ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svanström-Baas,Skillingaryd  (läst 3919 gånger)

2002-01-14, 12:13
läst 3919 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Det stämmer med släktsambandet som du ställer upp. Jon Månssons skräddare i Gummatorp säljer mycket riktigt Boldö (i Dädesjö sn, inte Hovmantorp sn) till herr Johan Johansson i Dädesjö, men det rör sig inte om ett köp utan troligen om ett lösen, dvs att Jon Månsson har haft Boldö i pant och att herr Johan och hans hustru Karin Persdotter nu löser gården och ger sina systrar vederlag - gården nämns vara Johans rätta bördejord efter sina avlidna föräldrar. systrarna omtalas också, vilket bevisar som ovan nämnt att Elin gift med kh Andreas Petri inte tillhörde syskonskaran. Min notering är att det var Uppvdinge dombok 1637 9/11, men du har 1639 - vilken av oss har rätt?
Kanske borde vi inte föra diskussionen härunder (Svanström-Baas) utan  skapa en separat diskussion med rubriken Dädesjöätten, eftersom det är den som är utgångspunkten för de äldsta leden (här menas då kretsen kring frälsekvinnan Margareta Håkansdotter vars man och barn uppbar frälse).  Det är dumt att blanda ihop med Svanströmmarna på 1700-talet som är en långt senare släkt med utgångspunkt ifrån Baazius och kh Johannes Olai i Gårdsby som inte har med Dädesjöätten att göra.
mvh Niclas R.

2002-01-14, 22:22
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Ytterligare ett årtalsspann hittar jag hos Almqvist Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630 där Lucas Marcusson anges som borgmästare åren 1599 - 1608. Uppenbart så har Gunnar Håkansson fel. Tackar er alla för korrigeringar.
 Jag vill minnas att Niklas tidigare här på Anbytarforum angivit att Marcus Lucasson tog sitt liv beroende på oegentligheter i samband med Älvsborgs lösen, har du ytterligare upplysningar runt detta?
Marcus Lucasson hade även en son vid namn Lucas Marcusson som anges som häradsskrivare, även han borde figurera i den av Göran omtalade inlagan till tinget? Finns han nämnd?  
Årtalet i domboken 1617, kanske bara är en spegling av processernas långdragenhet i vissa fall?
Samtidigt kanske vi ska komma ihåg att Kalmarkriget rasade fram till januari 1613, då Älvsborgs lösen blev nästa jävlighet för befolkningen.
Hälsningar,
Calle

2002-01-14, 22:56
Svar #2

Göran Johansson

Niclas och Kalle. Visst hör väl delar av diskussionen, som den nu utvecklats, hemma i Dädesjö socken. Jag återkommer där med ytterligare inlägg om Jon Månsson skräddare som verkar vara en intressant figur! Någon Lucas Marcusson d.y. omnämns inte i Kalmar rådhusrätts dombok för 1640.
Vänliga hälsningar
Göran

2002-03-13, 22:04
Svar #3

Maivi Walfridson

Carl Göran Backgård.
Jag läste ditt inlägg av 2000 11 20 angående Häradsmålaren Hans Adolf Baas död 1813 i Dörarp G.
Jag är intresserad av vad som avses med Häradsmålare. Även jag är en Baaz-ättling(linjen
Johan från Svartorp),som konstnär har jag följdfrågor men de kan jag återkomma till.
Hälsningar
Maivi Walfridsson

2002-08-14, 22:15
Svar #4

Maivi Walfridson

Hej
Efter lite påläsning har jag lärt vad häradsmålare är.  
Hälsningar
Maivi

2003-01-03, 09:58
Svar #5

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
På hemsidan http://www.sjoangen.se/antavlor.htm återfinns uppgifter om kyrkoherdarna i Gårdsby som jag inte har sett förrut. Bengt Jönsson (Baazius) är där gift med Brita Eriksdotter, dotter till kyrkoherden i Myresjö Ericus Michaelis. Joannes Olai uppges vara son till Oluff i Nästa.
 
Var kommer dessa uppgifter från?

2003-01-03, 10:31
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Släkt och Hävd (SoH) 1963:1, s 245, nämns i artikeln Utredning angående Jönköpings-släkten Lindquists härstamning av Percy Brown, om Olof i Nästa, Kärda sn, Östbo h:d (Jönk.l.) som möjlig fader till kh Johannes Olai i Gårdsby-Växjö. Artikelns uppgifter är inte trovärdiga och filiationen är gripen ur luften och antagandet grundar sig enbart på att en påstådd sonsons son till Olof i Nästa kallas Jöns Baze. Kronologin haltar dessutom ty Olof i Nästa levde ännu 1561 då han upptas i en tiondelängd. Johannes Olai är född senast omkring 1500 och var redan omkr. 1520 verksam som dekanus vid Växjö domkapitel, då han också ska ha nedtecknat, efter ett gammalt manuskript, legenden om S:t Sigfrid (uppgiften om sistnämnda kommer ifrån biskop Johannes Baazius d.ä. själv).    
 
Någon uppgift om vem kh Bengt Jönssons hustru var har åtminstone jag aldrig sett och betvivlar starkt dess trovärdighet. Uppgifter i antavlor på nätet har en viss tendens att vara felaktiga, varning alltså!
 
mvh  
Niclas R.

2003-01-16, 12:50
Svar #7

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Som svar på min egen fråga. Enligt Växjö Stifts Herdaminne så var Brita Eriksdotter inte gift med kh Bengt Jönsson utan med hans son, biskopen i Växjö. Vilket förstärker synpunkten att man inte skall lita på allt som står på internet.

2004-12-29, 19:19
Svar #8

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Det har nu snart gått två år sedan senaste inlägget. Kanske dags att blåsa liv i diskussionen? Jag skulle vilja återvända till Niclas Rosenbalcks inlägg måndagen den 20 nov 2000 kl. 22.34 som handlade om en tingskötning av Spåreryd i Norrvidinge härads dombok 1628 8/9. Där räknades ju herr Bengts barn i Ekesås upp. Min fråga är: Vem är Peer Bengtsson Baz?

2005-03-04, 11:59
Svar #9

Merja Ylismäki-Nerjanto

Sergeant Jonas Schatelowitz- Schatelovius ?
Kan någon hjälpa mig att kopla de här två släkter tillsammans?
Släkten Schatelowitz är adelssläkt nummer 235 i Finlands Riddarhuset Adelskalender och när jag frågade dess och mina anor och ursprungliga boningsplats, fick jag svaret därifrån: Närä till hands ligger antagandet, att namnet är härlett av Skatelövs socken i Småland och närmast från släkten Schatelovius, vilken prästsläkt kan ledas upp till senare hälften av 1500-talet.Inom denna, liksom för släkten Schatelowitz, är dopnamnet Petter karakteristisk.
Jag har kommit till Jonas Schatelowitz ,kornett död ca 1736 och gift med Elisabeth Couper 1685,d 1727. De hadde två söner, sergeant Jonas S 1689-1772 och fänrik Peter S 1687- 1753.De bodde i Cavantholm Gård Jääski och Hyppölä Gård i Karelen närä Viborg.
En Löjtnant Carl Schatelowitz lär ha varit, efter Riddarhusets historia böcker i Smålands Regimentet år 1854 Jag hittade många personer på namnet Schatelovius på era listor, men kan någon hjälpa mig att hitta vem var den son flyttade till Bjelomorska regimentet i Karelen och kanske bytte namnet till form av Schatelowitz efter ryska sättet?
Jag vore mycket tacksam för hjälpen, därför att jag inte kan gå vidare på finska sidan av släktet.

2005-03-07, 23:16
Svar #10

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Inte vet jag - men Anders(Gam)  studerade i Uppsala och begav sig till Åbo. Där skall han ha gift sig och avlat två barn, men rymt. Död före 1664 i Lagga prästgård (C). Var värvad och deltog i danska fejden i Norge.
Anders var son till Petrus Schatelovius, kyrkoherde i Södra Sandsjö 1628 - 52 och Anna Andersdotter.
Det mesta ur Växjös Stifts Herdaminen IV s 69 ff.
Mvh
Inge

2005-03-08, 12:01
Svar #11

Joakim Bång

Kan tillägga till ovanstående att enligt ett brev från domkapitlet i Åbo till domkapitlet i Växjö 1663-12-02 skall hans hustru ha varit ryttmästaredottern Anna Pedersdotter Balk, som han fick två barn med. Våren-sommaren 1660 skall han ha lämnat henne för att aldrig återkomma. Anders Persson Gam var bror till Per Persson Scatelovius (Petri Schatelovii), borgmästare i Växjö.
 
Källa: Smolandi Upsalienses II:654.
 
Mvh
Joakim

2005-03-10, 11:14
Svar #12

Merja Ylismäki-Nerjanto

Tack för svaren, men det finns ännu en sak jag undrar om. Nämligen jag letar efter namn av Petri Schatelovii barn, brödrar och systrar.
 
Jag har hittat följande info från 'Vanhan Suomen aatelisnimikirja vuodelta 1806' (Gamla Finlands adelskalender år 1806):
 
Gustav Ivaninp. (Ivanovsyin) Satelovits [Schatelowitz]*, 45 år.
Kapten. Gift. Barnlös.
Bor i Kyminkartano distrikten, Pyttis socken.
Hans fader Gindrih [Hindrich] Satelovits var artillerikapten, som kom till Ryssland år 1768 och blev rysk medborgare år 1769.
Gustav Satelovits blev nämnd underlöjtnant 13.2.1783; löjtnant 25.12.1783; kapten 11.3.1790.
 
* Carpelan 1942, s. 261-262. Gustav Schatelowitz' son Johan Gustaf introducerades till Storfurstendomets adel år 1863.
 
Jag söker alltså länken mellan ovanstående och Schatelovius släkt. Vem var alltså Gustav Ivaninp. Satelovits, eftersom hans fader hette Hindrich och inte Ivan som står i boken?
 
 
MVH,
 
Merja

2005-03-11, 09:52
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Peter anbytarvärd.... får jag föreslå att de sista fyra inläggen överflyttas till ny rubrik Schatelovius - Schatelowitz under släkter. Den här diskussionen om Svanström har likt en svamp sugit upp en hel del andra sidosläkter

2005-03-15, 15:59
Svar #14

Merja Ylismäki-Nerjanto

Jag fortsätter ännu lite, nämligen jag undrar om någon vet om Andreas Petri Schatelovius hade brödrar eller om dom hade barn och också om han hade andra barn än Jacob och Maria. Jag frågar därför, att skulle vilja veta vems son Jonas Schatelowitz (d. ca. 1736) är. Jag menar att han knappast är ryssk eftersom han heter Jonas och hans barn heter Peter och Jonas.
 
Jag märkte också att det finns något fel i släkttavlan http://www.sjoangen.se/antavlork/sida6/h___hqqq.htm för att det står att föräldrarna av Jacob (Gislonis) Schatelovius skulle ha dött över femton år före Jacobs födelse.

2005-03-15, 20:59
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Merja!
Komministern i Markaryd Jacob (Gislonius) Schatelovius är inte son till kh Andreas Petri (Schatelovius) i Stenbrohult. Hans far är Gise/Gisle snickare i Växjö stad. Tyvärr hittar jag inte min exakta källa nu, men det omnämns i Växjö stads dombok. Andreas Petri avled redan 1642 (hans gravsten finns ännu bevarad, men flyttad ifrån sitt ursprungliga läge, på Stenbrohults kyrkogård). Jacob var född 1659 och var student i Lund 1683 (se Växjö stifts herdaminne del 3, s 97) och enbart detta diskvalificerar filiationen på hemsidan du hänvisar till. Uppgifterna på hemsidan är alltså helt felaktiga!
Ska kolla upp lite mer om Schatelovius. Har också funderat hur de finska/ryska Schatelowitz är släkt me den småländska prästsläkten. Tycker vi startar en diskussion under övriga släkter: Schatelovius - Schatelowitz

2005-03-15, 21:01
Svar #16

Joakim Bång

Hej Merja,
 
Jacob Gislonis Scatelovius (född 1659, komminister i Markaryd 1693, död 1735-05-01) och Maria Hemmingia (född 1668-03-22 i Växjö, död 1744-09-06) var inte syskon utan gifta med varandra. (Källa: Smolandi Upsalienses III, nr. 887)  Jag har inte hittat någon uppgift om vem som var hans far, men det kan inte ha varit Andreas Petri Scatelovius.
 
Sedan verkar det finnas en del andra felaktigheter på hemsidan. Petrus Petri Scatelovius, prost och kyrkoherde i Skatelöv, dog mellan 1619 och 1624. Hans son Andreas Petri Scatelovius studerade i Uppsala omkring 1601, så han bör ha varit född i början av 1580-talet eller strax innan. Han blev kyrkoherde i Stenbrohult 1624 och avled 1642. Gift med Elin och hade följande barn:
Peder (död 1676) kyrkoherde i Dädesjö.
Gerhard (1619-1696), kyrkoherde i Södra Sandsjö.
Evert (öden okända).
Sara, gift med en bonde.
Brita, gift med kaplanan i Härlunda, Börje Hansson.
Ytterligare 7 barn, till namnen okända.
 
Syskon till Andreas Petri Scatelovius:
Johannes Petri Scatelovius, komminister i Västra Torsås, död mellan 1629 och 1654. Gift med Ragnhild. Inte mycket mer känt om honom.
Petrus Petri Scatelovius, kyrkoherde i Södra Sandsjö 1628, avsatt 1652 (riksdagsman samma år), död 1653. Gift med Anna Andersdotter. Han var far till Anders Gam (se tidigare inlägg).
 
(Källor: Smolandi Upsalienses I, nr. 58, 97, 142, 241)
 
Kan inte din Jonas Schatelowitz (d. ca. 1736) vara son till Anders Gam (Scatelovius)? Han fick bevisligen två barn i Finland, födda omkring 1655 och 1660.
 
Mvh
Joakim

2005-03-15, 21:40
Svar #17

Joakim Bång

I boken Smålands Nation i Lund 1668-1921 (Carl Sjöström, 1922) kallas Jacob Gislonis Scatelovius för Jacobus Gisleson Schallonius och han skall ha varit gift med Maria Marcidotter Montelius. Vet inte villken av uppgifterna som är korrekt.
 
(Har mailat till Peter och bett honom flytta diskussionen till en ny rubrik.)
 
/Joakim

2005-03-17, 16:25
Svar #18

Merja Ylismäki-Nerjanto

Hej Joakim
Tack för svaret. Jag har funderat på det du sade om Anders Peersson Gam. Kan det passa tillsammans med det uppgift du berättade om honom, att han flydde och lämnade Anna Pedersdotter Balk med två barn år 1660. Jonas Skatolavis (kyrkoböcker Jääski socken 1689) Shatelowitz var ju född 1689. Vet du hade Anna och Anders en son? Finska kyrkoböcker i
internet börjar 1680, men jag har inte ännu hittat
passande faktor.
Sen har jag också svårigheter och kolla saker i Svenska kyrkoböcker för att man måste ju vara medlem och betala för informationen. Då visste jag inte heller vilken socken och församlingen att börja med, men nu är jag lite klokare. Kanske skulle jag göra det nu. Så därför är jag riktig tacksam för era hjälp.
By the way Jonas Schatelowitz d 1736(I) var min FMFMMMFF
Hans sonson Gustav Schatelowitz var inmatrikulerad i Ryssland 1806 och sen samma släkt var inmatrikulerad i Finland år 1863.
I Finland finns det inga levande på manssida av släktet.
Det vore kul att få mera släktingar i Sverige!
Om vi nu bara kunde hitta länken. Det måste ju finnas, för Jonas S måste ju vara svensk från början, han har gått i armen och sen kommit med den till Ryssland och stannade där. Kanske mötte han sin fru Elisabeth Couper där, för att hon var ju hemma hos Cavantsholms Frälsehemman i Jääski.
Så resonerar jag, men jag kan vara fel också, men hoppas att vi hittar hans far.
MVH
Merja

2005-03-17, 16:40
Svar #19

Merja Ylismäki-Nerjanto

Hej Joakim
Tack för svaret. Jag har funderat på det du sade om Anders Peersson Gam. Kan det passa tillsammans med det uppgift du berättade om honom, att han flydde och lämnade Anna Pedersdotter Balk med två barn år 1660. Jonas Skatolavis (kyrkoböcker Jääski socken 1689) Shatelowitz var ju född 1689. Vet du hade Anna och Anders en son? Finska kyrkoböcker  
i internet börjar 1680, men jag har inte ännu hittat
passande faktor.
Sen har jag också svårigheter och kolla saker i Svenska kyrkoböcker för att man måste ju vara medlem och betala för informationen. Då visste jag inte heller vilken socken och församlingen att börja med, men nu är jag lite klokare. Kanske skulle jag göra det nu. Så därför är jag riktig tacksam för era hjälp.
By the way Jonas Schatelowitz d 1736(I) var min FMFMMMFF
Hans sonson Gustav Schatelowitz var inmatrikulerad i Ryssland 1806 och sen samma släkt var inmatrikulerad i Finland år 1863.
I Finland finns det inga levande på manssida av släktet.
Det vore kul att få mera släktingar i Sverige!
Om vi nu bara kunde hitta länken. Det måste ju finnas, för Jonas S måste ju vara svensk från början, han har gått i armen och sen kommit med den till Ryssland och stannade där. Kanske mötte han sin fru Elisabeth Couper där, för att hon var ju hemma hos Cavantsholms Frälsehemman i Jääski.
Så resonerar jag, men jag kan vara fel också, men hoppas att vi hittar hans far.
MVH
Merja

2005-03-17, 18:01
Svar #20

Joakim Bång

Hej Merja,
 
Tyvärr framgår inte barnens kön av det citerade brevet. Det går kanske att få fram något om dem i finska arkiv, om man kan hitta ryttmästaredottern Anna Pedersdotter Balk och hennes släkt. Själv har jag inga Scatelovius bland mina förfäder, däremot Baaz, och dessa skall tydligen vara besläktade på något sätt (vet inte riktigt hur).
 
Mvh
Joakim

2005-03-22, 14:05
Svar #21

Merja Ylismäki-Nerjanto

Hej Niclas
 
Tack för svaret. Men jag har inte ännu hittat svar på den frågan, fast jag fick tips och hjälp från Joakim, att Vem var, eller vems sån var Jonas Schatelowitz d. 1736, kornett.
Han hade två söner, Jonas och Petter i alla fall, kanske mera barn, vet inte men, jag är övertygad  
om att han måste vara svensk från början.
Och hans namn på olika håll är skriven mm. Skatolavis, Schatelowitsch, Satelovis, Schatelowitz. Och det värkar riktigt att han kommer från Skatelöv, och att namnet kommer därifrån.När han kom med armen till Karelen bytte han namnet till ryska, Schatelowitz. Han kan inte vara rysk från början med namnet Jonas.
 
Sen till Joakims föreslående att han skulle vara  
Anders Gamms sån har jag ännu inte kunnat få svar, för att i Finland började man 1680 att sätta alla namn till kyrkoböcker, före detta gjorde man så om prästen orkade eller ville, det var inte lag på det. Så nu försöker jag hitta information från Anna Pedersdotter Balk. (Det finns redan en Balk i vår släkt på 1300-talet, måste kolla om de hör till samma släkt)
 
De här var ju mina tankar, men kan du hjälpa mig med svenska sidan, med släkten Schatelovius?  
Vem kunde ha haft en sån son, Jonas d. 1736 i
Karelen, Jääski socken.
 
MVH Merja

2005-03-22, 14:09
Svar #22

Merja Ylismäki-Nerjanto

Hej Niclas
 
Tack för svaret. Men jag har inte ännu hittat svar på den frågan, fast jag fick tips och hjälp från Joakim, att Vem var, eller vems sån var Jonas Schatelowitz d. 1736, kornett.
Han hade två söner, Jonas och Petter i alla fall, kanske mera barn, vet inte men, jag är övertygad  
om att han måste vara svensk från början.
Och hans namn på olika håll är skriven mm. Skatolavis, Schatelowitsch, Satelovis, Schatelowitz. Och det värkar riktigt att han kommer från Skatelöv, och att namnet kommer därifrån.När han kom med armen till Karelen bytte han namnet till ryska, Schatelowitz. Han kan inte vara rysk från början med namnet Jonas.
 
Sen till Joakims föreslående att han skulle vara  
Anders Gamms sån har jag ännu inte kunnat få svar, för att i Finland började man 1680 att sätta alla namn till kyrkoböcker, före detta gjorde man så om prästen orkade eller ville, det var inte lag på det. Så nu försöker jag hitta information från Anna Pedersdotter Balk. (Det finns redan en Balk i vår släkt på 1300-talet, måste kolla om de hör till samma släkt)
 
De här var ju mina tankar, men kan du hjälpa mig med svenska sidan, med släkten Schatelovius?  
Vem kunde ha haft en sån son, Jonas d. 1736 i
Karelen, Jääski socken.
 
MVH Merja

2020-04-26, 08:06
Svar #23

Utloggad Anders Ekedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 20:25
    • Visa profil
Vem var Johan(nes) Hansson?

Drängen Johan Hansson flyttar från 1779 Lekeryd till Klappa i Malmbäck och gifter sig den 30/6 1781 med änkan Kierstin Nilsdotter (efter Måns Håkansson). I Malmbäcks flyttningslängd 1698-1787 anges
"1779-06-05DrängJohanHanssonLekerydKlappaIngafs attest för drängen Johan Hansson i Klappa, skrifven af comminister herr Johan Aschan i Lekeryd.

1779-06-05 Drängen Johan Hansson flyttar från Lekeryd till Klappa. Ingafs attest för drängen Johan Hansson i Klappa, skrifven af comminister herr Johan Aschan i Lekeryd.

2020-04-26, 10:59
Svar #24

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan,

Enligt Malmbäcks hembygdsförenings skrift "Malmbäck Krönika åren 2001 - 2002, sid 69 så sägs
att Johan Hansson föddes 4/11 1752 i Eskemålen, Lekeryd.

Vänligen,
Calle

Ps. fast, i all välmening,  ditt inlägg har inget med "Svanström-Baaz i Skillingaryd" att göra. Nästa gång lägg din fråga under den socken det gäller.

2020-04-26, 18:03
Svar #25

Utloggad Anders Ekedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 20:25
    • Visa profil
Tack Calle,

Jo det vet jag - men jag frågar eftersom jag inte kan hitta något stöd för detta och vill gärna att uppgiften går att verifiera eller om uppgiften att det är en son till Rebecka Hansdotter Baaz och Johan (Larsson) Lindberg stämmer.

Mvh Anders Ekedahl

2020-04-26, 19:08
Svar #26

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan, du nämnde inget i ditt tidigare inlägg om den eventuella kopplingen till släkten Baaz.
Men, det föds en Johan i Lekeryd 4/11 1752 med en fader som heter Hans.
Den Johan du tänker dig borde ju inte heta Hansson, eller?  Hans patronymikon bör ju vara Johanson.
Eller hur menar du att Rebecka Baaz´ och Johan Larsson Lindbergs  son Johan skulle kallas Hansson ?

Vänligen,
Calle

2020-04-26, 20:00
Svar #27

Utloggad Anders Ekedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 20:25
    • Visa profil
Rebecka Hansdotter Baaz och Johannes (Larsson) Lindberg i Grevby, Lekeryd uppges ha 2 söner och 5 döttrar - den ena sonen uppges heta Johan eller Johannes Hansson, född 1753-05-29 och bli bonde i Klappa. (En tanke är ju att han hette Johansson från början som sedan har kortats till Hansson. Eftersom Rebecka och Johannes Larsson Lindberg vigdes 1749 får man ju anta att han är född inom äktenskapet.)
Kierstin Nilsdotter, änka efter Måns Håkansson vigs den 30/6 1779 med drängen Johan Hansson. En dräng Johan Hansson har den 5/6 1779 registrerats som inflyttad till Klappa från Lekeryd (se tidigare). Men vem är han? Son till Rebecka Hansdotter Baaz  eller till vapensmeden Hans Malmström???






2020-04-26, 20:39
Svar #28

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan igen Anders,

Var har du hittat födelsetiden för den Johan Hansson som blir bonde på Klappa i Malmbäck?
Jag kan bara se att han anges med födelseåret 1753, vilket naturligtvis kan vara fel, eller?
Det föds mycket riktigt en Johan från Grefby i Lekeryd 29/5 1753 med en fader Jaen Lindberg och moder Rebecka Baaz.

Tittar man i bouppteckningen efter Johan Lindberg ohh Rebecka Baaz 21/5 1783 i Lekeryd, så vad jag kan se efterlämnar de bara tre döttrar (Lisa, Ulrika och Maja). De anges med patronymikon Jeansdotter.
Tveta häradsrätt (F) FII:9 (1781-1785) Bild 368 / sid 685 (AID: v77829.b368.s685, NAD: SE/VALA/01593)

Om man dessutom läser dödboken i Lekeryd så dör  barnet  Johan Johansson  i Grefby 8/3 1756 och uppges vara 2 år och tio månader. "Din" Johan?


Lekeryd (F) C:2 (1723-1807) Bild 121 / sid 233 (AID: v34942.b121.s233, NAD: SE/VALA/00216

Det vore intressant om du redovisade de källor du har till dina uppgifter?

Vänligen,
Calle

Ps, namnet rättat.

2020-04-27, 16:26
Svar #29

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan, en intressant uppgift finns i Malmbäcks dödbok:

22/7 1787 avlider faktori- och låssmeden Mäster Hans Johansson Malmström i Klappa.

Malmbäck (F) BI:4 (1765-1787) Bild 179 / sid 347 (AID: v35375.b179.s347, NAD: SE/VALA/00243)

Borde ju vara Johan Hanssons fader, eller vad tänker du ?

Vänligen,
Calle

2020-04-27, 20:27
Svar #30

Utloggad Anders Ekedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 20:25
    • Visa profil
Tack Calle,

Mycket bra! Det verkar som om Du har löst problemet åt mig. Uppgiften i Lekeryds dödbok stämmer ju väl med att det är den Johan Hansson som föddes den 29/5 1753.
Mina uppgifter om Rebecka Hansdotter Baaz och sonen Johan Hansson, emanerar från Gunnar Tonnquist - men det verkar ju som att han hade fel. Dessvärre är det nog en hel del som har kopierat hans uppgifter.
Uppgifterna om att det är Vapensmeden Hans Malmströms son Johan Hansson är det Peter Jonsheim som visat på.

Mvh Anders

2020-04-27, 21:22
Svar #31

Utloggad Anders Ekedahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 20:25
    • Visa profil
I In och Utflyttningslängden för Malmbäck fann jag dessutom detta -

1779-12-25 Factoriesmed Hans Malmström Klappa  Ingafs attest för afskedade factorie smeden vid Husqvarna gevährsbruk, konstärfarna Mästaren Hans Malmström, nu vistandes uti Klappa, skrifven af herr comminister Johan Aschan i Lekeryd.

Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna