ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 maj, 2015  (läst 1087 gånger)

2014-10-25, 22:22
läst 1087 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
Lisbeth, du får gärna skicka e-mail till mig.
Mvh
Ingemar

2014-10-26, 00:24
Svar #1

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 21:04
    • Visa profil
Anders Olsson nr 2 är troligtvis den Anders Olsson som föddes 1820-05-31 i Gåseknöde.
Han anges i Stenkyrka AI:20 (sid.60) flyttat till Rösselvik från Gåseknöde. Där antecknas han (sid.61) som fosterson till Bernt Nilsson.
I Stenkyrka AI:21 så antecknas han tillsammans med blivande hustrun Annika Berntsdotter som dräng respektive piga hos Rasmus Berntsson i Mölnebo uppegård. Även här anges han vara från Gåseknöde men nu har han fått felaktig födelsedata. Han har fått samma som sin namne Anders Olsson från Åkervik. Ett fel som tycks följa honom livet ut.

2014-10-26, 00:33
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 21:04
    • Visa profil
För att det inte skall bli ett missförstånd så ....
 
Anders Olsson gift med Börta Bengtsdotter föddes 26/6 1817 i Åkervik.
Föräldrar: Olof Andreasson och Kristina Hansdotter.
 
Anders Olsson gift med Annika Berntsdotter föddes 31/5 1820 i Gåseknöde.
Föräldrar: Olof Andersson och Johanna (Beata) Nilsdotter.

2014-10-26, 06:36
Svar #3

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Tack Kenneth!
Jag anade att Du skulle lösa gåtan....  
Nu kan jag få ordning på Anderspojkarna.
MVH
BM

2014-11-01, 20:10
Svar #4

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2019-01-30, 18:19
    • Visa profil
Hejsan
jag har problem med föräldrarna till Hans Eriksson 1694-1763. Gift med Anna Reersdotter -1740 och Anna Olsdotter 1721-1798.
 
I Disbyt finns han med men har olika föräldrar beroende på vem som lagt in.
Själv la jag in Erik Hansson 1654-1721 okänd mor enligt några forskare men nu ser jag att det finns alternativ.  
Erik Helgesson -1700 och Rangela Olsdotter -1728  
 
Vet nån vad som är rätt.
Med vänlig hälsning  Yvonne

2014-11-02, 07:29
Svar #5

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Hejsan
Jag har uppgifter från Tjörns släktforskare att pappan heter Erik Hansson 2 och modern NN-dottern Rangela Olsdotter var andra giftet till denne Alla Kuballe Västergård-
MVH
BMA
Föräldrarna till Erik Hansson är Hans Eriksson och Börta Andersdotter Kebene
DS

2014-11-02, 20:01
Svar #6

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 21:04
    • Visa profil
Hej
 
Det blir lätt fel om man blint litar på uppgifter från Disbyt. Dessa uppgifter kan vara bra som vägledning
men man måste ju ALLTID kontrollera själv om inga källor finns för uppgifterna. Tyvärr så förekommer det
många felaktiga uppgifter i Disbyt, men om man tar sig tid att kontrollera dessa i källorna så kan det spara
tid då man ju allt som oftast blir ledd till rätt uppgift.
 
När det gäller Hans Eriksson i Kuballe västergård, senare i Mölnebo nedergård, så framgår det av domboken
8/10 1724 (Orusts och Tjörns häradsrätt AIa:6 sid 771) att han gjort ett kontrakt med sin styvmor Rangela
Rasmusdotter att han som äldste sonen av första giftet skall få rätt att bruka 1/4 av den 1/2 gård i Kuballe
västergård som hon äger. Den andra 1/4 skall den äldsta av hennes döttrar Maret Eriksdotter få till bruk efter
henne. I detta kontrakt framgår det också att fader Erik Hansson skall ha avlidit omkring 1720. Kontraktet
är undertecknat i Hjälmvik den 3/11 1722.

2015-02-09, 17:06
Svar #7

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 10:29
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till följande personer?
Petter Svensson född 1751-11-21 i Nordvik, Stenkyrka och på samma plats 1824.
Petronella Kristoffersdotter född 1770-12-11 i Hovlanda, Stenkyrka och död i Nordvik 1855-02-13.
I husförhörsboken A1:1 sid 52 möter man familjen för första gången och sedan kan jag följa dessa men.
Föräldrarna till så väl Petter som Petronella? Är det någon som kommit längre och är bekant med mina anfäder?
 
Tacksam för hjälp
 
Barbro

2015-02-09, 20:43
Svar #8

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 21:04
    • Visa profil
Hej
 
Petter Svensson är född i Nordvik 1757-11-21 (enligt HF),son till Sven Kristensson (1728-1796)
och Börta Persdotter (1737-1806).
Sven är son till Rotebåtsmannen Kristen Månsson Hake och Karin Simonsdotter på Höggeröd mark(uppgifter som jag inte själv har kontrollerat)
Börta är dotter till Per Nilsson och Maret Vilhelmsdotter i Nordvik
 
Petronella Kristoffersdotter är född i Lilldal 1776-12-01 (enligt HF) , dotter till Kristoffer Bengtsson (1739-1822) och hans andra hustru Elin Toresdotter (1744-1782).
Kristoffer är son till riksdagsmannen Bengt Kristoffersson och Kerstin Reersdotter i Stordal.
Elin är dotter till Tore Persson och Regina Helgesdotter i Dyreby östergård.
 
Släktlinjerna går att följa längre tillbaka.
 
m v h
Kenneth

2015-02-10, 09:15
Svar #9

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 10:29
    • Visa profil
Hej Kenneth!
 
Ofantligt stort tack! Ovärderligt för mig men var hittar du denna informationen? Jag har sökt och sökt men ingenting funnit.
 
Från ett soligt Gävle
Barbro

2015-02-10, 17:51
Svar #10

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 21:04
    • Visa profil
Genom att läsa domböcker, mantalslängder, bouppteckningar mm

2015-02-10, 18:01
Svar #11

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 10:29
    • Visa profil
Vilket hästjobb men intressant.
Än en gång, tack!
 
Barbro

2015-02-25, 20:16
Svar #12

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
I en bok om Tjörns båtar som getts ut för några år seden står beträffande en galeas som köptes till Skärhamn 1891 med namnet Gustav att en av delägarna skulle ha namnet M Nilsson. Jag har sökt i många olika källor efter personen men jag hittar ingen som passar. Han borde väl vara född runt 1850 gissar jag.
 
Nilsson finns det en del men inte med initialen M (vad jag kan se). Finns det någon som känner för att komma med förslag?
 
Mvh
Ingemar

2015-02-25, 23:33
Svar #13

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1457
  • Senast inloggad: 2019-03-18, 15:17
    • Visa profil
Ingemar,
Det finns en fiskare Mattias Nilsson som enligt slaktdata.org dör 1895 och född 1844. Kan det stämma med vad du söker?
Dödregister Stenkyrka-D2 (141902)
Registret är senast uppdaterat:2014-12-30
Detaljinformation Löpnummer:   75990   
Dödsdatum:   1895-12-10
Kön:   M
Förnamn:   Mattias
Efternamn:   Nilsson
Adress:   Nordvik
Dödsorsak:   magkatarr
Födelsedatum:   1844-08-04

2015-02-26, 07:09
Svar #14

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
Lisbeth,
Det var ett fint förslag, väl värt att titta närmare på. Tack så länge.
Ingemar

2015-02-26, 14:33
Svar #15

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
Lisbeth,
 
Jag har försökt att hitta släktskap till den andre delägaren men inte lyckats.Jag har satt mig in i vem Mattias Nilsson var och jag tror just nu att det är rätt. Jag har dock inte något bevis på att det är så. Han avled ung och det stämmer också med att den andre delägarens barn tog över båten.Om han var delägare när han avled så bör väl detta stå i bouppteckningen. Jag får ge mig till tåls tills jag får möjlighet att se den tror jag. Tack återigen för ett mycket bra tips.
 
Ingemar

2015-02-26, 15:01
Svar #16

Lotta Nordin

Hej Ingemar,
det finns en bou efter Mattias Nilsson som dog 1895-12-10, Orusts och Tjörns häradsrätt FII:37 (1896-1897) Bild 105/sid 203 (AID: v70551.b105.s203, NAD: SE/GLA/11080).
 
I den står att han ägde 1/9 i fiskebåten Gustaf II, andelen värderades till 350 kronor. En skuld på fiskebåten på 350 kronor är också upptagen.
 
Vem var delägaren som du undrar om Mattias var släkt med?

2015-02-26, 17:39
Svar #17

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Den andre delägaren var August Johansson, född den 3 november 1854 i Stenkyrka. Det var ofta så att man vid båtköp slog sig ihop i släkten och köpte. Det förekom naturligtvis köp med delägare som inte var släkt också. Det var mest ett försök att förstå vem M Nilsson var som jag letade efter släktskap. Hans delaktighet i båtköpet är nu helt klart i och med din uppgift från bou. En helt annan sak är att båten enligt skeppslistan hette Gustav utan nummer efter. De kan ha haft en oregistrerad båt tidigare och så fick den nya samma namn varför man i dagligt tal kallade den för Gustaf II.  
 
Nu har jag förstått alla turerna och kan få in det i sitt sammanhang. Tack för hjälpen Lotta.

2015-05-15, 21:46
Svar #18

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
I Orusts och Tjörns Häradsrätts register över fastebrev (CIII B:1 och B:2) avseende perioden 1749 - 1872 för Toftenäs i Stenkyrka finns en post som jag är osäker på vem det avser. Den 6 juni 1809 utfärdades 3 fastebrev med nr §28:90, §28:109 och §28:110. Alla 3 har nr 48 efter paragraferna. Jag hade framme detta för 2 år sedan och noterade då att fastighetsdelarna det gällde var (i samma ordningsföljd) 1/8 mantal Olof Berntsson, 1/4 mantal Olof Jonsson och 1/8 mantal Hans Berntsson. De två första personerna har jag identifierat men den tredje personen är jag osäker på. Den 15 juni 1814 fick Olof Berntsson fastebrev på ytterligare 1/8 mantal Toftenäs (§ 65:7 60).
 
Olof Berntssons far, Bernt Berntsson, hade 1/4 mantal Toftenäs som han fått fastebrev på den 31 november 1776 (§ 26 14). Beträffande den tredje personen 1809, Hans Berntsson, så har jag tänkt att han skulle vara en son till Bernt Berntsson. Olof Berntsson var en son till Bernt Berntsson. Om det nu var så att Olof och Hans var bröder och söner till Bernt Berntsson så är det 3/8 mantal som utfärdats fastebrev på av Bernt Berntssons 2/8 mantal.  
 
Då jag inte lyckats göra kompletta noteringar från dessa händelser så skulle jag vilja ha hjälp med 2 saker.
 
1. Vilka personer är nämnda i fastebrevet 1814 15/6 §65:7 60.
 
2. Vem är den Hans Berntsson som är nämnd i fastebrevet 1809 6/6 48 och vilka personer är nämnda där.
   Vad jag kunnat få fram så fanns det en son till Bernt Berntsson som hette Hans, f. 27/2 1792 d. 6/5          
   1794. Ytterligare en son som hette Hans, f. 8/4 1795 d. 14/6 1820. Den sistnämnde hade hustru och      
   barn när han avled vid 25 års ålder.
 
Mvh
Ingemar

2015-05-16, 07:35
Svar #19

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Hej Ingemar
Kan det vara så enkelt att Hans Berntsson löste in sin del av fadersarvet när han gifte sig 18140820
MVH
BM
 
(Meddelandet ändrat av brimand 2015-05-16 07:36)

2015-05-16, 08:41
Svar #20

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1057
  • Senast inloggad: 2020-03-16, 06:12
    • Visa profil
Hej BM,
Jag glömde notera att fadern avled den 2 september 1813. Fastebrevet som är daterat 15/6 1814 tror jag skall vara på Olof Berntsson. Olof Berntsson hade 1/2 mantal Toftenäs som vid laga skiftet 1846 redan ägdes av hans två söner Bernt och Petter Olsson gemensamt, nu med fastighetsbeteckningen Toftenäs 1:3. Även om det var så att Olofs bror, Hans, under en viss tid var delägare så var det brodern Olof som kunde lämna över hela hemmansdelen till sina söner. Vid hemmansklyvning 1860 fick Olofs söners fastigheter beteckningarna 1:8 och 1:9 och var på vardera 1/8 mantal.
 
Det skulle kunna vara så att Hans överlät den del av fastigheten som han fått fastebrev på den 6/6 1809 till brodern Olof som då fick fastebrev på den 15/6 1814. Men 1809 var ju Hans bara 14 år. Kanske mötte det inget hinder. Och varför överlät han sin del till brodern strax innan han gifte sig?
 
Ingemar

2015-05-21, 18:16
Svar #21

Utloggad Gabriel Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2020-04-26, 18:35
    • Visa profil
Hej,  
jag undrar om någon här inne sitter på kunskaper om vad som hände med Petter Olsson född 1800-09-19 i Stenkyrka som son till Olof Persson och Börta Berndtsdotter. Han verkar helt ha försvunnit från sin familj och lämnat frun Inger Berndtsdotter född 1805 helt i sticket.

2015-05-21, 18:50
Svar #22

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Hej Gabriel
Han bor I Kuballe Östergård med sin familj och avlider 1877-03-10
I Husförhör Stenkyrka A1:28 s 242 står Inger som änka. Hon avlider 1882 Kuballe Östergård Stenkyrka A1:32 s 243
MVH
BMA
 
(Meddelandet ändrat av brimand 2015-05-21 18:59)

2015-05-21, 19:34
Svar #23

Utloggad Gabriel Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2020-04-26, 18:35
    • Visa profil
Hej Britt Marie,  
du vet möjligtvis inte varför han försvann från familjen?  
Jag hittar heller inget dödsdatum för Inger och jag hade nedtecknat 1892 men vet inte vart den uppgiften kom ifrån .  
 
Med vänliga hälsningar
Gabriel Pålsson

2015-05-21, 22:09
Svar #24

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Jag vet inte om han försvann från familjen De finns alla  i husförhöret det år han dog .Stenkyrka A1:28 s 242
I husförhör A1:32 är Inger antecknad som död i marginalen men saknas i dödboken?
 
Din uppgift att han lämnat familjen var kommer den ifrån?
MVH
BM

2015-05-22, 12:48
Svar #25

Utloggad Gabriel Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2020-04-26, 18:35
    • Visa profil
Hej Britt Marie,  
när sonen Anders Johan Pettersson föddes 1841 i Valla så står det några år efter att Petter Olsson försvunnit.  
Kan försöka hitta vart det står någonstans och sonen Anders Johan Pettersson berättade även detta.  
 
Med vänliga hälsningar
Gabriel Pålsson

2015-05-22, 13:53
Svar #26

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Vi den tidpunkten hade familjen 6 barn Det kanske var 5 för många för Petter? De flyttar ut till Rönnäng 1850 Ropekullen Rönnäng A1:10 s 79 Åter till Stenkyrka 1857 Där bor samtliga i familjen,
Hur som helst tycks makarna har återförenats i Kuballe Östergård dör de framlevde sina dagar.
Men hör gärna av Dig om Du hittar i vilket husförhör anteckningen är gjord
 
BMA
 
(Meddelandet ändrat av brimand 2015-05-22 19:48)

2015-05-22, 19:50
Svar #27

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 19:44
    • Visa profil
Petter Olsson är antecknad som seglare och sjöman så han kanske tillbringade tid på sjön
 
MVH
BMA

2015-05-22, 20:30
Svar #28

Utloggad Kim Melchior

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-05-22, 20:43
    • Visa profil
Hej,
 
We are trying to find a family where the husband consistently is listed as having been born in Stenkyrka. Here is an example from the husforhorslaengd:
 
Torsson, Anders, f. 1833 i Stenkyrka Göteborgs och Bohus län, Hemmansägare
Hagberg, Regina Kristina, f. 1841 i Skedvi Västmanlands län
Anna Elisabet, f. 1869 i Grava Värmlands län
Edla Augusta, f. 1871 i Lindesberg Örebro län
Maria Charlotta, f. 1873 i Sala Västmanlands län
Hilma Kristina, f. 1875 i Torsby Göteborgs och Bohus län
Regina Sofia, f. 1877 i Dals-Ed Älvsborgs län
Otto Maximus, f. 1879 i Dals-Ed Älvsborgs län
 
We have not been able to locate a birth/christening record for Anders Thorsson and are wondering if anyone has a suggestion where to go from here.
 
Thanks,
 
Kim Melchior

2015-05-23, 16:33
Svar #29

Utloggad Gabriel Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2020-04-26, 18:35
    • Visa profil
Hej Britt Marie,  
det kan mycket väl stämma att det var därför han var borta.  
Då jag arbetar mycket med dem undersökningar min morfar gjorde kring hans anor från Tjörn så är det framförallt därifrån jag fått denna information då han aldrig hittade vad som hände med Petter Olsson utan sista anteckningen är att han var borta från familjen.  
Detta stämmer också med vad Anders Johan Pettersson skulle ha berättat.  
 
Om jag hittar anteckningen så postar jag den här.  
 
tack så mycket för all hjälp

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna