ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 3.12.2000  (läst 5685 gånger)

2000-09-13, 19:45
läst 5685 gånger

Utloggad Kerstin Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-01-26, 19:10
    • Visa profil
Hej!
Söker efter födelseort av gästgivare Gabriel Svanström,f.1748-08-23 och även hustrun Maria Christina Baas, f.1742?. De gifte sig 1775-08-13 i Skillingaryd. Baas var tidigare gift med gästgivare Petter Svensson.
Är det någon som vet någonting om detta?  
Hälsn Kerstin Lundmark

2000-09-16, 16:50
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kerstin,
Det finns fler än Du som forskar på de av Dig efterfrågade.
Gjorde en sökning i DISBYT.  På Maria Christina Baas finns flera uppgifter:
N(ämnd) f? i Reftele 1739
N i Tofteryd 1769-d 1812
Observera att hon även finns i DISBYT med samma uppgifter som ovan och med namnet stavat Baaz.
Även för Gabriel Svanström finns flera träffar:
N i Tofteryd f 1748-d 1797
N i Tofteryd f 1748-d 1807
 
Kanske är det Maria Christinas syskon som nämns i DISBYT:
Erik Baas,  Reftele  1738  
Sara Elisabet Baaz, Reftele, f 1742
Ullrika Baaz, Reftele, f 1743
Helena Baaz, Reftele, f 1746  
Hans Adolf  Baas, Reftele, f 1748  
Margareta Elisabet Baaz, Reftele, f 1751  
 
Som Du kanske vet finns en mycket känd gammal Smålandssläkt Baaz (även stavat Baas) om vilken man lär kunna läsa i svenskt Biografiskt Lexicon II, sid 515. Har f n inte tillgång till annat än Molin, Smolandi Upsalienses och av vad jag där vid en hastig genomgång kan se, finns ingen känd fortlevande släkt Baaz - de blev adlade under namn som Ekehjelm, Leijonhjelm. När det gäller denna uppgift om icke fortlevande släkt kan jag självklart ha fel.  
Vore intressant om Du meddelar här i forumet vad Du kommer fram till.
 
När det gäller namnet Svanström fann jag följande i DISBYT. Det kan möjligen handla om släktingar till Gabriel Svanström:
 
Hans  Svanström, Reftele, f 1721
Hans Svanström, Ås f 1721
Helena  Svanström, Reftele, f 1718
Helena Margareta Svanström, Reftele, f 1717-1745
Lorens Svanström, Reftele, f 1724
 
Kanske någon som är medlem i DIS kan sätta Kerstin i förbindelse med den/de forskare som nämns i Disbyt, vilka jag inte kan se då jag inte är medlem.
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-16, 21:17
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Hejsan, Som en ättling till prästsläkten Baaz från Gårdsby har jag en hel del Baazar i min forskning. Jag har dock ingen uppgift om Christina Baas.Vi har även att göra med den adliga ätten Baas (nr 1453) från Västergötland, även denna med präster. En möjlighet är att Christina Baas (Baaz) är ättling till Johannes (Johan) Baaz kyrkoherde i Lekeryd, Jönköpings län. En forskare som har en möjlig(?) koppling med Baas och även Svanström på DISBYT är Johan Ekström i Forsheda. Jag tror att det är OK att lämna hans e-post här (Jan, jag hoppas det?) jan037081124@telia.com adressen enligt DISBYT.  
Det finns (troligtvis) ytterligare en Baas-släkt som figurerar i sydvästra Sverige ungefär vid denna tid. Men geografiskt är en koppling till Gårdsby Baazarna troligare.
Lycka till och redovisa gärna vad du finner fram här,
Calle

2000-09-16, 21:54
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Ursäkta, i hastigheten blev det ett fel. Johan (Johannes) Baaz, son till kh i Gårdsby Benedictus Jonae och bror till biskopen i Växjö Johan Baaz, var kyrkoherde i Svarttorp (F) inte i Lekeryd som jag först skrev, beklagar. Christina kan var dotter till kh Johan Baaz?s son Bengt, auskultant vid Göta hovrätt, men det är en gissning. Kolla med Jan Ekstrand.
Calle

2000-09-17, 00:13
Svar #4

Arne Olsson

Hej alla!
Jag har också sett DISBYT-uppgifterna, enligt vilka Gabriel Svanströms hustru Maria Baas skulle vara f. 1739 i Reftele och dotter till Erik Baas, f. 1711 i Moheda o.h.h. Kristina Svanström (kanke en släkting till maken?). Jag har inte någon  koll på detta. Men om det är riktigt, så finns en fortsättning: Enl. Växjö Stifts Herdaminne (VIII:9) var länsmannen Erik Baas, f. 19/4 1711, son till regementsprästen Hans Baaz, f. 5/2 1680 i Lekaryd och död 11/4 1743 i Grevby. Enligt samma källa var denne Hans Baaz son till kvartermästaren Ture Hansson Rolin och Sara Baaz.
 
Sara Baaz var enl. samma källa (VII:70) f. 1635 och död 23/4 1693 och dotter till kyrkoherden i Svarttorp Johan (Benedicti) Baazius. Därmed är man inne på den kända Baaz-släkten.

2000-09-17, 09:05
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Intressanta uppgifter ni kommer med ovan. Tänk om någon som ser detta skall till Vadstena LA. Det vore tacksamt om denne i så fall kan slå på Erik Baaz i den stora artikel-databasen. Man tycker att något borde vara skrivet om honom. Själv kan jag inte dra mig till minnes att han förekommet i SoH 1974-ff (de SoH jag har lite koll på).
 
Även om några samband inte är funna mellan Maria Christina Baas och äldre Baaz-släkten vill jag - för att vi skall hamna rätt geografiskt - komplettera ovanstående välfunna uppgifter om Sara Johansdotter Baaz. Enligt Molin, Smolandi Upsalienses I, sid 92, var Sara Johansdotter Baaz gift med kvartermästaren vid Smålands kavalleri Ture Hansson Rolin i Grevby, Lekeryds sn (alltså ej Lekaryd som ju ligger i Kronoberg), död 1705. Av deras barn upptog Hans namnet Baaz. Hans födelsedata är vad gäller tid desamma som de Arne Olsson uppger ovan, men jag funderar på om det inte även här skall vara Lekeryd - alltså ej Lekaryd. Stud i Lund 1707 (ej i LUM eller NM; Sjöström sid 600); präst vid Smålands kavalleri; sökte 1734 förgäves Svarttorps pastorat.
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-21, 21:13
Svar #6

Utloggad Kerstin Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-01-26, 19:10
    • Visa profil
Tack allihop för den information jag fått. Jag ska genast börja leta efter dessa personer och jag lovar att tala om vad jag hittar.  
Vi hörs, Kerstin

2000-11-16, 21:50
Svar #7

Utloggad Kerstin Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-01-26, 19:10
    • Visa profil
Hej allihop!
Nu har jag hittat mina rötter i en del av den här grenen. Maria Christina Baas f.1939 är dotter till Eric Baas och Kristina Svanström enligt hfl från Reftele. Hon gifte sig först med gästgivare Petter Svensson och 1775-08-13 gifte hon sig med Gabriel Svanström. De flesta av syskonen till Maria, som Olle nämner om har jag också hittat i födelseböcker och hfl. Gabriel Svanström har jag fortfarande inte hittat men jag letar vidare.

2000-11-17, 21:00
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kerstin och andra intresserade,
Jag börjar med släkten Svanström.
I Svenskt släktregister (av Per Linder) här på Rötter finns släkten Svanström (Vislanda/xxx) ÖÄ4, vilket betyder att släkten Svanström är presenterad i  Örnberg, Svenska Ättartal 1-14, 1885-1908 - i det här fallet årgång 4 , vilket bör vara 1888 - och att Vislanda (Kronobergs län) är den tidigaste nämnda orten för släkten. Har inte själv undersökt artikeln men, vet att boken finns på UB i Göteborg, där den står i bokhyllan i läsesalen, samt att den trol även finns på stadsbiblioteket i Göteborg. Skall bli spännande att se om det rör sig om samma Svanström-släkt.
Så lite om släkten Baaz,Baas. Om Du nu funnit länsman Erik Baaz som far till Din ana och om herdaminets uppgifter visar sig vara riktiga, skulle Dina anor se ut som följer: (Har använt det material jag har till hands och ber andra komplettera/korrigera.)
 
1 Maria Kristina Eriksdotter Baaz, född 1739 i Reftele, död 1812
           i Tofteryd?. (KL,Anbf).
           
 
                     *** Generation I ***
 
           f
         2 Erik Hansson Baaz, född 19/4 1711 i Moheda. länsman. (Anbf).
           Växjö Stifts HM (VIII).
           
           Gift med  
 
           m
         3 Kristina Svanström. (Anbf).
           
 
                     *** Generation II ***
 
           ff
         4 Hans Turesson Baaz, född 5/5 1680 i Lekeryd, död 11/4 1743.
           Präst vid Smål kavalleri. (SmUps1,HM).
           Enl HM tydligen född 5/2.                                          
           Upptog namnet Baaz. Stud i Lund 1707 (ej i LUM eller NM; Sjöström  
           sid 600); präst vid Smål. kavalleri; sökte 1734 förgäves          
           Svarttorps pastorat. Möjligen död samma år.                        
           I SmUps anges 1743 11/4.                                            
           
 
                     *** Generation III ***
 
           fff
         8 Ture Hansson Rolin, död 1705. kvartermäst vid Smål kavalleri
           i Grevby, Lekeryd. (SmUps1).
           
           Gift med  
 
           ffm
         9 Sara Johansdotter Baaz, född 1635, död 23/4 1693. (SmUps1,HM).
           
 
                     *** Generation IV ***
 
           ffmf
        18 Johan Bengtsson Baazius, född i Gårdsby, död 1647 i Svarttorp.
           kh i Svarttorp i Svarttorp. (SmUps1,HM).
           Var komminister i Svarttorp, när han 1625 30/3 utnämndes till kh  
           där; installerad 1626 av biskop P. J. Angermannus. Riksdagsman    
           1644. Avled hastigt 1647, i början av året. Hans gravsten fanns    
           länge i Svarttorps kyrka.                                          
           Johan B var mycket förmögen. Han ägde hela Grevby (fick livstids  
           skattefrihet på detta 1646 20/12; förnyad för änkan 1647 30/3)    
           samt hälften av Hägghult, Bösarp och Björnaryd. Dyrbara möbler och
           husgeråd funnos i hans dödsbo (se HM); han synes även ha ägt ett  
           rikt bibliotek.                                                    
           (Se även ur Aqut u hustrun)                                        
           
           Gift 162? med  
 
           ffmm
        19 Elisabeth Månsdotter, född 1605 c:a. levde 1685.
           Vid föräldrarnas tidiga och samtida död har hon trol varit späd    
           och uppfostrades trol hos morfadern i Svarttorp där JBB. -        
           dåmera änkling - äktat henne.                                    
           Enligt Almquist, Frälsegodsen, överflyttades benådningen av        
           skattefrihet på skattegården Grevby (1 mtl) på änkan Elisabeth    
           Månsdotter 1647 30/3. Hon gifte om sig 1652 och miste därför  
           förläningen. Verkan dock ha behållit räntan för Grevby för år      
           1653.                                                              
           
 
                     *** Generation V ***
 
           ffmff
        36 Bengt Jönsson Baaz, död 1600 i Gårdsby. kh o prost i Gårdsby
           i Gårdsby. (SmUps1).
           Khe i Gårdsby 1573, underskrev Uppsala mötes beslut 1593. Dog      
           1600, kort innnan hans prästgård brann ner.                        
           Hade även bl a sonen Joannes Benedicti Baaz(ius), d ä, biskop i    
           Växjö. Född 1583 21/7 på Ekesås i Gårdsby sn.                      
           Över honom läto sönerna år 1628 på Gårdsby kyrkogård lägga en    
           gravsten (ännu bevarad) med påskrift och en uthuggen ekegren med  
           3 ollon, vilket uttryckligen säges ha varit Baaziernas vapen för    
           100 år tillbaka. (Elgenst). (Jmfr dock under fadern). På denna    
           sten kalla sönerna sin fader Baas. Frågan om släkten B. utgått ur  
           en gammal frälseätt är ej utredd. (SmUps1 sid 59).                
           Se Björkman i SoH 1985:3-4, Ekegrensvapnet med tre ollon          
           säkerligen syftande på prästgårdens namn Ekesås.                
           
           Gift med  
 
           ffmfm
        37 NN, död 1601. (SmUps1).
           
 
           ffmmf
        38 Magnus Edmundi, död 20/7 1607. kh i Rogberga, rektor i Jkpg.
           (SmUps1).
           
           Gift med  
 
           ffmmm
        39 Kerstin Andersdotter, död 24/7 1607. (SmUps1).
           
 
                     *** Generation VI ***
 
           ffmfff
        72 Johannes Olai, född 1490 ca. kh i Gårdsby i Gårdsby.
           (SoH1985:3-4). levde 1578, död före 1588.
           Ur SoH 1985:3-4: Några Smålandsprästers släktband, Liss-Eric    
           Björkman.                                                          
           Johannes Olai var dekan vid Växjö domkapiten redan omkring 1527    
           för att 1527 bli kh i Gårdsby (ref till uppsats i SoH 1962 sid 242
           ff).                                                              
           Han kan alltså ej varit född senare än på 1490-talet.            
                                                                             
           Johannes Olai sigill visade en hjort. Björkman uppger att J.    
           Silfving i Genealogisk Tidskrift årg 14 o 15 behandlat den vitt    
           utgrenade småländska frälsesläkt, som lämpligen kallas            
           hjortätten.                                                      
           Johannes Olai är ej uppmärksammad av Silfving i denna undersökning
           men Björkman menar att han måste ha tillhört ätten.              
            Obs att Liss-Eric Björkman i ovan relaterade uppsats tydligen    
           rättar till felaktigheter i en uppsats i SoH 1962, sid 242 ff    
           som behandlar Växjö-biskopen Johannes Bazius d ä (1583-1649)      
           härkomst.                                                          
           
           Gift med  
 
           ffmffm
        73 Ingeborg. (SoH1985:3-4). levde änka 1588.
           
 
           ffmmmf
        78 Anders. kh i Svarttorp. (SmUps1).
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-17, 21:51
Svar #9

Göran Johansson

Kan inte bidra med något i denna diskussion men det vore onekligen intressant att följa en diskussion om Johannes Olais sigill och sambandet med frälsesläkten halv hjort på hälleberg.

2000-11-20, 00:38
Svar #10

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Gabriel Svanström ska ha varit född 23/8 1748 i Skillingaryd, Tofteryd (F). Detta enligt släktforskaren Axel Mollstadius som var verksam i mitten på 1900-talet och vars samlingar finns på Jönköpings länsmuseum. Han tog sig namnet Svanström när han skulle gifta sig med änkan Maria Kristina Baas (vars mor hette Svanström). Gabriel hette tidigare Höök. Hans far Jonas Gabrielsson Höök hade varit gästgivare i Skillingaryd men kom från Forshem (R) där han föddes den 13/7 1723. På 1970-talet någon gång var jag i Skillingaryd och Tofteryd (jag har Maria Kristina och hennes första man som anor) och besökte Joel Andersson, välkänd hembygdsforskare i trakten, död sedan några år. Han hänvisade mig till en äldre man i Skillingaryd som hade en gammal bibel med ett blad med släktanteckningar i. Detta handlade om Gabriel Höök Svanström och hans släktingar. Jag har en (numera knappast läsbar) kopia, men har uttytt och skrivit av nästan allt, till en del med hjälp av Inger Alle i Jönköping (som härstammar från Gabriel).

2000-11-20, 01:02
Svar #11

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Ska kanske också lägga till att släkten Baaz fortlever. Det finns ganska många personer med namnet. De jag känner till härstammar från en bror Johannes till den nämnde länsmannen Erik Baaz. Johannes var präst, komminister i Barkeryd (F). Erik Baaz hade bara en son som förde namnet vidare, häradsmålaren Hans Adolf Baaz, död 1813 i Dörarp (G). Denne hade två söner som jag inte har följt (än).

2000-11-20, 22:34
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående de äldre leden av prästsläkten Baazius kanske följande kan vara av värde:
 
Norrvidinge härads dombok (GHA) 1628 8/9, f 218v:
Kom för retta Boo i Nåtterydt, begiärande? tingschiötningh på Spårery, och framlade efterschrifne schrifter, der medh han
beuiste at alle her Bengtz barn i Eke?å? hafua wpb: på torpet Sporeryd som efter föllier, Nils Axel?on på sin hustruus h: Kirstinn Bengtzdotters wegner Peninger__6 dlr. hans Zedell daterat i Wexiö den 17 January 1628. her Lar? i Elghult på sinn hustrus wegner Karin Bengtzdötter Peninger__6 dlr. hans Zedel daterat den 18 Juny 1628. Mester Jön? Baz och her Johan Baz och Peer Bengt?on Baz Peninger__18 dlr. Sonne i Len=
birke på sin hustrus wegner h: Jngrid Bengtzdötter P:__6 dlr her Thor i San?iö på sin hustrus Märittes wegner__6 dlr.
 
Av ovanstående notis framgår att Nils Axelssons hustru Kirstin Bengtsdotter hade en syster Ingrid Bengtsdotter som år 1628 var gift med Sone i Linnebjörke, Dädesjö sn. I en domboksnotis ur Uppvidinge härads dombok den 21 juni 1625 framgår att Sone Gudmundsson i Linnebjörke var styvfar till Jacob Johansson. Denne sistnämnde nämns även i Uppvidinge dombok (GHA) 1624 31/7 såsom en ung dräng och fogdakarl. De båda målen gällde beskyllningar. Jacob Johansson var senare gift och bosatt i Näsby, Dädesjö sn där han var brukare in på 1660-talet. Han var son till ”väpnaren” Johan Jacobsson av den s.k. Dädesjösläkten, en halvfrälsesläkt som bl a innehade Dädesjö västregård som sätesgård. Således hade Ingrid Bengtsdotter i ett tidigare gifte varit förmäld med Johan Jacobsson, som troligen bodde i Dädesjö kyrkby. Om Dädesjösläkten har jag diskuterat på Rötters anbytarforum under släkten Lindström.

2000-11-21, 09:08
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Somlandi Upsalienses I, sid 61, uppräknar Molin syskonen till biskop Jöns Bengtsson Baaz(ius): (nämner här kort bara namnen): Johan, Karin, Kerstin. Han skriver också: Ytterligare fem barn, nu till namnet okända levde vid föräldrarnas död , alltså 1600, 1601 (källa:?). Nicklas uppgifter ovan ger oss kunskap om ytterligare tre(?) syskon samt ett underlag om att de andra två förmodligen var döda före 1628. Grattis till fyndet Nicklas, men borde inte kompletteringen göras mer synlig?
Efter att jag skrivit in antavlan ovan, kom jag på att Johannes Olai hustru Ingeborg gärna kunde ha fått en egen liten kommentar/citat ur Björkmans artikel. Här kommer den: Enligt 1587 års räkenskaper för Växjö hospital (Smålands landskapshandlingar 1587:5) skulle en förlamad gumma få understöd i form av råg, malt och korn. I marginalen är emellertid med annan hand antecknat: Bestås intet, ty hon haver förmögne barn nl herr Bengt i Ekesås, herr Hans i Väckelsång, herr Hanses hustru i Dädesjö, likaså Håkan Jönsson borgmästare i Växjö.  (se vidare artikeln SoH 1985:3-4, sid 375).
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-21, 17:47
Svar #14

Utloggad Måns Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 18:26
    • Visa profil
Hallå Baazforskare!
Kanske ni kan hjälpa mig att verifiera min anmoder  Anna Johansdotters tillhörighet till Baazsläkten? Anna Johansdotter, gift med Lars Nilsson Flint (Flintsten, nr 1325), var enligt Elgenstierna änka efter Johan Lundeberg och troligen dotter av kyrkoherden i Svartarps (sic!) pastorat av Växjö stift Johannes Baaz. Vet någon om detta stämmer?
Med vänlig hälsning
Måns Nyberg

2000-11-21, 22:05
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anna Johansdotter Baaz anges av Molin (Smolandi Ups.1, sid 110) trol dotter till kh i Svarttorp Johan Bengtsson Baaz (alltså densamme som nr 18 i antavlan ovan) och hans 1:a hustru N.N. och gift 1:o med Jon Persson Lundebergius, f 159?, d 1623, rektor i Växjö, son till biskop Petrus Jonae Angermannus och hans 1:a hustru Anna Johansdotter. Då Anna J:dtr Baaz blev änka 1623 menar Molin att hon bör varit född senast omkr 1605 (alltså omkr 18 år vid giftet, min anm.) och ungefär jämnårig med sin trol styvmoder Elisabeth Månsdotter.  
Efter 1623 omgift med inspektoren, överstelöjtnant Lars Nilsson Flint, död senast 1673.  
I det här sammanhanget är det viktigt att med Molin påpeka att Jon Persson Lundebergius hade en bror Johan Persson Lundebergius också han född 159? och död 1623.  
Molin skriver vidare:  EA, som har uppgiften om denna Annas (alltså Johansdotter Baaz, min anm) giften , kallar henne änka efter Johan L. vilket är omöjligt, då dennes hustru bar ett annat namn - på annan plats anger Molin: Sara Nilsdotter, d omkr 1648, dtr till Nils Börjesson, enl Växjö dombok 1642 30/4 president (enl HM borgmästare) i Göteborg) - Molin fortsätter:  Trol. Är Jonas (Joen) L. åsyftad. I Ludv. Larssons excerptsamling Växjöbor I (hndskr i Växjö) sägs 1639 2/9, att Lars Nilsson Flint var g.m. änkan efter Mäster Jöns, vilket också måste vara skriv- eller minnesfel för Mäster Joen.
Vad som kanske ytterligare rör till det är att Anna Johansdotter Baaz angivne förste man Jon Persson Lundebergius, f 159?, d 1623 hade en syster Sigrid gift 1611 14/4 med dåvarande rektorn i Växjö, sedermera biskopen, Jöns Bengtsson Baaz (1583 - 1649) som ju var Anna Johansdotter Baaz farbror!
Detta är vad jag kunnat utläsa av Molin. Kanske det finns annat skrivet som kan komplettera/korrigera.  
När Anna Johansdotter Baaz dör anges följande i Lommaryd:
År 1667 Manhafftig Öfferst Leutnampt Lars Nilsson i Grimstorp förährat i Juulahögtijden till kyrkian i Testamente efter sin S. Hustru, dygderijka H. Anna Johansdotter, en skön oblater ask aff silffiwer, innan till förgyldh.
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-23, 11:31
Svar #16

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Med hänvisning till mitt inlägg den 20 nov 00.38 publicerar jag här min källa.
Avskrift av släktanteckningar från ett blad som legat i en bibel som 1973 innehades av John Bengtsson i Skillingaryd. Handlingen är till största delen en avskrift eftersom allt fram till signaturen J.G S:m på baksidan är skrivet med samma välvårdade latinska handstil. Den som i början kallar sig jag är Jonas Gabrielsson Höök som dog 1751. Troligen har hans son Gabriel Jonsson Höök Svanström fortsatt anteckna och efter honom lantmätaren Jonas Gideon Svanström. Det kan möjligen vara den senare som gjort avskriften - lantmätare måste nog kunna skriva väl, men mot det talar att han inte vetat sin farmors namn och inte att det var hans morfar som dog 1779. Anteckningarna efter signaturen är skrivna av olika personer - med sämre stavningsförmåga.  De handlar om Eric Gustaf Svanströms änka, Christina Andersdotter, och hennes andra äktenskap.
Bokstäver som jag inte kunnat läsa men framgår av sammanhanget, liksom uppgifter som har hämtats från andra källor är satta inom [hakparenteser].
 
P: M:
 
År  1723  d: 13 Jan: Föddes Jonas Gabriel Hök och Döptes d: 14:de .
  kyrka, Forshems Gäld, Kinna härad af Wästergothland.
 1724 d: 11 Julii blef min Sal: Fader Död.
 1732 kom jag till Skara Schole; 1733 introducerades jag in prima Class[e] .
  Transfererades jag in Secunda Classe; 1737 in Tertia; 1740 in Class[e]
  rectoristica; 1742 Flyttades på Gymnasio; 1744 d:o på Öfvers[ta]
  Ringen; 1746 Qwitterade jag [Sk]ara Schole, för min Sjuklighet.
 1747 d: 1 Nov: gifte jag mig med
 1748 d: 25 Mars - Emottog jag Gästgifveriet i Skillingaryd.
  d: 23 Aug: Föddes Gabriel Hök.
 1751 d: 15 Jan: föddes Christina Hök.
 1739 d: 11 Maji Föddes Maria Christina Bas.
 1769 d: 29 Oct: Vigdes Maria Christina Bas och Petter Svensson f[rån] .
 1778 d: 8 Maji Dog Jonas Gabriel Hök
 1779 d: 19 Mars Dog
 1771 d: 13 Dec: Föddes Swen Isac Pettersson.
 1773 d: 4 Oct: Föddes Anna Margareta Petters Dotter.
 1775 d: 13 Aug: Vigdes Gabriel Hök - och Sjelf, fast icke för .
  förändrat Dess Tillnamn till Swanström - m[ed en-]
  kan Maria Christina Bas.
 
[Baksidan]
 
 [1776] d: 19:de Junii föddes [Jonas Gid]eon Swanström.
 [1778] d: 29 Junii d:o Eric Gustaf d:o
 [17]82 [d: 13] Octob: d:o Britta [St]ina d:o
 1784 d: 14 Decemb Dog Britta Stina och Begrafdes i Tofteryd kyrkog d: 19:de
 . . kom Jon: [Gid:] S:m Till h: Ingen: Magn: Justus Ek på
  Hulta i A[ls]heda S:n Östra h:d att practicera Landtm:
 1793 d: [6] Oct: Vigdes Anna Margaretha och Jon Månsson i Boglös.
 180[3 d:] 28 Octob: Vigdes Sw: Isac och Margaretha Swens Dotter i  Hult.
 . . Undfick [J:] G: S:m Examen wid k: G: Landm: Cont: i Stock-
  holm [som] Landtm: Auscultant.
 1806 d: 26 Octob: Vigdes Eric Gust: S:m och Christin Anders Dotter i Elgebo
 1807 d: 26 Mars k:n 9 f:m: Dog Gabriel Hök e:r Svanström 56 år 7 Mån: 3 Veckor
  Gammal. Begrafdes i Tofteryd kyrkog: d: 12 apr: Lik Text
  af hon[om] Sjelf utsedd i Psalmboken N:o 196 Vers: 9:de
 1809 d: 27 Febr k:n 6 f:m: föd[des E]: G: Svanstr: första Son Gabiel som kort dereft[er]
  Dog - B[egr]: d: 5 Mars Lik Text 1 Mosis B: 25 k: 31 Vers.
 181[2] d: 2 Jan: k:n ? till 12 på [da]gen Dog Maria Christina Bas 72 år 7 Mån
  21 Dagar Gammal - Begrafdes i Tofter: kyrkog d: 12:te i sam-
  ma Månad Lik Text af henne Sjelf Utsedd: den samme
  som Dess Sednare k: Mann Psalmb: N:o 196 V: 9:de, Och A:
  Anmärkes af Dess Eft: lefvande Barn - Denna Jord Betäcker
  Gabriel [Svanströms] och Dess k: Makas Mari Christ: Bas kroppa[r]
  och blifvande stoft - Himlen hyse Dess Själar
  Menniska. Eho Du Är - Så vörda Dess Dyder minn[e]
J.G S:m
 [1823] 20 april Wigdes Johan Jonson oh Christin anders Do[tter]
 [1824 1 april] föddes vår Sån Gustaf Johanson i Skillingaryd
 [1825 17] Sept föddes vår Dotter Johanna Gustava i Skillingar[yd]
 [1827 18 december] födes vår Doter Christin [Catharina] i skillingaryd
 [1829] . [Augu]sti födes vår Doter Britta Elis. i Skillingaryd
 [1832 28 september föddes vår] Son And: Johan Johanson i Skillingaryd
 [1824 30 april] Döde vår [sver]far oh far Anders Pärson 64 år
 [1830] . [Ju]ni aflid [vår] svermor Caisa Swesdotter
 
Mina kommentarer:
Framsidan  
rad 9:  detta datum gifte sig Jonas Gabrielsson Höök och Elisabet Jonsdotter, dotter till  nämndeman Jon Bengtsson i Fåglabäck, Tofteryd.
rad 16:  detta datum (enligt dödboken den 18) dog Maria Christina Baas' far, förre  länsmannen Eric Baaz i Skillingaryd.
Baksidan
rad 3:  Brita Stina föddes enligt födelseboken den 13 oktober 1780, inte 1782.
rad 4 från slutet: Brita Elisabet föddes den 31 mars 1829, inte i augusti
sista raden:  Kajsa Svensdotter dog den 19 maj 1830, inte i juni

2000-11-23, 18:37
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Känner någon till denne Jonas Gabrielsson Hööks anor? Stämmer uppgifterna i bibeln om hans födelse och faderns död? Jag undrar eftersom namnen Jonas och Gabriel har observerats i en annan (eller är det samma?) Höksläkt.

2000-11-28, 20:14
Svar #18

Lotta Johansson (Lotta)

Angående Baaz-släkten hittade jag följande i Tveta härads dombok (AI:4 kort 3/6)
 
1673 19 juni i Roberga
Hustru Anna Jönsdotter i Ölmstad emot Arkivarium välaktad Jonas Bubb, angående Hägghulta skattehemmans inbördande. Actrix(?) igenom sin fullmäktige Håkan Wising insinuerar sin duplicam, förmedelst vilken hon påstår bemälte Hägghulta gård icke vara Ture Rollings avlinge jord, emedan den aldrig tillförende haver varit med köp alienerad ifrån Bazarnas släkt, utan allenast pantsatti förstone till en vid namn Sven Torsson, vilken det uppdrog till fänriken sal. Peder Torsson, ifrån vilkens successore och arvingar, Ture Hansson Rolling, sal Baaz måg, den vindicerat haver som allegerade extracter av 1662 års tingsprotokoll jämte själva panteskriften av svaranden själv för detta inlagt, klageligen utvisar för det andra bevisar hon, så med herr Erik Lejonhuvuds och Schatelovii brev, som andra missio extracter sin skyldskap efter bifogade släktlinea med Bazerna, och per consequens sin byrdsrätt till jorden. Protesterandes slutligen över förde osanning och vrångvisa attester, så emot vederparten som hans attestanter.
 
Här bredevid förebrakte Ture Hansson Röllings  skriftliga protest, där jämte ock Johannis och Paschatii Robertzonii skriftliga klander och inspråk på merbemälte Hägghulta gård, den såsom närmaste byrdemän efter sin moderbroder sal. Magnum Baz och modersystren sal Britta Baaz att inlösa; anhållandes att deras rätt därutinnan måtte vara dem förbehållen var med actionen concluderades. Företog sig alltså rätten att överlägga alla passerada acta uti denna saken; och alldenstund därutav görligen är att befinna, det Hägghulta hemman aldrig för detta haver varit alienerad och avhänt ifrån Bazernas släkt, utan där inom förblivit in till detta köp emot Ture Rolling och Mr Jonas Bubb upprättades, till vilkets inbördande, klaganden ock nogsamt bevisar sig vara berättigad förmedelst den skyldskap hon med Bazerna är allierad och förbunden efter ingivne trovärdige skrifter och attester. Men Robertzoniorum klander och protest belangande, bliver den så vida attenderad, som de den vederbörligen fullfölja, och intra fatalia prestanda prestera, var över efterföljande dom med enhällige votis blev avfattad.
 
Uti saken emellan äreborna och dygdesamma matrona hustru Anna Jönsdotter Gahm kärande, och Arkivarium uti den höglovl. Kongl Göta hovrätt, välbetrodde Jonas Bubb svarande, angående börds och lösningsrätt, som klaganden pretenderar på halva Hägghulta skattegård, den svaranden köpt och sig tillhandlat haver är detta tingsrättens äntliga dom.
 
Av de skäl in actis erkänner rätten klagandens, hustru Anna Jönsdotters klander gjorde på halva Hägghulta skattegård, för gillt och lagligt, och henne alltså efter sin beviste börd och ätt, vara berättigad den att retrahera och inbyrda, så vida som ingen närmare byrdesman sig intra fatalia vederbörligen infinner, och vare således svaranden förpliktad sitt där å slutne köp, emot restitution av sine utlgade penningar att avstå.
 
Det står efter bifogade släktlinea, men det finns inte något sådant med i domboken. Kanke kan det vara något att leta efter i Vadstena landsarkiv.  
 
Mvh//
Lotta

2000-11-29, 20:49
Svar #19

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Lotta, ett mycket intressant dokument, stort tack. Dokumentet ger både svar och ställer frågor. Föra att något reda ut de inblandades släktskap redovisas vad jag har om denna Baaz-släktgren.
 
Kyrkoherden i Svarttorp Jöns (Johan) Baaz, född 1585 i Ekesås Gårdsby, död 1647 i Svarttorp, bror med biskopen i Växjö Johan d.ä. Baaz. Jöns Baaz i Svarttorp anges i herdaminnet som en förmögen man, ägde hela Grevby, samt hälften av Hägghult, Bösarp och Björnaryd.
 
Om vi utgår från att ovannämnda (av Lotta Johansson) Anna Jönsdotter Gahm i Ölmstad är dotter till kh Jöns Baaz i Svarttorp framkommer följande. Elgenstierna anger att dottern Anna var gift med 1: Jonas Lundeberg och 2: med Överstelöjtnanten Lars Nilsson Flint (adliga ätten Flintsten). Men, enligt en uppgift (Paul Wilstadius) var kh i Ölmstad Andreas Hyltenius gift med en Anna Gahm. (??)
 
Tura Hansson Rolin (Rolling), kvartersmästare, var gift med Jöns Baaz dotter Sara (1635-1693).
 
Johannis och Paschatii Robertzonii, troligen barn till Jöns Baaz?s dotter Christina (Kerstin) ( - 1689) som i sitt första gifte var gift med kh i Tofteryd Robertus Paschasii Junander (1610-1670). (andra gifte med makens efterträdare, Petrus Hagelberg).
 
Magnus Baaz, son till Jöns. Magister, död i Greifswald Tyskland.
Britta Baaz, dotter till Jöns, gift med borgaren i Nyköping, Nils Håkansson.
Av dokumentet framgår att dessa uppenbart var döda 1673.
 
Dessutom hade kh Jöns Baaz barnen; Bengt (d. före 1691), Judit (f.1618) och Rebecka (f.1623).
 
Erik Lejonhuvud, möjligen kommendanten och vice landshövdingen i Kalmar, Erik Baaz, adlad Leijonheilm ( - 1687). Erik var son till Johan d.ä. Baaz, biskopen i Växjö och var således kusin med Anna Jönsdotter.
 
Schatelovii, borde vara kh i Stenbrohult Petrus Schatelovii, vars mor Elin Johansdotter, var kusin med kh Jöns Baaz.
 
Vad det gäller Jonas Bubb, vid Göta hovrätt, saknar jag uppgifter om honom och eventuella kopplingar till släkten Baaz.
 
Anna Jönsdotters tillnamn Gahm, är av intresse, vem vet något??
Det finns en smålands släkt Gahm, med ursprung i Jönköping, med någon Gahm boende i Gårdsby (släkten Baaz ursprung!).
Kan någon klargöra att Anna Jönsdotter Gahm, verkligen är dotter till kh Jöns Baaz, eller kanske en brorsdotter? (Efter biskopen).
 
Calle Lindström

2000-11-29, 22:21
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den Anna Gam som var gift (1631) med kyrkoherden i Ölmstad, torparsonen Andreas Jonae Hyltenius (f. 1598; kh 1638, d. 1666, bgr 27/5) allt enligt Molin,  var enligt densamme (Smolandi Upsalienses I), Anna Jönsdotter Gam f. 1608, d 1674, dotter till kh i Kulltorp Johannes Petri Gam (i herdaminnet kallad Slethoegius); kh 1601; levde ännu mycket gammal 1652, 10/12 och en förmodligen för HM okänd 1:a hustru NN. När Molin nämner Johannes Petri Gam och citerar HM när det gäller att han (liksom senare hans son officeren Lars Gam) dräpt en karl, kallas han herr Jöns i Kulltorp.
Intressant kan även vara att (enl ovan a a) kh i Södra Sandsjö, Peder Persson Scatelovius (d.ä), (levde 1653 då han blev avsatt som riksdagsman) och hans hustru Anna Andersdotter (levde änka 1664) anges ha en son  Anders Gam, stud i Ups 1644 (d före 1664).
F ö gläder även jag mig åt såväl Carl-Göran Backgårds som Lotta Johanssons intressanta källfynd här ovan.
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-29, 23:18
Svar #21

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Calle!
 
Hittade två saker till som kan tänkas vara till nytta. Bägge ur Tveta härads dombok de också. Jag har bara skrivit in det som rör Anna och Baaz-släkten.
 
1672 20-22 juni
……..
Anna Jönsdotter svärmor till vice notarie Andreas Korp. ….
 
 
1673 28-29 september  
…….
Bredevid detta insinuerades h Elisabeth Månsdotters skrivelse till rätten, förmedelst vilken hon gör undskyllan att hon för sin ålderdoms svaghet intet förmår att comparera efter undgången stämning h Anna Jönsdotter till svars, varandes därutinnan sin utgivne attest till Jonas Bubb ständig, som hon ock sig erbjuder med han--- ed bekräfta, det sal Peder Torsson utav sine penningar till hennes son Magnum Baaz på köp för Hägghult ½ gård, såsom ock sig där på hava undfått en ko uti ?-angåva, Men för hans hastiga frånfälle samma köp icke mött sin fullbordan.
 
Enligt Jönköpings historia del 3 så är Anders Olofsson Korp gift med Sara Hylthenia, dotter till prosten i Ölmstad Anders Hylthenius, så det verkar stämma bra med vad du skrev ovan. Men hur Anna Jönsdotter är släkt med Baazarna och var namnet Gahm kommer ifrån vet jag inte, det skrivs bara en gång i domböckerna också, vad jag hittat hittills.  
 
Mvh//
Lotta

2000-11-30, 10:55
Svar #22

Göran Johansson

Som en parentes kan sägas att prosten Anders Hyltenius i Ölmstad berörs släkten Silverskiöld, introducerad adel. Det är också en diskussion som kunde ha intresse.

2000-11-30, 11:11
Svar #23

Utloggad Kerstin Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-01-26, 19:10
    • Visa profil
Hej alla engagerade Svanström-Baas  
forskare.
Tyvärr har jag inte sett all information förrän  
idag då jag håller på med släktforskning på  
en  
annan gren av min släkt. Jag blev väldigt glad  
för alla upplysningar. Ska sätta mig in i alla de  
släktförhållanden, som ni har skrivit om här.
Tack för all hjälp!
Mvh Kerstin

2000-11-30, 16:54
Svar #24

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
Hej jag har ett antal Baaz på min hemsida bl.a Olof Andres Baaz f.1789-09-13 i Halland,Falkenberg,Alfshög
 
M.v.h Mats Romlin
http://home.swipnet.se/Romlin_genealogi

2000-11-30, 17:22
Svar #25

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Hejsan Mats,
Välkommen, din Olof Andreas Baaz\s ff fm var ovannämnda Sara Baaz, dotter till kh i Svarttorp Jöns Baaz. Allt enligt en utredning som vår kollega Arne Olsson gjort. Så här finns ett intresse även för dig.
 
Samtidigt ett tack till Olle för uppgiften om Anna Gam, mysteriet kvarstår.
I hastigheten,
Calle

2000-11-30, 23:21
Svar #26

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Lotta, stort tack. Hur släktskapet mellan Anna Jönsdotter Och Baaz går återstår att finna. Uppenbart är det mer avlägset än jag ursprungligen trodde. Eftersom hon vid ting måste påvisa detta med hjälp av släktlinea så ock med brev från Lejonhuvud och Schatelovii. Tyvärr har jag långt till Vadstena landsarkiv, men jag får planera för en semesterdag och försöka finna kopplingen.
Med tacksamma hälsningar,
Calle

2000-12-03, 01:17
Svar #27

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
Tack Calle då frågar jag Arne Olsson om han kan bistå mig med Saras föräldrar med levnads-data.
Den utredning som Arne har gjort finns den att tillgå ?
 
M.v.h Mats Romlin

2000-12-03, 10:16
Svar #28

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Mats, släktskapet blir enligt följande;
 
Proband
Johannes Baaz, född 1744 Bankeryd (F), död 1820 Alfshög (N), klockare i Alfshög.
Gift med:
Agneta Johanna Landberg, född omkr 1747 död 1804 Alfshög.
 
1:1.
Johannes Baaz född 1715, död 1744 Bankeryd. Komminister i Bankeryd (F).
gm
1:2
Brita Margareta Dahlgren.
 
2:1
Hans Baaz, född 1680 Lekeryd(F), död 1743 regementspräst vid Smålands kavalleri.
Gm
2:2
Elisabet Klint, född 1691, död 1749.
 
Ovanstående uppgifter är från Arne Olsson.
Nedanstående från Herdaminnet, samt från Släkt och Hävd 1985:3-4
 
3:1
Ture Rolin Hansson, Kvartersmästare Smålands kavalleri.
Gm
3:2
Sara Baaz född 1635 Svarttorp (F), död 1693 Lekeryd (F).
 
4:3
Johan (Jöns) Baaz född 1585 Gårdsby (G) död 1647. Kyrkoherde i Svarttorp.
Gm
4:4
Elisabet Månsdotter född omkr 1605, död efter 1685.
 
5:5
Benedictus Jonae död ca 1600 Gårdsby (G). Kyrkoherde i Gårdsby.
Gm
5:6
NN död 1601.
 
6:9
Johannes Olai, död efter 1578 Kyrkoherde i Gårdsby.
Gm
6:10
Ingeborg, död efter 1588.
 
Med hälsningar,
Calle

2000-12-03, 14:04
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Skulle vilja återvända till frågan om Anna Jönsdotter Gam. Kanske kan man finna mer om släktskapet mellan henne och kh i Svarttorp Johan Bengtsson Baaz(ius) (d 1647).  Molin har i Smålandi Upsalienses följande uppgifter: Anders Olofsson Korp, notarie i Jönköping (d. 1676) (son till kh i Vireda Olof Jonson Korp o h h Sara Andersdotter) anges gift med Sara Hyltenia, dotter till kh i Ölmstad Andreas Jonae Hyltenius (1598-1666) och Anna Jönsdotter Gam. Molin uppger: Enl. Lagergren, Smål. Slägtbok (fol.61) har sal. notarien Andreas Korp vid ett gårdsköp 1672 27/1 bevisat sig vara i släktskap med herr Johan Baaz .på sin hustrus vägnar.  Om denna anteckning motsvarar det som Lotta Johansson redan uppmärksammat ovan vet jag inte.  Det skulle vara intressant att få se mer om dessa anteckningar, ifall Du Lotta har domboken på lut.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna