ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var låg officersbostället?  (läst 1392 gånger)

2003-09-01, 17:51
läst 1392 gånger

Kurt Rajala

Jag håller på med efterforskning på en officer vid Smålands kav.-reg. Petter Lorentz hette han och kom från Riga till Stockholm hösten 1709. Han var regementskvartermästare där åren 1710-1716. Han bodde säkert på detta officersbostället. Min undran var låg detta? Får jag bara reda på socknen kan jag sedan söka vidare.
 
Med vänlig hälsning

2003-09-01, 21:12
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kurt Rajala,
Det här var inte helt enkelt. Har studerat både Grill, Statistiskt sammandrag över Svenska indelningsverket och Johansson, Rulla över befälskårerna vid Sveriges arm? och flotta 1750.
Vad jag kan se i Johansson finns 1750 en regementskvartermästare vid Livkompaniet (överstens kompani) med titel ryttmästare.
Om jag försöker översätta detta till noteringar i Grill (högra tabellen Enligt indelningsverket) skulle bostället för ryttm:skap:s. vid Lif-Comp - som vid tiden för Grills tabeller var utarrenderat - vara bostället/gården Lutarp i Eksjö sn, Södra Vedbo härad.
Med reservation för fel alltså ...
Vänligen,
Olle Elm
PS. Kontrollerade som hastigast Eksjös vigselbok. 1716 29/7 vigs ryttmästaren vid Livkompaniet Peter Gustaf Bäfverfeldt m Anna Margareta Eneman. I EÄ anges denne tilll Henstad samt Maggarp i Eksjö landsförsamling ....
Men Lutarp kan ju ändå varit hans boställe... DS.
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-02, 12:07
Svar #2

Kurt Rajala

Olle,
Tack för ditt svar. Det kan nog vara svårt att med Grills hjälp försöka besvara detta. Smålands kav.-reg. delades ju till två förband. Det blev väl två staber av detta? Bostället kanske har flyttats? Jag får kanske titta i någon generalmönsterrulla från 1600-talet. Där kanske det står? Eller titta i mantalslängderna från denna tiden. De är väl inte mikrofilmade? Vet du om de finns i Vadstena?
Petter Lorentz fick ett son 1714 som döptes till Carl Johan. Om du har tillgång till Eksjö sockens födelsebok för denna tiden så borde han finnas med där om din teori stämmer.
 
Med vänlig hälsning
Kurt Rajala

2003-09-02, 18:14
Svar #3

keynemo

Efterlysning av mönsterskrivarboställe!
 
Hej! Också jag undrar över ett ställe: Var låg mönsterskrivarbostället där min Stina Berg och hennes make Per Berg bodde? Så här lyder inledningen i Stinas bouppteckning:
 
År 1782 den 30 december blev uppå begäran av undertecknade upptäcknings- och värderingsmän kvarlåtenskapen efter i livstiden mönsterskriverskan dygdädla frun Christina Catharina Berg född Hamnell på Helgö Söregård Fortsättningen nämner också sonen styrmannen Petter Berg.
 
Stina dog i Öjaby, Kronobergs län men kan klart ha bott på annan plats i sina aktiva dagar. Någon som kan hjälpa mig?

2003-09-02, 21:31
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Ang. ryttmästaren Petter Lorentz: från senast 1717 bor han i Norrhults mellangård, Vena sn (mtl). I Norrhult föds 1720 sonen Henrik Johan (döpt 12/10) och 1723 dottern Ulrika Eleonora (döpt 24/3). Under dessa år bebodde han alltså inte något boställe. Enl. Lewenhaupt, Karl XII:s officerare, I, s. 419, blev han kornett vid Smålands kavallerireg. i nov. 1709, löjtnant där i febr. 1710, regementskvartermästare s.å. 22/10, avsked som sådan i juli 1716 och därefter sekundryttmästare vid adelsfanan fr.o.m. 1717 25/10.

2003-09-03, 20:33
Svar #5

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Tips om mönsterskrivaren:
Från Grills bok.
Jönköpingslän, Östra hd, Alseda sn, Knapnöta
Jönköpingslän, N:Vedbo hd, Lommaryd sn, Härjesta
Jönköpingslän, Vestra hd, Vallsjö sn, Upåkra
Kronobergslän, Norrvidinge hd, Gårdsbyn sn, Stojby
Kalmarlän, Stranda hd, Döderhult sn, Gladbo
 
Lycka till Åke

2003-09-03, 22:12
Svar #6

Kurt Rajala

Tack Bo för ditt tips om i vilken socken jag kan hitta Petter Lorentz. Nu har jag fått ett uppslag på var han bodde när han var ryttmästare vid Adelsfanan. Som sekundofficerare hade man väl inget indelt boställe som jag förstår.
 
Mvh
Kurt

2003-09-04, 17:52
Svar #7

keynemo

Mönsterskrivarättlingen tackar! Och frågar igen: Fanns det då endast dessa ställen i dessa trakter?
Det finns vissa kopplingar till Blekinge i släkten. Anges några mönsterskrivarboställen där också vore jag tacksam även för dem.
Vänligen Monica

2003-09-04, 19:38
Svar #8

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Monica
Ja om ha tillhörde Smålandskavalleri regt.
// Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna