ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västbo Härad och gränstrakterna i Småland/Halland  (läst 835 gånger)

2003-09-12, 08:45
läst 835 gånger

Lena Larsson (Lenala)

Anders Knutsson gift med Maria Nilsdotter (1699-04-10)i S.Unnaryd. Bosatt i Osberg, S.Unnaryd sn. fram till omkr.1732 då de flyttar ut ur socknen. Men vart?  
Har inte hittat dem, kanske är det någon som vet?
 
De har barnen Nils (f.16/12 1705 i Osberg), Karin (f.25/11 1707 i Osberg, min ana) och ett sladdbarn, Anders (f.7/2 1721 i Osberg)
De äldre barnen är utflugna vid tiden för flytten, men det yngsta, Anders, borde varit med.
 
I föddeboken då Anders föddes kallas Anders Knutsson för uppbördsskrivaren
 
Hälsningar,
Lena Larsson.

2003-09-13, 21:54
Svar #1

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Lena!
Anders och Maria hade ytterligare en dotter vid namn Ingeborg. Hon finns med i S:a Unnaryd AI:1, men jag kan inte hitta henne i födelseboken. Det skulle väl tyda på att de flyttade ngn annanstans direkt efter vigseln och sedan kom tillbaka till Unnaryd. Eftersom Ingeborg vigdes första ggn 1719, så måste hon vara född runtomkring år 1700. Anders vet jag inget mera om förutom att han står som boendes i Osberg vid vigseln med Maria. Maria däremot är väl identisk med det barn som döps 1681 14/2 i Lia(Lida?) hos Nils Andersson och Karin Jönsdotter.  
 
Mvh
Annika

2003-09-13, 23:28
Svar #2

Lena Larsson (Lenala)

Hej Annika!
Jo det stämmer att Maria är den Maria Nilsdotter f. 1681, missade ta med det.
Har också noterat en Ingeborg, men inte mer eftersom jag inte heller funnit henne i födda, men det hände ju att prästen glömde skriva upp ett barn.
 
Det finns avskrifter av sockenstämmoprotokoll på www.lokalhistoria.nu och där har jag läst att Anders var Sexman i Unnaryds fierding, och 1732-04-30 står det om att han ersätts av en annan eftersom han (Anders) flyttat ut ur socknen.
 
Frågan är hur man ska gå vidare för att ev. kunna hitta vart de tog vägen.
Dottern Karin bor kvar i S.Unnaryd sn. hon gifter sig där 1725.
Undrar vart sonen Nils gifte sig, har inte hittat honom i vigselboken, eller hade han dött tidigare?
Vart gifte sig Ingeborg och så småningom Anders?  
Det är kanske en ledtråd till vart Anders och Maria flyttade.
 
Och förresten, undrar vad en uppbördsskrivare gjorde. Just den benämningen har jag inte funnit någon förklaring på.
 
Det var mycket på en gång, men det är väldigt roligt att få kontakt med någon som håller på med samma personer, vågade väl aldrig tro att jag skulle få napp på min efterlysning.  
 
Tack ska du ha,
hälsningar Lena.

2003-09-14, 09:49
Svar #3

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
1679 23/5 vigdes Nils Andersson i Södragård med änkan Karin Jönsdotter i Lida. Hon skulle kunna vara dotter till den Jöns i Lida som nämns i kyrkoräkenskaperna 1650. Redan 1645 ger en Nils i Sörgård cronopenningar till kyrkan. Är det vår Nils så är han väl född senast 1625. 1690 11/5 begravs Nils i Lida och läggs mitt på kyrkogården mitt för vapenhuset. Hans hustru Karin Jönsdtr begravs 1708 5/4 väster om kyrkan. Hon sägs vara 70 år gammal, alltså född ca 1638.  
Det intressanta med S:a Unnaryds dödböcker är att det ofta står var människorna begravdes. De hade tydligen sina egna ställen på kyrkogården som hörde till respektive gårdar.  
Nils nämns också bla 1674 i kyrä där han får betalt för en klockestege som han har tillverkat eller lagat.  
Ingeborg Andersdtr gifte sig som jag redan nämnt 1:o 1719 i Unnaryd med Per Svensson i Realsbo och 2:o 1724 med Jöns Persson också han i Realsbo.
Ingeborg stannade alltså kvar i Unnaryd.  
Jag tror att Anders Knutsson kom från en annan socken och att de ev. flyttade till hans fädernegård. Uppbörd är väl lika med en slags skatt, så uppbördsskrivare är väl skattskrivare.
Hör av dig om du hittar ngt mer!
Mvh
Annika

2003-09-14, 22:27
Svar #4

Lena Larsson (Lenala)

Hej igen!
Och tack för dina uppgifter.
Vid närmare koll visade det sig att familjen inte befann sig i S.Unnaryds sn åren 1713-1716 heller.
Så år 1717 fanns de plötsligt i Osberg igen.
Håller med om att de troligen flyttat fram och tillbaka till Anders Knutssons hemsocken. På A1:1 sid.114 (år 1711-12) står något tillskrivet som går ihop med ordet Osberg, ser ut som det står i och så något ställe som ev. slutar på ..lt.  
Skulle det nu betyda Lidhult blir det svårt, för där är det dåligt med Hfl. Dödbok finns nog, man kan ju söka i den någon gång när man har tid...
Tittar man på kartan ligger Osberg väldigt nära Långaryd, Färgaryd och Femsjö socknar. Tittade igenom Hfl för Långaryd för åren omkr.1732, men hittade ingen Anders Knutsson. Fast det är ju lätt att missa bland alla överstrykningar och annat.
 
Bara för skojs skull kan jag tala om att Ingeborg Andersdotters första make (Per Svensson) är bror till Johan Svensson som gifte sig med andra makens (Jöns Perssons) syster (Maria Persdotter). Johan Svensson och Maria Persdotter är mina anor.
 
Vi får se när jag hinner ta tag i detta igen, måste ägna familjen och jobbet lite tid också...
Hör av mig ifall jag hittar något och hoppas du gör detsamma!
 
Vänliga hälsningar,
Lena.

2003-09-15, 20:50
Svar #5

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Lena,
Jag har uppgifter på Marias Persdtrs föräldrar och farmor, men de känner du kanske redan till.  Jag bad en släkting som bor i de trakterna att söka på Anders Knutsson i S:a Unnaryds hembygdsböcker, men än så länge har han inte funnit ngt. Och ja, vi får verkligen hoppas att han inte är från Lidhult!! Ingeborg Andersdtrs barnbarn gifte sig med en man från den socknen, så där kommer jag inte så långt.
Mvh
Annika

2004-04-26, 18:41
Svar #6

Lena Larsson (Lenala)

Det var nu ett tag sedan diskussionen pågick under den här rubriken, men nu har jag lyckats lösa mysteriet om vart Anders Knutsson tog vägen och ville gärna dela med mig om det är så att Annika och någon mer vill veta.
(Möjligen skulle det vara rätt att flytta diskussionen till Södra Unnaryd, det får anbytarvärden avgöra.)
 
I Diarium Unnarydense har prästen gjort anteckningar om olika händelser i socknen, vädret m.m. och ÄVEN ANTECKNAT IN- OCH UTFLYTTNINGAR! Jag upptäckte detta av en händelse, det finns t.o.m. på Genline.
 
1732 kan vi läsa att Anders Knutsson från Osberg flyttat till Remma i Långaryd socken.
 
På Långaryd A1:2 finns han med familj (h.Maria Nilsdotter och sonen Anders) under Södra Remma åren 1732 till 1734. Där står sedan att de flyttar till Näs.
 
På A1:3 finns de sedan under Viken, vilket återfinns på sidan efter Näs i Hfl.
Här är både Anders och Maria strukna (död).
Finner dem i dödboken (Långaryd C:1):
Anders dog i december 1741, och Maria 1742-11-28.
 
Att det är rätt personer styrks av att sonen Anders bor kvar i Viken med sin familj, och i efterföljande Hfl står hans födelsedatum skrivet, och detta stämmer.
 
Det kan ju vara så att dottern Ingeborg är född i Långaryd, men detta har jag inte undersökt så noga.
 
Ha det bra!
Hälsningar, Lena Larsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna