ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sabelskjöld  (läst 1975 gånger)

1999-12-27, 22:13
läst 1975 gånger

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
Är intresserad av släkten Sabelskjöld, vars vapen  
finns i Blacksta kyrka i Södermanland. En  
brudkrona lär även finnas i Krisdala kyrka i  
Småland. - Vem vet mer ?

1999-12-27, 23:34
Svar #1

Bo Persson

En god introduktion till släkten Sabelsköld (inga andra stavningar!) lämnas av Sture Heiding och Sven Bankeström i Om ätten Sabelsköld och livdragonen Carl Sabelskölds avkomlingar (1982).

2000-01-03, 23:24
Svar #2

Utloggad Martin Sunnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 00:26
    • Visa profil
    • martinsunnqvist.wordpress.com
Ätten Sabelskölds vapen och en gravsten finns avbildade på internet (en amerikansk svenskättlings hemsida). Jag har inte adressen framför mig just nu, men en länk finns på min hemsida  
 
www.geocities.com/sunnqvist/m2.html  
 
under Carl Sabelsköld.  
 
Tack för tips om bok, som jag inte kände till tidigare!
 
Martin Sunnqvist

2000-01-04, 08:40
Svar #3

Marianne Lindén

Hej alla Sabelskjöldsintresserade!
Jag tog ledigt från släktforskningen över julen och har inte sett denna förfrågan tidigare. Jag har en stor databas över Sabelskjöldsättlingar så har Ni några speciella frågor så kan jag nog hjälpa Er.
Vet Ni att det finns en släktförening. Vi är ca 500 medlemmar nu.
Hälsningar
Marianne Lindén

2000-01-05, 06:02
Svar #4

Utloggad Anders Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2011-06-21, 23:01
    • Visa profil
Angående namnet Sabelskölds stavning
 
Appropå stavningsvarianter av ättenamnet Sabelsköld. Helt riktigt, Bo Persson, hade man önskat att sig att denna mest okomplicerade stavning idag kunde vara den gängse. Ett antal mer eller mindre komplicerade varianter förekommer under 1600-talet. Inkonsekvent namnstavning är förstås ingen ovanlighet i detta århundrade. Det är ändå viktigt att notera, tycker jag, att på Riddarhusets sköldplåt stavas namnet just Sabelskjöld. Om jag har förstått saken rätt så är det en namnstöld som har föranlett släktföreningen att använda denna äldre variant. Några personer har haft den utomordentligt dåliga smaken att ta upp ett adligt namn som inte har burits av någon levande person på 220 år. Mera riktigt anser jag det hade varit om föreningen kunde behållit sin ursprungliga stavning medan namntjuvarna hade avtvingats sitt. Men det hela är förstås mera en fråga om god smak än juridisk rätt.
 
Anders Svensson (Sabelsköldsättling)

2000-01-05, 18:43
Svar #5

Marianne Lindén

Föregående inlägg är helt rätt. Att stjäla ett namn på detta sätt skall inte gå numera eftersom släktforskarförbundet nu får granska ansökningarna om nya namn. Det hade varit en annan sak om det inte funnits några ättlingar alls, men här har hela tiden funnits på kvinnolinjen. Carl Sabelskjöld hade ju sex flickor. Släktförenngen har funnits sedan 1940-talet. Släktföreningen är också förvaltare av brudkronan.

2000-01-12, 23:15
Svar #6

Utloggad Martin Sunnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 00:26
    • Visa profil
    • martinsunnqvist.wordpress.com
Namn på utdöda släkter (d.v.s. att ingen längre bär namnet) får antas, om det inte är allmänt känt. (Namnlagen 13 §) Leijoncrona ansågs allmänt känt i ett fall, och kunde inte antas av ovidkommande. Sabelsköld har väl inte ansetts allmänt känt... Dessvärre skyddar namnlagen inte i önskvärd utsträckning denna typ av namn.  
 
Som Sabelsköldättling (se inlägg ovan) är jag naturligtvis intresserad av databasen och släktföreningen. Kanske kan information bytas?
 
Martin Sunnqvist

2000-01-20, 22:12
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
I anslutning till diskussionen om den beklagliga namnstölden som Sabelsköldska släktföeningen drabbats av, gör jag nu ett inlägg. Men eftersom den inte specifikt handlar om ätten Sabelsköld, väljer jag att öppna en ny diskussion under rubriken: Introducerad adel: Antagande av utdöda ätters namn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna