ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rothovius, Sven Kyrkoherde  (läst 1488 gånger)

2001-02-01, 14:58
läst 1488 gånger

Jan-Owe Ahlstrand

Har någon information om Kyrkoherde Sven Rothovius född 1700 i Angelstad, död 1750 Fryele. Gift med en kvinna av släkten Aspelin, och hon var född 1710. Jag söker i första hand kopplingen bakåt till den första personen av släkten i Sverige, den tyske legoknekten Laurentzius Rooth.

2001-02-02, 00:29
Svar #1

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Jan-Ove!
Det försiggår diskussioner om Roth på flera håll på Rötter. Vi ska väl försöka samla oss t att reda ut allt under släkter/Roth.
Anbg din efterlysning kan jag bara nämna att det i Småland finns flera präster Roth (ibland stavat Rooth/Rot). Det finns också präster som kallar sig Rotstein, som möjligen har en koppling.
Berätta mer om tyske knekten Rooth! Var bodde han och vilka är hans ättlingar?
mvh Dag

2001-02-20, 14:21
Svar #2

Jan-Owe Ahlstrand

Här kommer ytterligare några uppgifter som kompleterar och förändrar släktforskningen angående komminister Sven Rothovius i Västra Torsås pastorat. Hans fader var bonden Jakob i Hedenstorp, Angelstads pastorat. Och uppgives ha tillhört samma släkt som den därifrån bördige biskop Isak Rothovius i Åbo. Svens hustru Helena Aspelin var född 1710 vars fader heter Jonas Peter Aspelin född i Vrigstad 1663, son till bonden Pehr i Kyrkarp.

2001-02-20, 17:29
Svar #3

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej Jan-Owe!
 
Jag har bland mina anor Börje (Birger) Larssons son Johan Rothovius (bror till tvillingarna Jonas och Isak Rothovius samt Jakob Birgersson, som nämns på annan plats i anbytarforum). Vad jag undrar över är om du har några bevis på att Laurentz Roth verkligen var tysk eller att han existerat överhuvudtaget? Jag vet att han nämns i gamla adelskalendrar, medan han är borttagen i nyare. I ett herdaminne står det följande: ..namnet Rothovius antagligen bildats av Rotasjön i socknen och att farfadern Laurentz som varit officer kallat sig Roth.

2001-02-21, 14:22
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Följande finns att läsa i Sunnerbokrönikan del 2. Kapitlet handlar om kyrkoliv och änkekonservering:..bygdens son, Jonas Bergeri Rhotovius, blev 1604 kyrkoherde i Angelstad och annexförsamlingen Ljungby. Emedan han skulle bo i prästgården, ansåg han med hänsyn till familjens goda namn och rykte såsom riktigast, att han omedelbart trädde i äktenskap med en dotter i huset. Rhotovius var född i Angelstad stud i Rostock, blev med tiden superintendent i Kalmar
 
Calle

2001-05-15, 14:26
Svar #5

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jan-Owe! Vi fick inget svar på våra frågor om Laurentz Roth. Du kan väl berätta vad du hittat.
Jag noterar att Jonas Rothovius son Zacharias kallas Roth (i redovisning av Per Cronstrand på Rötter/Ljungby). Det talar för att släktnamnet var Roth, men att prästen latiniserade det till Rothovius.
Jag kan f ö inte se hur Jonas o Sven hänger ihop. Någon?

2001-05-15, 15:06
Svar #6

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ang. Laurentz Roth: enligt uppgift från Tapani Rossi var soldaten LR far t Börje Larsson i Angelstad (Ljungby), som var far t Jakob, Jonas och Isak (o möjligen Johan).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna