thyra dött och fick då en dotter som heter Birgitta.
Tacksam för alla slags förslag och information. Längtar efter svar!

2003-06-03, 22:57
Svar #10

Ingegerd Johansson

Hej Annki!
 
Eftersom det är en bra bit in på 1900-talet men ändå på rätt sida om sekretessgränsen (70 år), som din mormor var född, borde det inte vara svårt att få uppgifter från Brännkyrkas församlingsböcker. I födelseboken anges barnets föräldrar och deras adress, och därefter ska det gå att leta efter föräldrarnas födelsedata m m. Kanske de kan hjälpa dig på Brännkyrka pastorsexpedition. Bor du i Stockholmstrakten är det också ett alternativ att åka till Riksarkivet i Arninge, där det finns mikrokort på kyrkböcker från hela landet.  
Jag ska själv till Arninge på torsdag (om jag lyckas ta en dag kompledigt) och söka efter släktingar jag via Anbytarforum fått god hjälp på vägen att leta efter. Om tiden medger, tar jag en titt på Brännkyrka födelsebok för 1930 och återkommer med några rader här.
Vänliga hälsningar
Ingegerd Johansson

2003-06-03, 23:40
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tyvärr så spelar det nog ingen roll hur mycket tid Ingegerd har i Arninge på torsdag. Brännkyrkas födelsebok för 1930 är inte filmad och finns således inte att tillgå i Arninge. Brännkyrka pastorsexpedition verkar vara ett säkrare kort. De brukar, i likhet med de flesta pstorsexpeditioner, ge god service till släktforskare.

2003-06-04, 00:19
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om inte SVAR har gjort ett märkligt undantag för just Brännkyrka, så finns SCB-utdragen ur även denna församlings födelsebok på mikrokort.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-04, 08:10
Svar #13

John Sidén

Brännkyrka församlings födelseböcker t o m 1947 är mikrofilmade och finns i Stockholms stadsarkiv. Det går förstås också, som Tord skriver, att ta kontakt med Brännkyrka församling som har originalböckerna kvar på pastorsexpeditionen. Som Jörgen skriver finns också SCB-utdragen ur Brännkyrka församlings födelsebok att beställa från SVAR.  
Även lysnings- och vigselböckerna, död- och begravningsböckerna och in- och utflyttningsböckerna för Brännkyrka församling till och med år 1947 är mikrofilmade och finns i Stockholms stadsarkiv.

2003-06-04, 09:18
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Frågan var om födelseboken är tillgänglig i Arninge. Det är den inte!

2003-06-04, 12:08
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så vitt jag kan se har ingen frågat något alls om Brännkyrkas födelsebok - men på denna oställda fråga har vi fått det tydligen felaktiga svaret att den inte ens är filmad. Vad som finns i Arninge framgår av följande citat ang. SCB-utdragen:
 
I Riksarkivet Arninge finns mikrokort på utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker för varje år fr.o.m. 1860 t.o.m. 1949. [...] Det finns även mikrokort på utdrag ur husförhörslängder för vart 10:e år 1860-1930. (Källa: www.ra.se/ra/slaktforskar.html.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-27, 10:15
Svar #16

Birgitta Olofsson

Söker Ernst Adrian Bäckman f.2.3.1885 i Hälsingtuna, inflyttad till Brännkyrka 14 mars 1913. Tacksam för alla uppgifter om denne man.
MVH
Birgitta Olofsson

2003-08-27, 22:08
Svar #17

Malin Lyktberg

Birgitta, här kommer lite vad som fanns i Arkion;
 
 
ANNO 1890 - Gävleborgs län
Folkräkningen    
 
Hudiksvalls moder församling    
Ernst Adrian  f. 1885 Helsingtuna Gefleb Län  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Hudiksvalls moder
Hemort: Hyresfolk
Kontrakt: Helsinglands norra
Län: Gävleborg
 
Födelseår: 1885
Födelseort:  
Födelseförs: Helsingtuna Gefleb Län
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 1548
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt: v
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000370  Kort nr: 18
Sida: 96  Rad: 45
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Olof Olsson Bäckman f. 1850 (Änkling) Lysvik Karlst Län, Brädgårdsarbetare
Mathilda Charlotta f. 1879 Idenor Gefleb Län
Olof f. 1880 Idenor Gefleb Län
Ernst Adrian f. 1885 (Se ovan)
Anna Albertina f. 1886 Helsingtuna Gefleb Län
Johanna Katrina f. 1887 Helsingtuna Gefleb Län
Hulda f. 1889 Hudiksvall Gefleb Län
 
Vad jag kan förstå, så har modern till barnen nyss dödd (sista barnet fött 1889).
 
Och här återfinns familjen året 1900;
 
ANNO 1900 - Gävleborgs län
Folkräkningen    
 
Helsingtuna församling    
Ernst Adrian  f. 1885 Helsingtuna  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Helsingtuna
Hemort: Fiskeby
Kontrakt: Helsinglands N. N:dr
Län: Gävleborg
 
Födelseår: 1885
Födelseort:  
Födelseförs: Helsingtuna
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 232
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: CB3220  Kort nr: 62
Sida: 20  Rad: 19
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Olof Olsson Bäckman f. 1850, Torpare
Olof f. 1880
Ernst Adrian f. 1885
Anna Albertina f. 1886
Johanna Katrina f. 1887
Fam nr: 2
Anna Kristina Ersd:r f. 1860, Hushållerska
Per f. 1888
Fam nr: 3
Kerstin Olsd:r Bäckman f. 1836 i Lysvik (kanske syster till ovanst. Olof Olsson Bäckman? Hon står som ogift och född i samma församling).
 
Vänligen; Malin

2003-08-28, 09:46
Svar #18

Birgitta Olofsson

Tack Malin, ja dessa uppgifter hade jag, om jag inte missminner mig dog modern 24.7.1890 i Hälsingtuna.
Ernst Adrian flyttar 1913 till Brännkyrka.
 
Har för dålig kunskap om var Brännkyrka ligger,
är den med på Söderskivan eller Klaraskivan?
 
Söker Ernst Adrian, var han tar vägen och om han bildar familj och får barn?
MVH
Birgitta Olofsson

2003-08-28, 09:59
Svar #19

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Birgita,
 
Brännkyrka är inte med på Söder- eller Klaraskivan. Det är en församling som ligger söder om söder.  
 
Lena

2003-08-28, 10:22
Svar #20

Birgitta Olofsson


2003-09-05, 12:55
Svar #21

Birgitta Almqvist (Baq)

På Södra BB, Maria fs, Sthlm föddes 1924-09-03 en flicka som döptes till Magda. Modern, Berta Vilhelmina Bjur f. 1904-09-17 var då skriven i Nacka fs. Far till flickan var Johan Gunnar Andersson, f. 1901-10-07.  
 
Dottern flyttades till Brännkyrka på adress Fredsborg 3, Årsta. Flickan Magda avled 1925-01-14 och dödsorsak anges enl Björn Johansson, Brännkyrka fs. ha varit luftrörsinflammation.
 
Varken fadern eller modern finns från 1925 skrivna
i Brännkyrka och det är okänt vart de tog vägen.
Modern togs pga difteri in på Epideminsjukhuset i mars 1927 och medförde då en annan dotter, född i januari samma år.  
 
Någon som känner till något om denne Johan Gunnar Andersson, t ex på vilken ort han var född.
Birgitta/BAq

2003-09-05, 13:17
Svar #22

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Kanske är det denne man:
 
19011007-0174
Andersson, Johan Gunnar
Lillåv 59, nb
121 59  Johanneshov
Död 17/8 1981.
Kyrkobokförd (1976) i Skarpnäck, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1976) på samma ort.
Född 7/10 1901 i Gullabo (Kalmar län).
Gift man (9/11 1940).
--------------
Födelseförsamling i källan: GULLABO (Kalmar län)
Källor: SPAR 90, RTB 81

2003-09-06, 11:45
Svar #23

Birgitta Almqvist (Baq)

BO! Tack ska du ha för visst är det den mannen.
Födelse/dödsdatum stämmer, likaså födelseort. Jag fann på en karta att Fredsborg var en samling arbetarbostäder där han troligen var bosatt tiden för flickans födelse. Men det var alltså i Skarpnäck han fanns åtminstone på 1970-talet  
 
Varför fördes Magda till Brännkyrka och vad föregick/orsakade hennes akuta sjukdom, det är frågor jag ändå skulle vilja få svar på. Enl ovan nämnde Björn Johansson kom informationen om hennes död från 'bårhuset'. Låter otäckt att det inte kom från en enskild person, eller från något sjukhus. Undrar vad det betyder.
 
Jag är lovad några papper om detta från Brännkyrka, men under tiden är jag angelägen få veta mer, men den mest angelägna är förstås lilla Magdas halvsyster f. 1935. Båda flickorna är mina kusiner.
 
Än en gång, Bo, tack för hjälpen, ett steg närmare sanningen kanhända.
kusinen Birgitta

2003-09-21, 19:43
Svar #24

Åsa Andersson

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att ta reda på föräldrar samt ev syskon och deras födelsedata på denna person:
 
Karin Elisabet född 6/9 1910.
 
MvH
Åsa

2003-10-13, 23:32
Svar #25

Birgitta Almqvist (Baq)

Söker uppgifter om Elise Gustafsson, Fredsborg 3, Liljeholmen. Hon kan antas ha tagit emot flera fosterbarn än den lilla flicka som endast tre månader gammal skickades till henne från Nacka km. Flickan var född 3/9 1924, kom till sin fostermor 1/12 1924 och avled 14/1 1925.  
 
Polisen tyckte det var konstigt att flickan, utan att dessförinnan ha varit sjuk, plötsligt avled i akut luftrörsinflammation. I bvn-akterna står att efter flickans död polisutredning pågår. Den lilla flickan var min kusin.  
 
Känner du till vilka kriterier bvn hade när de valde fostermödrar på 1920-talet?

2003-10-30, 18:19
Svar #26

Ray Åsenbjörk

Hej  
Söker kontakt med personer som kan lämna uppgifter om Solbergagården nuvarande adress Folkparksvägen 150 bakom Solberga äldreboende.Prästgården används numera som föreningslokal till RSMH Riksförbundet för Social Mental Hälsa.Prästgårdens förfluna intresserar många medlemmar.Rykten säger att även Årstafrun gillade prästgården och eventuellt ägde den en tid vidhängande spöke är  
också intressant vem är den olyckliga prästfrun  
hon har även behagat ge sig till känna inför mig personligen.Vad hände på Brännkyrkas prästgård förr i tiden   vilka präster bodde här? Hur är
det med Årstafrun och den olyckliga prästfrun?
Hände det kanske något i barnkammaren på ovanvåningen? Fins det bilder på gården från förr
Böcker annat mattreal bilder på dom bott här
Prästförteckning etc allt av värde!
Hör av er till asenbjork@hotmail.com

2003-10-31, 17:06
Svar #27

Ingrid Wikberg

Hej Ray!  
Kan ge dig tips att det finns en hel del skrivet om Brännkyrka och det finns att låna på biblioteket. Bland annat slogs prästerna i Huddinge och Brännkyrka på gamla prästgårdsängen ( där sjukhuset byggdes) de slogs då om vem som skulle få ta vara på skördarna.  
Brännkyrka/ Hägersten har en livaktig hembygdsförening som ger ut skrifter.  
Och om Årstafrun kan du även läsa i  hennes berömda dagbok - som går att låna på biblioteket.
 
Glöm ej att våra bibliotek är guldgruvor när det gäller att få tag i böcker, nya eller gamla, och de lånar från andra bibliotek sådant de ej har i egna hyllorna!Dessutom är personalen välutbildad och kan ge handledning i det mesta.

2003-10-31, 17:15
Svar #28

Ray Åsenbjörk

Hej
Tack Ingrid för tips!
Väntar på fler intressanta tips,att prästerna
gjorde,både det ena,och det andra,är ju bekant.
Allt var väl inte efter biblen om man får utrycka
sig milt. Fler tips tas tacksamt emot.På måndag
sitter jag på bibliotecket.
MVH Ray Åsenbjörk

2003-10-31, 17:33
Svar #29

Ingrid Wikberg

Hej igen Ray:
Två intressanta sidor på nätet:
 
http://home.swipnet.se/gotalandsvag/sid2.html
 
http://home.swipnet.se/gotalandsvag/vagensstrackning2.html
 
Kan ej säga om just det du söker efter finns där, men det verkar vara mycket intressant läsning....Man glömmer lätt att Stockholm med omgivningar är en hembygd fylld av fantastiska historier och intressanta lämningar vad gäller både hus och natur! Stockholmsområdet blir lätt synonymt för rikets ledning och navet i ekonomin.
MEN det är även hembygd för otroligt många med rötter långt tillbaka i historien.
Jag vet att t ex söder: Hornstull-området, har en fantastisk hemsida på internet med gamla bilder, foton, kartor och det finns ju fler likande sidor på nätet!
 
Ett annat lästips:  
Söder om Tullen av Per Anders Fogelström !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna