ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var hustru till kunskaparen Brodde Jacobsson i Markaryd?  (läst 3173 gånger)

2005-10-31, 19:57
läst 3173 gånger

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Hejsan,  Vem var gästgivaren och kunskaparen i Markaryd, Brodde Jacobssons hustru? I källorna anges hon som Anna Carlsdotter. Brodde Jacobsson anges dött 1644.
I avhandlingen Borgmästare, bastioner och tullbommar - Göteborg och Halmstad 1630-1660 av Anders Olsson (Lund 1995) anger han i en not, sid 117,  (utan angivande av källa) att den förste svenska häradshävdingen i  Höks härad i Halland, Petter (Petrus) Hall, skulle vara systerson till borgmästaren Jacob Broddesson i Halmstad. Detta förefaller mindre troligt.
Jacob Broddesson var son till Brodde Jacobsson i Markaryd och hans hustru Anna Carlsdotter.
 
Petter Hall var son till kyrkoherden i Hallaryd, Anderas Hallarydensis Hallander (död 1659). Andreas hustru anges som Sara Carlsdotter (död 1659).
 
Kan det vara så att Brodde Jacobssons hustru och kyrkoherde Hallanders hustru var systrar? Bägge bär Carlsdotter som patronymikon, men ett nog så vanligt sådant. Dvs att Petter Hall och Jacob Broddesson var kusiner?
 
Finns det någon forskare som har ytterliggare uppgifter om de ovan nämnda hustrurna?
Mycket tacksam för eventuella uppgifter.
 
Vänligen,
Calle L

2006-04-18, 19:09
Svar #1

Kari Salminen

Calle, engligt mina uppgifter Brodde Jakobsson i Markaryd d.1643 var gm Anna Carlsdotter d. 1634, och hans son Jakob Broddesson d. 1680 gm Sigrid Baaz (19.5.1619-20.5.1689), dotter till biskopen i Växjö stift Jöns Baasius (1583-1649) och Brita Ericsdotter. Sigrid Baaz hade förut varit gift m. vice lagmannen och presidenten i Göteborg Magnus Paulin Hilletan, även kallad magister Paulinus Ulfsbeckius. I detta äktenskap hade Sigrid sönerna Gabriel och Paul. Den förre blev biträde hos styvfadern Jakob Broddesson och 1657 postmästare i Markaryd. Så en uppgift att Sigrid var syster till biskopen Baasius är säkerligen felaktig.
 
Mvh
Kari Salminen
Helsingfors

2006-04-19, 22:28
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Kari, tack för ditt inlägg. Dina uppgifter är de samma som jag har, med undantag för Brodde Jacobssons död, denna lär inträffat 1644-03-26 i Markaryd. (Smol. Ups.).
Dock kvarstår min ursprungliga fråga om hustruns härkomst?
Brodde Jacobsson var son till länsmannen Jacob Nilsson i Markaryd, men hustrun Anna Carlsdotters ursprung är fortfarande i dunkel.
Vänligen,
Calle L

2006-04-21, 15:04
Svar #3

Kari Salminen

Calle, i Finland hittar man Brodde Anberg mönsterskrivare i Västra-Nylands cavalrierykment, som enligt Helsingfors Uni studentmatrikkel var från Kalmar, f. 1649,skola i Kalmar, student i Åbo Akademis Smålands nation. Han bodde i Karjalohja och han var gift med  (1689) Katararina Johansdotter Thauvonius d.1698. Brodde Anberg död 18.6.1692 i Karjalohja i Nyland. Har du ingen aning vilka kan vara den här Brodde Anbergs föräldrar? Kan han ha någonting att göra med Markaryds Brodde?
 
Funderar
Kari

2006-04-21, 18:47
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Hejsan Kari, detta var mycket intressant! Brodde Anberg bör vara sonson till Brodde Jacobsson.
Brodde Jacobsson hade i sin barnaskara Johannes Broddesson Andberg. Denne Johannes studerade vid Dorpat, inskriven 6/9 1639. Här höll han oration på latin 1642 över sin studiekamrat Joseph Paulinus Ulfsbeckius, även han från Markaryd, som blev ihjälslagen vid ett studenttumult i Dorpat 1641.
Johannes finns tillbaka i Markaryd 1644. Han har tillnamnet Anberg, vilket ursprungligen var Andberg, med stor sannolikhet taget efter Andsjön i Markaryd socken.
 
Johannes Anberg gifte sig med Barbro Nilsdotter och hade i detta äktenskap en son vid namn Brodde Anberg.
Johannes dör före 1637, då hustrun gifter sig med f.d. häradsskrivaren i Sunnerbo Johan Gisason (även för denne det andra äktenskapet).
Brodde Anberg företräds vid tinget 1680 om en gårdstvist av styvfadern Johan Giseson.
 
Brodde Anbergs vidare öden är inte för mig kända, så dina upplysningar ger mycket intressanta vinklingar.
 
Tilläggas kan att Johannes Anberg troligen tillhörde Brodde Jacobssons andra gifte med Ingrid Torstensdoter Lohm.
 
Mina källor är en artikel av Paul Wilstadius ur Gamla Halmstads årsbok 1958, samt Folke Svedenfors Gränsbygden.
 
Vänligen,
Calle

2006-04-21, 19:03
Svar #5

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Kari - korrigering angående Johannes Anbergs död, ska vara före 1673 kastade om siffrorna tyvärr. Beklagar,
Vänligen,
Calle

2006-04-22, 09:21
Svar #6

Kari Salminen

Tack Calle, dina uppgifter bekräftar min hypotes. I finska kyrkoböcker finns der bara två personer som har förnamnet Brodde. Den första är detta Brodde Anberg och den andra är Brodde Fabian Barck i Pyttis. Brodde Fabian Barck är sonson till Brodde Johannis Barck f. 1666 i Barkeryds skattehemmanet och prästegård, gm Anna Möller, Brodde Johannis Barcks döddatum vet ej. Men jag gissar att Brodde Barck död i Sverige mellan 1710-1720, kanske i pesten (Stockholm eller i Barkeryd). Han var tvillingbror till min anfader Johan Johannis Barck, död i Padasjoki 1740 som sockenskrivare, gm Katarina Alftana, dotter till kontraktprost Abraham Alftanus i Hattula. Johans och Broddes föräldrar var kyrkoherde i Barkeryd Johan Barck-Flogerus och Brita Broddesdotter Svenonia.  
Gällande Anberg och Brodde Jakobsson, har jag ännu en person som föräldrar vet ej. Han var Jonas P Anberg, regimentskrivare i Björneborgs infanteriregiment, Henrik Flemings regiment, år 1661 och sedan föredraganden i samma regiment 1668. Ingen dödsdatum hittat. Jonas P Anberg var inte student, men finns i Helsingfors Unis studentmatrikel: 1658, Jonas P. Anbergh, 4286D (?). I matrikel står också i Jonas uppgifter:  jämför Brodde Anberg.
 
Kan Jonas Anberg vara Brodde Anbergs bror och Markaryds Broddes sonson?
 
Mvh
Kari

2006-04-22, 11:36
Svar #7

Kari Salminen

Calle, några info om Brodde Jakobssons sonson Brodde Anbergs hustru Katarina Thauvonius. Hennes föräldrar var Karislojos kyrkoherde Johan Thauvonius f. 5.10.1615 och mor Elisabeth Kristersdotter Agricola d.1723. Johan Thauvonius död 7.2.1695 i Karislojo. Johans far var Georg Thauvonius (Georgius Matthi?, ? 1651)kyrkoherde i Halikko och mor  Katarina Hansdotter Juusteen.
Johan Thauvonius bror var biskop Abraham Thauvonius i Viborg i Karelen. Biskopen Abraham Thauvonius dotter Sara Thauvonius var gm Nicolaus Barck (1653-1708)prost i Veckelax. Nicolaus Barck var son av fogde Nils Olofsson Barck från Naantula gård i Huittis, som dog  24.4.1683 i Huittis. Han förvaltade hovsrättspresident Jöns Kurcks jordegendom, som var kanske den största i dåtida Finland. Man känner inte vem var Nils Barcks föräldrar, men en bra gisning skulle vara Olof Larsson Barck, handskrivare i Uppsala län, död 14.5.1662, gift med Anna Persdotter Kiempe. Hade Nils Olofsson Barck nånting att göra med Barkeryds Barck prästsläkt är en intresant fråga, men där finns några indikation. Till exempel kyrkoherde Johan Barcks en bror hette Lars Barck, guldsmed i Jönköping, och en annan bror mantalkommissarie Israel Barck, vars sonson Harald Barck kyrkoherde i Bäckseda var gm Maria (Kempe) adlad Fahnehielm.  
 
Brodde Anbergs hustru Katarina Thauvonius var gift tre gånger. Först med Brodde, sedan med Sven Henriksson f. 1684 och tredje gången med bokhållaren av Abborfors herrgård i Pyttis Jespes Sorrenius/Soreen (1703).
 
Mvh
Kari

2006-04-22, 14:26
Svar #8

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Hejsan Kari, stort tack för intressanta uppgifter. Tyvärr har jag inga uppgifter om någon Jonas Anberg, men visst kan man misstänka att han skulle vara bror till Brodde Anberg, eller åtminstone ha släktskap.
 
När det gäller släkten Barck från Barkeryd har jag inte något att tillföra mer än att jag har en notering om Brodde Barck att han förekommer som dopvittne i Barkeryd 1705.
 
Vänligen,
Calle

2006-04-22, 18:28
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Möjligen finns någon intressant uppgift i förhållande till ovanstående Brodde-fråga i den långa diskussionen om . Har inte möjlighet att lusläsa den just nu men tror den kan vara intressant.
F ö hette väl inte Brita Broddesdotter Svenonia - eller? Hennes far hade väl ett latiniserat Svenonius som patronymikon ..
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-04-23, 08:53
Svar #10

Kari Salminen

Olle, jag har genomläst den debatten om (startad av Juhani Pesu, min samtalspartner) Alexander Modelin som var Broddes och Johan Johannis Barcks kusin och Anna Barcks (kh. Johan Ludovicis dotter) och kronofogden Mårten Johanssons barn som också Johan Modelin och Elisabeth Modelina. Vet också att kh Brodde Svenonis hade latiniserat sitt efternamn Svensson 9.10.1628, när han skrev in sig vid Upsala Uni (Sparrlöf 1999, passim). Ingenting nytt för mig. Gällande Brodde Barck som dopvittne i Barkeryd 1705, är Calle din källa Wilstadius Smålands nation i Åbo Akademi? Jag mistänker att Brodde Barck var i Barkeryd år 1705 när hans far kh Johan Barck begravades 6.7.1705 av biskopen Ol.Cavalenius. Brodde Barck var säkert dopvittne i Isåås/Nässjö 1695, när ryttare Per Arwidssons flickbarn döptes.  
 
Mvh
Kari

2006-04-23, 10:05
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Calle,
 
Hur förhåller det sig med Brodde Jacobssons hustrur och i vilket gifte barnen är födda?
 
Jag har andrahandsuppgifter (från Karl-Gustaf Junhall) som placerar Johannes Anberg i äktenskapet med Anna Carlsdotter, och Jacob Broddesson i äktenskapet med Ingrid Torstensdotter Lohm, medan du gör tvärtom ovan.
 
Junhall anger vidare barnen Carl, Kerstin och Sara  med Anna Carlsdotter som mor, och barnen Elisabet, Anna och ännu en Kerstin med Ingrid Lohm som mor.
 
Ursäkta om detta har retts ut i någon annan diskussion!

2006-04-23, 11:00
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kari,
Möjligen var jag otydlig om den lilla detaljen. Att Brodde Svensson blir Svenonis latiniserat råder väl inga delade meningar om. Min reflektion rörde att Du ovan skriver Brita Broddesdotter Svenonia. Vad jag  känner till ärvdes inte latiniserade fadersnamn på samma sätt som latiniserade ursprungsangivelser typ Torpadius (från Torpa) som i fem. blir Torpadia.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-04-23, 12:03
Svar #13

Kari Salminen

Hej, detta kan kanske hjälpa. Ernst Grape: Postkontor och postmästere. Stockholm 1951.
s. 147 Halmstadt. Jakob Broddesson (pm 1646-1676)d.1680, gift med Sigfid Baaz f.19.5 1619 d.4.1.1689. Fadern var tullnären och länsmannen i Markaryd Brodde Jakosson. Länsman i Markaryd efter fadern 13.4.1644. Stadssyndicus i Halmstadt 15.7.1657. Borgmästare. Stadens fullmäktig vid riksdagarna 1664 och 1675.
 
Gällande Ingrid Lohm och Brodde Jakobsson. Paul Wilstadius. Smålands nation i Åbo 1640-1798, s. 97. Petrus Ebberi Wirestadius, kh.i Malmbäck 1677.d.20.6.1696. Gift 2) Anna Broddesdotter, dottern till länsmannen i Markaryd Brodde Jakobsson och Ingrid Lohm samt änka efter företr., kh. i Malmbäck Sveno Lagelius.
 
Vänligen  
Kari

2006-04-23, 12:43
Svar #14

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Anders och Kari. Tack Anders för påpekandet, jag har fel ovan om Johannes. Han tillhör definitivt första barnaskaran.
Ett försök att placera de olika barnen:
 
Brodde Jacobsson gifter sig före 1619 med Anna Carlsdotter:
 
Jacob, får 1644 fullmakt att efterträda fadern som länsman i Markaryd, gifter sig omkr. 1647 och bör tillhöra första giftet
Johannes, (rättelse till vad jag skrev ovan) skrivs in vid universitet i Dorpat 1639
Carl, kansliskrivare i Malmö. Osäkerhet i hans placering
Sara, får barn som troligtvis är född slutet av 1630-talet, Jacob Erlandsson Paulin som 1666 utnämns till häradshövding.
Kirstin,  var 1635 gift med Sven Åkesson i Sjöaryd, Markaryd sn. Hon tingsskötte en arvslott 1646.
 
Brodde Jacobsson gifte N:o 2, före 1635 med Ingrid Torstensdotter Lohm:
 
Anna, (namn efter första hustrun?) vid sin död 1712 anges hon vara 78 år, ger födelsetid omkr. 1634.
Kerstin, osäkerhet anges vid sin död 1717 vara 85 år vilket ger födelsetid runt 1632. Gift med komministern i Hamneda.
Elisabeth, gift (1) med sin styvbror kyrkoherden i Reftele Johannes Komstadius.
 
Ovanstående uppgifter är hämtade ur Paul Wilstadius uppsats i Gamla Halmstad årsbok, 1958.
 
Problemet är att jag saknar säkra uppgifter om Anna Carlsdotters död, jag har en notering om att hon skulle ha dött 1630 men tyvärr har jag slarvat och inte angivit källa och minns inte varifrån den kommer.
 
 
Kari, mycket riktigt är min uppgift om Brodde som dopvittne från Åbo matrikel.
 
Vänligen,
Calle

2006-04-23, 13:13
Svar #15

Kari Salminen

Calle, jag har följande data om Karl Broddesson:
född 1610-talet i Södergård, Markaryd, kanslieskrivare, död 3.1664 Malmö.  
Om Anna Broddesdotter f. 1634 Markaryd, död 21.4.1712 Ramkvilla.
Och Brodde Jakobssons 1. hustru Anna Carlsdotter har jag dödsår 1634.
 
Vänligen,
Kari

2006-04-23, 15:08
Svar #16

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Kari, vilka källor har du för uppgifterna?  
När det gäller Carl Broddesson så tror jag det rådet en missuppfattning. Wilstadius skriver om Carl följande:
 Kansliskrivare i Malmö. Han tingsskötte 1664 9/3 dels en åtting, dels halva Flässeryd i Markaryd, bl. a. Flesserydz öijar till brodern Jakob för 70 daler.  
Kan detta datum, mars 1664, blivit dödsdag i dina noteringar?
 
Vänligen,
Calle

2006-04-23, 16:26
Svar #17

Kari Salminen

Calle,
Jå, det måste vara så, mina källor i det här fallet är second hand, Brodde Jakobsson är inte på min forskningsfocus, det är Barck-släkten. Så jag litar på dina resultat.
 
Vänligen,
Kari
H:fors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna