ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thunberg på Emigrant-CD?  (läst 486 gånger)

2004-05-05, 14:06
läst 486 gånger

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Jag söker förtvivlat efter uppgifter om min farmorsfar som utvandrade till Amerika någon gång mellan åren 1883-1890. Det enda jag vet är att han hette Thunberg (Tunberg) i efternamn. Jag har ett foto av honom taget i Rockford, Illinois, i oktober 1890. Min farmor föddes i februari 1884, så han bör ha utvandrat det året, eller kanske på senåret före? Jag vill inte gärna kosta på mig Emigrant CD:n bara för att söka enkom efter ett enda namn. Jag undrar nu om någon vänlig själ med tillgång till CD:n skulle vilja kontrollera om det finns någon Thunberg utvandrad från Småland under denna period. Jag är osäker på församling, men Barnarp KAN vara ett alternativ. Men det är alltså högst osäkert. Mitt bibliotek har inte CD:n heller så jag kan tyvärr inte forska där. Hoppas på tur!
 
Med vänlig hälsning!

2004-05-05, 19:55
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Söker man på män utvandrade 1883-1890, med namn Thunberg, ges 15 träffar, tre har anknytning till Småland, endast två har 'åldern inne' att vara far. Den ena åker (till New York) först 1890 och är 26 år; dvs verkar väl ung 1884. Dessutom föredrog du ju någon som utvandrat, 1883-1884..
 
Då återstår en som stack 1884, och faktiskt just till Rockford! -Kanske något att forska vidare i..?
 

 
Barnarp ligger väl för övrigt precis söder om Jönköping, så det ser så långt rätt bra ut tycker jag

2004-05-05, 20:14
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Anki!
 
När och var föddes Din farmor?
 
Vet vi åtminstone födelsedatum kan vi kanske hitta platsen och därmed Din farmors far.
 
MVH
 
Sam

2004-05-05, 20:57
Svar #3

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Hej Sam!
 
Jag vet när farmor är född och har givetvis letat där, men det står bara fader okänd. Att min farmorsfar hette Thunberg i efternamn vet jag eftersom jag har ett fotografi av Thunberg där min farmor skrivit: Ja, du som var min far fast jag ej kände dig. I en bok som farmor lämnat efter sig skriver hon tre efternamn; Thunberg plus efternamnet på sin mor samt på styvfadern.
Men nu tror jag bestämt att jag hittat farmorsfar. Han hette troligen Johan Vilhelm i förnamn. Tack än en gång till Peter här ovan!

2004-05-05, 21:12
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Ser att guben finns i Porträttfynd också: #27906

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna