ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttaren Anders Lindström, dömd någonstans i Jönköpings län  (läst 824 gånger)

1998-12-23, 00:53
läst 824 gånger

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
 I 1730 års dombok (ST §18) för Tunaläns härad (H) kan man läsa att ryttaren Anders Lindström i Danevik, Tuna sn (H), skall för tjuvnad uti Jönköpings län blivit dömd. Problemet är att det finns många härader i Jönköpings län. Har någon råkat stöta på ett mål mot denne Anders Lindström i någon dombok från slutet av 1720-talet eller början av år 1730?

2007-12-23, 00:23
Svar #1

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Efter nio år kan jag svara på min egen fråga  
 
Anders Lindström visade sig ha blivit dömd vid Västra häradsrätt (Jönköpings län) vid HT 1722 för att på Sandsjö marknad, i samma härad, ha bortstulit en häst med sadel och betsel. Han blev för detta instämd till tinget av en Jacob Pålsson i Skaftarp. Straffet blev böter, omvandlat till spöslitande.
 
I domboken kallas han Anders Jostson Lindström. Som ryttare tjänstgjorde han i norra Kalmar län. I 1724 års generalmönsterrulla uppges han vara smålänning och 31 år gammal. Av PLF:s databas kan man dock se att i Kalmar län var namnet Jost mycket ovanligt. Men det kan ju även vara så att hans ursprung i stället ska sökas i Jönköpings län. Tips mottages gärna.

2007-12-23, 04:37
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sökte på förnamnet i IGI och fann då:
Jost Jonsson vigd 12/11 1682 i Björkö sn, Jkpg län - Jmfr GID 1069.16.41200
Du vet väl att man kan söka på bara förnamnet i IGI. Här ett resultat som jag inte kontrollerat:
2. JOST FAGERGREEN - International Genealogical Index  
Gender: Male Christening: 12 MAY 1665 Fagerhult Socken, Kalmar, Sweden  
Annars verkar det finnas Jostar i Östergötland.
En fyndplats jag saknar ovan är Kalmar stad. Jmfr särskilt Kalmar domkyrkoförsamlings gåvolängd som är intressant, men som jag inte kollat just nu för detta ändamål.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna